Logo HuizenVerkeersbesluit Havenstraat, tussen Bestevaer en Eemlandweg

Burgemeester en wethouders van Huizen,

gelet op:

  • a)artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), inhoudende dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • b)artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, inhoudende dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en (onder)borden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • c)artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW), inhoudende dat de plaatsing van de verkeerstekens A1 en A2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • d)artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, inhoudende dat de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • e)artikel 24 van het BABW, inhoudende dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Gooi en Vechtstreek, district Noord.

Overwegende dat:

  • 1.de Havenstraat, tussen de Bestevaer en de Eemlandweg binnen de bebouwde kom van Huizen is gelegen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Huizen;

  • 2.dit deel van de Havenstraat nu de uitstraling heeft van een bedrijventerrein, waaraan woningen, kleinschalige en grootschalige bedrijven grenzen;

  • 3.op de weg een snelheidsregime van 50 km/uur geldt;

  • 4.dit gedeelte van de Havenstraat in het collegeprogramma 2010-2014 is opgenomen voor herinrichting met als doel dat de Havenstraat een aantrekkelijke verbinding wordt tussen het Oude Dorp en de Oude Haven, zowel waar het gaat om de uitstraling van de aanwezige bedrijven als om nieuwe publiekstrekkende functies, één en ander met een daarbij passend verkeersregime;

  • 5.omdat de weg een verbindende functie krijgt tussen het Oude Dorp en de Oude Haven voor met name langzaam verkeer, de weg in het Verkeerscirculatieplan, vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering van 25 april 2013, is veranderd van een gebiedsontsluitingsweg naar een erf(toegangs)weg met een snelheidsregime van 30 km/uur.

  • 6.de aanwijzing van de Havenstraat als erf(toegangs)weg past binnen de huidige verkeersintensiteiten voor motorvoertuigen en vrachtverkeer (circa 1750 mvt/etm en circa negen vrachtvervoersbewegingen/etmaal);

  • 7.de raad in zijn vergadering van 4 juli 2013 heeft ingestemd met het ontwerp voor de herinrichting van Havenstraat en beschikbaarstelling van de daarvoor noodzakelijke budgetten, met inachtneming van het daarop gewenste verkeersregime (30 km-uur);

  • 8.bewoners en ondernemers (belanghebbenden) bij de herinrichtingsplannen en het daarbij gewenste verkeersregime zijn betrokken tussen maart 2012 en april 2013 door middel van informatieavonden, werkgroepen en persoonlijke gesprekken;

  • 9.dit ontwerp en het daarop gewenste verkeersregime tot stand is gekomen in samenwerking en in nauw overleg met de verkeersdeskundige van de regiopolitie.

  • 10.die verkeersdeskundige van de regiopolitie positief heeft geadviseerd en heeft aangegeven op geen enkele wijze bezwaar te hebben tegen de herinrichting van de Havenstraat op de nu gerealiseerde wijze, zijnde een weg binnen een 30 km/uur gebied met als uitgangspunt menging van verkeer;

  • 11.met het oog op de zorgvuldigheid van besluitvorming en de maximale verkeersveiligheid er aanvullend extern advies is gevraagd aan Arcadis;

  • 12.het extern advies concludeert dat de in het ontwerp gekozen weginrichting en snelheidsregime (30 km/uur) op elkaar aansluiten en voldoen aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig, mits rekening houdend met een aantal aanbevolen verbeterpunten;

  • 13.de aanbevolen verbeterpunten uit het externe advies zijn verwerkt in het definitief ontwerp, waaronder:

    • het aanbrengen van een kruispuntdrempel bij ’t Hardestraat,

    • het aanbrengen van een kruispuntdrempel tussen Rokerijweg en Botterstraat,

    • het aanleggen van een drempel in het weggedeelte van de Havenstraat tussen Botterstraat en Bestevaer,

    • het aanleggen van een inritconstructie bij de kruising Havenstraat-Bestevaer,

    • het aanleggen van een inritconstructie bij de kruising Havenstraat-Baanbergenweg-Eemlandweg,

  • 14.het beoogde verkeersregime, waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, voortvloeit uit het motief (1) het verzekeren van de veiligheid op de weg en (2) het beschermen van weggebruikers en passagiers, overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

b e s l u i t e n :

  • I.in te trekken het verkeersbesluit tot instelling van een 30 km-zone d.d. 2 augustus 2013 en gepubliceerd 19 september 2013.

  • II.tot het verwijderen van de haaientanden ter plaatse van de kruisingen Eemlandweg-Baanbergenweg, Havenstraat- Rokerijweg, Havenstraat-Botterstraat en Havenstraat-Bestevaer en de verkeerstekens B5, B6, A1, G11 en L8 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • III.tot het plaatsen van de verkeerstekens A1 en A2 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met een maximumsnelheid van 30 km/h op de Havenstraat, ter plaatse van de kruisingen Havenstraat-Eemlandweg, Havenstraat-Rokerijweg, Havenstraat- Botterstraat en Havenstraat-Bestevaer,.

  • IV.Eén en ander overeenkomstig de tekeningen met aanduiding 1412C01 (ad II) en 1412C02 (ad III)

Burgemeester en wethouders van Huizen,

De burgemeester, de secretaris,

Wanneer een bezwaarschrift wordt ingediend, kan een verzoek tot een voorlopige voorziening ingediend worden bij de voorzieningenrechter van

Rechtbank Midden-Nederland

afdeling bestuursrecht

o.v.v. bodemzaken of voorlopige voorziening

postbus 16005

3500 DA  UTRECHT

Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als een bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven