BIJLAGE BIJ ARTIKEL 1 VAN HET CONTROLEPROTOCOL WNT
Controleprotocol WNT
A. De WNT en accountantscontrole: algemeen
De Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
en de daarop gebaseerde regelgeving stellen maxima aan de bezoldigingen en de uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband van topfunctionarissen in de publieke en
semipublieke sector. Daarnaast verplicht deze wet tot de openbaarmaking in deze sectoren
van de bezoldigingen en de uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband van
alle topfunctionarissen en daarnaast van niet-topfunctionarissen, indien deze bezoldigingen
en uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband het wettelijke bezoldigingsmaximum
te boven gaan.
De WNT geeft voorschriften over het opnemen van verantwoordingsinformatie in het financieel
verslaggevingsdocument. Dit protocol geeft nadere aanwijzingen over de reikwijdte
en de diepgang van de accountantscontrole op de naleving van de bepalingen van en
op grond van de WNT.
In dit protocol wordt onderscheid gemaakt tussen:
De accountant van de WNT-instelling onderwerpt het financieel verslaggevingsdocument
aan zijn oordeel. Indien de WNT-instelling niet op grond van een ander wettelijk voorschrift
verplicht is om een financieel verslaggevingsdocument op te stellen en aan het oordeel
van een accountant te onderwerpen, is de controle beperkt tot een controle van de
in een verantwoording opgenomen WNT-gegevens (artikel 1.7, lid 1, WNT. De accountant
toetst de juistheid van de conclusie van de instelling dat de WNT van toepassing is.
Daarnaast is in de WNT in onderscheiden situaties aan de accountant een meldingsplicht
opgedragen als uitvloeisel van de controle (artikel 5.2 WNT).
De bepalingen in de WNT laten onverlet de naleving van de bepalingen van artikel 383
van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) of andere specifieke regelgeving voor verslaggeving,
voor zover die van toepassing zijn op de WNT-instelling.
B. Referentie- en normenkader
Het referentie- en normenkader voor de controle van de WNT-gegevens in het financieel
verslaggevingsdocument en de verantwoording van uitsluitend de WNT-gegevens bestaat
uit de volgende specifieke wet- en regelgeving1:
-
– de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT);
-
– het Uitvoeringsbesluit WNT;
-
– de Regeling bezoldigingscomponenten WNT (tot 1 januari 2015);
-
– de Uitvoeringsregeling WNT (met ingang van 1 januari 2015);
-
– de Beleidsregels toepassing WNT.
Voor interpretatie van de wet- en regelgeving zijn verder relevant de vragen en antwoorden
op de website www.topinkomens.nl van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Voor enkele sectoren is specifieke sectorale regelgeving van toepassing:
-
– de Regeling bezoldiging topfunctionarissen OCW-sectoren;
-
– de Regeling sectorale bezoldigingsnorm topfunctionarissen zorgverzekeraars;
-
– de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg- en welzijnssector;
-
– de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen toegelaten instellingen volkshuisvesting
2014;
-
– de Regeling bezoldiging topfunctionarissen OS-sector (met ingang van 1 januari 2015).
In geval van een gebroken boekjaar gelden de bepalingen voor het jaar waarin het boekjaar
is begonnen.
C. De WNT en accountantscontrole: opdracht
Bij de controle van het financieel verslaggevingsdocument als geheel betrekt de accountant
de volgende aspecten:
-
– de toepasselijkheid van de WNT op de instelling waarover in het financiële verslaggevingsdocument
verantwoording wordt afgelegd (artikel 1.2 t/m 1.5 WNT);
-
– de getrouwe verantwoording van de in het financieel verslaggevingsdocument opgenomen
informatie op grond van de artikelen 4.1 en 4.2 WNT2 met inachtneming van de paragrafen 2 en 3 WNT3 en artikel 1.7, lid 2, WNT. Tevens betrekt hij bij de controle de eventuele toepassing
van het overgangsrecht (artikel 7.3 WNT);
-
– de naleving van de overige bepalingen van de WNT. Dit betreft het instellen van terugvorderingen
van betalingen van topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen (inclusief interne
toezichthouders), die op grond van de WNT als onverschuldigd zijn aan te merken (artikelen
1.6 en 5.2 WNT).
WNT en accountantscontrole sectorale regelgeving
Bij de toepassing van de sectorale regelgeving betrekt de accountant bij de controle
dezelfde aspecten als hiervoor genoemd.
Bij de controle van het financieel verslaggevingsdocument van de toegelaten instellingen
volkshuisvesting betrekt de accountant bij de controle eveneens of de bezoldiging
bij de WNT-instelling binnen de juiste klasse plaatsvindt conform de Regeling bezoldigingsmaxima
topfunctionarissen toegelaten instellingen volkshuisvesting 2014. Voor het toetsen
van het aantal verhuureenheden dat de toegelaten instelling op de peildatum in eigendom
of beheer heeft, dient de accountant zich te baseren op de gegevens, bedoeld in bijlage
II bij het Besluit beheer sociale-huursector. Bij de bepaling van het aantal inwoners
van een gemeente dient de accountant uit te gaan van de door het Centraal Bureau voor
de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers op 1 januari van het eerste jaar
voorafgaand aan het jaar waarin de bezoldigingsmaxima van toepassing zijn.
Ten aanzien van de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg- en welzijnssector
betekent het tweede gedachtestreepje in deze paragraaf C dat de accountant als uitgangspunt
voor de controle hanteert dat de (interne) toezichthouder de indeling van de desbetreffende
instelling in de van toepassing zijnde klasse op basis van de totaalscore van de betreffende
klasse met inachtneming van de Regeling heeft bepaald. Het aldus bepaalde en verantwoorde
bezoldigingsmaximum wordt niet door de accountant gecontroleerd en is voor de verdere
controlewerkzaamheden een gegeven.
D. De WNT en accountantscontrole: Uitvoeringsmaterialiteit en werkzaamheden
Voor de controle op de getrouwheid geldt de uitvoeringsmaterialiteit zoals die hieronder
is vermeld. De uitvoeringsmaterialiteit bepaalt de nauwkeurigheid van de controle
en daarmee de aard en omvang van de werkzaamheden van de accountant. De accountant
hanteert bij de controle een betrouwbaarheid van 95%.
Tabel 1: Bepaling van de uitvoeringsmaterialiteit
|
Topfunctionarissen
|
Overige functionarissen met dienstbetrekking
|
Toelichting
|
Volledigheid vermelding topfunctionarissen op naam
|
0%
|
n.v.t.
|
Het gaat hier om topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen, interne toezichthouders
en topfunctionarissen zonder dienstbetrekking
|
Volledigheid vermelding niet-topfunctionarissen met dienstbetrekking op functie (niet
op naam)
|
n.v.t.
|
1% van de personeelskosten met een maximum van € 100.000
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat niet meer dan 1% van de personeelskosten met een maximum van
€ 100.000 aan onder de WNT te verantwoorden bedragen onterecht buiten de WNT-verantwoording
blijven.
|
Juistheid en volledigheid bezoldiging (per persoon/functie)
|
3% van het voor de instelling geldende bezoldigingsmaximum, met een maximum van € 3.000.
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat van de verantwoorde bezoldiging niet meer dan 3% van het bezoldigingsmaximum
onjuist is, met een bovengrens van € 3.000.
|
Juistheid en volledigheid verantwoorde uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband
(per persoon/functie)
|
3% van het voor de instelling geldende bezoldigingsmaximum, met een maximum van € 3.000.
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat van de verantwoorde uitkeringen wegens beëindiging dienstverband
niet meer dan 3% van het bezoldigingsmaximum onjuist is, met een bovengrens van € 3.000.
|
Juistheid en volledigheid verantwoorde vordering uit hoofde van wettelijk onverschuldigde
betalingen (per persoon)
|
3% van het voor de instelling geldende bezoldigingsmaximum met een maximum van € 3.000.
|
(niet van toepassing op overige functionarissen)
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat van de verantwoorde vordering uit hoofde van wettelijk onverschuldigde
betalingen niet meer dan 3% van het bezoldigingsmaximum onjuist is, met een bovengrens
van € 3.000.
|
E. De WNT en accountantscontrole: oordeelsvorming en controleverklaring
Geconstateerde, niet gecorrigeerde, afwijkingen in de WNT-verantwoording dan wel onzekerheden
in de controle daarvan worden door de accountant, voor zover van materieel belang,
vertaald in de strekking van de controleverklaring. Daarbij hanteert de accountant
de grenzen, zoals opgenomen in tabel 2. De accountant betrekt in zijn evaluatie de
geconstateerde afwijkingen van de WNT en eveneens eventuele andere aangetroffen afwijkingen
in het gecontroleerde financieel verslaggevingsdocument. Indien de normen, zoals vermeld
in tabel 2, overschreden worden dan leidt dit op zich al tot een niet-goedkeurende
verklaring (i.c. minimaal een verklaring met beperking), los van de oordeelsvorming
over de verdere inhoud van het financieel verantwoordingsdocument.
Tabel 2: Vertaling naar het oordeel van de accountant
|
Goedkeurend
|
Niet goedkeurend
|
Fouten in de verantwoording
|
≤ 0,1% van het op de instelling per persoon per functie van toepassing zijnde fulltime
WNT- jaarmaximum
|
> 0,1% van het op de instelling per persoon per functie van toepassing zijnde fulltime
WNT-jaarmaximum
|
Fouten in de opgenomen motivering bij de verantwoorde overschrijding van het van toepassing
zijnde maximum
|
0%
|
0%
|
Onzekerheden in de
controle
|
≤ 3% van het op de instelling per persoon per functie van toepassing zijnde fulltime
WNT- jaarmaximum
|
> 3% van het op de instelling per persoon per functie van toepassing zijnde fulltime
WNT- jaarmaximum
|
Oordeelsvorming
Bij mogelijke fouten en onzekerheden in de opgenomen niet-financiële bezoldigingsinformatie
(artikelen 4.1 en 4.2 WNT) geldt bij de vertaling naar het oordeel bij het financieel
verslaggevingsdocument een materialiteit van nul, met uitzondering van verwaarloosbare
accuratesse-fouten die niet tot andere duiding van de informatie kunnen leiden. Bij
het ontbreken van de motivering bij een overschrijding van het van toepassing zijnde
maximum als zodanig of bij een motivering die in strijd is met de daarvoor geldende
wettelijke bepalingen in geval van topfunctionarissen (het overgangsrecht op grond
van artikel 7.3 WNT en de uitzonderingsbepalingen in paragraaf 2 en 3 WNT) geldt bij
de vertaling naar het oordeel bij het financieel verslaggevingsdocument een materialiteit
van nul.
De fouten die bij de controlewerkzaamheden worden geconstateerd dienen door de verantwoordelijke
in het financieel verslaggevingsdocument te worden gecorrigeerd. Indien en voor zover
correcties op het moment van afgifte van de controleverklaring achterwege zijn gebleven,
meldt de instellingsaccountant dit in de controleverklaring bij het financieel verslaggevingsdocument
(met inachtneming van de materialiteitsgrenzen) en betrekt hij de ongecorrigeerde
fouten in de foutevaluatie bij de oordeelvorming over dit verslaggevingsdocument als
geheel.
Controleverklaring
De instellingsaccountant stelt integraal vast aan de hand van de uit de WNT-controle
verkregen informatie dat bij alle onder de WNT toegestane overschrijdingen van het
van toepassing zijnde maximum een motivering (artikel 4.1, vierde lid of 4.2, vijfde
lid WNT) in het verslaggevingsdocument is opgenomen. Hij stelt daarbij, voor zover
het topfunctionarissen betreft, vast dat deze motivering niet in strijd is met de
daarvoor geldende wettelijke bepalingen (waaronder het overgangsrecht ex artikel 7.3
en de toegestane uitzonderingen ex paragraaf 2 en 3 van de WNT).
De instellingsaccountant stelt integraal aan de hand van de uit de WNT-controle verkregen
informatie vast dat alle onder de WNT als wettelijk onverschuldigde betalingen aangemerkte
bedragen door de verantwoordelijke in het verslaggevingsdocument zijn opgenomen en
toegelicht.
Indien de opgenomen financiële en niet-financiële bezoldigingsinformatie (zoals bedoeld
in artikel 4.1 en 4.2 WNT) niet volledig en juist is en correcties achterwege zijn
gebleven, geeft de instellingsaccountant, bij overschrijding van de in tabel 2 opgenomen
materialiteitsgrenzen, een ander dan goedkeurend oordeel af. De instellingsaccountant
vermeldt in de controleverklaring alle fouten boven genoemde materialiteitsgrenzen
en de juiste informatie per fout, voor zover dit in alle redelijkheid mogelijk is.
F. De WNT en accountantscontrole: melding accountant
Op basis van artikel 5.2, eerste lid WNT, meldt de accountant een onverschuldigde
betaling aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties of aan de vakminister,
indien een vordering op een topfunctionaris of gewezen topfunctionaris uit onverschuldigde
betaling:
-
• niet in het financieel verslaggevingsdocument is opgenomen of
-
• op het tijdstip waarop de accountant zijn oordeel geeft over het financieel verslaggevingsdocument
door de betrokken topfunctionaris nog niet is terugbetaald.
Op basis van artikel 5.2, tweede lid WNT, meldt de accountant de ontbrekende gegevens
of het ontbreken van de motivering, aan de minister indien het financieel verslaggevingsdocument
niet de juiste in de artikelen 4.1 en 4.2 WNT voorgeschreven gegevens of motivering
bevat.
Indien de ontbrekende of onjuiste gegevens uit het financieel verslaggevingsdocument
onder de in tabel 2 genoemde grenzen blijven, hoeven deze niet door de accountant
aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties of de vakminister gemeld
te worden.
De hiervoor bedoelde melding geschiedt door de accountant onverwijld nadat deze de
controleverklaring heeft afgegeven door middel van een eigen melding (pdf) via het
webformulier dat beschikbaar is gesteld op de website www.topinkomens.nl of aan de vakminister indien deze de mogelijkheid tot elektronische verwerking heeft
opengesteld4.
G. De WNT en accountantscontrole bij niet-controleplichtige organisaties
De aanwijzingen van dit protocol zijn eveneens van toepassing op de WNT-instellingen
waarvoor niet op basis van andere wet- en regelgeving dan de WNT (artikel 1.7) een
verplichting tot accountantscontrole van het financieel verslaggevingsdocument geldt.
Deze instellingen kunnen volstaan met een controleverklaring bij de verantwoording
van uitsluitend de WNT-gegevens.
Voor deze zelfstandige controle, die wordt uitgevoerd met inachtneming van alle relevante
controlestandaarden, worden alle WNT-aspecten uit het financieel verslaggevingsdocument
overgenomen in een afzonderlijk overzicht (inclusief eventuele onverschuldigde betalingen).
H. Tekst Controleverklaring
In de controleverklaring5 bij het financieel verslaggevingsdocument of bij de verantwoording van uitsluitend
de WNT-gegevens wordt:
-
– in de paragraaf ‘verantwoordelijkheid bestuur’ in het geval van een goedkeurende verklaring
vermeld dat de jaarrekening (ook) in overeenstemming is met de bepalingen van en krachtens
de WNT;
-
– in de paragraaf ‘verantwoordelijkheid accountant’ verwezen naar dit controleprotocol.
De afzonderlijke verwijzing naar de WNT kan vervallen indien de WNT-regelgeving expliciet
wordt vermeld in de regels die voor de desbetreffende sector respectievelijk instelling
gelden voor verantwoording en accountantscontrole en in de controleverklaring naar
die regels wordt verwezen.
In de tekst voor de controleverklaring voor WNT-instellingen waarop de Regeling bezoldigingsmaxima
topfunctionarissen zorg- en welzijnssector van toepassing is, vermeldt de accountant
in de paragraaf inzake overige aangelegenheden ‘Geen controlewerkzaamheden verricht
aan klassenindeling bezoldigingsmaximum’: In overeenstemming met het Controleprotocol
WNT en de daaraan ten grondslag liggende regelgeving hebben wij het bezoldigingsmaximum
WNT zoals bepaald en verantwoord door de instelling als uitgangspunt gehanteerd voor
onze controle en hebben wij geen werkzaamheden verricht op de totstandkoming van dit
bezoldigingsmaximum.