N336; verkeersbesluit instellen inhaalverbod te Babberich in de gemeente Zevenaar
Logo Gelderland
 
VERKEERSBESLUIT Z AAK N UMMER 2 01 4-0 15048 , D.D . 18 NOVEMBER 2014
Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het instellen van een inhaalverbod op de hoofdrijbaan van de provinciale weg N336 van kilometer 7,42 tot kilometer 8,43, waarbij het inhalen van landbouwvoertuigen en brommobielen blijft toegestaan, in de gemeente Zevenaar.
Aanleiding
De provinciale weg N336 (Babberichseweg) vormt de verbinding tussen Zevenaar en Babberich.
Tussen de rotondes bij de aansluiting met het Witte Kruis (N811) en de aansluiting Babberichseweg (kilometer 7,42 tot 8,43), is de weg vormgegeven als een hoofdrijbaan met één rijstrook per richting, gescheiden door een onderbroken dubbele as-markering. De toegestane snelheid op het traject is 80 kilometer per uur. Aan beide zijden van de weg is een in één richting bereden (brom-)fietspad aanwezig. Op de hoofdrijbaan zijn landbouwverkeer en brommobielen toegestaan.
Aan weerszijden van de weg staan bomen dicht op de rijbaan, waardoor de weg visueel wordt versmald. Langs het traject liggen diverse percelen die direct aansluiten op de hoofdrijbaan.
Op de N336 is groot onderhoud gepland in het voorjaar van 2015. Naar aanleiding van deze plannen is een verkenning uitgevoerd naar eventuele knelpunten op het traject, met als doel deze in voorkomende gevallen integraal aan te pakken.
Tijdens de verkenning is naar voren gekomen dat de N336 van kilometer 7,42 tot kilometer 8,43 door omwonenden als onveilig wordt ervaren en dat de verkeerssituatie leidt tot problemen met de verkeersleefbaarheid. Onder meer werd daarbij verkeersonveiligheid genoemd die ontstaat ten gevolge van het inhaalgedrag op de hoofdrijbaan.
Omdat de vormgeving van de weg niet geschikt is voor veelvuldig inhalen, willen Gedeputeerde Staten van Gelderland op het betreffende traject een inhaalverbod instellen, waarbij het inhalen van landbouwvoertuigen en brommobielen blijft toegestaan. Op deze wijze wordt het oponthoud voor het snelverkeer beperkt.
De maatregel wordt uitgevoerd door middel van verkeersborden F01 van het RVV 1990 (verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen) met onderborden die aangeven dat het inhalen van tractoren en brommobielen is toegestaan.
Om nader inzicht te krijgen in het verkeersgedrag op de N336 en om het effect van het instellen van het inhaalverbod te evalueren worden metingen verricht, waarbij het verkeer middels camera’s wordt gevolgd. Op basis van de resultaten vóór en na instelling van het inhaalverbod, zal worden bepaald of de verkeersborden zullen worden gehandhaafd dan wel verwijderd worden.
Als wegbeheerder van de N336 is de provincie Gelderland verplicht om voor het instellen van het inhaalverbod een verkeersbesluit te nemen.
Juridisch Kader
Wettelijke grondslag:
Dit besluit wordt genomen conform:
  • -
    artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;
  • -
    artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;
  • -
    artikel 18, lid 1, onder b, Wegenverkeerswet 1994;
  • -
    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
  • -
    het Algemeen Reglement Mandaat provincie Gelderland.
Procedure totstandkoming
Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeente Zevenaar en de korpschef van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Midden.
B eleidskader
In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens Duurzaam Veilig gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.
Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:
  • -
    het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;
  • -
    het voorkomen van grote snelheids- en richtingverschillen;
  • -
    het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.
Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).
De provinciale weg N336 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet zowel in het doorstromen als in het uitwisselen van verkeer. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt voornamelijk plaats op de kruispunten.
Belangenafweging
Het belangrijkste doel van het instellen van het inhaalverbod is het verbeteren van de (subjectieve) verkeersveiligheid en leefbaarheid.
In de periode 2009 tot en met 2013 zijn in totaal twee ongevallen geregistreerd, waarvan een met dodelijke afloop. Het betreft beide eenzijdige ongevallen, botsing met vast voorwerp (lichtmast, boom). Op het traject zijn geen ongevallen ten gevolge van inhalen geregistreerd. Omwonenden ervaren het inhaalgedrag echter als onveilig en het bemoeilijkt de situatie om vanaf het eigen terrein de weg op te rijden.
Gezien de vormgeving van het traject, met bomen dicht op de rijbaan en voorzien van diverse erfaansluitingen, zijn inhaalmanoeuvres niet gewenst. Foutieve inhaalmanoeuvres kunnen leiden tot frontale ongevallen of eenzijdige ongevallen, tegen objecten (bomen) dicht op de rijbaan. Vanwege grote snelheidsverschillen hebben deze ongevallen vaak een ernstige afloop.
Daarom wordt een pilot uitgevoerd met een inhaalverbod op het traject. Doel van de pilot is inzicht verkrijgen in het effect van een inhaalverbod op het traject. Daartoe worden camera’s geplaatst, waarmee alle inhaalbewegingen op het traject worden vastgelegd. Door registratie in een periode vóór en een periode na het instellen van het inhaalverbod, wordt het effect op het inhaalgedrag inzichtelijk. Op basis van de resultaten zal worden bepaald of het inhaalverbod al dan niet van kracht blijft.
De pilot zal circa een half jaar duren.
De N336 is een gebiedsontsluitingsweg. Deze heeft primair een verkeersfunctie, gericht op een vlotte afwikkeling van het verkeer. Om de doorstroming voor snelverkeer op het traject niet te veel te belemmeren, blijft tijdens de pilot het inhalen van landbouwvoertuigen en brommobielen door snelverkeer toegestaan.
Tussen de rotondes, bij de aansluiting van het Witte Kruis en de aansluiting van de Babberichseweg, wordt het inhaalverbod per rijrichting duidelijk en herkenbaar uitgevoerd.
Hiertoe worden de verkeersborden geplaatst direct na de rotonde (Witte Kruis richting west; Babberichseweg richting oost) aan weerszijden van de hoofdrijbaan en na elke aansluitende zijweg aan de rechter zijde van de rijbaan.
Besluit
Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen voor de provinciale weg N336 in de gemeente Zevenaar het volgende verkeersbesluit:
I. door het plaatsen van verkeersborden model F01 van het RVV 1990, met onderborden “inhalen tractoren en brommobielen toegestaan”, een verbod in te stellen voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen, uitgezonderd het inhalen van landbouwvoertuigen en brommobielen.
Ter inzage
De tekst van het verkeersbesluit is vanaf 27 november 2014 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl ->actueel-> bekendmakingen). De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.
Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 27 november 2014 tot en met 8 januari 2015 ter inzage in de bibliotheek van de provincie Gelderland, Huis der Provincie, Markt 11 in Arnhem, het gemeentehuis van de gemeente Zevenaar, Raadhuisplein 1 in Zevenaar.
Instellen bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een bezwaarschrift indienen inzake punt I van het verkeersbesluit. Het bezwaarschrift dient te worden gezonden aan Gedeputeerde Staten, secretariaat Commissie bezwaar- en beroepschriften, t.a.v. mevrouw C.J.M. Kummeling, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem. Op de envelop en brief dient duidelijk “bezwaarschrift N336; inhaalverbod, zaaknummer 2014-015048” te worden vermeld.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste:
a de naam en het adres van de indiener;
b de dagtekening;
c een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d de gronden van het bezwaar.
Diegene die een bezwaarschrift heeft ingediend, kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost Nederland (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Oost Nederland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.nl.
Informatie over de bezwarenprocedure en de mogelijkheid van mediation is te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl>Loket>Gld.Loket). U kunt die informatie, beschreven in de brochure "Niet eens met een besluit van de provincie
Gelderland? Bezwaarschrift of mediation" ook opvragen bij het provinciale Informatiecentrum via telefoonnummer (026) 359 99 99.
Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Ing. P.J.J. Arts
Teammanager Wegendistrict Gelderland Noord en Zuid
van de afdeling Beheer en Onderhoud Wegen.
Naar boven