Gemeente Delft, verkeersbesluit, instellen oplaadpunt elektrische auto’s op de Zeestraat
Logo Delft
Nummer: 1771094
Burgemeester en wethouders van Delft,
Gelet op:
  • -
    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
  • -
    artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van het verkeersteken E8 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;
Overwegende dat:
  • -
    de Zeestraat in de wijk Voordijkshoorn is gelegen, tussen de Waterloop en de Kringloop;
  • -
    de gemeente op diverse plaatsen in de stad oplaadpunten voor elektrische voertuigen realiseert;
  • -
    de toegang tot oplaadpunten voor zoveel mogelijk mensen hiermee mogelijk wordt gemaakt;
  • -
    spreiding daarvan over de stad daarbij cruciaal is;
  • -
    in de periode oktober 2012 tot december 2012 daarmee is gestart in een pilot fase, welke eind 2013 is geevalueerd, door het plaatsen van de eerste dertien oplaadpunten;
  • -
    uit de evaluatie bleek dat de oplaadpunten een succes waren;
  • -
    daarom in 2014 is besloten meer oplaadpunten in de stad te realiseren;
  • -
    in de omgeving van de Zeestraat nog geen openbaar oplaadpunt beschikbaar was;
  • -
    met betrekking tot het vaststellen van de meest geschikte locaties voor deze oplaadpunten een inventarisatie is gehouden onder Delftse bezitters van een elektrische auto;
  • -
    elk oplaadpunt beschikt over de mogelijkheid om twee voertuigen gelijktijdig op te laden, wat betekent dat het in voorkomende gevallen wenselijk kan zijn om ter plaatse van het oplaadpunt twee parkeervakken voor elektrische auto’s beschikbaar te hebben;
  • -
    de gemeente Delft het in dat verband dan ook wenselijk acht om middels dit verkeerbesluit ter hoogte van het oplaadpunt op bovengenoemde locatie twee bestaande parkeervakken aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel bestemd zijn voor het opladen van een elektrische auto, zodat beide aansluitingen van het oplaadpunt gebruikt kunnen worden;
  • -
    tot de daadwerkelijke inrichting van het tweede parkeervak wordt overgegaan op het moment dat de vraag naar elektrische oplaadpunten hiertoe aanleiding geeft;
  • -
    verder vermeld dient te worden dat de parkeergelegenheid in kwestie voor eenieder toegankelijk is die in het bezit is van een elektrische auto om zijn/haar voertuig op te laden;
  • -
    een oplaadpunt wordt gerealiseerd door een parkeervak in de Zeestraat te voorzien van bord E8 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst “opladen elektrische auto’s”;
  • -
    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • -
    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • -
    de onder ‘besluiten’ genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Delft;
  • -
    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij ondermandaat is verleend aan het afdelingshoofd Ruimte Advies;
  • -
    overeenkomstig artikel 24 van het BABW op 2 december 2014 overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de politie;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N :
  • 1.
    door het plaatsen van bord model E8 van Bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’, twee parkeerplaatsen aan de Zeestraat gelegen ter hoogte van de zijgevel van Waterloop aan te wijzen als parkeergelegenheid welke enkel gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische auto’s een oplaadpunt voor elektrische auto’s;
  • 2.
    de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Het college van burgemeester en wethouders van Delft,
Namens het college,
De heer H. Groen
Afdelingshoofd Ruimte Advies
Delft, 8 december 2014
Bijlage: Situatietekening
Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.
Naar boven