Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2014, 34233 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2014, 34233 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op artikel 69, tweede lid, van de Zorgverzekeringswet en artikel 3, tweede lid, Wet op de zorgtoeslag;
Besluit:
Bijlage 4 van de Regeling zorgverzekering komt te luiden als volgt:
Bijlage behorend bij artikel 6.3.1 van de Regeling zorgverzekering en artikel 3, tweede lid, Wet op de zorgtoeslag
Het in artikel 6.3.1, eerste lid, van deze regeling en in artikel 3, eerste lid, van de Wet op de zorgtoeslag bedoelde verhoudingsgetal voor het jaar 2015, de gemiddelde uitgaven voor zorg in het woonland en de gemiddelde uitgaven voor zorg voor Nederland voor het jaar dat overeenkomt met het jaar waarvoor de kosten in het woonland zijn berekend, zijn in onderstaande tabel opgenomen in respectievelijk de kolom Woonlandfactor, de kolom Gemiddelde zorgkosten woonland en de kolom Gemiddelde zorgkosten Nederland en luiden als volgt:
Land |
Berekeningsjaar |
Gemiddelde zorgkosten woonland |
Gemiddelde zorgkosten Nederland |
Woonlandfactor |
---|---|---|---|---|
België |
2011 |
2.358,90 |
3.512,63 |
0,6715 |
Bosnië-Herzegovina |
2012 |
221,85 |
3.435,32 |
0,0646 |
Bulgarije |
2012 |
208,34 |
3.435,32 |
0,0606 |
Cyprus |
2011 |
586,23 |
3.512,63 |
0,1669 |
Denemarken |
2012 |
3.239,64 |
3.435,32 |
0,9430 |
Duitsland |
2012 |
2.544,49 |
3.435,32 |
0,7407 |
Estland |
2012 |
576,17 |
3.435,32 |
0,1677 |
Finland |
2012 |
2.164,00 |
3.435,32 |
0,6299 |
Frankrijk |
2011 |
2.528,47 |
3.512,63 |
0,7198 |
Griekenland |
2011 |
1.261,10 |
3.512,63 |
0,3590 |
Hongarije |
2011 |
429,27 |
3.512,63 |
0,1222 |
Ierland |
2011 |
3.016,25 |
3.512,63 |
0,8587 |
IJsland |
2012 |
2.594,79 |
3.435,32 |
0,7553 |
Italië |
2012 |
1.913,08 |
3.435,32 |
0,5569 |
Kaapverdië |
2012 |
82,97 |
3.435,32 |
0,0242 |
Kroatië |
2012 |
640,73 |
3.435,32 |
0,1865 |
Letland |
2011 |
310,74 |
3.512,63 |
0,0885 |
Liechtenstein |
2012 |
2.790,27 |
3.435,32 |
0,8122 |
Litouwen |
2012 |
399,52 |
3.435,32 |
0,1163 |
Luxemburg |
2011 |
2.602,22 |
3.512,63 |
0,7408 |
Macedonië |
2012 |
181,06 |
3.435,32 |
0,0527 |
Malta |
2011 |
1.001,06 |
3.512,63 |
0,2850 |
Marokko |
2002 |
30,56 |
2.448,29 |
0,0125 |
Montenegro |
2011 |
266,00 |
3.512,63 |
0,0757 |
Noorwegen |
2012 |
5.347,64 |
3.435,32 |
1,5567 |
Oostenrijk |
2012 |
2.185,85 |
3.435,32 |
0,6363 |
Polen |
2011 |
392,04 |
3.512,63 |
0,1116 |
Portugal |
2010 |
1.167,42 |
3.418,65 |
0,3415 |
Roemenië |
2011 |
206,51 |
3.512,63 |
0,0588 |
Servië |
2012 |
255,04 |
3.435,32 |
0,0742 |
Slovenië |
2012 |
1.022,18 |
3.435,32 |
0,2976 |
Slowakije |
2012 |
666,40 |
3.435,32 |
0,1940 |
Spanje |
2012 |
1.348,35 |
3.435,32 |
0,3925 |
Tsjechië |
2012 |
849,73 |
3.435,32 |
0,2474 |
Tunesië |
2006 |
62,02 |
2.874,25 |
0,0216 |
Turkije |
2011 |
261,24 |
3.512,63 |
0,0744 |
Verenigd Koninkrijk |
2011 |
2.107,90 |
3.512,63 |
0,6001 |
Zweden |
2011 |
2.660,10 |
3.512,63 |
0,7573 |
Zwitserland |
2012 |
2.236,10 |
3.435,32 |
0,6509 |
Bronvermelding gegevens (voor het genoemde berekeningsjaar):
België |
Nota rekencommissie EU - A.C. 460/13 - 08-10-2013 |
Bosnië-Herzegovina |
Info Hauptverband der Österreichischen Sozialversicherungsträger - 13-08-2014 |
Bulgarije |
Nota rekencommissie EU - A.C. 207/14 - 16-04-2014 |
Cyprus |
Nota rekencommissie EU - A.C. 461/13 - 07-10-2013 |
Denemarken |
|
Duitsland |
Nota rekencommissie EU - A.C. 497/13 - 26-09-2013 |
Estland |
Nota rekencommissie EU - A.C. 474/13 - 16-10-2013 |
Finland |
Nota rekencommissie EU - A.C. 211/14 - 23-04-2014 |
Frankrijk |
Nota rekencommissie EU - A.C. 488/13 - 17-10-2013 |
Griekenland |
Nota rekencommissie EU - A.C. 479/13 - 26-09-2013 |
Hongarije |
Nota rekencommissie EU - A.C. 604/13 - 20-12-2013 |
Ierland |
Nota rekencommissie EU - A.C. 602/13 - 16-04-2014 |
IJsland |
http://www.statice.is/Statistics/National-accounts-and-public-fin/Public-finances |
Italië |
Nota rekencommissie EU - A.C. 513/13 - 25-10-2013 |
Kaapverdië |
Jaaropgave 2012 Instituto Nacional de Previdência Social - 12-08-2014 |
Kroatië |
Brief Croatian Instute for Health Insurance in Zagreb - 19-06-2013 |
Letland |
Nota rekencommissie EU - A.C. 609/13 - 28-12-2013 |
Liechtenstein |
Nota rekencommissie EU - A.C. 444/13 - 02-09-2013 |
Litouwen |
Nota rekencommissie EU - A.C. 192/13 - 24-04-2013 |
Luxemburg |
Nota rekencommissie EU - A.C. 457/13 - 11-10-2013 |
Macedonië |
Brief Fond Za Zdravestveno Osiguruvanje Na Makedonija, Skopje - 17-05-2013 |
Malta |
Nota rekencommissie EU - A.C. 173/14 - 28-03-2014 |
Marokko |
Rapport Royaume de Maroc ‘CNSS’ - 30 december 2005 |
Montenegro |
Brief Fond Za Zdravestveno Osiguranje, Podgorica - 29-04-2013 |
Noorwegen |
Nota rekencommissie EU - A.C. 062/14 - 18-02-2014 |
Oostenrijk |
Nota Oostenrijk van 20 augustus 2013 |
Polen |
Nota rekencommissie EU - A.C. 458/13 - 02-10-2013 |
Portugal |
Nota rekencommissie EU - A.C. 526/12 REV2 - 06-05-2013 |
Roemenië |
Nota rekencommissie EU - A.C. 605/13 REV - 05-03-2014 |
Servië |
Brief Republic Health Insurance Fund of Serbia, Beograd - 17-10-2013 |
Slovenië |
Nota rekencommissie EU - A.C. 479/14 - 12-08-2014 |
Slowakije |
Nota rekencommissie EU - A.C. 458/14 - 08-08-2014 |
Spanje |
Nota rekencommissie EU - A.C. 475/13 - 16-10-2013 |
Tsjechië |
Nota rekencommissie EU - A.C. 514/13 - 18-10-2013 |
Tunesië |
Caisse Nationale de Securite Sociale - 05-04-2011 |
Turkije |
Brief Directorate of Social Security Institution ‘SGK’ - 11-04-2013 |
Verenigd Koninkrijk |
Nota rekencommissie EU - A.C. 503/13 REV - 12-11-2013 |
Zweden |
Nota rekencommissie EU - A.C. 601/13 - 19-12-2013 |
Zwitserland |
Nota rekencommissie EU - A.C. 445/13 - 11-09-2013 |
Het in artikel 6.3.1, eerste lid, van de Regeling zorgverzekering bedoelde verhoudingsgetal voor Frankrijk voor het jaar 2012 is 0,7659.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Artikel 6.3.1, eerste lid, van de Regeling zorgverzekering bepaalt dat de voor een persoon, bedoeld in artikel 69, eerste lid, van de Zorgverzekeringswet verschuldigde bijdrage wordt berekend door de grondslag van de bijdrage te vermenigvuldigen met een verhoudingsgetal dat wordt berekend uit de verhouding tussen de gemiddelde uitgaven voor zorg voor een persoon ten laste van de sociale ziektekostenverzekering (hierna te noemen: zorgkosten) in het woonland van deze persoon en de gemiddelde uitgaven voor zorg voor een persoon ten laste van de sociale zorgverzekeringen in Nederland. Dit verhoudingsgetal, de woonlandfactor, wordt berekend door het Zorginstituut Nederland (hierna: het Zorginstituut). Op 30 september 2014 heeft het Zorginstituut het advies over de woonlandfactoren voor 2015 aan mij uitgebracht. In deze toelichting is aangegeven op welke wijze het Zorginstituut de woonlandfactor van de verschillende woonlanden voor het jaar 2015 heeft berekend en welke uitgangspunten daarbij in aanmerking zijn genomen.
De woonlandfactoren die in de tabel zijn opgenomen, gelden voor de bijdrage die verdragsgerechtigden in het jaar 2015 verschuldigd zijn en worden jaarlijks uiterlijk in november opnieuw vastgesteld en gepubliceerd.
De gegevens die aan de woonlandfactoren ten grondslag liggen, zijnde de gegevens over de kosten van de gemiddelde uitgaven voor zorg voor een persoon ten laste van de sociale verzekering in het woonland en in Nederland, kunnen jaarlijks fluctueren. Als het aansprakenpakket van een land wordt aangepast, heeft dat immers gevolgen voor de kosten van dat pakket. Daarnaast kunnen demografische ontwikkelingen van invloed zijn.
De berekening van de woonlandfactor vindt plaats volgens de formule:
Woonlandfactor = gemiddelde zorgkosten woonland / gemiddelde zorgkosten Nederland
De gemiddelde zorgkosten in een woonland worden bepaald door het totaalbedrag van zorgkosten in het woonland te delen door het aantal rechthebbenden in het woonland. Op basis van beide bestanddelen komt een vast bedrag aan kosten per persoon tot stand.
De zorgkosten zijn de kosten voor die geneeskundige verstrekkingen waarop aanspraak bestaat op grond van de wetgeving inzake de sociale ziektekostenverzekering van het woonland, voor zover deze kosten door het woonland gebruikt worden bij de berekening van de gemiddelde kostenbedragen, die dit land in het kader van de toepassing van de betreffende verdragsregeling en de Europese sociale zekerheidsverordening aan andere landen in rekening brengt.
De modaliteiten van de berekening zijn vastgelegd in deze Europese verordening of in een bilateraal verdrag inzake sociale zekerheid.
Rechthebbenden zijn zij die recht hebben op geneeskundige verzorging op grond van de wetgeving over de sociale ziektekostenverzekering voor geneeskundige zorg van het woonland. Overeenkomstig de regeling is uitgegaan van alle rechthebbenden van het betreffende verdragsland, ongeacht hun status of leeftijd. Voor het bepalen van het aantal rechthebbenden zijn waar mogelijk dezelfde brongegevens gebruikt als voor de zorgkosten.
De gemiddelde zorgkosten in Nederland zijn op dezelfde wijze bepaald en resulteren eveneens in een vast bedrag aan kosten per persoon. De Nederlandse zorgkosten bestaan uit de kosten voor geneeskundige verstrekkingen waarop aanspraak bestaat op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Zorgverzekeringswet, voor zover deze kosten gebruikt worden door Nederland bij de berekening van de gemiddelde kostenbedragen die Nederland aan andere landen in rekening brengt.
Voor de (historische) cijfers van vóór 2006 zijn de kosten en de respectievelijke kring van verzekerden voor de verzekeringen ingevolge de Ziekenfondswet (Zfw) en de AWBZ bepalend. Voor latere jaren is uitgegaan van cijfers op grond van de Zorgverzekeringswet en de AWBZ.
Het bedrag van gemiddelde zorgkosten per rechthebbende wordt voor deze jaren bepaald volgens de formule:
Gemiddelde zorgkosten per rechthebbende =
(totale AWBZ-kosten/rechthebbenden AWBZ) + (totale Zfw (resp. Zvw)-kosten/ rechthebbenden Zfw (resp. Zvw))
De gemiddelde zorgkosten voor Nederland zijn bepaald op basis van de nota’s die Nederland bij de Rekencommissie van de Europese Unie heeft ingediend (als bedoeld in artikel 101, derde lid, van Verordening (EEG) nr. 574/72 resp. artikel 74 van Verordening (EG) nr. 883/2004). Op basis van deze gegevens wordt per jaar de noemer van de factorbepaling bepaald: de gemiddelde kosten voor zorg per rechthebbende in Nederland.
De gemiddelde zorgkosten per rechthebbende in de diverse woonlanden is bepaald op basis van verschillende bronnen. Niet voor al deze landen zijn dezelfde gegevensbronnen beschikbaar.
De gemiddelde zorgkosten woonland van een bepaald jaar zijn gebaseerd op de laatst bekende documenten, dan wel op informatie die door het betreffende land aan het Zorginstituut bekend is gemaakt. De bepaling van de factor geschiedt hiermee op basis van historische cijfers van verdragslanden.
Het beschikbaar stellen van benodigde cijfers wordt door verschillende landen op verschillende momenten en op verschillende manieren gedaan. Voor de vaststelling van de woonlandfactoren 2015 heeft het Zorginstituut de meest actuele gegevens als uitgangspunt genomen. Voor een juiste verhouding worden tegenover de buitenlandse gemiddelde zorgkosten in een bepaald jaar de gemiddelde zorgkosten voor Nederland van het overeenkomende jaar gebruikt.
De verschillende benodigde componenten voor de berekening van de landenfactoren zijn exact overgenomen uit de gebruikte bronnen. Er zijn geen afrondingen voor de komma uitgevoerd; cijfers achter de komma zijn wel afgerond.
De woonlandfactor is als volgt afgerond tot vier cijfers achter de komma (bijvoorbeeld 0,3543):
– indien het vijfde cijfer achter de komma 0 tot en met 4 is, is afgerond naar beneden;
– indien het vijfde cijfer achter de komma 5 tot en met 9 is, is afgerond naar boven.
Bij de bepaling van de woonlandfactor voor de niet-euro landen dienen bedragen in vreemde valuta omgerekend te worden naar euro’s. Doordat deze woonlandfactoren worden bepaald op basis van historische cijfers, is gebruik gemaakt van gemiddelde valutakoersen naar de euro over het berekeningsjaar.
Voor de jaarkoersen is (op basis van beschikbaarheid) in de aangegeven volgorde gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
1. Gegevens van De Nederlandsche Bank;
2. Gegevens van de Europese Centrale Bank;
3. Gegevens OANDA online valuta berekening (volgens www.oanda.com).
Zoals aangegeven kunnen de bronnen voor het bepalen van de gemiddelde zorgkosten per land verschillen. Gebruikte documenten hebben niet altijd een uniforme indeling en opgenomen cijfers zijn niet altijd rechtstreeks vergelijkbaar. Onderstaand zijn de randvoorwaarden genoemd, waarmee bewaakt wordt dat uit de diverse documenten zo zuiver en zo vergelijkbaar mogelijke cijfers zijn overgenomen voor de bepaling van de woonlandfactoren. Uiteraard gelden de voorwaarden zowel voor de Nederlandse bronnen als voor de bronnen van de diverse landen.
1. Gespecificeerde posten die niet zijn meegenomen bij het bepalen van de woonlandfactor:
a. kosten voor arbeidsongevallen;
b. posten die opgenomen zijn voor de kosten van niet-verzekerden. Alleen kosten die gemaakt zijn door ‘rechthebbenden’ (verzekerden) zijn opgenomen. De groep ‘niet-verzekerden’ is in de populatie ook niet opgenomen;
c. eventuele eigen betalingen (van rechthebbenden) voor zorg.
2. Bepaalde verdragslanden werken met een voorgerekend bedrag voor gemiddelde zorgkosten per rechthebbende in het land. Indien er geen verdere gegevens beschikbaar zijn, is er gebruikt gemaakt van deze gegevens.
3. Bepaalde verdragslanden werken met steekproeven voor bepaling van de componenten. Indien er geen verdere gegevens beschikbaar zijn, is gebruik gemaakt van de gegevens uit de steekproef.
4. Bepaalde verdragslanden werken met (toekomstige) schattingen voor bepaling van de componenten. Indien er geen verdere gegevens beschikbaar zijn, is er gebruikt gemaakt van deze gegevens.
Bij de vaststelling van de woonlandfactoren voor 2015 zijn de volgende bijzonderheden van belang.
Er is besloten met ingang van de woonlandfactoren 2011 de landenindeling van de Belastingdienst te volgen. Dit heeft in 2012 geleid tot enkele wijzigingen in de naamgeving van landen.
De uitgangspunten voor de berekening van de woonlandfactoren 2015 zijn dezelfde als die voor de voorafgaande jaren. Zo zijn de gemiddelde zorgkosten voor Nederland gebaseerd op de laatst bekende nota die Nederland bij de Rekencommissie van de Europese Unie heeft ingediend. Voor de woonlandfactoren 2015 zijn dit de gemiddelde zorgkosten voor het jaar 2012.
Nieuwe gegevens zijn bekend van de landen Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kaapverdië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Macedonië, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Als gevolg hiervan wijzigen voor deze negenentwintig landen de woonlandfactoren 2015.
Uit de analyse van de woonlandfactoren blijkt dat de woonlandfactor van een aantal landen in sterkere mate is toe- of afgenomen. De voornaamste oorzaken hiervoor zijn een aanzienlijke wijziging in de hoogte van de gemiddelde zorgkosten in de betreffende landen, het feit dat sommige landen in het afgelopen jaar hun gemiddelde zorgkosten over meerdere jaren hebben bekendgemaakt en koersverschillen.
Voor het woonland Frankrijk is de woonlandfactor voor het jaar 2012 destijds vastgesteld op 0,7685. Gebleken is dat de berekening van deze woonlandfactor foutief is geweest. Een van de onderdelen van de Franse zorgkosten is namelijk onjuist in de berekening overgenomen. De correcte woonlandfactor is 0,7659.
Dit betekent dat voor het jaar 2012 op grond van de Regeling zorgverzekering een te hoge verdragsbijdrage is geheven bij de in Frankrijk wonende verdragsgerechtigden. Voor zover zij teveel hebben voldaan, is het Zorginstituut Nederland overgegaan tot restitutie. Deze wijziging heeft geen effect op de hoogte van de zorgtoeslag. Deze wordt niet ten nadele van de verdragsgerechtigden gecorrigeerd.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-34233.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.