Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met de onbemande luchtvaartuigsystemen Quest en DJI S800 zonder BVL, geluidscertificaat en BVB door Skyvision Unmanned Aviation B.V. (projectontheffing Puttershoek)

Datum: 13 november 2014

Nummer: ILT-2014/66041

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Skyvision Unmanned Aviation B.V., ontvangen op 25 september 2014, contactpersoon de heer N. Belgraver, tel.: 06 41 025 891, e-mail: nick.skyvision@gmail.com;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een waarnemer te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten, voertuigen, vaartuigen, objecten en gebouwen;

  • het verboden is om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, tenzij hiervoor ontheffing is verleend;

  • Skyvision Unmanned Aviation B.V. een bedrijfsontheffing heeft voor klasse 1-vluchten;

  • de Quest en DJI S800 nog geen IDCA hebben ondergaan en de piloten van Skyvision Unmanned Aviation B.V. moeten trainen in het EVLOS vliegen met de Quest en zich moeten voorbereiden op het praktisch examen;

Gelet op de artikelen 2.1, vierde lid, 3.21 en 5.5, derde lid, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Skyvision Unmanned Aviation B.V. wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van artikel 3.8, eerste lid, onderdeel b, en 3.19a, eerste lid, onderdeel b, van de Wet luchtvaart en van de verbodsbepaling van artikel 1, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling modelvliegen om beroepsmatig deel te nemen aan het luchtverkeer met een UAS, type Quest, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1EE of PH-1EH, en een UAS, type DJI S800, met nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1DQ en zonder dat die luchtvaartuigen zijn voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Aan de navolgende medewerkers van Skyvision Unmanned Aviation B.V. wordt ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met de in het eerste lid genoemde UAS, zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. de heer N. Belgraver;

    • b. de heer R. de Lange.

  • 3. Skyvision Unmanned Aviation B.V. fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van de in het eerste lid genoemde UAS.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. Skyvision Unmanned Aviation B.V. mag trainingsvluchten met de in artikel 1, eerste lid, genoemde UAS uitvoeren in Puttershoek, op de locatie 51°47’36.56”N – 004°34’41.77”E, tot een maximale hoogte van 120 meter boven de grond of het water (400 ft AGL);

  • b. de vluchten vinden plaats gedurende de daglichtperiode zoals gepubliceerd in het AIP Netherlands GEN 2.7;

  • c. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van ten minste 1,5 km en vrij van bewolking;

  • d. de vluchten mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen;

  • e. de horizontale afstand tussen de UAS en mensen, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen, bedraagt ten minste 150 meter;

  • f. constructies (zoals windmolens) en gebouwen die onder zeggenschap vallen van de operator, mogen binnen 150 meter worden benaderd onder voorwaarde dat de UAS op minstens 150 meter van mensen en in gebruik zijnde vaartuigen en voertuigen blijft;

  • g. de UAS blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (VLOS) van de piloot;

    VLOS wil in ieder geval zeggen dat de afstand van het luchtvaartuig tot de piloot, die het externe besturingsstation bedient, of de gekwalificeerde waarnemer maximaal 500 meter (en bij vluchten met de Quest bij EVLOS: maximaal 750 meter afstand tot de piloot en maximaal 500 meter tot een gekwalificeerde waarnemer op afstand) en de vlieghoogte maximaal 120 meter boven de grond of het water (400 ft AGL) bedraagt;

  • h. Skyvision Unmanned Aviation B.V. is verantwoordelijk voor het inzetten, indien (delen van) de vlucht buiten 500 meter van de piloot plaatsvinden, van gekwalificeerde waarnemers die het mogelijk maken dat de gezagvoerder diens verantwoordelijkheid voor het nemen van alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen, en om voorrang te geven aan elk ander luchtvaartuig, kan waarmaken:

    • 1°. op alle posities die nodig zijn om tijdens de gehele vlucht goed zicht te hebben op het luchtvaartuig en het luchtruim daaromheen;

    • 2°. met directe communicatie met de bestuurder via afgesproken protocollen;

  • i. Skyvision Unmanned Aviation B.V. meldt de start van de vluchtuitvoering vanwege de nabijheid van een militair laagvlieggebied (Zuid-Hollandse eilanden) en het beëindigen ervan aan de luchtverkeersleiding AOCS NM (tel.: 0577 458705) onder vermelding van het telefoonnummer waarop de piloot van Skyvision Unmanned Aviation B.V. ten tijde van de vlucht permanent bereikbaar is;

  • j. Skyvision Unmanned Aviation B.V. is verantwoordelijk voor de coördinatie met het Operatie- en Coördinatiecentrum (OCC) van het Defensie Helikopter Commando (e-mail: p56503@mindef.nl, tel.: 0161 296770) en voert vluchten uit nadat toestemming van het OCC is verkregen;

  • k. Skyvision Unmanned Aviation B.V. voert de vluchten uit volgens het operationeel handboek;

  • l. Skyvision Unmanned Aviation B.V. is ervoor verantwoordelijk dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van de UAS;

  • m. Skyvision Unmanned Aviation B.V. wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • n. Skyvision Unmanned Aviation B.V. wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een waarnemer aan; het is de taak van de waarnemer om de gezagvoerder tijdens de vlucht te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • o. verzekering:

    • 1°. Skyvision Unmanned Aviation B.V. is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Skyvision Unmanned Aviation B.V. voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • p. Skyvision Unmanned Aviation B.V. stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor de UAS vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen de UAS en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • q. Skyvision Unmanned Aviation B.V. stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten, constructies en gebouwen op de grond;

  • r. voorvalmeldingen:

    • 1°. Skyvision Unmanned Aviation B.V. meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a) de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • b) de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • 3°. incidenten worden binnen Skyvision Unmanned Aviation B.V. geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • s. Skyvision Unmanned Aviation B.V. is ervoor verantwoordelijk dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag waarop het terrein zal worden gebruikt, dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de Minister van Infrastructuur en Milieu en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de Minister kan worden gedaan via de melding aan de inspectie;

  • t. Skyvision Unmanned Aviation B.V. is ervoor verantwoordelijk dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid, gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • u. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van de lichte UAS, werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • v. Skyvision Unmanned Aviation B.V. initieert uiterlijk 2 dagen vóór de vlucht plaatsvindt de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit bekend wordt gemaakt, bij de Operationele Helpdesk LVNL, per e-mail: ops_helpdesk@lvnl.nl.

Artikel 3

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 10 november 2014 en vervalt met ingang van 1 juli 2015.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beschikking kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum waarop deze beschikking is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering.

Naar boven