VERKEERSBESLUIT
ZAAK
N
UMMER
20
1
4-0
1
5259
,
D
.D
.
5
DECEMBER
2014
Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het verplaatsen van een bushalte op de N322 (Van Heemstraweg) van kilometer 50,60 naar kilometer 50,45 te Wamel, in de gemeente West Maas en Waal.
De provinciale weg N322 loopt van de A2 bij Zaltbommel tot de A50 bij Ewijk en vormt een verbinding tussen onder andere de kernen Rossum, Dreumel, Wamel en Beneden-Leeuwen.
De N322 is een gebiedsontsluitingsweg, waar doorstroming van verkeer op wegvakken centraal staat. Bij de huidige bushaltes op de N322 in Wamel (halte Hollenhof), ten oosten van de rotonde N322 – Hollenhof / Parkenstraat, halteert de bus op de rijbaan. Dit belemmert de doorstroming van het overige gemotoriseerd verkeer op de N322 en dit kan leiden tot onveilige situaties, door de grote snelheidsverschillen en mogelijke inhaalmanoeuvres.
Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid moeten grote snelheidsverschillen zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit kan worden bereikt door bij de bushaltes een haltehaven aan te brengen, zodat de bus naast de rijbaan bij de halte kan stoppen. Het doorgaand verkeer op de N322 kan dan ongehinderd doorrijden.
Bij de bushalte ten zuiden van de rijbaan is voldoende ruimte aanwezig om een haltehaven te realiseren. De bushalte ten noorden van de rijbaan moet daartoe worden verplaatst van kilometer 50,60 naar kilometer 50,45.
Als wegbeheerder van de N322 is de provincie Gelderland verplicht om een verkeersbesluit te nemen voor het opheffen en (ver)plaatsten van de noordelijke bushalte.
Dit besluit wordt genomen conform:
- -
artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;
- -
artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;
- -
artikel 18, lid 1, onder b, Wegenverkeerswet 1994;
- -
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
- -
het Algemeen Reglement Mandaat provincie Gelderland.
Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente West Maas en Waal en de korpschef van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.
In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.
Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:
- -
het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;
- -
het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;
- -
het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.
Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).
De N322 is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet zowel in het doorstromen als in het uitwisselen van verkeer. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt in principe plaats op de kruispunten. Om de doorstroming op wegvakken te garanderen en om grote snelheidsverschillen te voorkomen wordt langzaam verkeer op dit soort wegen bij voorkeur gescheiden van het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld.
Het belangrijkste doel van de maatregel is het verbeteren van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de N322.
Het halteren van de bus op de rijbaan past niet bij de functie van de N322. Het betreft een weg met een regionale ontsluitingsfunctie, primair gericht op de doorstroming van verkeer op wegvakken. De snelheidslimiet op de N322 ter hoogte van Wamel is 80 kilometer per uur. Het stilstaan van de bus op de hoofdrijbaan kan daardoor leiden tot grote snelheidsverschillen. Dit voldoet niet aan de principes van Duurzaam Veilig Verkeer. Tevens bestaat de kans dat achteropkomend verkeer de halterende bus wil inhalen, wat eveneens kan leiden tot onveilige situaties.
In het kader van Duurzaam Veilig Verkeer is de provincie Gelderland van plan om bij de bushaltes op de N322 in Wamel haltehavens aan te brengen. Dit leidt tot een betere afstemming van functie, vormgeving en gebruik van de weg. De bussen kunnen dan naast de rijbaan bij de bushalte stoppen, zodat het overig gemotoriseerd verkeer geen onnodig oponthoud ondervindt. Dit voorkomt ongewenst rijgedrag en onveilige situaties.
Voor het inpassen van een haltehaven bij de bushalte ten noorden van de rijbaan, moet deze halte worden verplaatst van kilometer 50,6 (ten oosten van de rotonde Hollenhof) naar kilometer 50,45 (ten westen van de rotonde Hollenhof). Daartoe wordt de huidige bushalte (bord, perron en dergelijk) ter hoogte van kilometer 50,6 verwijderd en het haltebord en de bijbehorende voorzieningen worden (terug)geplaatst bij de te nieuwe haltehaven ter hoogte van kilometer 50,45.
De nieuwe halte wordt dicht bij de rotonde geplaatst, zodat de relatie tussen in- en uitstaphalte blijft bestaan. Voor een goede bereikbaarheid van de bushaltes voor reizigers, wordt een duidelijk gemarkeerde looproute ingericht tussen beide haltes (noord- en zuidzijde) en de fietsparkeerplaatsen die ten noordoosten van de rotonde aanwezig zijn.