Gemeente Leiden, verkeersbesluit instellen voetgangersoversteekplaats op de Diamantlaan t.h.v. het kruispunt Diamantlaan - Opaalstraat
Logo Leiden
Situatietekening: ST 14061
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,
Gelet op:
  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting;
  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
Overwegende dat:
  • de Diamantlaan en het Diamantplein, gelegen in de wijk Hoge Mors, in 2013 zijn heringericht als verblijfsgebied, waarbij tevens de snelheid op delen van de Diamantlaan is verlaagd naar 30 km/uur;
  • bovengenoemde snelheidsverlaging is doorgevoerd met het idee dat oversteken in een verblijfsgebied verspreid en dus feitelijk overal kan plaatsvinden;
  • vanuit die gedachte de destijds aanwezige formele voetgangersoversteekplaatsen (= zebrapaden) in de Diamantlaan in het kader van de herinrichting zijn opgeheven en verwijderd;
  • de gemeente sinds de herinrichting diverse klachten ontvangt over de nieuwe inrichting van de Diamantlaan en het Diamantplein;
  • bewoners onder meer aangeven dat de nieuwe inrichting in sommige gevallen tot onduidelijkheid leidt en, mede in verband hiermee, behoefte bestaat aan een aantal duidelijke en veilige oversteeklocaties voor voetgangers;
  • één van de locaties waar dit het geval is het kruispunt Diamantlaan – Opaalstraat betreft;
  • de gemeente de inrichting en het gebruik van dit kruispunt, alsook de oversteeksituatie ter plaatse, in verband hiermee in samenhang heeft beschouwd teneinde vast te stellen welke oplossingsmogelijkheden aanwezig zijn om de oversteeksituatie en duidelijkheid te optimaliseren;
  • hierbij is vastgesteld dat de meest voor de hand liggende oversteekplek voor voetgangers in de huidige situatie schuin over het kruispunt ligt;
  • deze oversteekplek namelijk voor voetgangers in een min of meer rechte lijn ligt tussen de ingang van het winkelcentrum en de tunnel onder de Doctor Lelylaan;
  • de betreffende oversteeklocatie hiermee echter tegelijkertijd op de meest complexe locatie van het kruispunt ligt, aangezien hier ook alle kruisende verkeersstromen van (vracht)auto’s, fietsers en bromfietsers samenkomen;
  • het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt derhalve niet wenselijk wordt geacht om op deze locatie een formele voetgangersoversteekplaats aan te brengen, maar eerder op een locatie waar de verkeerssituatie aanzienlijk overzichtelijker is;
  • het daarnaast belangrijk is dat ter plaatse van een beoogde voetgangersoversteekplaats een duidelijke oversteekrelatie aanwezig is, zodat de aanwezigheid van een dergelijke oversteeklocatie logisch is en aansluit op het oversteekgedrag;
  • het ter verbetering van de oversteekbaarheid ter plaatse van het kruispunt Diamantlaan – Opaalstraat, gelet op de voorgaande, derhalve wenselijk wordt geacht om direct ten zuidwesten van het kruispunt een formele voetgangersoversteekplaats op de Diamantlaan aan te brengen;
  • het huidige kruispuntplateau hiertoe in zuidwestelijke richting wordt verlengd, zodat de naderingssnelheid van voertuigen laag zal zijn en de betreffende oversteeklocatie daarnaast verhoogd komt te liggen, wat de attentieverhoging richting bestuurders vergroot;
  • deze locatie geschikt wordt geacht voor de aanleg van een voetgangersoversteekplaats aangezien:
  • op deze locatie een duidelijke oversteekrelatie aanwezig is door de nabijheid van de ingang van het winkelcentrum en de bushalte ten oosten van het kruispunt;
  • voetgangers op deze oversteeklocatie met slechts een beperkt aantal kruisende bewegingen van andere bestuurders te maken hebben, waardoor oversteken hier veilig kan plaatsvinden;
  • in aanvulling hierop de huidige (brom)fietsdoorsteek aan de oostzijde van het kruispunt wordt opgeheven;
  • deze maatregel enerzijds tot doel heeft om de verkeersstromen op het kruispunt overzichtelijker te maken en anderzijds om te voorkomen dat voetgangers de betreffende doorsteek gebruiken om alsnog het kruispunt schuin over te steken;
  • (brom)fietsers als gevolg van deze maatregel slechts enkele meters verder moeten (om)rijden om vanaf het vrijliggende pad langs de Diamantlaan naar de Opaalstraat te rijden, hetgeen acceptabel wordt geacht;
  • de huidige voorrangsregelingen ter hoogte van de fietsdoorsteek in kwestie in verband met het opheffen van de doorsteek opgeheven kunnen worden;
  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:
    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;
    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 26 november 2014 met kenmerk 26112014 een negatief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen omdat, volgens de (gemachtigde van de) korpschef van de politie;
    • de voetgangersoversteekplaats niet in een rechtstand ligt;
    • het zicht op de oversteek beperkt is vanwege de aanwezige bocht;
    • er een verschil in voorrang is tussen overstekende fietsers en overstekende voetgangers;
    • de richtlijn VOP (voetgangersoversteekplaats) daarom aangeeft om de oversteek te faciliteren, maar om geen zebrapad toe te passen;
  • dat de gemeente dit advies niet overneemt omdat;
    • de naderingssnelheid van voertuigen laag zal zijn, hetgeen er voor zorgt dat overstekende voetgangers tijdig opgemerkt kunnen worden;
    • dat het verschil in vormgeving van de oversteeklocatie voor voetgangers (zebrapad) en de locatie waar fietsers de rijbaan op komen (uitrit) waarborgt dat er sprake is van een heldere voorrangssituatie;
    • dat de oversteekafstand voor voetgangers daarnaast slechts marginaal langer is dan de door de richtlijn VOP voorgeschreven lengte van 5,5 meter.
  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
BESLUITEN:
  • 1.
    door het verwijderen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en de haaientanden op het wegdek:
    • a.
      de huidige voorrangsregeling ter hoogte van de (brom)fietsdoorsteek gelegen aan de zuidoostzijde van het kruispunt Diamantlaan - Opaalstraat, waarbij overstekende (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer, op te heffen;
  • 2.
    het (onderdeel van het) verkeersbesluit waarin destijds is besloten tot het instellen van de onder punt 1 van dit besluit genoemde voorrangsregeling hierbij in te trekken;
  • 3.
    door het aanbrengen van zebramarkering en het plaatsen van borden model L2 van Bijlage 1 van het RVV 1990, een voetgangersoversteekplaats zoals bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 aan te brengen op de Diamantlaan, direct ten zuidwesten van het kruispunt met de Opaalstraat;
  • 4.
    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk ST14061 van 26 november 2014.
 
Leiden, december 2014, 
burgemeester en wethouders van Leiden,
namens dezen,
 
 
W.Spies
Teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting
Bezwarenprocedure
Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit – voetgangersoversteekplaats Diamantlaan-Opaalstraat’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.
Naar boven