Instellen 30 km/uur zone op de Korte Waarder en het aanpassen van de voorrangskruising Korte Waarder-Graaf Lodewijkstraat te Nieuwerbrug
Logo Bodegraven-Reeuwijk
gelezen:
-het advies aan burgemeester en wethouders, registratienr. Z-14-29840 / ADV-14-04070
gelet op:
  • -
    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • -
    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en/of verwijdering van de borden A1, A2 , B5 en B6 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (hierna: RVV 1990) alsmede haaientanden en gele onderbroken markering zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, respectievelijk onderdeel 2 en 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • -
    artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de (landelijke) politie;
overwegende:
  • -
    dat de Korte Waarder een doorgaande straat in Nieuwerbrug is die in het westen overgaat in de Graaf Florisweg en in het oosten overgaat in de Molendijk;
  • -
    dat de straten ten noorden van de Korte Waarder een snelheidsregime hebben van 30 km per uur;
  • -
    dat er bij de gemeente klachten zijn binnengekomen over de verkeerssituatie op de Korte Waarder;
  • -
    dat de gemeente de klachten met gebruikmaking van reeds bekende gegevens zoals parkeer- en verkeerstellingen heeft geanalyseerd
  • -
    dat uit de analyse blijkt onder andere dat er op de Korte Waarder (te) hard wordt gereden er relatief veel vrachtverkeer is, er op de trottoir wordt geparkeerd, het passeren van voertuigen lastig is, de parkeerdruk plaatselijk hoog is en de huidige verkeersdrempels trillingsoverlast veroorzaken;
  • -
    dat de gemeente de klachten heeft omgezet in een plan en deze op 30 september tijdens een informatieavond heeft toegelicht;
  • -
    dat de informatieavond bezocht is door circa 50 bewoners en dat zij hebben gereageerd op het plan;
  • -
    dat de input van de bewoners heeft geleid tot aanpassing van het plan, zoals het vergroten van het plangebied en het instellen van een 30 km/h-zone;
  • -
    dat de bewoners hierover op 20 oktober 2014 zijn geinformeerd via een bewonersbrief met als bijlage een verslag van de informatieavond;
  • -
    dat in de bewonersbrief is uitgelegd hoe de gemeente met de input van de bewoners is omgegaan en hoe het aangepaste plan er uit ziet;
  • -
    dat op 29 oktober een korte inloopbijeenkomst is georganiseerd over het aangepaste plan, waarna het aangepaste plan is voorgelegd aan het college van B&W voor definitieve vaststelling;
  • -
    dat de bewoners uitdrukkelijk hebben gevraagd maatregelen te nemen om de snelheid te verlagen van 50 km/uur naar 30 km/uur;
  • -
    dat de beoogde snelheid van 30 km-uur wel in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse;
  • -
    dat de eerste vereiste hiervoor is dat de betrokken wegen/weggedeelten voornamelijk een verblijfsfunctie hebben, dat is hier het geval;
  • -
    dat daarnaast waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg(en) en hun omgeving;
  • -
    dat dit onder meer betekent dat er snelheidsremmende maatregelen worden genomen in de vorm van een beperkte rijbaanbreedte met menging van fietsers, bromfietsers en motorvoertuigen op de rijbaan, geen as- en kantmarkering aanwezig is, geen rijstrookindeling aanwezig is en geen scheiding in rijrichtingen aanwezig is;
  • -
    dat in verband hiermee ook extra aandacht moet worden besteed aan potentieel gevaarlijke punten zoals bijvoorbeeld kruispunten of oversteeklocaties voor voetgangers;
  • -
    dat de overgang naar een andere maximumsnelheid daarnaast door de constructie duidelijk herkenbaar moet zijn;
  • -
    dat de overgang naar een hogere maximumsnelheid verder middels een voorrangsregeling, in de vorm van verkeerstekens dan wel een in- en uitritconstructie, dient te zijn geregeld indien deze overgang binnen 20 meter van een kruisende weg ligt, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te worden;
  • -
    dat door het instellen van een 30 km/h-zone op de Korte Waarder voor zover gelegen tussen de Graaf Albrechtstraat en de komgrens, deze onderdeel wordt van de reeds bestaande 30 km/h-zone die ten noorden van de Korte Waarder ligt;
  • -
    dat door het instellen van een 30 km/h-zone op de Korte Waarder de aanwezige kruispunten gelijkwaardig worden, waarbij de regels is dat verkeer van rechts voorrang heeft;
  • -
    dat dit voor de kruising Korte Waarder – Graaf Lodewijkstraat betekent dat de huidige voorrangsregeling waarbij het verkeer op de Graaf Lodewijkstraat voorrang moet verlenen op het kruisende verkeer op de Korte Waarder komt te vervallen en het een gelijkwaardige kruising wordt;
  • -
    dat deze opheffing wordt bewerkstelligd door het verwijderen van de bebording en de haaientanden;
  • -
    dat er verder twee wegversmallingen op de Korte Waarder worden aangebracht;
  • -
    dat er aan de noordzijde van de Korte Waarder een parkeerverbod wordt ingesteld om op die manier passeerruimte te creeeren op de weg;
  • -
    dat de parkeerverboden worden ingesteld bij uitritten waardoor er op een efficiente manier met de openbare weg wordt omgegaan, aangezien er ook op sommige plekken in de straat een hoge parkeerdruk is;
  • -
    dat de parkeerverboden komen op het weggedeelte vanaf de uitrit van Korte Waarder 2 tot de uitrit van Korte Waarder nummer 18;
  • -
    dat de parkeerverboden worden aangeduid door gele onderbroken lijnen;
  • -
    dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • -
    dat de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
  • -
    dat de onder ‘besluiten’ genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;
  • -
    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg met de politie heeft plaatsgevonden, welke positief heeft geadviseerd en kan instemmen met de voorgestelde maatregelen;
BESLUITEN
  • 1.
    een 30 km/uur-zone in te stellen op de Korte Waarder voor zover gelegen tussen de Graaf Albrechtstraat en de komgrens en deze zodoende op te nemen in de bestaande 30 km/h zone in de aan de noordzijde gelegen straten, door het (ver) plaatsen van borden model A1 en A2, zonaal uitgevoerd als begin- en eindaanduiding, van Bijlage 1 van het RVV 1990;
  • 2.
    de voorrangsregeling op de kruising Korte Waarder – Graaf Lodewijkstraat op te heffen waardoor er een gelijkwaardige kruising ontstaat waarbij de regels geldt ‘verkeer van rechts heeft voorrang’, door het verwijderen van het bord model B5 en B6 van het RVV 1990 en de haaientanden zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 7 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;
  • 3.
    parkeerverboden in te stellen aan de noordzijde van de Korte Waarder op het weggedeelte vanaf de uitrit van Korte Waarder 2 tot de uitrit van Korte Waarder nummer 18, door het aanbrengen van gele onderbroken markering zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 2 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW.
Bodegraven, 18 november 2014
Burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk,
Bijlage(n): situatietekening
Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken vanaf de dag van bekendmaking ter inzage in het Klantcontactcentrum van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, Julianastraat 6, 2411 CV Bodegraven (Bij Everts).
Bezwaar:
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk, Postbus 401, 2410 AK Bodegraven. Een bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, de datum en uw handtekening, een omschrijving van het besluit en de motivering van uw bezwaar.
Afschrift aan:
Politiekorps Den Haag
Dienst regionale operationele samenwerking, infrastructuur, team verkeer
Ter attentie van de heer Tamerus
Postbus 264
2501 CG Den Haag
Naar boven