Gemeente Rheden-Verkeersbesluit-Velp-Emmastraat-30 km/h zoneRHD2014-VBK-038
Logo Rheden
Zaaknummer 122466
Burgemeester en wethouders van Rheden;
overwegen het volgende:
BEVOEGDHEID
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij het mandaatbesluit 2014, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Rheden.
WETTELIJK KADER
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest en overeenstemming bereikt met de politie.
DOEL VAN DE MAATREGEL
Het doel van de maatregel is de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan in stand te houden.
BELEIDSKADER
Voor het dorp Velp is het Verkeerscirculatieplan 2008 van kracht.
AANLEIDING
Voor de Emmastraat in Velp is renovatie van de riolering en het wegdek noodzakelijk. Hiervoor is in coproductie met bewoners en ondernemers in de Emmastraat en Nieuwstraat gekomen tot een nieuw ontwerp van de straat.
De projectgrens: De Emmastraat tussen de spoorwegovergang en de Hoofdstraat.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN DIT BESLUIT
De Emmastraat is in het Verkeerscirculatieplan Velp 2008 (VCP Velp) aangemerkt als verblijfsgebied en als secundaire fietsroute.
De Emmastraat maakt deel uit van het winkelgebied in het centrum van Velp.
De vigerende besluiten voor de Emmastraat zijn:
  • 8-6-1962: Verbod tot stilstaan tussen de Spoorwegovergang en de Pastoor Koenestraat.
  • 2-9-1969: Parkeerverbod aan de westzijde van de Emmastraat tussen de spoorweg overgang en de Pastoor Koenestraat.
  • 2-9-1969: Eenrichtingverkeer in zuidelijke richting tussen de Hoofdstraat en de Nieuwstraat, waarbij het toegestaan is vanaf de Hoofdstraat de Emmastraat in te rijden.
  • 27-10-1981: Eenrichtingverkeer: met uitzondering van fietsers.
  • 28-5-1974: Gesloten voor vrachtverkeer vanaf de kruising met de Nieuwstraat in noordelijke richting.
  • 29-8-1985: Aanleg gehandicaptenparkeerplaatsen in de Emmastraat en Nieuwstraat.
  • 6-8-1985: Instellen van de erffunctie na de herinrichting van de Emmastraat.
  • 27-6-2011: Parkeerverbodzone, centrum Velp betaald parkeren gebied.
Parkeerverordening 2014: In de Emmastraat is betaald parkeren van kracht en er zijn vergunninghouders parkeerplaatsen.
Uitgangspunten
Uitgangspunten voor het nieuwe ontwerp zijn de functie van de weg, zoals hij is gecategoriseerd in het VCP Velp, de richtlijnen volgens Duurzaam Veilig en de wensen van de bewoners en de ondernemers.
Functie van de weg
De Emmastraat ligt in het centrum van Velp en maakt deel uit van het winkelgebied. In 1985, na de vorige renovatie, is een erffunctie ingesteld. In het kader van Duurzaam Veilig wordt een erf nog maar heel weinig toegepast.
Herinrichting
In het nieuwe ontwerp is ervoor gekozen om de erffunctie op te heffen en weer trottoirs aan te leggen. Door de klinkerbestrating krijgt de Emmastraat een 30 km/h uitstraling. De vergunninghouders parkeerplaatsen krijgen een andere locatie, evenals de gehandicaptenparkeerplaatsen.
De haaksparkeervakken worden opgeheven.
Ter hoogte van de kruising met de Hoofdstraat wordt een laad- en losplek aangelegd.
Draagvlak
In het nieuwe wegontwerp van de Emmastraat is zoveel mogelijk met wensen van bewoners, ondernemers en bezoekers van het winkelgebied rekening gehouden. Het ontwerp is in samenwerking met een klankbordteam tot stand gekomen. In het team hebben bewoners, ondernemers, vertegenwoordigers van de kerk en de Fredericusschool en bewoners van de Nieuwstraat zitting genomen.
De plannen zijn tijdens een openbare bewonersavond op 1 oktober 2014 gepresenteerd, hebben ter inzage gelegen in het gemeentehuis en zijn op de website geplaatst.
De opmerkingen op de informatieavond zijn zoveel mogelijk met maatwerk en in overleg met het klankbordteam besproken en waar mogelijk is hier aan tegemoetgekomen.
BEKENDMAKING
Dit besluit wordt digitaal gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit is te raadplegen op de website: https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.
De wettelijke bezwaartermijn start op de officiële publicatiedatum op deze site.
MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR
Indien u het met dit besluit niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum van verzending van dit besluit bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 9110, 6994 ZJ  De Steeg.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:
a de naam en het adres van de indiener;
b de dagtekening;
c een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d de gronden van het bezwaar.
Door het indienen van een bezwaarschrift wordt de uitvoering van het besluit niet uitgesteld. U kunt hiervoor een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, locatie Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM  Arnhem. Bij het verzoek dient een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd.
U kunt er ook voor kiezen het beroep- en/of verzoekschrift digitaal bij genoemde rechtbank in te dienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor het behandelen van een verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Het griffierecht bedraagt € 45,00 voor minder draagkrachtige natuurlijke personen in huurtoeslag- en sociale zekerheidszaken, € 165,00 voor overige natuurlijke personen en € 328,00 voor rechtspersonen (zie artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).
en besluiten als volgt:
I Het intrekken van het besluit van 6 augustus 1985, waarin de Emmastraat is aangewezen als winkelerf onder gelijktijdige verwijdering van de verkeersborden G5 en G6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
II Door het plaatsen van borden A1 en A2 (30) met zonale werking van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 instellen van een 30 km/h zone in de Emmastraat te Velp tussen de Hoofdstraat en de spoorwegovergang.
III Door het plaatsen van het bord E7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 instellen van een laad- en losplaats in de Emmastraat aan de westzijde van de weg ter hoogte van huisnummer 2.
De Steeg, 15 december 2014
Naar boven