Definitief verkeersbesluit "herinrichting Stationsstraat fase 1"
Logo Ermelo
14055785
Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Gelet op het voorstel van 17 oktober 2014, nummer 14055740, zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een besluit hebben genomen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De gemeenteraad van Ermelo heeft op 28 juni 2012 het Masterplan Centrum en op 28 november 2013 het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP) vastgesteld. Daarin is het besluit genomen om de Stationsstraat, weggedeelte tussen het kruispunt Stationsstraat - Julianalaan tot en met het kruispunt Stationsstraat - Horsterweg, af te waarderen van een 50 km/h regime naar een 30 km/h regime zodat de verblijfsfunctie meer centraal komt te staan. Ook het wegvak tussen de rotonde Harderwijkerweg - Putterweg tot en met het kruispunt Stationsstraat - Julianalaan wordt in een tweede fase afgewaardeerd van 50 km/h regime naar een 30 km/h regime.
Hiermee wordt beoogd om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren, waarbij de bereikbaarheid goed gewaarborgd blijft. Tevens komt dit ten goede aan de uitstraling van de (Centrum)omgeving en de toegankelijk ter plaatse.
Ten behoeve van de afwaardering van de snelheid en het meer betrekken van dit deel van de Stationsstraat bij het centrum, gaan de volgende werkzaamheden plaatsvinden:
  • -
    Een snelheidsverlaging van 50 km/h naar 30 km/h, zodat de verblijfsfunctie op het hele wegvak meer centraal komt te staan. De eerste fase is gericht op het weggedeelte tussen het kruispunt Stationsstraat - Julianalaan tot en met het kruispunt Stationsstraat - Horsterweg. Daar waar een overgang van snelheidsregimes plaats vindt (van 50 km/h naar 30 km/h of vice versa) wordt de snelheid middels bebording aangegeven. Modaliteiten worden niet uitgesloten op het wegvak;
  • -
    De realisatie van een voetgangersoversteekplaats (ook wel zebrapad genoemd) om de veiligheid en oversteekbaarheid voor voetgangers te verhogen, ter hoogte van de molen;
  • -
    Ter hoogte van het kruispunt Stationsstraat - Horsterweg wordt een middengeleider aangebracht, zodat met name langzaam verkeer in twee fases over kan steken;
  • -
    Ter hoogte van het kruispunt Stationsstraat - Horsterweg worden snelheidremmende maatregelen getroffen door twee drempels en een uitritconstructie aan de zijde van de Stationsstraat. De voorrangsregeling wijzigt niet;
  • -
    De realisatie van een parkeerschijfzone met een maximale parkeerduur conform het vigerend beleid, welke wordt ondersteund door een strook van blauwe tegels ter hoogte van de parkeerplaatsen;
  • -
    Het huidige asfalt wordt vervangen door klinkerverharding.
Door het uitvoeren van deze maatregelen verwacht gemeente Ermelo dit deel van de Stationsstraat de uitstraling van het centrum te geven en de verkeerveiligheid en leefbaarheid ter plaatse te vergroten. Door de snelheidsverlaging wordt het verschil in homogeniteit (massa en snelheid) tussen gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer beperkt. Dit is een van de principes van Duurzaam Veilig. Door het behoud van de fietsstroken blijft de fietser een aparte plaats hebben op de rijbaan, blijft de rijbaan optisch smal en zal er daardoor ook minder hard worden gereden. Dit laatste zal ook het gevolg zijn van het aanbrengen van klinkerverharding.
Met de keuze om de fietsstroken uit te voeren met een breedte van 1,50 meter wijkt de gemeente af van haar beleid uit de fietsnetwerknota. Hierin staat opgenomen dat zoveel mogelijk gestreefd wordt naar een minimale breedte van een fietsstrook van 1,75 meter, tenzij beargumenteerd wordt afgeweken en een minder kwaliteitsniveau geaccepteerd wordt. De onderstaande beweegredenen liggen ten grondslag aan deze keuze:
  • -
    De breedte van de rijbaan en de fietsstrook is hetzelfde gebleven als voorheen. Wel is de verkeerssituatie veiliger geworden door de verlaging van het snelheidsregime naar 30 km/h.
  • -
    Normaliter wordt op een weg met een 30 km/h regime geen fietsvoorziening getroffen. Gezien de hoeveelheid (doorgaand) verkeer is gemeente Ermelo van mening dat een voorziening voor fietsers op deze locatie gewenst is;
  • -
    Dit deel van de Stationsstraat maakt onderdeel uit van het fietsnetwerk. Extra attentie op de aanwezigheid van (relatief veel) fietsers is op deze locatie gewenst;
  • -
    Door de aanwezigheid van markering oogt de rijstrook voor gemotoriseerd verkeer smaller, wat doorgaans de snelheid van het verkeer beperkt. Het daadwerkelijk fysiek versmallen van de rijbaan is geen optie, dit levert ons inziens te veel overlast op voor de verkeersdoorstroming;
  • -
    Door de aanwezigheid van markering rijdt het gemotoriseerd verkeer op grotere afstand van voetgangers (trottoir), wat de leefbaarheid en veiligheid voor deze doelgroep verbetert;
  • -
    De fysieke ruimte in de Stationsstraat is beperkt. Een te brede fietsvoorziening heeft het negatieve effect dat de bestuurder van het gemotoriseerde voertuig doorgaans de weg geheel toe-eigent. Door de rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer voldoende breed te houden, zal (een groot deel van) het gemotoriseerd verkeer in mindere mate gebruik maken van de fietsstrook;
  • -
    Omdat onderbroken markering is toegepast, is het voor fietsers en gemotoriseerd verkeer mogelijk om eventueel de streep te passeren. Dit biedt voor fietsers ook de gelegenheid om naast elkaar te fietsen.
  • -
    Op dit wegvak geldt een parkeer-/stopverbod. Dit verbod kan worden aangeduid met bebording of is onderdeel van een fietsstrook (op fietsstroken mogen gemotoriseerde voertuigen niet stil staan of parkeren). De fietsstrook (markering met fietssymbolen) heeft voor weggebruikers een hoog attentieniveau. Bebording op de uiteinden van dit drukke wegvak wordt door weggebruikers nauwelijks waargenomen. Het gebruik van de fietsstrook versterkt daarmee de maatregel voor een parkeer-/stop verbod. Weggebruikers zullen minder snel geneigd zijn om hier stil te gaan staan of te parkeren.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken tot gevolg heeft, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de volgende borden:
Bord A1: begin 30 km/h regime, ter hoogte van overgang snelheidsregime
Bord A2: einde 30 km/h regime, ter hoogte van overgang snelheidsregime
Bord L02(f): let op, voetgangersoversteekplaats (zebrapad).
Bord B7: verwijderen STOP bord Stationsstraat
Bord E10-ZB:
parkeerschijfzone met parkeergelegenheid voor een maximale duur conform vigerend beleid, met verplicht gebruik van parkeerschijf;
Bord E10-ZE:
einde parkeerschijfzone met parkeergelegenheid voor een maximale duur conform vigerend beleid, met verplicht gebruik van parkeerschijf.
Daar het hiervoor getoonde verkeersbord en verkeerstekens worden genoemd in artikel 12 van het BABW, is hiervoor een verkeersbesluit vereist.
Ingebrachte zienswijze
Fietsersbond, de heer N. van Harten, Steijnlaan 155 te Ermelo (14043101)
Samenvatting zienswijze
Indiener – de Fietsersbond- richt de zienswijze op het ontwerp verkeersbesluit Stationsstraat (fase 1 tussen Julianalaan en Horsterweg). De fietsstroken op dit deel van de Stationsstraat zijn, mede door de toepassing van goten, te smal om voor fietsers een verkeersveilige situatie te creëren en voldoen met deze breedte niet aan het vastgestelde gemeentelijke beleid. De Fietsersbond stelt voor om de fietsstroken te verwijderen.
De zienswijze van de Fietsersbond heeft geen directe betrekking op de besluiten die in het ontwerp verkeersbesluit zijn genoemd, omdat de aanwezigheid van fietsstroken niet verandert.
De zienswijze heeft er toe geleid dat wij ons besluit nader hebben geformuleerd (zie onderdeel “overwegingen ten aanzien van het besluit”).
Conclusie
De ingediende zienswijze geven geen aanleiding tot aanpassing van het besluit.
Motivering van het besluit
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg waar de verblijfsfunctie centraal staat, is het gewenst om de snelheid te verlagen en maatregelen te treffen die deze afwaardering fysiek ondersteunen. De maatregelen die in dit verkeersbesluit zijn opgenomen zijn zoveel mogelijk gebaseerd op de principes en richtlijnen van Duurzaam Veilig, zodat de verkeersveiligheid ten opzichte van de huidige situatie verbeterd. De bereikbaarheid van het totale gebied blijft gewaarborgd ondanks de lagere snelheid. Dit is een bewuste keuze om de verblijfsfunctie meer centraal te stellen. Ten aanzien van de aanwezige percelen geldt dat deze in de toekomstige situatie goed bereikbaar blijven. Het instellen van de parkeerschijfzone sluit goed aan bij de parkeersituatie in de omgeving en bij het door de gemeente vastgestelde beleid. Belanghebbenden zijn bij de totstandkoming van dit proces meermaals betrokken.
Als gevolg van voorgaande heeft een zorgvuldige afweging plaatsgevonden op de diverse verkeerskundige aspecten cq. de vormgeving van dit deel van de Stationsstraat.
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de korpschef van het regionaal politiekorps Noord- en Oost-Gelderland. Namens deze is er per email overleg gepleegd met de verkeerscoördinator van de Politie Noordwest Veluwe.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:
  • -
    tot het afwaarderen van de Stationsstraat, weggedeelte tussen de rotonde Harderwijkerweg - Putterweg tot en met het kruispunt Stationsstraat - Horsterweg, van een 50 km/h regime naar een 30 km/h regime. De eerste fase is gericht op het weggedeelte tussen het kruispunt Stationsstraat - Julianalaan tot en met het kruispunt Stationsstraat - Horsterweg.;
  • -
    tot het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaats (zebra) ter hoogte van de molen;
  • -
    tot het aanbrengen van een middengeleider ter hoogte van het kruispunt Stationsstraat - Horsterweg die aan één zijde gepasseerd mag worden;
  • -
    tot het implementeren van een parkeerschijfzone, met een maximale parkeerduur conform vigerend beleid.
Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,
A.M. Weststrate, A.A.J. Baars,
secretaris, burgemeester,
Mededelingen
Instellen beroep
Tegen het definitieve verkeersbesluit kunt u binnen zes weken, ingaande op de dag na verzending van dit besluit, beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland, locatie Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. U bent dan wel griffierecht verschuldigd.
 
Naar boven