Logo Rotterdam - Hoek van Hollandverkeersbesluit 513_2: oplaadpunt elektrische voertuig Helmweg noord

Aan : Secretaris Anton Daamen

Van : Afdeling Beheer

Datum : 29 januari 2014

Betreft : verkeersbesluit aanwijzing parkeerplaats elektrisch oplaadpunt,

Helmweg noord

Inleiding

Door tussenkomst van het team Rotterdam Elektrisch is een verzoek ontvangen tot het inrichten van een elektrisch oplaadpunt ‘op straat’ nabij het woonadres. De verzoeker betreft een inwoner, de heer Huizer, wonende in een strandhuis te Hoek van Holland, Helmweg 70.

Procedure

Overeenkomstig de richtlijnen van het “Kader Oplaadinfrastructuur elektrische auto’s” (voorts aangeduid als ‘het Kader’), hetgeen door het college van Burgemeester en Wethouders op 29 mei 2012 is vastgesteld, heeft beoordeling van de aanvraag plaatsgevonden in overleg met de aanvrager en de deelgemeente en is de locatie bepaald.

Het team Rotterdam Elektrisch verstrekt de opdracht tot het inrichten van het oplaadpunt.

De wegbeheerder dient een verkeersbesluit te nemen ter nadere aanduiding van die specifieke parkeerplaats.

De dienst Stadsbeheer draagt zorg voor de uitvoering van het verkeersbesluit.

Doelstelling

Gemeente Rotterdam bevordert het elektrische vervoer door middel van het programma Rotterdam Elektrisch. Door duurzame mobiliteit toe te passen, onder andere door het stimuleren van elektrisch vervoer, wordt de stad gezonder, schoner, economisch sterker en blijft zij goed bereikbaar. Het realiseren van oplaadinfrastructuur is daar een uitwerking van.

Oplossing en afweging van belangen

Ingevolge het Kader heeft een oplaadobject in de openbare ruimte standaard twee oplaadpunten en is het streven beide punten te gebruiken en dus twee (parkeer)plaatsen voor het opladen van elektrische auto’s te reserveren.

In gebieden met een hoge parkeerdruk kan van dit uitgangspunt worden afgeweken

De toename van de parkeerdruk is slechts van geringe betekenis. Deze toename is immers uitsluitend aan de orde op die momenten dat de aanvrager niet met zijn of haar voertuig aanwezig is en er ook geen andere gebruikers van elektrische auto’s gebruik maken van het oplaadpunt. De parkeerplaats wordt namelijk NIET expliciet aan de aanvrager toegewezen en mag dus ook door anderen gebruikt worden, mits die andere de auto heeft aangekoppeld aan het oplaadpunt.

Door een relatief hoog welvaartsniveau en een hoog forensengehalte is het autobezit en –gebruik in Hoek van Holland bovenmatig. Daardoor geven Hoekse inwoners regelmatig aan een hoge parkeerdruk te ervaren. Dit geldt voor nagenoeg alle wijken in Hoek van Holland.

Dit en het tot nu toe nog geringe gebruik van elektrische auto’s in onze deelgemeente, legitimeert het om vooralsnog per oplaadobject slechts een parkeerplaats specifiek aan te wijzen als parkeerplaats welke uitsluitend mag worden gebruikt voor het opladen van elektrische auto’s. Dit wil overigens niet zeggen dat het tweede oplaadpunt niet gebruikt zou kunnen worden. Het andere parkeervak behoudt immers de normale (vrij parkeren) status.

In voorkomende gevallen kan zo nodig naderhand alsnog het tweede parkeervak worden aangewezen als parkeervak dat specifiek is bestemd voor het opladen van elektrische auto’s.

De heer Huizer bewoont het strandhuis van 1 april tot en met 1 oktober en overnacht circa 4 nachten per week in deze woning. Rotterdam Elektrisch hanteert het beleid dat ook mensen die tijdelijk gebruik maken van een oplaadpunt in aanmerking komen voor deze voorziening. Gezien dit beleid is het toelaatbaar om ook voor de heer Huizer deze voorziening te realiseren.

Rechtmatigheid

Vanwege de aard en situering van de weg alsmede artikel 1 van het Delegatiebesluit verkeersbesluiten college Rotterdam, d.d. 21 maart 2006, is het dagelijks bestuur van de deelgemeente wegbeheerder op die weg en bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994.

Op 5 november 2013 (rond/2013/0519) heeft het dagelijks bestuur besloten om verkeersbesluiten te mandateren aan de deelgemeentelijke secretaris.

Uitvoering en kosten

De verkeersmaatregel kan worden uitgevoerd door het plaatsen van een verkeersteken, bord E4 van de Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens en het aanbrengen van markering op het wegdek. De markering op het wegdek betreft een straattegel met het zogenaamde oplaadsymbool.

Het verkeersbord zal moeten worden voorzien van een onderbord met daarop de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’.

Aan de uitvoering van dit besluit zijn geen kosten verbonden welke ten laste kunnen worden gebracht van de deelgemeente. De kosten voor het realiseren van een oplaadobject en de aanvullende inrichting van de parkeerplaats(en) wordt volledig gedekt door het programma Rotterdam Elektrisch.

Advies

De Politie, Eenheid Rotterdam, district Rijnmond-Noord, basisteam Waterweg

heeft positief geadviseerd op het conceptbesluit.

Stadsbeheer Rotterdam heeft helaas geen advies geleverd binnen de gestelde termijn.

Communicatie

Het verkeersbesluit dient te worden gepubliceerd.

Voorstel

Gelet op de adviezen van de Politie, district Rijnmond-Noord en Stadsbeheer Rotterdam, kennis nemen van het voorliggende advies en instemmen met het voorstel tot het instellen van een verkeersmaatregel op de parkeerplaats van Helmweg noord, overeenkomstig het bijgevoegde concept verkeersbesluit.

Besluitnummer rond/2013/0513

De secretaris van de deelgemeente Hoek van Holland,

daartoe bevoegd ingevolge :

  • 1*artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994, en

  • 2*artikel 1 van het Delegatiebesluit verkeersbesluiten college Rotterdam;

  • 3*het mandaatbesluit inzake verkeersbesluiten, kenmerk rond/2013/0519 de dato 5 november 2013 aan de deelgemeentelijke secretaris;

gelet op het gestelde in :

  • 1*artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994, en

  • 2*artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

(plaatsing / verwijdering verkeerstekens)

1*artikel 8 lid 2 sub d 1° en 2° van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

(de voertuigcategorie of groep voertuigen en de wijze waarop het parkeren dient te geschieden)

1*artikel 18 en 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

(aard en omvang / redenen, doelstelling en afweging belangen)

kennis genomen van het verzoek van de heer Huizer, wonende in een strandhuis te Hoek van Holland, Helmweg 70 en de beoordeling van het verzoek door team Rotterdam Elektrisch,

gelet op het Kader Oplaadinfrastructuur elektrische auto’s,

overwegende dat:

  • 1*de Helmweg een voor het openbaar rij- of ander verkeer openstaande weg is welke is gelegen binnen de bebouwde kom Hoek van Holland in de gemeente Rotterdam,

  • 2*Rotterdam elektrisch het beleid hanteert, dat ook aanvragen om oplaadpunten voor tijdelijk gebruik gehonoreerd worden,

  • 3*deze weg in beheer is bij de deelgemeente Hoek van Holland,

  • 4*de maatregel geen afbreuk doet aan het verzekeren van de veiligheid op de weg,

  • 5*de maatregel strekt tot het:

  • 6*zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • 7*het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik,

gehoord het advies van de Politie, Eenheid Rotterdam, district Rijnmond-Noord, in casu de chef basisteam Waterweg,

(art. 24 aanhef en sub a BABW)

gelezen het advies van de werfmanager Hoek van Holland van Stadsbeheer Rotterdam,

BESLUIT :

1 a) In te stemmen met de inrichting van een oplaadlocatie voor elektrische auto’s door of vanwege team Rotterdam Elektrisch door het plaatsen van een oplaadobject bij een parkeerplaats, het parkeervak nabij De Zeetoren op de parkeerplaats Helmweg noord.

2 Het onder 1 van dit besluit genoemde parkeervak aan te wijzen als parkeergelegenheid welke specifiek is bestemd voor een groep voertuigen, in deze elektrische auto’s, waarbij geldt dat het parkeren uitsluitend plaats mag vinden als de auto met een oplaadsnoer is verbonden met het oplaadpunt,

3 a Deze verkeersmaatregel te realiseren door het plaatsen van een verkeersteken, bord E4 van de Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van een verkeersteken op het wegdek van de rijbaan, zijnde een straattegel met daarop het zogenaamde oplaadsymbool,

b het verkeersteken, bord E4 en het onderbord, voorzien van de tekst ‘Opladen elektrische voertuigen’, te plaatsen overeenkomstig de Uitvoeringsvoorschriften Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer,

c het aanbrengen van het verkeersteken op het wegdek uit te voeren overeenkomstig de Standaard Wegenbouw Details.

4 Voor de uitvoering van dit besluit geen kosten te aanvaarden welke ten laste worden gebracht van de deelgemeente.

5 Stadsontwikkeling Rotterdam, Verkeer en Vervoer in kennis te stellen van dit besluit, zodat hij voor de uitvoering van dit besluit zorg kan dragen.

6 Dit besluit op de voor de deelgemeente gebruikelijke wijze te publiceren en zodoende onder meer belanghebbenden erop te wijzen, dat gedurende zes weken na openbaarmaking van dit besluit, hiertegen bezwaar kan worden gemaakt op grond van de algemene wet bestuursrecht.

Aldus vastgesteld d.d. 29 januari 2014 door de deelgemeentelijke secretaris de heer A. Daamen welke is gemandateerd op 5 november 2013.

de secretaris,

A.P.W.M. Daamen

origineel, getekend exemplaar:

* deelgemeente Hoek van Holland - archief

kopie van dit besluit zenden aan:

  • 1* Team Rotterdam elektrisch

  • 2* deelgemeente Hoek van Holland: - voorlichting

  • 3* Stadsbeheer Rotterdam, werf Hoek van Holland

  • 4* politie Rotterdam-Rijnmond: - Politie, Eenheid Rotterdam, district Rijnmond-Noord, basisteam Waterweg

- Eenheid Verkeer, bureau Verkeersondersteuning, postbus 70023, 3000 LD Rotterdam

  • 1* Stadstoezicht - Cluster Zuid, postbus 750, 3000 AT Rotterdam

    - afdeling Beleid & Ontwikkeling, postbus 750, 3000 AT Rotterdam

  • 1* Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, afdeling Planologie / Preventie, postbus 9152, 3007 AD Rotterdam

Naar boven