Ontwerptracébesluit en MER PHS viersporigheid Rijswijk – Delft Zuid

Datum kennisgeving: 17 december 2014

Kennisgeving OTB en MER PHS viersporigheid Rijswijk – Delft Zuid

Waarom dit project?

Het kabinet heeft in de Voorkeursbeslissing PHS van juni 2010 aangegeven het spoor op de corridor tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal geschikt te willen maken voor het rijden van acht Intercity’s (inclusief een intercity tussen Amsterdam en Brussel) en zes Sprinters per uur per richting. De capaciteit van het spoor moet daarvoor worden uitgebreid van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid.

Het ontwerptracébesluit

Wat er precies gaat gebeuren, staat beschreven in het zogenoemde ontwerptracébesluit (OTB) en in het milieueffectrapport (MER) PHS viersporigheid Rijswijk – Delft Zuid. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft onlangs besloten het ontwerptracébesluit ter inzage te leggen. Van 18 december 2014 tot en met 28 januari 2015 ligt het ontwerptracébesluit PHS viersporigheid Rijswijk – Delft Zuid (hierna: het ontwerptracébesluit) en het milieueffectrapport (MER) ter inzage.

In de documenten wordt beschreven hoe de spoorverdubbeling er tussen Rijswijk en Delft Zuid eruit komt te zien. De spooruitbreiding van twee naar vier sporen vindt plaats tussen Rijswijk en Delft Zuid en vindt plaats aan weerszijden van de bestaande sporen. In Rijswijk sluit de spoorverdubbeling aan op de vier sporen die hier in de huidige situatie reeds liggen. Bij station Delft worden de nieuwe sporen aangelegd in een tunnel, die nu reeds casco wordt gerealiseerd in het project Spoorzone Delft. Voorbij Delft Zuid sluit de spoorverdubbeling aan op de bestaande tweesporige situatie. In het OTB en MER staat in detail omschreven welke maatregelen worden getroffen en wat de effecten daarvan zijn, bijvoorbeeld voor flora en fauna of op het gebied van geluidhinder.

Wat verandert er?

De capaciteit op het spoor wordt vergroot door onder meer de volgende maatregelen:

  • spoorverdubbeling aan weerszijden van het bestaande spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid, van twee naar vier sporen;

  • seinoptimalisatie tussen Schiedam en Delft Zuid;

  • de directe aantakking van het DSM – raccordement op het hoofdspoor, op Delfts grondgebied;

  • de vervanging van de huidige gelijkvloerse overweg ’t Haantje door een onderdoorgang op ongeveer 250 meter ten noorden van de huidige overweg;

  • de realisatie van een fiets- en voetgangerstunnel bij station Delft Zuid, die tevens met trappen en liften toegang zal bieden tot de perrons van dat viersporig te maken station.

Verder worden er maatregelen getroffen zoals de plaatsing van geluidschermen nabij station Rotterdam Centraal en in Delft.

Wij zijn geïnteresseerd in uw mening

Iedereen mag een zienswijze indienen. In uw zienswijze kunt u ingaan op alle onderdelen van het ontwerptracébesluit, het MER en de onderliggende stukken. We stellen het op prijs als u aangeeft op welk deel van de plannen u reageert en uw zienswijze onderbouwt met argumenten. U kunt bijvoorbeeld ingaan op de volgende punten:

  • Staan er naar uw mening zaken in het OTB die naar uw mening niet kloppen?

  • Zijn er grote zaken en/of grote belangen over het hoofd gezien?

  • Wordt u geraakt in uw belang? Zo ja, kunt u dat toelichten?

Zo kunt u reageren

Uw zienswijze dient u in bij de Directie Participatie. Wij ontvangen deze bij voorkeur digitaal. Dat kan via http://www.platformparticipatie.nl/projecten/lopendeprojecten/

Per post kan ook: Directie participatie, PHS-Delft Rijswijk, Postbus 30316, 2500 GH Den Haag.

Wilt u uw zienswijze mondeling geven? Dat kan via de Directie Participatie, telefoonnummer 070 – 456 95 50. Woensdag 28 januari 2015 sluit de termijn om zienswijzen in te dienen.

Inzien

Het MER en OTB zijn vanaf 18 december 2014 digitaal beschikbaar op http://www.platformparticipatie.nl/projecten/lopendeprojecten/

Gedrukte versies van het MER en het OTB, inclusief de onderzoeksrapporten, liggen ook ter inzage. Op de volgende locaties kunt u de stukken inzien:

  • Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in Den Haag, Koningskade 4;

  • gemeente Den Haag: stadhuis, Spui 70;

  • gemeente Delft: stadhuis, Phoenixstraat 15 en informatiecentrum van Spoorzone Delft, Barbarasteeg 2;

  • gemeente Rijswijk: stadhuis, Bogaardplein 15;

  • gemeente Schiedam: klantcontactcentrum, Stadserf 1;

  • gemeente Rotterdam: Stadhuis, Coolsingel 40;

  • gemeente Midden-Delfland, Klantcontactcentrum Anna van Raesfeltstraat 37, Schipluiden.

Informatieavonden

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu organiseert in januari informatieavonden in Delft, Rijswijk en Rotterdam. Meer informatie over locaties en data vindt u op http://www.platformparticipatie.nlprojecten/lopendeprojecten/

Meer informatie

Voor meer informatie over de inspraakprocedure kunt u telefonisch contact opnemen met de Directie Participatie. Telefoon: 070 – 456 89 99 of via http://www.platformparticipatie.nl/contact/

Voor meer informatie over de inhoud van het ontwerptracébesluit kijkt u op

http://www.prorail.nl/projecten/delft/spooruitbreiding-rijswijk-delft-zuid. U kunt ook contact opnemen met de afdeling Publiekscontacten van ProRail via 0800 – 7767 245 (gratis) of via het contactformulier op www.prorail.nl/contact

Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Naar boven