Verkeersbesluit, Gemeente borne, Bornsche Beeklaan
Logo Borne
14int04418
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Borne;
 
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Bornsche Maten is een woonwijk in ontwikkeling in Borne. In het beeldkwaliteitsplan en bestemmingsplan van de Bornsche Maten is de wegenstructuur van de wijk vastgelegd. De hoofdontsluiting van de Bornsche Maten wordt gevormd door een gebiedsontsluitingsweg, de Bornsche Beeklaan. Vanaf de Bornsche Beeklaan worden de woonbuurten ontsloten door erftoegangswegen.
 
De Bornsche Beeklaan wordt in verschillende etappes aangelegd. In 2011 is eerst het noordelijke deel, vanaf de rotonde Bontekoe tot aan de Bornsche Beek, aangelegd en daarna het zuidelijke deel, vanaf de Torenlaan tot aan de Tuinlaan. In 2015 zal het laatste deel van de Bornsche Beeklaan, tussen de Bornsche Beek en de Tuinlaan, worden aangelegd zodat het noordelijke en het zuidelijke deel op elkaar aansluiten en de totale Bornsche Beeklaan is gerealiseerd.
 
In verband met de aanleg van voornoemde laatste deel van de Bornsche Beeklaan worden de nodige verkeerstekens geplaatst zodat de veiligheid op de weg wordt verzekerd en weggebruikers en passagiers worden beschermd. Op bijgaande situatietekening, die behoort bij en onderdeel is van dit besluit, wordt de nieuwe situatie aangegeven.
 
Verkeersmaatregelen
Conform bijgaande situatietekening zullen de volgende verkeerstekens worden geplaatst:
- de Bornsche Beeklaan ligt in de voorrang. Dit wordt aangeduid middels het plaatsen van borden B1 en B6, volgens bijlage I RVV 1990, en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek;
- op de punten waar op de Bornsche Beeklaan de rijbanen gescheiden worden door een middenberm, wordt bebording D2, volgens bijlage I RVV 1990, geplaatst met verplichte rijrichting;
- door het plaatsen van bebording C14, volgens bijlage I RVV 1990, mogen fietsers niet op de Bornsche Beeklaan fietsen, maar worden zij verplicht over te steken over de Bornsche Beeklaan en hun weg te vervolgen via het fietspad en de erftoegangswegen in de Bornsche Maten;
- parallel aan de Bornsche Beeklaan zal aan de zuidkant een fietspad worden aangelegd waarbij bebording G11, volgens bijlage I RVV 1990, wordt geplaatst;
- ter hoogte van de aansluiting met de Deurningerweg en ter hoogte van de aansluiting met de Bongerdsweg/Mekkelhorst wordt een voetpad aangelegd waarbij bebording G7, volgens bijlage I RVV 1990, wordt geplaatst;
- bij de oversteekpunten op de Bornsche Beeklaan zal bebording J23 en J24, volgens bijlage I RVV 1990, worden geplaatst, om automobilisten te waarschuwen voor overstekende voetgangers en fietsers;
- bij de aansluiting naar de Deurningerweg zal op de Bornsche Beeklaan een verplichte rijrichting rechtdoor worden aangegeven door middel van het plaatsen van bebording D4, volgens bijlage I RVV 1990. Op de Deurningerweg zal door middel van bord C2 met onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers), volgens bijlage I RVV 1990, worden aangegeven dat het een eenrichtingsweg is die in deze richting gesloten is voor voertuigen, uitgezonderd fietsers. Op de Mekkelhorst zal door middel van bord C3 met onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers), volgens bijlage I RVV 1990, worden aangegeven dat het een eenrichtingsweg is, uitgezonderd voor fietsers;
- er zal op de Bornsche Beeklaan aan beide zijden een bushalte worden gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting met de Deurningerweg. De halteplaatsen worden toegankelijk gemaakt voor minder validen doordat er een gelijkvloerse instap is met de bus. De bus halteert op de rijbaan. De bushaltes worden gerealiseerd door plaatsing van bebording L3, volgens bijlage I RVV 1990, en verhoogde blokmarkering over een lengte van 7,20 meter. Hierna zal de tijdelijke bushalte op de Bornsche Beeklaan, ter hoogte van de aansluiting naar Tuinstad, worden opgeheven conform het besluit tot aanwijzing van die tijdelijke bushalte d.d. 2 juli 2014, kenmerk 14int03177, en zullen de tijdelijke bushaltes op de Rondweg vervallen.
- op het gedeelte van de Bornsche Beeklaan ter hoogte van De Veste, inclusief de twee kruisingen, zal een maximum toegelaten snelheid gelden van 30 km per uur, door het plaatsen van bebording A1-30 (zone) en A2-30 (zone), volgens bijlage I RVV 1990.  
Voor het instellen van een maximum snelheid schrijven de uitvoeringsvoorschriften BABW voor, dat de geldende snelheid in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent, dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast, dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken wegen en de omgeving.
Dit 30 km-gedeelte wordt aan beide zijden met drempels begrensd, en wordt op een andere manier ingericht dan de rest van de Bornsche Beeklaan:
er is geen middenberm tussen de twee rijbanen;er worden klinkers gelegd in plaats van asfalt;op het gedeelte tussen de twee kruisingen komen zes vakken van vier meter breed met klinkers die lichter gekleurd zijn dan de overige klinkers;aan de zijde van De Veste zal over het gehele gedeelte tussen de twee kruisingen een haag worden aangelegd, vlak langs de rijbaan;aan de overzijde zullen ter hoogte van de zes vakken met lichter gekleurde klinkers, blokhagen worden aangelegd, ook vlak langs de rijbaan. er zullen borden ‘’schoolzone’’ worden geplaatst en Julie straatmeubilair in verband met een veilige schoolomgeving.Hiermee wordt aan de uitvoeringsvoorschriften BABW voldaan, waardoor verwacht mag worden dat er met lagere snelheid zal worden gereden. Wat betreft de voorrang op de kruisingen binnen het 30 km-gedeelte merken wij het volgende op.Ingevolge de uitvoeringsvoorschriften BABW wordt het bord B1 (voorrangsweg) niet toegepast in 30 km-zones. Gelet echter op het feit, dat hier veel fietsers en voetgangers zullen gaan oversteken naar de school en de toekomstige sportvoorzieningen, wordt hier een lagere maximum snelheid ingesteld, waarbij het kruisende verkeer toch voorrang moet verlenen. Dit is overlegd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, en wordt zo uitgevoerd om de (jonge) fietsers tegen zich zelf te beschermen. Deze maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, worden genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en weggebruikers en passagiers te beschermen. Alle wegen waarop de verkeersmaatregelen worden genomen zijn bij de gemeente Borne in beheer. Het verkeer op andere openbare wegen dan die waarop dit besluit betrekking heeft, wordt niet rechtstreeks en ingrijpend beïnvloed als gevolg van deze maatregel.  Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente.  Gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,
BESLUIT
conform bijgaande situatietekening, die behoort bij en onderdeel is van dit besluit, tot:
 
  • 1.
    het plaatsen van borden B1 (voorrangsweg) op de Bornsche Beeklaan en borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), volgens bijlage I RVV 1990, en het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 RVV 1990, op de kruisende wegen zodat de Bornsche Beeklaan in de voorrang komt te liggen;
  • 2.
    het plaatsen van bebording C14 (gesloten voor fietsen), volgens bijlage I RVV 1990, op de Bornsche Beeklaan;
  • 3.
    het plaatsen van bebording G11 (verplicht fietspad), volgens bijlage I RVV 1990, bij de fietspaden die aansluiten op of parallel lopen aan de Bornsche Beeklaan;
  • 4.
    het plaatsen van bebording G7 (verplicht voetpad), volgens bijlage I RVV 1990, bij het voetpad ter hoogte van de aansluiting met de Deurningerweg;
  • 5.
    het plaatsen van bebording G7 (verplicht voetpad), volgens bijlage I RVV 1990, bij het voetpad ter hoogte van de aansluiting met de Bongerdsweg/Mekkelhorst;
  • 6.
    het plaatsen van bebording A1-30 (zone) en A2-30 (zone), volgens bijlage I RVV 1990, op het gedeelte van de Bornsche Beeklaan ter hoogte van De Veste, inclusief de kruisingen met de Deurningerweg en de Bongerdsweg/Mekkelhorst, zodat op dat gedeelte van de Bornsche Beeklaan een maximum toegelaten snelheid geldt van 30 km per uur;
  • 7.
    het plaatsen van bebording D4 (verplichte rijrichting rechtdoor), volgens bijlage I RVV 1990, aan beide zijden van de Bornsche Beeklaan bij de aansluiting naar de Deurningerweg;
  • 8.
    het plaatsen van bord C2 met onderbord OB52, volgens bijlage I RVV 1990, op de Deurningerweg (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, uitgezonderd fietsers);
  • 9.
    het plaatsen van bord C3 met onderbord OB52, volgens bijlage I RVV 1990, op de Mekkelhorst (eenrichtingsweg, uitgezonderd voor fietsers);
  • 10.
    het aanwijzen van een bushalte door het plaatsen van bord L3, volgens bijlage I RVV 1990, in combinatie met blokmarkering over een lengte van 7,20 meter aan beide zijden van de Bornsche Beeklaan ter hoogte van de aansluiting met de Deurningerweg;
  • 11
    het opheffen van de tijdelijke bushalte op de Bornsche Beeklaan, ter hoogte van de aansluiting naar Tuinstad, conform het besluit tot aanwijzing van die tijdelijke bushalte d.d. 2 juli 2014, kenmerk 14int03177.
 

Borne, 1 december 2014

Namens burgemeester en wethouders van Borne,

de afdelingsmanager grondgebied,

M.P. Wielinga

Mededelingen
Bezwaar- of beroepsclausule
Inzage
Het verkeersbesluit en de stukken liggen gedurende de bezwaartermijn ter inzage bij de publieksbalie van het gemeentehuis.
 
Bezwaar
Als belanghebbende kunt u bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit.
U kunt tot uiterlijk zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen door een brief te sturen naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 200, 7620 AE Borne.
Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en de gronden van het bezwaar.
 
Voorlopige voorziening
Als u een bezwaarschrift indient blijft het verkeersbesluit geldig. Wilt u dat het verkeersbesluit wordt geschorst? Dan kunt u bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel vragen om een voorlopige voorziening. U kunt uw verzoek sturen naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle.
Let er op dat u een kopie van het bezwaarschrift meestuurt. Voor dit verzoek moet u griffierecht betalen. U krijgt hierover een brief van de rechtbank. U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
 
 
Naar boven