Overwegingen ten aanzien van het besluit
- dat in 2009 door het college en de gemeenteraad een beleidsplan is vastgesteld met betrekking tot de verkeersafwikkeling in Leiderdorp, het Integraal Verkeer- en Vervoerplan (IVVP);
- dat met dit beleidsplan ook uitvoering wordt gegeven aan het landelijk vastgestelde beleidsplan ter verbetering van de verkeersveiligheid, te weten Duurzaam Veilig;
- dat in het gemeentelijke beleidsprogramma is gekozen om alle basisscholen in Leiderdorp te voorzien van schoolzones;
- dat de inrichting van schoolzones voornamelijk is bedoeld om andere weggebruikers attent te maken op de mogelijke aanwezigheid van grote groepen kwetsbare verkeersdeelnemers;
- dat er in juni 2014 een bewonersavond is georganiseerd om de verkeerssituatie rondom de basisscholen Hasselbraam en Regenboog, beide gelegen aan de Marjoleintuin, te bekijken met de betrokken scholen, verkeersouders en omwonenden;
- dat in samenspraak met de betrokken partijen is gekozen om in de straat voor de school (Marjoleintuin) eenrichtingsverkeer in te stellen;
- dat de Marjoleintuin aangewezen is als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30km/u voor gemotoriseerd verkeer;
- dat op een erftoegangsweg langzaam verkeer en gemotoriseerd verkeer gebruik maken van dezelfde rijbaan;
- dat de bewoners in bedoeld deel van de Marjoleintuin de auto aan de kant van de huizen parkeren;
- dat de leerlingen van beide scholen niet alleen uit de wijk Voorhof komen maar ook vanuit verder weg gelegen delen van Leiderdorp en zelfs uit andere gemeenten;
- dat hierdoor relatief veel leerlingen per fiets (al dan niet begeleid door ouders/verzorgers) of per auto naar school gaan;
- dat door het parkeergedrag het niet wenselijk is om bij grote drukte het autoverkeer in twee richtingen laten rijden;
- dat door eenrichtingsverkeer in te stellen zoals aangegeven in bijgaande tekening er meer ruimte ontstaat voor de fiets en dit de fietsveiligheid vergroot;
- dat ouders bij het instellen van bedoelde maatregel hun kinderen aan de schoolkant veilig uit te kunnen laten stappen zonder het andere verkeer te hinderen;
- dat door het instellen van éénrichtingverkeer in de Marjoleintuin de Rozemarijntuin een doodlopende weg wordt;
- dat dit niet zal leiden tot grote problemen want men kan op meerdere plekken keren;
- dat de Tijmtuin een verbinding vormt tussen Rozemarijntuin en Marjoleintuin en is aangewezen als woonerf;
- dat het niet wenselijk is dat doorgaand verkeer gebruik gaat maken van dit woonerf;
- dat de Tijmtuin daarom zal worden afgesloten voor doorgaand verkeer ter hoogte van huisnummer 16;;
- dat de afsluiting in de Tijmtuin wenselijk is om sluipverkeer tegen te gaan;
- door de afsluiting in de Tijmtuin, het deel aan de kant van de Marjoleintuin doodlopend wordt;
- dat brom-/fietsers hiervan zullen worden uitgezonderd;
- dat dit aan beide zijden aan het begin van de weg zal worden aangegeven door het plaatsen van de benodigde verkeersborden;
- dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet (WVW) 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;
- dat genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Leiderdorp;
- dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 21 juni 2010 is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beleid en op 29 januari 2013 gemandateerd aan de coördinator cluster Ruimte van de afdeling Beleid;
- dat er overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg is gevoerd met de verkeerskundig adviseur van de politie Hollands Midden van het District Rijn- en Veenstreek, de heer L.J. Versteege, en dat er positief is geadviseerd;