DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Logo Rijkswaterstaat - Dienst Zuid-Holland
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
1. Wettelijke basis
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, zoals genoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod wordt ingesteld of gewijzigd.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wvw 1994 ben ik bevoegd dit besluit te nemen.
2. Belangenafweging en motivering
Met het programma Beter Benutten werk ik op een innovatieve manier samen met de regionale overheden en het bedrijfsleven om de infrastructuur zo goed mogelijk te benutten. Met een pakket aan maatregelen wordt gewerkt aan het verminderen van de filedruk in de betreffende regio. Eén van de maatregelen is het beter benutten van bestaande spitsstroken.
Historie aanleg plusstrook
Voor de aanleg van de plusstrook op de noordelijke rijbaan van Rijksweg A12 (thans Links) van km 44,25 tot km 27,0 is het Wegaanpassingsbesluit A12 Woerden – Gouda op 8 oktober 2009 vastgesteld. De plusstrook is gelegen op het wegvak Woerden – knooppunt Gouwe naast de linkerrijstrook van de noordelijke rijbaan. Over de hele lengte van het traject heeft de plusstrook een breedte van circa 3 m, met uitzondering van het gedeelte tussen km 28,5 en km 27,0 waar de plusstrook 2,75 m breed is. De overige rijstroken hebben een breedte van circa 3,50 m. Op het betreffende weggedeelte geldt bij een gesloten plusstrook thans een maximumsnelheid van 120 km/uur.
Eerdere verkeersbesluiten
Bij besluit van 2 november 2009 met kenmerk VRH-2009-712 heb ik besloten om door plaatsing van het bord A1 van bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) tijdens openstelling van de plusstrook een maximumsnelheid van 100 km per uur in te stellen. De plusstrook wordt opengesteld bij een verkeersintensiteit van 1.500 motorvoertuigen per uur per rijstrook, derhalve 4.500 motorvoertuigen voor deze driestrooksrijbaan. Bij dat besluit heb ik tevens besloten om door plaatsing van het bord C18 van bijlage 1 bij het RVV 1990 voor de plusstrook een maximumbreedte van 2 meter in te stellen.
Met het verkeersbesluit van 5 december 2011 met nummer SDG/NW-2011/2353/118547 heb ik besloten om onder meer de plusstrook op de A12 open te stellen voor verkeer zodra de verkeersintensiteit op elke rijstrook van het wegvak waar deze strook is gelegen meer dan 1.350 motorvoertuigen per uur bedraagt, derhalve 4.050 motorvoertuigen per uur voor deze driestrooksrijbaan.
De plusstrook is ingesteld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en een beter en efficiënter gebruik van de weg mogelijk te maken. Door het beschikbaar stellen van vier rijstroken worden onveilige situaties voorkomen, zoals in het geval van beginnende filevorming vaak ontstaan.
Permanent openstellen plusstrook
Met het permanent openstellen van de plusstrook en daarmee alle rijstroken ontstaat een stati sche situatie, hetgeen overzichtelijk is voor de weggebruiker. Daarnaast zorgt het voor een besparing op het gebied van verkeersmanagement, omdat de strook niet geschouwd hoeft te worden.
Het is uit oogpunt van een naar de weggebruiker toe landelijk consistente, begrijpelijke en veilige weginrichting op gewone wegvakken alsook op wegvakken met spits- en plusstroken gewenst, dat de gerealiseerde situatie op het traject Woerden – Gouda op rijksweg A12 niet langer als een voorziening wordt beschouwd die grote delen van de dag door middel van verkeerssignalering is afgekruist.
Daarnaast is uit oogpunt van verkeersveiligheid gewenst om het veelvuldig negeren van rode kruizen op de verkeerssignalering tegen te gaan door op plaatsen waar om verkeerskundige redenen geen afkruising noodzakelijk is, deze ook niet te plaatsen.
Middels dit verkeersbesluit wordt de plusstrook tussen km 44,25 en km 29,40 permanent opengesteld. De linkerrijstrook wordt op dit weggedeelte verbreed naar 3,50 m. De markering tussen de plusstrook en de naastgelegen rijstrook wordt aangepast.
De plusstrook blijft vanwege de breedtebeperking van de weg in stand op het weggedeelte van de A12 Woerden - Gouda tussen km 29,4 en km 27,0. Bij openstelling van de plusstrook op dit gedeelte geldt een maximumsnelheid van 100 km/uur.
Bij permanente openstelling van de plusstrook op het traject van de A12 tussen km 44,25 en km 29,4 is de maximumsnelheid 120 km/uur. Bij een gesloten plusstrook op het traject van de A12 tussen km 29,4 en km 27,0 is de maximumsnelheid 120 km/uur. Bij een open plusstrook op laatstvermeld traject is de maximumsnelheid 100 km/uur.
Op het gedeelte van km 29,4 tot km 28,5 heeft de plusstrook een breedte van 3 m en op het gedeelte van km 28,5 tot km 27,0 een breedte van 2,75 m. De voor voertuigen geldende breedtebeperking van 2 m op de plusstrook gedurende de gehele dag blijft op het gedeelte van km 29,4 tot km 27,0 van kracht. De openstelling van de plusstrook op dit gedeelte vindt plaats bij het voldoen aan de voertuigintensiteit van 4.050 motorvoertuigen per uur. De plusstrook is ook geopend onder de voorwaarde opgenomen in artikel 2, tweede lid, van het WAB, wanneer de plusstrook op de noordelijke hoofdrijbaan op het wegvak tussen Gouda en Zoetermeer is geopend.
3. Omgevingseffecten
Bij de afweging van de belangen die samenhangen met het nemen van dit besluit, heb ik de mogelijke invloed van het openstellen van de plusstrook als permanente rijstrook op de aspecten verkeer en verkeersveiligheid, geluid, luchtkwaliteit en natuur betrokken.
Verkeer
Het permanent openstellen van de plusstrook als rijstrook heeft nauwelijks effect op de verkeersintensiteiten, omdat de extra capaciteit op dit moment al beschikbaar is in de spitsperioden. Openstelling buiten de spitsperioden trekt geen extra verkeer aan, omdat er in deze perioden al voldoende capaciteit aanwezig is. Het permanent openstellen draagt bij aan een eenduidig wegbeeld. Voor de verkeersintensiteiten die ten grondslag liggen aan dit besluit wordt uitgegaan van een (autonome) groei van het wegverkeer van 2% per jaar sinds 2010.
Geluid
Met de inwerkingtreding van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer zijn geluidproductieplafonds ingevoerd voor wegen in beheer van het Rijk. De geluidproductieplafonds geven de geluidproductie aan die een rijksweg maximaal mag voortbrengen op aan weerszijden van de weg gelegen referentiepunten. Het Rijk is als beheerder van de rijksweg verplicht om de geluidproductieplafonds na te leven.
Door het Geluidloket van Rijkswaterstaat is een toetsing aan de geldende geluidproductieplafonds langs de A12 tussen km 44,25 en km 27,0 uitgevoerd. Daarbij is gebleken dat op geen enkel referentiepunt sprake is van een overschrijding van het geluidproductieplafond. Dat betekent dat akoestisch onderzoek op woningniveau achterwege kan blijven. Indien sprake is van een overschrijding van geluidproductieplafonds, zal het Rijk moeten bezien of ze kunnen worden nageleefd door het treffen van doelmatige maatregelen of door het voeren van een procedure tot wijziging van geluidproductieplafonds.
Lucht
Het permanent openstellen van de plusstrook als rijstrook heeft nauwelijks effect op de hoeveelheid verkeer. Dat betekent dat ook de emissies van het wegverkeer nauwelijks zullen wijzigen. In de randen van de spits kan de maatregel de doorstroming van het verkeer juist bevorderen, hetgeen, in tegenstelling tot bij congestie, een positief effect heeft op de luchtkwaliteit. De verwachting is dan ook dat het verkeersbesluit geen of nauwelijks effect zal hebben op de luchtkwaliteit.
Natuur
Voor wat betreft het aspect natuur wordt opgemerkt dat zich nabij het wegtraject A12 Woerden – Gouda het Natura 2000 gebied Broekvelden, Vettenbroek en Polder Stein bevindt. Dit gebied is aangewezen in het kader van de Vogelrichtlijn. Het gebied is niet aangewezen voor stikstofgevoelige habitattypen en ook niet voor soorten die gevoelig zijn voor stikstof, waardoor een mogelijke verslechtering van de kwaliteit van natuurlijke habitats of habitats van soorten dan wel een significante verstoring van soorten als gevolg van stikstofdepositie op voorhand is uitgesloten. Verstoring door geluid is het enige relevante aspect.
Ten behoeve van een zorgvuldige besluitvorming is op basis van de Natuurbeschermingswet 1998 in een natuurtoets beoordeeld of er sprake is van een mogelijke verslechtering van de kwaliteit van habitats van soorten dan wel significante verstoring van soorten als gevolg van een toename aan geluid.
De natuurtoets op effecten van geluid heeft geleid tot de vaststelling dat een permanente openstelling van de plusstrook Woerden – Gouda voor de Natuurbeschermingswet 1998 toelaatbaar is, omdat op voorhand mogelijke (significante) effecten op het nabijgelegen Natura 2000 gebied Broekvelden, Vettenbroek en polder Stein zijn uitgesloten.
Gezien de zeer beperkte toename van geluid (minder dan 1 dB) en het ontbreken van piekgeluiden is er geen sprake van overtreding van het verbod op opzettelijk verontrusten of verstoren van beschermde dier- en plantensoorten, hun nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- en verblijfsplaatsen. Een ontheffing op grond van de Flora- en faunawet is derhalve niet vereist.
Ingevolge de Structuurvisie Infrastructuur en Milieu en het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening gaat er geen externe werking uit van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Aangezien er geen werkzaamheden worden verricht waardoor vernietiging van EHS gebied aan de orde is, kan een beoordeling op aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden achterwege blijven.
Op weidevogelgebieden is geen specifiek wettelijk kader van toepassing dat toetsing van de permanente openstelling vergt. Een beoordeling van effecten van de permanente openstelling op die gebieden kan derhalve achterwege blijven. Gezien de zeer beperkte toename aan geluid (minder dan 1 dB) als gevolg van de permanente openstelling en het ontbreken van piekgeluiden wordt verstoring van geluidsgevoelige vogels uitgesloten.
4. Gevolgde procedure
Het verkeersbesluit is voorbereid met toepassing van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Het ontwerp verkeersbesluit en de daarbij behorende onderzoeken hebben van 13 juni 2014 tot en met 24 juli 2014 ter inzage gelegen. Op het ontwerp verkeersbesluit zijn 8 zienswijzen ontvangen. De reacties op de zienswijzen zijn weergegeven in een Nota van Antwoord, die met het verkeersbesluit en de daarbij behorende onderzoeken ter inzage wordt gelegd. De zienswijzen hebben niet geleid tot een wijziging ten opzichte van het ontwerp verkeersbesluit. De geldende maximumsnelheden op het traject waarvoor het verkeersbesluit wordt genomen zijn verduidelijkt.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de Regionale Eenheid Den Haag. De politiechef heeft ingestemd met het verkeersbesluit, omdat de maatregel een positief effect op de verkeersveiligheid op de A12 en de handhaafbaarheid van de maximumsnelheid zal hebben.
Het betrokken weggedeelte is in beheer bij het Rijk en is gelegen in de gemeenten Woerden, Bodegraven Reeuwijk en Waddinxveen.
BESLUIT
Op grond van de hierboven genoemde overwegingen besluit ik:
a. door verplaatsing van de borden model A1 (100) en A3 (100), C18 en C23 van bijlage 1 bij het RVV 1990 de plusstrook (spitsstrook) op de A12 Links van km 44,25 tot km 29,4 te wijzigen in een permanente rijstrook;
b.de plusstrook (spitsstrook) van km 29,4 tot km 27,0 in stand te laten met, bij openstelling onder de daarvoor reeds geldende criteria, een maximumsnelheid van 100 km/uur en een breedtebeperking van 2 meter.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
namens deze,
afdelingshoofd Vergunningen
Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid
mw. ir. A.H. Bos-Massop
MEDEDELINGEN
Het verkeersbesluit ligt conform het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken, van 5 december 2014 tot en met 15 januari 2015, ter inzage op de volgende locaties:
● Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid, District Noord
Lange Kleiweg 34
2288 GK Rijswijk
● Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid
Boompjes 200
3000 AN Rotterdam
● Rijkswaterstaat Midden-Nederland, District Zuid
Papendorpseweg 101
3528 BJ Utrecht
U kunt het verkeersbesluit en de daarbij behorende onderzoeken ook downloaden via www.platformparticipatie.nl.
Beroep
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop dit besluit ter inzage is gelegd een beroepschrift worden ingediend bij de sector bestuursrecht van de rechtbank binnen het rechtsgebied, waarin de indiener van het beroepschrift zijn woonplaats heeft of gevestigd is.
Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:
a) naam en adres van de indiener;
b) de dagtekening;
c) vermelding van de datum en nummer of kenmerk van het besluit, waartegen het beroepschrift zich richt en
d) de opgave van de redenen, waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.
Zo mogelijk dient bij het beroepschrift tevens een fotokopie te worden gevoegd van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft.
Indien een beroepschrift is ingediend, is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van voornoemde rechtbank
Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:
a) de naam en het adres van de verzoeker;
b) de dagtekening;
c) vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum en nummer of kenmerk van het besluit en
d) de gronden van het verzoek (motivering).
Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het beroepschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft, overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een fotokopie gevoegd van het besluit, waarop het geschil betrekking heeft.
Naar aanleiding van het verzoek kan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Voor de behandeling van een beroepschrift en een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken rechtbank wijst de verzoeker na indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan
Langs elektronische weg
Indiening kan ook via de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de site voor de precieze voorwaarden.
Nadere informatie
Voor vragen en/of nadere informatie over het verkeersbesluit kunt u contact opnemen met het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800-8002.
Naar boven