Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met enkele onbemande luchtvaartuigsystemen binnen een tijdelijk gebied met beperkingen voor Delft Dynamics B.V. voor vluchten op haar testlocatie te Delft

Datum: 10 december 2014

Nummer: ILT-2014/73791

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Overwegende de invoering van de ‘Standardized European Rules of the Air (SERA)’ en de daaruit voorkomende wijziging van de luchtverkeersregels;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen;

  • het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, tenzij hiervoor ontheffing is verleend;

  • Delft Dynamics B.V. voldoende kennis en ervaring heeft om op verantwoorde wijze vluchten uit te voeren met haar UAS;

  • de piloten van Delft Dynamics B.V. beschikken over een door EuroUSC afgegeven BNUC-S-certificaat;

  • Delft Dynamics B.V. beschikt over een bedrijfshandboek dat weliswaar nog in ontwikkeling is, maar al wel alle essentiële procedures bevat die nodig zijn om veilig te kunnen werken met een UAS;

  • Delft Dynamics B.V. vanaf 2005 op een vaste locatie in de Rotterdam CTR testvluchten heeft uitgevoerd;

  • de testlocatie buiten de 5 km-zone van de luchthaven Rotterdam ligt;

  • deze beschikking wordt ingetrokken op het moment dat er structurele afspraken zijn ontwikkeld voor het toelaten van vluchten met een UAS in de civiele CTR’s;

  • het bezwaar van Delft Dynamics B.V., gedateerd 7 januari 2014, met de toevoegingen, gedaan tijdens de hoorzitting op 13 maart 2014, tegen de afwijzing van de mogelijkheid gebruik te maken van het testveld, door HJDZ ILT gegrond is verklaard;

Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart, paragraaf SERA.3145 en artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Delft Dynamics B.V. wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van de artikelen 3.8, eerste lid, onderdeel b, en 3.19a, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart en van de verbodsbepaling van artikel 1, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling modelvliegen om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met:

    • a. een UAS, type RH3001, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1EY;

    • b. een UAS, type RH4006, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1EZ;

    • c. een UAS, type RH4007, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1FA;

    • d. een UAS, type RH4009, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1FB, en

    • e. een UAS, type RH4010, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1FC,

    en zonder dat de luchtvaartuigen zijn voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Aan de navolgende medewerkers van Delft Dynamics B.V. wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met de in het eerste lid genoemde UAS, zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. de heer B. Langendoen;

    • b. de heer E. Rath;

    • c. de heer G. Voorsluijs.

  • 3. Delft Dynamics B.V. fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van de in het eerste lid genoemde UAS.

Artikel 2

Ter bescherming van het luchtverkeer ten opzichte van bijzondere luchtverkeersactiviteiten tijdens (test)vluchten van een UAS wordt als tijdelijk gebied met beperkingen aangewezen het gebied testveld Delft Dynamics begrensd door een cirkel met een straal van 50 meter (0,03 zeemijl) met als middelpunt 51°59’34”N – 004°23’08”E, vanaf de grond tot een hoogte van 45 meter boven de grond of het water (150 ft AGL).

Artikel 3

In het tijdelijke gebied met beperkingen testveld Delft Dynamics gelden de volgende regels:

  • a. het tijdelijke gebied met beperkingen testveld Delft Dynamics is verboden voor al het luchtverkeer met uitzondering van:

    • 1°. de UAS van Delft Dynamics B.V.;

    • 2°. HEMS-, SAR- en politievluchten;

  • b. er is geen tweezijdig radiocontact vereist;

  • c. er is geen vliegplan vereist;

  • d. er is geen transponder vereist.

Artikel 4

Delft Dynamics B.V. mag vluchten met de in artikel 1, eerste lid, genoemde UAS uitvoeren in het tijdelijke gebied met beperkingen testveld Delft Dynamics onder de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. de vluchten vinden plaats in het gebied gevormd door een halve cirkel, ten zuiden van de middellijn die parallel loopt aan de Molengraaffsingel, met middelpunt 51°59’34”N – 004°23’08”E, met een straal van 50 meter (0.03 zeemijl), vanaf de grond tot maximaal 45 meter boven de grond of het water (150 ft AGL);

  • b. Delft Dynamics B.V. mag vluchten uitvoeren in het tijdelijke gebied met beperkingen op de volgende tijden:

    • 1°. op werkdagen tussen 07.00 uur en 18.30 uur lokale tijd;

    • 2°. in het weekend en op officiële feestdagen van 07.30 uur tot 16.30 uur lokale tijd;

  • c. Delft Dynamics B.V. zorgt tijdens de vlucht voor een telefoonverbinding die alleen wordt gebruikt voor communicatie met de Operationele Helpdesk LVNL;

  • d. Delft Dynamics B.V. meldt activiteiten binnen het tijdelijke gebied met beperkingen 24 uur van tevoren aan de Operationele Helpdesk LVNL (tel.: 020 406 2201) onder vermelding van het telefoonnummer waarop Delft Dynamics B.V. tijdens de vlucht bereikbaar is;

  • e. de vluchten vinden plaats gedurende de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN 2.7;

  • f. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van ten minste 5 kilometer en ten minste 300 meter verticale afstand van bewolking;

  • g. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen;

  • h. de horizontale afstand tussen de UAS en mensen, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen, bedraagt ten minste 150 meter;

  • i. constructies (zoals windmolens) en gebouwen die onder zeggenschap vallen van de operator, mogen binnen 150 meter worden benaderd onder voorwaarde dat het UAS op minstens 150 meter van mensen en in gebruik zijnde vaartuigen en voertuigen blijft;

  • j. de UAS blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (VLOS) van de piloot;

  • k. Delft Dynamics B.V. is er verantwoordelijk voor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het onbemande luchtvaartuig;

  • l. Delft Dynamics B.V. wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • m. Delft Dynamics B.V. wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een waarnemer aan; het is de taak van de waarnemer om de gezagvoerder tijdens de vlucht te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • n. verzekering:

    • 1°. Delft Dynamics B.V. is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Delft Dynamics B.V. voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • n. Delft Dynamics B.V. stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het onbemande luchtvaartuig vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen het onbemande luchtvaartuig en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • o. Delft Dynamics B.V. stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer, dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond;

  • p. voorvalmeldingen:

    • 1°. Delft Dynamics B.V. meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaart voorvalmelden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a) de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • b) de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • 3°. incidenten worden binnen Delft Dynamics B.V. geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • q. Delft Dynamics B.V. is er verantwoordelijk voor dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag waarop het terrein zal worden gebruikt, dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de Minister van Infrastructuur en Milieu en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de Minister kan worden gedaan via de melding aan de inspectie;

  • r. Delft Dynamics B.V. is er verantwoordelijk voor dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid, gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • s. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van de lichte UAS, werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • t. aanwijzingen van de Operationele Helpdesk LVNL (inclusief het eventueel beëindigen van de activiteit in het tijdelijke gebied met beperkingen) worden door Delft Dynamics B.V. opgevolgd.

Artikel 5

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 6

De beschikking met referentie ILT-2014/49228 vervalt met ingang van 11 december 2014.

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 11 december 2014 en vervalt met ingang van 1 april 2015.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beschikking kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beschikking is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering.

Naar boven