Verkeersbesluit tot het aanwijzen van het pad tussen Ceintuurbaan en Landaspad, gelegen aan de oostzijde van de Ceintuurbaan, als verplicht fietspad.
Logo Overbetuwe
Ons kenmerk: 14bwb00090
Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
Gelet op
  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van de verkeerstekens B6, G11 en G12 alsmede het aanbrengen van haaientanden op het wegdek moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (de gemandateerde van) de korpschef van de politie;
Aanleiding
•Vanwege het herinrichten van het gedeelte van de Nieuwe Aamsestraat tussen de rotonde Pascalweg/Ceintuurbaan en de A325 en het huidige gebruik van het pad is het wenselijk dit pad in te richten en als verplicht fietspad aan de duiden. Als onderdeel van de herinrichting wordt de huidige aansluiting van de Lingestraat op de Nieuwe Aamsestraat naar het westen verlegd. Het herinrichtingsontwerp voorziet er daarnaast ook in dat de nieuwe aansluiting van de Lingestraat op de Nieuwe Aamsestraat niet langer toegankelijk is voor fietsers, hetgeen in de huidige situatie wel het geval is. Om fietsers tijdens de werkzaamheden alsook in de nieuwe situatie een alternatief te bieden, wordt een nieuwe fietsverbinding aangelegd tussen de Aamsestraat en de Ceintuurbaan.
Overwegende dat
  • het gedeelte van de Nieuwe Aamsestraat gelegen tussen de rotonde Pascalweg/Ceintuurbaan en de A325 binnenkort wordt heringericht, zodat de weg het toenemende verkeer tussen de kern van Elst en de A325 in de nieuwe situatie goed kan afwikkelen;
  • een onderdeel van het herinrichtingsplan Nieuwe Aamsestraat bestaat uit het verplaatsen van de huidige aansluiting van de Lingestraat op de Nieuwe Aamsestraat naar het westen, naar het punt tegenover de Archimedesweg;
  • de nieuwe aansluiting van de Lingestraat in de nieuwe situatie enkel nog bestemd is voor gebruik door gemotoriseerd verkeer en bromfietsers, hetgeen betekent dat fietsers niet langer van deze aansluiting gebruik kunnen maken (wat in de huidige situatie wel het geval is);
  • deze wijziging betekent dat fietsers tijdens de herinrichtingswerkzaamheden alsook in de nieuwe situatie niet langer via de Lingestraat naar de Nieuwe Aamsestraat kunnen fietsen en vice versa;
  • de gemeente het in verband hiermee wenselijk acht om fietsers met een bestemming van en naar de nieuwbouwwijk Westeraam (of andere bestemmingen in Elst) een alternatief te bieden;
  • geconstateerd is dat aan de oostzijde van de Ceintuurbaan een onofficieel, onverhard pad tussen de rijbaan van het Aamsepad en de Ceintuurbaan aanwezig is welke in de loop der tijd door fietsers en voetgangers is gecreëerd om een stuk van de officiele route(s) af te kunnen snijden (een zogenaamd “olifantenpad”)
  • het betreffende “olifantenpad” tussen het pand Aamsepad huisnummer 1 en de Ceintuurbaan is gelegen en daarmee in het verlengde ligt van het als verplicht fietspad aangewezen Aamsepad dat ten westen van de Ceintuurbaan ligt;
  • het voorgaande erop duidt dat deze verbinding reeds veelvuldig door fietsers wordt gebruikt om vanuit de omgeving Westeraam via het Aamsepad naar het westen te fietsen en vice versa;
  • de gemeente het gelet op het voorgaande dan ook wenselijk acht om het betreffende “olifantenpad” tussen het Aamsepad en de Ceintuurbaan vorm te geven als volwaardige fietsverbinding teneinde fietsers zowel tijdens de herinrichtingswerkzaamheden alsook na de herinrichting van de Nieuwe Aamsestraat een goed alternatief te kunnen bieden;
  • dit wordt bewerkstelligd door het betreffende “olifantenpad” in te richten als fietspad en middels het plaatsen van borden ook als zodanig formeel aan te wijzen, waarbij ter ondersteuning hieraan tevens (klap)palen aan beide uiteinden van het nieuwe fietspad in het wegdek worden geplaatst ter voorkoming dat motorvoertuigen van de betreffende verbinding gebruik maken;
  • met het inrichten en aanwijzen van de bovengenoemde verbinding als verplicht fietspad wordt voldaan aan de wens om fietsers tijdens de herinrichtingswerkzaamheden en in de nieuwe situatie, wanneer de Nieuwe Aamsestraat is heringericht, een volwaardig alternatief te bieden;
  • de inrichting van de fietsverbinding in kwestie daarnaast aansluit op de huidige inrichting en gebruik van het Aamsepad ten westen van de Ceintuurbaan, dat namelijk ook is ingericht en aangewezen als verplicht fietspad, hoewel er verder geen voorzieningen voor voetgangers aangelegd zullen worden;
  • er na de herinrichting van de Nieuwe Aamsesgtraat geen alternatief voor bromfietsers nodig is aangezien deze groep verkeersdeelnemers in het kader van de in 1999 landelijk ingevoerde maatregel “bromfiets op de rijbaan” gebruik kan maken van de rijbaan van de Nieuwe Aamstestraat en Lingestraat;
  • het “olifantenpaadje” in de huidige situatie alleen toegankelijk is voor fietsers en bromfietsers omdat hier een fysieke maatregel aanwezig is in de vorm van een rioolbuis die het pad zodanig versmalt dat gemotoriseerd verkeer er niet door kan;
  • in de nieuwe situatie gemotoriseerd geweerd wordt door het plaatsen van (klap)palen;
  • de gemeente het vanuit verkeersveiligheidsoogpunt tot slot wenselijk acht om ter hoogte van het punt waar de nieuwe fietsverbinding op de Ceintuurbaan aansluit een voorrangsregeling in te stellen, waarbij fietsers voorrang dienen te verlenen aan kruisende bestuurders op de Ceintuurbaan;
  • het instellen van deze voorrangsregeling onder andere verband houdt met het feit dat de Ceintuurbaan ter hoogte van het Aamsepad in de huidige situatie nog een bouwweg ten behoeve van de nieuwbouw die plaatsvindt in de wijk Westeraam en de maatregel in verband hiermee moet voorkomen dat conflictsituaties ontstaan tussen fietsers en bouwverkeer;
  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;
  • de in dit besluit genoemde (onderdelen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Overbetuwe en dat een klein deel van de Ceintuurbaan in eigendom is van de GEM Westeraam;
  • deze eigenaar akkoord is met de te nemen verkeersmaatregelen;
  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de korpschef van de politie;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N :
  • 1.
    het pad tussen de Ceintuurbaan en Landaspad, gelegen aan de oostzijde van de Ceintuurbaan, aan te wijzen als verplicht fietspad door het plaatsen van borden model G11 en G12 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en (klap)palen;
  • 2.
    een voorrangsregeling in te stellen ter hoogte van de aansluiting van de onder punt 1 van dit besluit genoemde fietsverbinding op de Ceintuurbaan, waarbij fietsers voorrang dienen te verlenen aan kruisende bestuurders op de Ceintuurbaan, door het plaatsen van bord model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek;
  • 3.
    de verkeerstekens aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening van 30-01-2014 met kenmerk 14.0048.
Andelst, 18 augustus 2014
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders,
de gemeentesecretaris, de burgemeester,
Th. Hoex MMO. drs A.S.F. van Asseldonk.
Dit besluit wordt op 19 november 2014 gepubliceerd in De Betuwe en de Staatscourant.
Niet mee eens?
Bent u het met het besluit niet eens? Dan kunt u bezwaar maken. In dat geval adviseren wij u om eerst telefonisch contact met ons op te nemen. We nemen dan samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen naar (0481) 362300.
Wilt u na dit gesprek nog bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe. Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden.
Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Het bezwaarschrift kunt u sturen naar het volgende adres: Antwoordnummer 175, 6660 VB in Elst. Zet in uw bezwaarschrift:
  • uw naam, adres en (mobiele) telefoonnummer;
  • de datum en een omschrijving van dit besluit;
  • waarom u het niet eens bent met dit besluit.
Vergeet u ook niet uw bezwaarschrift te ondertekenen!
Voorlopige voorziening
Soms kunt u niet wachten op het besluit over uw bezwaarschrift. U kunt dan bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland om een voorlopige voorziening vragen. Dat kan alleen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank Gelderland is: Postbus 9030, 6800 EM in Arnhem. Houdt u er rekening mee dat u hiervoor moet betalen!
Over hoeveel u moet betalen, kan de rechtbank u nader informeren.
Digitaal voorlopige voorziening vragen
U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor moet u een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer K. Vogels (0481 - 362 300) van het team Buitenruimte en Vastgoed.
Afschrift aan: Politie
Divisie Executieve Ondersteuning
Afd. verkeersadvisering
Naar boven