Bekendmaking van de vaststelling van het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan "Joost de Jongestraat; Leerdam" (NL.IMRO.0545.BPJOOSTDEJONGESTR-VS01)
Logo Leerdam
Burgemeester en wethouders van Leerdam maken bekend dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 30 oktober 2014 het bestemmingsplan "Joost de Jongestraat in Leerdam gewijzigd is vastgesteld.
 
Het bestemmingsplan is bedoeld om ter plaatse van het voormalige schoolgebouw van de Heerenlanden College in Leerdam West 10 hofwoningen en 7 appartementen te kunnen bouwen.
 
Het plangebied is gelegen in Leerdam-West. Het plangebied ligt op de hoek van de Joost de Jongestraat en de Laeken van Burenstraat, ter plaatse van het eerder genoemde voormalige schoolgebouw.
 
Het bestemmingsplan bestaat uit regels, een verbeelding (plankaart) en een toelichting met bijlagen.
 
Het bestemmingsplan is ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan gewijzigd.
De wijzigingen hebben betrekking op:
- het verwijderen van artikel 6.2.1., sub e (afwijkingsbevoegdheid tot een hogere bouwhoogte);
- het aanpassen van artikel 10.1., sub b (hogere bouwhoogte dan 10% van hetgeen is voorgeschreven valt niet onder de afwijkingsbevoegdheid);
- het maximaal te bouwen bouwlagen van het appartementencomplex bedraagt maximaal drie en dit wordt op de verbeelding en in de regels aangegeven.  
 
Ter inzage
Het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan, inclusief de hierbij behorende stukken, ligt met ingang van 27 november 2014 gedurende een termijn van zes weken (tot en met 7 januari 2015) voor iedereen ter inzage op het stadskantoor van Leerdam:
 
Bezoekadres:
Dokter Reilinghplein 1,
4141 DA Leerdam
 
Openingstijden:
Maandag t/m vrijdag 9:00 uur – 12.30 uur (loketten open)
Maandag t/m vrijdag 13.00 uur – 17.00 uur (op afspraak)
 
Het bestemmingsplan, inclusief de bijbehorende stukken, is tevens beschikbaar via de gemeentelijke internetsite www.leerdam.nl en via www.ruimtelijkeplannen.nl.
 
Beroep en voorlopige voorziening
Binnen de genoemde termijn van zes weken kunnen de volgende belanghebbenden tegen bovengenoemde besluiten beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State:
 
  • 1.
    Belanghebbenden die tijdig bij de gemeenteraad (ten aanzien van het ontwerp-bestemmingsplan) een zienswijze naar voren hebben gebracht;
  • 2.
    belanghebbenden die weliswaar geen (ontvankelijke) zienswijze naar voren hebben gebracht bij de gemeenteraad over het ontwerpbestemmingsplan maar kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat waren zich tijdig met een zienswijze tot de gemeenteraad te wenden;
  • 3.
    Belanghebbenden die beroep instellen tegen de wijzigingen die de gemeenteraad bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft aangebracht.
 
Het beroep moet schriftelijk worden ingediend bij:
 
De afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State
Postbus 20019,
2500 EA Den Haag
 
Het instellen van beroep schort de inwerkingtreding van het bestemmingsplan niet op. Het bestemmingsplan treedt in werking daags na afloop van de beroepstermijn. Indien een belanghebbende wil voorkomen dat er door de inwerkingtreding van het bestemmingsplan een onomkeerbare situatie ontstaat, kan – naast het instellen van beroep – in een spoedprocedure aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Het bestemmingsplan treedt dat niet eerder in werking dan nadat op het verzoek om voorlopige voorziening is beslist.
 
Voor zowel het beroepschrift als het verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd.
 
Crisis- en Herstelwet
Op het eerder raadsbesluit is afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en Herstelwet van toepassing.
 
Indien een belanghebbende beroep tegen het besluit indient:
a. moeten de beroepsgronden in het beroepschrift worden opgenomen;
b. wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard, indien binnen de beroepstermijn geen gronden zijn ingediend en
c. deze na afloop van de beroepstermijn niet meer kunnen worden aangevuld.
 
De Crisis- en Herstelwet is raadpleegbaar op www.overheid.nl. Indien u vragen heeft dan kunt contact opnemen met mevrouw A. Siesling (tel. 0345-636215) van de afdeling Beleid van de gemeente Leerdam.
 
Leerdam, 26 november 2014
 
Naar boven