Datum besluit: 11-11-2014
Betreft: Verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op een deel van de Hegedyk en een deel van de Nijewei in Gorredijk.
Uit het oogpunt van
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van dit gebied en om de veiligheid op de weg te verzekeren
, is het gewenst om de maximumsnelheid, op
een deel van de
Hegedyk
en een deel van de
Nijewei
in
Gorredijk
te verlagen naar
3
0 km/uur. Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 dient hiervoor een verkeersbesluit te worden genomen. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Bij vaststelling van de ‘Mandaatregeling Opsterland
2014’
d.d.08-04-2014 is deze bevoegdheid ambtelijk gemandateerd.
Burgemeester en wethouders Opsterland,
-
-
de wegdelen in beheer en onderhoud zijn Opsterland;
-
-
de wegdelen openbaar toegankelijk zijn en iedereen van de wegdelen gebruik kan maken;
-
-
er op de wegdelen een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur;
-
-
de wegdelen een functie hebben als verzamelweg met deels woonsituatie en er sprake is van menging met langzaam verkeer;
-
-
de wegdelen daarom zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg;
-
-
bij deze functie een maximumsnelheid hoort van 30km/uur;
-
-
met het verlagen van de maximumsnelheid de verkeersveiligheid en leefbaarheid worden verhoogd;
-
-
de betrokkenen zijn gehoord in het voortraject van het tot stand komen van het ontwerp van de herinrichting;
-
-
overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator , Team Smallingerland – Opsterland, Drachten, Politieregio Fryslân en deze het eens is met de voorgenomen maatregel.
-
-
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
-
-
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
-
-
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
-
-
de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
-
-
om een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op:
-
∘
de Hegedyk in Gorredijk, betreft het deel tussen de komgrens en Nijewei;
-
∘
de Nijewei in Gorredijk, betreft het deel tussen de komgrens en Hegedyk;
-
-
een en ander uit te voeren door het plaatsen van de borden A0130zb (maximumsnelheid 30 zonebord).
namens burgemeester en wethouders,
Teamleider team Beheer Planvorming en Projecten.
VERKEERSBESLUIT GEMEENTE OPSTERLAND
Datum besluit: 11-11-2014
Betreft: Opheffen van de huidige voorrangsregel op een deel van de Nijewei en op een deel van de Hegedyk in Gorredijk.
Uit het oogpunt van
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van dit gebied en om de veiligheid op de weg te verzekeren
, is het gewenst om de
voorrangsregeling op een deel van de
Nijewei
en op een deel van de
Hegedyk
op te heffen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 dient hiervoor een verkeersbesluit te worden genomen. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Bij vaststelling van de ‘Mandaatregeling Opsterland
2014’
d.d.08-04-2014 is deze bevoegdheid ambtelijk gemandateerd.
Burgemeester en wethouders Opsterland,
-
-
de wegdelen in beheer en onderhoud zijn Opsterland;
-
-
de wegdelen openbaar toegankelijk zijn en iedereen van de wegdelen gebruik kan maken;
-
-
de wegdelen opnieuw als 30km-zone worden ingericht;
-
-
de wegdelen een functie hebben als verzamelweg met deels woonsituatie en er sprake is van menging met langzaam verkeer;
-
-
de wegdelen daarom zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg;
-
-
bij deze functie op kruisingen een gelijkwaardige voorrang hoort waarbij bestuurders voorrang aan voor hen van rechtskomende bestuurders verlenen;
-
-
gelijkwaardige voorrang bijdraagt aan het verlagen van de snelheid;
-
-
de betrokkenen zijn gehoord in het voortraject van het tot stand komen van het ontwerp van de herinrichting;
-
-
overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator , Team Smallingerland – Opsterland, Drachten, Politieregio Fryslân en deze het eens is met de voorgenomen maatregel.
-
-
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
-
-
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
-
-
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
-
-
de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
-
-
om de huidige voorrangsregeling op te heffen, waardoor gelijkwaardige voorrang ontstaat waarbij bestuurders voorrang aan voor hen van rechtskomende bestuurders verlenen, op:
-
∘
de Hegedyk in Gorredijk, betreft het deel tussen de komgrens en Nijewei;
-
∘
de Nijewei in Gorredijk, betreft het deel tussen de komgrens en Hegedyk.
-
-
een en ander uit te voeren door het verwijderen van de borden B1 (voorrangsweg), B7 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), het verwijderen van de voorrangsdriehoeken op het wegdek (haaientanden) en het plaatsen van de borden B2 (einde voorrangsweg).
namens burgemeester en wethouders,
Teamleider team Beheer Planvorming en Projecten.
VERKEERSBESLUIT GEMEENTE OPSTERLAND
Datum besluit: 11-11-2014
Betreft: Opheffen van de fietsstroken langs de Nijewei in Gorredijk.
Uit het oogpunt van
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van dit gebied en om de veiligheid op de weg te verzekeren
, is het gewenst om de
fietsstroken langs de
Nijewei
op te heffen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 dient hiervoor een verkeersbesluit te worden genomen. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Bij vaststelling van de ‘Mandaatregeling Opsterland
2014’
d.d.08-04-2014 is deze bevoegdheid ambtelijk gemandateerd.
Burgemeester en wethouders Opsterland,
-
-
de weg waar de fietsstrook onderdeel van is in beheer en onderhoud is Opsterland;
-
-
de weg openbaar toegankelijk is en iedereen van de weg gebruik kan maken;
-
-
de weg opnieuw als 30km-zone wordt ingericht;
-
-
de weg een functie heeft als verzamelweg met deels woonsituatie en er sprake is van menging met langzaam verkeer;
-
-
de weg daarom is gecategoriseerd als erftoegangsweg;
-
-
bij deze functie fietsstroken niet langer zijn gewenst;
-
-
de betrokkenen zijn gehoord in het voortraject van het tot stand komen van het ontwerp van de herinrichting;
-
-
overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator , Team Smallingerland – Opsterland, Drachten, Politieregio Fryslân en deze het eens is met de voorgenomen maatregel.
-
-
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
-
-
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
-
-
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
-
-
de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
-
-
om de fietsstroken langs de Nijewei in Gorredijk op te heffen;
-
-
een en ander uit te voeren door de fietsstroken te verwijderen.
namens burgemeester en wethouders,
Teamleider team Beheer Planvorming en Projecten.
VERKEERSBESLUIT GEMEENTE OPSTERLAND
Datum besluit: 11-11-2014
Betreft: Opheffen van de voetgangersoversteekplaats op de Nijewei in Gorredijk.
Uit het oogpunt van
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van dit gebied en om de veiligheid op de weg te verzekeren
, is het gewenst om de
voetgangersoversteekplaats op de
Nijewei
op te heffen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 dient hiervoor een verkeersbesluit te worden genomen. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Bij vaststelling van de ‘Mandaatregeling Opsterland
2014’
d.d.08-04-2014 is deze bevoegdheid ambtelijk gemandateerd.
Burgemeester en wethouders Opsterland,
-
-
de weg waar de voetgangersoversteekplaats ligt in beheer en onderhoud is Opsterland;
-
-
de weg openbaar toegankelijk is en iedereen van de weg gebruik kan maken;
-
-
de weg opnieuw als 30km-zone worden ingericht;
-
-
de weg een functie heeft als verzamelweg met deels woonsituatie en er sprake is van menging met langzaam verkeer;
-
-
de weg daarom is gecategoriseerd als erftoegangsweg;
-
-
bij deze functie een voetgangersoversteekplaats niet langer is gewenst;
-
-
de betrokkenen zijn gehoord in het voortraject van het tot stand komen van het ontwerp van de herinrichting;
-
-
overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator , Team Smallingerland – Opsterland, Drachten, Politieregio Fryslân en deze het eens is met de voorgenomen maatregel.
-
-
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
-
-
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
-
-
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
-
-
de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
-
-
om de voetgangersoversteekplaats op de Nijewei in Gorredijk op te heffen;
-
-
een en ander uit te voeren door het verwijderen van de dwarsmarkering en de borden L2 (voetgangersoversteekplaats).
namens burgemeester en wethouders,
Teamleider team Beheer Planvorming en Projecten.
VERKEERSBESLUIT GEMEENTE OPSTERLAND
Datum besluit: 11-11-2014
Betreft: Opheffen van het parkeerverbod op een deel van de Hegedyk in Gorredijk.
Uit het oogpunt van
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van dit gebied en om de veiligheid op de weg te verzekeren
, is het gewenst om
het parkeerverbod langs een deel van de
Hegedyk
op te heffen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 dient hiervoor een verkeersbesluit te worden genomen. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Bij vaststelling van de ‘Mandaatregeling Opsterland
2014’
d.d.08-04-2014 is deze bevoegdheid ambtelijk gemandateerd.
Burgemeester en wethouders Opsterland,
-
-
het wegdeel waar het parkeerverbod geldt in beheer en onderhoud is Opsterland;
-
-
het wegdeel openbaar toegankelijk is en iedereen van de weg gebruik kan maken;
-
-
het wegdeel opnieuw als 30km-zone wordt ingericht;
-
-
de weg een functie heeft als verzamelweg met deels woonsituatie en er sprake is van menging met langzaam verkeer;
-
-
de weg daarom is gecategoriseerd als erftoegangsweg;
-
-
bij deze functie een parkeerverbod niet noodzakelijk is;
-
-
de betrokkenen zijn gehoord in het voortraject van het tot stand komen van het ontwerp van de herinrichting;
-
-
overleg is gepleegd met de verkeerscoördinator , Team Smallingerland – Opsterland, Drachten, Politieregio Fryslân en deze het eens is met de voorgenomen maatregel.
-
-
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
-
-
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
-
-
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
-
-
de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
-
-
om het parkeerverbod op de Hegedyk in Gorredijk op te heffen, betreft het deel tussen de komgrens en Nijewei.
-
-
een en ander uit te voeren door het verwijderen van de borden E1 (parkeerverbod).
namens burgemeester en wethouders,
Teamleider team Beheer Planvorming en Projecten.
Bezwaar of beroepsclausule
-
-
Het verkeersbesluit ligt (op afspraak) voor iedereen van donderdag 13 november t/m woensdag 24 december ter inzage op het gemeentebedrijf;
-
-
Belanghebbenden kunnen binnen deze periode hun gemotiveerde en ondertekende bezwaarschriften richten aan het college van B&W, Postbus 10000, 9244 ZP Beetsterzwaag;
-
-
Voor vragen kunt u terecht bij de heer Hendrik Hoekstra, afdeling Gemeentebedrijf, tel. 0512 386 545 of hendrik.hoekstra@opsterland.nl.