Ontwerp-Verkeersbesluit verruiming openingstijden spitsstroken A28 Zwolle-Zuid - aansluiting Ommen
Logo Rijkswaterstaat - Dienst Oost-Nederland
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, zoals deze genoemd zijn, in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), alsmede onderborden, voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 ben ik bevoegd dit besluit te nemen.
Eerder genomen besluiten
Bij verkeersbesluit van 1 december 2004, nr RVJ 12436 is besloten om door plaatsing van de borden C23-01, C23-02 en C23-03 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels verkeerstekens (RVV 1990) de linkerrijstrook van de rijbanen van de A28 tussen km 92,200 (aansluiting Zwolle-Zuid) en km 98,300 (aansluiting Ommen) op werkdagen tussen 07.00 uur en 09.00 uur en tussen 16.00 uur en 19.00 uur aan te duiden als spitsstrook en door plaatsing van de borden A1 en A2 en de borden F3 en F4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de betreffende rijbananen gedurende die tijden een maximum snelheid van 70 km/u ur in te stellen en een verbod in te stellen voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen. In dit verkeersbesluit is geen verkeersintensiteitscriterium voor de openstelling van de spitsstroken opgenomen.
Met het verkeersbesluit van 28 januari 2006 (kenmerk BBV 906) is het verkeersbesluit van 1 december 2004 (kenmerk RVJ 12436) ingetrokken, en is door het tonen van de borden C23-01, C23-02 en C23-03 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels verkeerstekens (RVV 1990) de linkerrijstrook van de rijbanen van de A28 tussen km 92,200 (aansluiting Zwolle-Zuid) en km 98,300 (aansluiting Ommen) op werkdagen tussen 07.00 uur en 09.00 uur en tussen 16.00 uur en 19.00 uur en in andere voorkomende gevallen aangeduid als spitsstrook en is door het tonen van de borden A1 en A2 en de borden F3 en F4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de betreffende rijbanen gedurende die tijden een maximumsnelheid van 80 km/uur ingesteld, alsmede een verbod voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen. In dit verkeersbesluit is geen verkeersintensiteitscriterium voor de openstelling van de spitsstroken opgenomen.
In het Tracébesluit A28 Zwolle-Meppel van 10 januari 2009 is op beide rijbanen tussen km 92,36 en circa km 92,85 voorzien in het toevoegen van een spitsstrook en het aansluiten van de best aande spitsstroken op de beide linkerrijstroken ter hoogte van km 98,5.
In het verkeersbesluit Inhaalverbod voor vrachtauto’s op diverse autosnelwegen in beheer bij het Rijkswaterstaat genomen op 16 juli 2014 ( Stcrt . 2014, nr. 20746), waarvan het onderhavige traject onderdeel vormt, is het inhaalverbod is opgeheven.
Motivering van het besluit
De spitsstroken zijn ingesteld om doorstroming van het verkeer te bevorderen, en een beter en efficiënter gebruik van de weg mogelijk te maken. Ook worden onveilige situaties voorkomen die in het geval van beginnende filevorming vaak ontstaan.
Bij dreigende filevorming worden deze stroken opengesteld door het tonen van de borden C23-01 en rijstrooklichten, zoals genoemd in artikel 73 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), waarbij tevens de borden A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV1990 worden getoond met als maximumsnelheid 80 km/h. De veiligheid wordt gewaarborgd door camerabewaking, verlichting en het verlagen van de toegestane maximum snelheid. Om vast te stellen dat filevorming dreigt, wordt de intensiteit op het wegvak gemeten. Als er op het wegvak een intensiteit van 2700 mvt /uur in een rijrichting wordt overschreden, zal de wegbeheerder controleren of de spitsstrook vrij is van obstakels en deze vervolgens in stroomopwaartse richting vrijgeven voor het verkeer. Ook is er de mogelijkheid om bij calamiteiten de spitsstroken vrij te geven.
Openstelling van de spitsstroken op het onderhavige traject kan alleen plaatsvinden binnen de venstertijden zoals opgenomen in het verkeersbesluit van 28 januari 2006 (kenmerk BBV 906). Deze venstertijden zijn voor de beide rijbanen op werkdagen tussen 07.00 uur en 09.00 uur en tussen 16.00 uur en 19.00 uur.
Gebleken is dat filevorming niet altijd kan worden voorkomen door binnen de geldende venstertijden de spitsstroken open te stellen. Oorzaken daarvan zijn de hoeveelheid vrachtverkeer, onevenwichtig gebruik van de rijstroken en soms een snelle toename in een paar minuten. In overleg met de Tweede kamer heb ik besloten de mogelijkheid te bieden om de spitsstroken open te stellen zonder de vaste venstertijden nog langer in acht te nemen.
Met inachtneming van het “Verkeersbesluit ten behoeve van de verruiming openstelling van rijstroken” van 5 december 2011, met nummer SDG/NW- 2011/2353/118847 stel ik de spitsstroken open zodra de intensiteit meer bedraagt dan 1350 mvt /uur per rijstrook, dus 2700 mvt /uur per rijbaan, ongeacht het tijdstip. Deze maatregel heeft tot doel de doorstroming te bevorderen en daarmee een efficiënter gebruik van de weg te realiseren. Een indirect effect van de maatregel is de verbetering van de verkeersveiligheid omdat de kans op filevorming minder is.
Bij de afweging van de belangen die samenhangen met dit besluit heb ik de mogelijke invloed van verruiming van de openstelling van de spitsstroken op de aspecten geluid, luchtkwaliteit en natuur meegenomen.
Er is geen sprake van een verkeersaantrekkende werking, aangezien er geen alternatieve routes beschikbaar zijn en de filedruk buiten de huidige openingstijden beperkt is.
Geluid
De Wet milieubeheer, hoofdstuk 11, beoogt de omgeving te beschermen maar tegelijkertijd niet de mobiliteit te belemmeren. Geluidproductieplafonds bieden de beheerder van de weg een gewaarborgde geluidruimte die tevens het belang van mobiliteit dient. Het verkeer kan zich ontwikkelen zolang de geluidproductie daarvan onder het geldende plafond blijft.
Het geluidproductieplafond garandeert een bepaalde geluidbelasting bij de woning. Door de vaststelling van geluidproductieplafonds voor wegen, heeft de burger een waarborg dat die geluidbelasting op zijn woning niet overschreden zal worden. De vaststelling leidt ertoe dat over lange tijd bezien de geluidproductie in het referentiepunt gemiddeld genomen ongeveer gelijk blijft aan de heersende waarde bij invoering van de wet. Pas in geval van wijziging van een geluidproductieplafond kan ook de maximaal te ondervinden geluidbelasting op de woning veranderen. Dit kan slechts in een met waarborgen omklede procedure plaatsvinden. Het uitvoeren van een akoestisch onderzoek op woningniveau is daarbij een vereiste.
In het Akoestisch onderzoek Verruiming openingstijden spitsstroken A28 Zwolle (dd . 7 oktober 2014 ) is nagegaan wat de invloed is van de voorgenomen wijzigingen op de omliggende referentiepunten. Daarbij is de geluidproductie in het zichtjaar 2015 voor de projectsituatie aan de heersende geluidproductieplafonds getoetst.
Uit de toetsing is gebleken dat de geluidproductie in de projectsituatie het geluidproductieplafond niet overschrijdt. De voorgenomen wijziging kan doorgevoerd worden zonder dat voor Rijkswaterstaat de verplichting bestaat om geluid reducerende maatregelen door te voeren.
Natuur
Voor het aspect natuur heeft onderzoek ( Verruiming openingstijden spitsstroken (VOS) A28 - ASPECT NATUUR ( dd 29 september 2014 , kenmerk 075777813:F Definitief B02013.000186.0100 ) plaatsgevonden naar mogelijke effecten. Er is geen sprake van ruimtelijke ingrepen. De volgende storingsfactoren zijn als mogelijk relevant geselecteerd: Verzuring, vermesting, verontreiniging, verstoring door geluid, verstoring door verlichting en optische verstoring. Vooral omdat de maximum snelheid wordt verlaagd tijdens de openstelling van de spitsstroken en omdat de wegverlichting nu al brandt tijdens de verwachte verruiming van de openstelling wordt uitgesloten dat zich effecten zullen voordoen voor de genoemde storingsfactoren.
Geen van de storingsfactoren zal toenemen als gevolg van verruimde openstellingstijden. Als gevolg daarvan worden er geen verbodsbepalingen ten aanzien van de Flora- en faunawet beschermde soorten overtreden.
Luchtkwaliteit
Voor wat betreft het aspect luchtkwaliteit wordt het volgende opgemerkt. Aangezien de verruimde openstelling betrekking heeft op de relatief rustige nachtperiode is aannemelijk dat de verruimde openstelling niet of nauwelijks effect heeft op de hoeveelheid verkeer. Aangezien de etmaalintensiteiten niet of nauwelijks wijzigen, zullen ook de emissies van het wegverkeer niet of nauwelijks wijzigen. In de randen van de spits kan de maatregel de doorstroming van het verkeer juist bevorderen, hetgeen, in tegenstelling tot bij congestie, een positief effect heeft op de luchtkwaliteit. Ik verwacht dan ook dat het verkeersbesluit geen of nauwelijks effect zal hebben op de luchtkwaliteit.
Procedure en overleg
Het betrokken weggedeelte is in beheer bij het Rijk en is gelegen in de gemeente Zwolle. Met de betrokken gemeente heeft overleg plaats gevonden over dit verkeersbesluit.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Landelijke Eenheid Dienst Infra. Van hen is op 1 december 2014 instemming verkregen.
Het Ontwerp-verkeersbesluit wordt voorbereid met toepassing van de afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Hiertoe zal het ontwerp-verkeersbesluit met het akoestisch onderzoek en het natuuronderzoek ter inzage gelegen op een aantal locaties.
De kennisgeving van het ontwerp-verkeersbesluit zal voorafgaande aan de ter inzage legging worden geplaatst in de Staatscourant, de regionale dagbladen en de betreffende huis- aan huisbladen.
BESLUIT
Op grond van vorenstaande overwegingen besluit ik om:
a. de spitsstroken op beide rijbanen op de A28 van km 92,2 tot km 98,5 open te stellen voor verkeer, zodra de verkeersintensiteit op elke rijstrook van het wegvak waar deze stroken gelegen zijn, meer dan 1350 motorvoertuigen per uur per rijstrook bedraagt;
b. door het tonen van de borden model A1 en A2 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij openstelling van de stroken een maximumsnelheid van 80 km/uur in te stellen en deze stroken open te stellen door het tonen van de borden C23-01 en rijstrooklichten, zoals genoemd in artikel 73 van het RVV 1990.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
namens deze,
hoofd district Noord Rijkswaterstaat Oost-Nederland,
mevrouw M.A. de Wolf
 
MEDEDELINGEN
 
Het ontwerp-verkeersbesluit A28  ligt conform het bepaalde in afdeling 3.4 van de algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken ter inzage van 12 december 2014 tot en met 22 januari 2015 op de volgende locaties:
 
- het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Koningskade 4, Den Haag;
- Het gemeentehuis en het stadskantoor van Zwolle;
- Rijkswaterstaat district Oost-Nederland Noord, Zwolle.
 
U kunt het ontwerp-verkeersbesluit ook downloaden via www.platformparticipatie.nl.
  
Hoe kunt u uw zienswijze indienen?
 
Belanghebbenden kunnen gedurende de gehele zienswijzentermijn schriftelijk of mondeling reageren op het ontwerp-verkeersbesluit.
 
Wij ontvangen uw zienswijze bij voorkeur digitaal. Dat kan via www.platformparticipatie.nl.
 
Per post kan ook:
Directie  Participatie
Ontwerp-verkeersbesluit A28 Zwolle-Zuid – aansluiting Ommen
Postbus 30316
2500 GH Den Haag
 
Op www.platformparticipatie.nl kunt u online uw zienswijze geven door het invullen van een reactieformulier.
 
In uw zienswijze kunt u ingaan op alle aspecten van het ontwerp-verkeersbesluit. Wij stellen het op prijs als u uw zienswijze toelicht met argumenten en als u aangeeft op welk onderdeel van het ontwerp-verkeersbesluit uw zienswijze betrekking heeft. Zo kunt u bijvoorbeeld ingaan op de volgende punten:
  • 1.
    Staan er naar uw mening onjuistheden in het ontwerp-verkeersbesluit?
  • 2.
    Wordt u geraakt in uw belang? Zo ja kunt u dat toelichten.
 
Alleen belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerp-verkeersbesluit kunnen later in beroep tegen het definitieve verkeersbesluit bij de rechtbank binnen wiens rechtsgebied de indiener van het beroep zijn woonplaats heeft.
  
Wat gebeurt er met uw zienswijze?
 
De Directie Publieksparticipatie bundelt alle reacties en stuurt deze naar de Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Indieners van zienswijzen krijgen een  reactie op hun zienswijze. Mede op basis van deze ingebrachte zienswijzen stelt de Minister van Infrastructuur en Milieu het definitieve verkeersbesluit vast.
 
Gedurende zes weken na de dag waarop het definitieve verkeersbesluit ter inzage is gelegd, kan hiertegen beroep worden aangetekend bij de rechtbank binnen wiens rechtsgebied de indiener van het beroep zijn woonplaats heeft. Dit kan alleen door belanghebbenden die hun zienswijze al bij het ontwerp-verkeersbesluit naar voren hebben gebracht.
  
Nadere informatie
 
Voor vragen en/of nadere informatie over de inhoud van het ontwerp-verkeersbesluit kunt u contact opnemen met het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800-8002 of kijken op www.rijkswaterstaat.nl.
Voor vragen over de zienswijzeprocedure kunt u contact opnemen met de  Directie Participatie, telefoon 070-351 8999.
 
 
 
 
 
 
Naar boven