Burgemeester en wethouders van de gemeente Nuth;
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Doelstelling en motivering
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1) is het gewenst op de Keelkampstraat te Nuth een aantal verkeersmaatregelen te treffen;
Hierbij is het volgende overwogen:
- •
De Keelkampstraat is gecategoriseerd als erftoegangsweg, met de bijbehorende maximum snelheid van 30km/uur;
- •
Aan de Keelkampstraat is een basisschool gelegen, waardoor er gedurende de dag veel jonge en onervaren verkeersdeelnemers in de omgeving aan het verkeer deelnemen;
- •
In de huidige situatie is in westelijke richting eenrichtingsverkeer ingesteld, waardoor in veel gevallen het in- en uitstappen van schoolgaande kinderen aan de noordzijde van de Keelkampstraat plaatsvindt;
- •
Met het handhaven van eenrichtingsverkeer in westelijke richting blijft de schoolspits gescheiden van de woon-werkspits. Immers rijdt verkeer vanaf de A76 ’s middags langs de school als er geen/minder kinderen zijn;
- •
Het instellen van een Kiss en Ride zone aan de zijde van de school faciliteert het parkeren ten behoeve van het halen en brengen van schoolgaande kinderen;
- •
Ter ondersteuning van de looproutes vanuit de school richting de noordzijde van de Keelkampstraat en bijvoorbeeld de Minorstraat wordt geadviseerd een nieuwe oversteekplaats in het verlengde van de doorsteek naar de vijver aan te leggen.
Onderhavige verkeersmaatregel is besproken met de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de politie-eenheid Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregelen. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Het concept verkeersbesluit heeft volgens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn konden belanghebbenden zienswijzen kenbaar maken over dit besluit. Van de mogelijkheid zienswijzen naar voren te brengen is door 3 instanties gebruik gemaakt.
Zienswijze 1: School Advies Commissie basisschool De Bolster
In de zienswijze wordt ingegaan op het tijdsgebonden eenrichtingsverkeer. Er wordt verzocht om dit vanwege mogelijke onduidelijke verkeerssituaties aan te passen tot permanent eenrichtingsverkeer. Evaluatie van de verkeersmaatregelen na een half jaar blijft wenselijk.
Verder wordt verzocht om aan de achterzijde, op Hemelrijk en de Pingerdwarsweg, aanvullend 2x het verkeersbord J21 (overstekende kinderen) als wegdekmarkering aan te brengen.
In het concept verkeersbesluit wordt de maatregel tijdsgebonden eenrichtingsverkeer voorgesteld, maar blijft de motivering hiervoor achterwege. Na heroverweging is dit onderdeel niet meegenomen in het definitieve verkeersbesluit.
De opmerking over de wegdekmarkering aan de achterzijde valt buiten de scope van dit verkeersbesluit, en is afzonderlijk verder afgestemd.
Zienswijze 2: Veilig Verkeer Nederland, Meldpunt Regio Zuid
In de zienswijze wordt ingegaan op het omdraaien van het eenrichtingsverkeer met een bepaalde venstertijd. Door het omdraaien zou de verkeersdrukte mogelijk toenemen tijdens de aanvang van de school. Daarnaast is bij de venstertijd geen rekening gehouden met de uitbreiding van de bezettingstijden van de school door de binnenkort ingaande nieuwe status brede school. Ook zal het instellen van venstertijden tot ongewenste verkeerssituaties leiden, doordat geparkeerde auto's zullen moeten keren in de Keelkampstraat. Voorgesteld wordt om het eenrichtingsverkeer volgens de huidige situatie te handhaven, en de Kiss en Ride zone aan de linkerzijde (zuidzijde) van de rijbaan te situeren.
De zienswijze van VVN sluit aan bij het definitieve verkeersbesluit, waardoor er met kleine aanvullende verkeersmaatregelen veel kan worden bereikt.
Uitbreiding van de bezettingstijden van de school is niet aan de orde. Het college van B&W heeft eerder dit jaar besloten hier geen uitvoering aan te willen geven.
De opmerking over het parkeren in de Keelkampstraat i.r.t. het tijdsgebonden eenrichtingsverkeer is meegenomen in het definitieve verkeersbesluit. Dit sterkt het argument dat er ’s middags minder/geen hinder zal ontstaan wanneer woon-werkverkeer via de schoolzone rijdt.
Zienswijze 3: Medezeggenschapsraad basisschool De Bolster
De zienswijze is ingediend tegen het omdraaien van het eenrichtingsverkeer met een bepaalde venstertijd. Volgens hen zal dit tot onduidelijke situaties leiden voor de verkeersdeelnemer. Daarnaast wordt aangegeven dat ook buiten de venstertijden kinderen in de schoolomgeving aanwezig zijn i.v.m. de buitenschoolse opvang. De motivering omtrent deze ingrijpende verandering hoort in het verkeersbesluit opgenomen te worden.
In het concept verkeersbesluit wordt de maatregel tijdsgebonden eenrichtingsverkeer voorgesteld, maar blijft de motivering hiervoor achterwege. Na heroverweging is dit onderdeel niet meegenomen in het definitieve verkeersbesluit.
Verder is uitbreiding van de bezettingstijden van de school niet aan de orde. Het college van B&W heeft namelijk besloten hier geen uitvoering aan te willen geven.
Slotconclusie zienswijzen
Alle zienswijzen zijn tijdig ontvangen. Verder kunnen alle indieners van de zienswijzen als belanghebbenden bij dit verkeersbesluit worden aangemerkt. De ingekomen zienswijzen zijn daarom allemaal ontvankelijk. De zienswijzen hebben geleid tot beperkte inhoudelijke aanpassing van het concept verkeersbesluit.