Logo Noord-Holland Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 311451/311447, tot plaatsing van diverse borden van bijlage 1 van het RVV 1990 op een gedeelte van de nieuwe N201, vanaf de kruising met de Kruisweg nabij het viaduct van de Zuidtangent tot aan de Koolhovenlaan, en tot plaatsing van diverse borden op de nieuwe busbaan van de Zuidtangent die parallel loopt aan dit deel van de nieuwe N201 in de gemeente Haarlemmermeer.

Aanleiding

De provincie Noord-Holland realiseert de omlegging van de N201 in het gebied tussen de A4, de A9 en Amstelhoek. Dit wordt gedaan om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in het gebied te verbeteren. In samenwerking met de omliggende gemeente en het rijk  zijn hierover afspraken gemaakt. De provincie is beheerder van de nieuwe N201 en van de busbaan voor Regionet (voorheen de Zuidtangent). Het deel N201 dat aansluit op de A4 vanaf de Kruisweg (N201, hectometer 30,2/N196, hectometer 0,0) tot aan de kruising met de Koolhovenlaan is inmiddels gerealiseerd, evenals de busbaan die hier parallel aan loopt. Om er voor te zorgen dat de nieuwe wegen overeenkomstig de bestemming en op veilige en vlotte manier kan worden gebruikt, worden diverse verkeerstekens geplaatst. Hiervoor dient een verkeersbesluit te worden genomen.

Dit deel van de nieuwe N201 wordt voor het verkeer aangeduid als een autoweg waarop een maximum snelheid van 80 kilometer per uur geldt. Omdat deze weg aansluit op een autosnelweg (A4) (en op een lokale weg (Taurusavenue), en een busbaan parallel naast deze weg loopt en ook kruist, dient verkeer ook daar te worden geattendeerd op de voorrangsregelingen.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden A1, A4, B4, B5, B6, C1, C2,C4, D2 en G3, van bijlage I van het RVV 1990 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

Maatregelen

N201

G3 (autoweg)      in combinatie met A1 (80 km/u)

De nieuwe N201, vanaf de kruising met de Kruisweg nabij het viaduct van de Zuidtangent tot aan de Koolhovenlaan is speciaal aangelegd voor de afwikkeling van het snellere gemotoriseerde verkeer. De nieuwe N201 is bij besluit van mei 2013, nr. 190576/109575 aangewezen als voorrangsweg. Vanwege deze bestemming wordt dit nieuwe tracé met borden G3 van bijlage I van het RVV 1990 aangeduid als autoweg. Op deze weg geldt net als op het overige deel van de nieuwe N201 een maximum snelheid van 80 km/u. Dit wordt aangeduid door de borden A1 (80).

B6 (voorrangsregeling) bij diverse kruisingen

Bestuurders op de wegen die aansluiten op de nieuwe N201 dienen voorrang te verlenen aan verkeer op de N201. Dit wordt aangegeven door middel van de borden B6 en haaientanden. Het gaat om de volgende kruisingen:

-N201/Kruisweg;

-N201/Taurusavenue;

-N201/oprit en afrit naar/van de A4;

A4 (adviessnelheid)

Enkele bochten op dit deel van de N201en op de op/afrit naar/van de A4 naar dit deel van de N201 zijn erg krap. Verkeer dient aanzienlijk snelheid te verminderen om veilig de bochten te kunnen nemen. Het gaat om de volgende bochten:

-de bocht op de N201 ter hoogte van de kruising met de Taurusavenue;

-de bocht van de afrit van de A4 naar de N201;

-de bocht op de N201 naar de afrit van de A4;

Door middel van de borden A4 (40) wordt het verkeer hierop attent gemaakt.

De bocht op de N201 (afrit) naar het SLP (Naritaweg) is eveneens krap. Door middel van de borden A4 (50) wordt het verkeer hierop attent gemaakt. Boven deze borden wordt het gevarenbord J2  geplaatst.

D2 op en nabij kruisingen met de N201 

Op de N201 en de aansluitende wegen zijn verkeersgeleiders geplaatst om het kruispunt herkenbaar te maken en het verkeer in veilige banen over het kruispunt te geleiden. Om te voorkomen dat bestuurders in conflict komen met tegemoetkomend verkeer is het belangrijk dat zij de geleiders aan de rechterkant passeren. Dit wordt aangegeven door middel van borden D2.

D4  (verplichte rijrichting)  

De Taurusavenue sluit aan op dit nieuwe deel van de N201. Verkeer op de N201 richting de A4 dient bij het tweede deel van deze aansluiting rechtdoor te rijden en mag niet afslaan richting de Taurusavenue aangezien zij dan op de verkeerde rijbaan terechtkomen. Deze verplichte rijrichting wordt aangegeven door middel van de borden D4.

C4  (eenrichtingsverkeer/verplichte rijrichting)

Verkeer dat vanaf de Taurusavenue aansluit op de N201 dient verplicht rechtsaf te slaan aangezien zij anders op de verkeerde rijbaan terechtkomen. Dit wordt aangegeven door middel van de borden C4.

C2  (eenrichtingsweg)

Ter voorkoming van spookrijden op de A4 worden aan het einde van de afritten van de A4 aan weerszijden van de rijbaan de borden C2 geplaatst. Deze borden worden op een afstand van ten minste 100 meter op de afrit herhaald en voorzien van een onderbord met de tekst “ga terug”.

Busbaan

B6 (voorrangsregeling)  bij de kruisingen N201 met de busbaan

Op enkele plekken kruist de nieuwe N201 een busbaan. Bestuurders op de nieuwe N201 dienen voorrang te verlenen aan het verkeer op de busbaan. Dit wordt aangegeven door middel van de borden B6 en haaientanden. Onder dit bord worden de onderborden OB12 en OB503 geplaatst.

B4  en B5  (voorrangskruispunt) bij T-splitsing busbaan

De busbaan parallel aan dit nieuwe deel van de N201 sluit door middel van een T-splitsing aan op de busbaan richting Hoofddorp. (bus)Bestuurders komende vanuit de richting Hoofddorp hebben voorrang op de (bus)bestuurders vanuit de richting van de A4. Dit wordt aangegeven door middel van de borden B4 en B5

C01  (geslotenverklaring)

De busbaan is alleen bedoeld voor lijnbussen van R-net. Voor al het overige verkeer wordt deze busbaan gesloten. Het overige verkeer wordt daarop bij de aansluitingen van de N201/busbaan geattendeerd door middel van de borden C01. Om aan te geven dat deze geslotenverklaring niet geldt voor lijnbussen wordt conform artikel 8 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer een onderbord OB104 geplaatst met daarop de tekst “uitgezonderd lijnbussen”.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de omgeving tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

  • 1.Door het plaatsen van bord G3 van bijlage I van het RVV 1990, de nieuwe N201 vanaf de kruising met de Kruisweg nabij het viaduct van de Zuidtangent tot aan de Koolhovenlaan, gelegen in de gemeente Haarlemmermeer, te bestemmen als autoweg;

    •  

  • 2.Door het plaatsen van bord A1 (80) van bijlage I van het RVV 1990, op de N201 vanaf de kruising met de Kruisweg nabij het viaduct van de Zuidtangent tot aan de Koolhovenlaan,  een maximum snelheid in te stellen van 80 kilometer per uur;

  • 3.Door het plaatsen van borden B6 van bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de kruisingen:

    -N201/Kruisweg;

    -N201/Taurusavenue;

    -N201/oprit en afrit naar/van de A4;

    De voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de N201;

  • 4.Door het plaatsen van de borden A4 van Bijlage I van het RVV 1990 (adviessnelheid bij de volgende bochten:

    - de bocht op de N201 ter hoogte van de kruising met de Taurusavenue;

    - de bocht van de afrit van de A4 naar de N201;

    - de bocht op de N201 naar de afrit van de A4

    bestuurders te adviseren niet sneller te rijden dan 40 kilometer per uur, en bij de bocht op de N201 (afrit) naar het SLP (Naritaweg), bestuurders te adviseren niet sneller te rijden dan 50 kilometer per uur;

  • 5.Door het plaatsen van bord D2 van bijlage I van het RVV 1990 op de verkeersheuvels op dit nieuwe deel van de N201 en de toeleidende wegen daarnaar, bestuurders te verplichten om de verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren;

  • 6.Door het plaatsen van bord D4 van bijlage I van het RVV op de N201 ter hoogte van de Taurusavenue bestuurders erop te attenderen dat zij niet rechtsaf mogen slaan richting de Taurusavenue, en hen te verplichten om daar rechtdoor te rijden;

  • 7.Door het plaatsen van bord C4 van bijlage I van het RVV 1990, bestuurders vanaf de Taurusavenue richting de N201 te verplichten om de rijrichting te volgen die op dit bord staat aangegeven (rechts afslaan), aangezien de N201 waarop zij aansluiten verkeer in één richting heeft;

  • 8.Ter voorkoming van spookrijden op de A4 aan het einde van de afritten van de A4 aan weerszijden van de rijbaan de borden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen. Deze borden worden op een afstand van ten minste 100 meter op de afrit herhaald en voorzien van een onderbord met de tekst "ga terug";

  • 9.Door het plaatsen van de borden B6 van bijlage I van het RVV 1990 en het plaatsen van haaientanden bij de kruisingen van de N201 met de busbaan, te bepalen dat bestuurders op de nieuwe N201 voorrang dienen te verlenen aan het verkeer op de busbaan. Onder dit bord worden de onderborden OB12 en OB503 geplaatst;

  • 10.Door het plaatsen van de borden B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voorrang zodanig te regelen dat (bus)bestuurders op de busbaan komende vanuit de richting Hoofddorp voorrang hebben op de (bus)bestuurders op de busbaan vanuit de richting van de A4;

  • 11.Door het plaatsen van de borden C1 van bijlage I van het RVV 1990 de busbaan parallel aan de nieuwe N201 vanaf de aansluiting met de A4 tot aan de aansluiting met de (nieuwe) N201, in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Om aan te geven dat deze geslotenverklaring niet geldt voor lijnbussen wordt onder dit bord een onderbord (OB104) geplaatst met daarop de tekst "uitgezonderd lijnbussen";

  • 12.van dit besluit mededeling te doen in de Staatscourant;

Haarlem, 29 januari 2014

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, namens dezen,
sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur
dhr. drs. F.J. van der Linden

Mededelingen

1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem. U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

Naar boven