BESLUIT VERKEERSMAATREGEL
Logo Rotterdam
Verbodszone voor vrachtwagens
’s-Gravendijkwal en omgeving.
14/0028651/AS14/18266
De directeur van cluster Stadsontwikkeling,
Overwegende,
  • 1*
    dat het besluit van de gemeente Rotterdam tot instellen van een verbodszone voor vrachtwagens op de ’s-Gravendijkwal e.o. d.d 5 november 2014, geregistreerd onder nummer 14/00277/AS14/18266 onjuistheden bevat;
  • 2*
    dat dit besluit per direct ingetrokken wordt;
  • 3*
    dat het herziene besluit genomen wordt;
  • 4*
    dat onder de noemer Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit het college van B&W van de gemeente Rotterdam vanaf 2006 een actieprogramma in werking heeft gezet voor de verbetering van de luchtkwaliteit;
  • 5*
    dat een effectieve maatregel voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in een bepaald gebied het weren van vrachtauto’s is;
  • 6*
    dat het met regelmaat voorkomt dat vrachtverkeer gebruik maakt van de ‘s-Gravendijkwal als doorgaande route;
  • 7*
    dat het gewenst is op de ‘s-Gravendijkwal een gesloten verklaring voor vrachtauto’s in te stellen in beide richtingen tussen de Rochussenstraat en het Weena ter verbetering van de luchtkwaliteit ter plaatse;
  • 8*
    dat deze maatregelen in positieve zin bijdragen aan een verbetering van het woon- en leefklimaat ter plaatse;
  • 9*
    dat op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
  • 10*
    dat ten behoeve van het bereiken van de beoogde doelen borden C07, borden C07zb, borden C07ze, borden D06r, borden D06l borden D04 en onderborden OB11 (zie het bordenplan), volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 noodzakelijk zijn;
  • 11*
    dat deze verkeerstekens in hun onderlinge samenhang beschouwd een zevental clusters vormen waarmee locaal kruisend vrachtverkeer met de ‘s-Gravendijkwal mogelijk is;
  • 12*
    dat de ‘s-Gravendijkwal gedeeltelijk verdiept is aangelegd en hier reeds een hoogtebeperking ten behoeve van vrachtauto’s van kracht is;
  • 13*
    dat de clusters onlosmakelijk en aaneengesloten (moeten) zijn om de beoogde doelen te bereiken;
  • 14*
    dat deze verkeersmaatregelen tevens een voldoende basis zijn ten behoeve van een adequate handhaving door het bevoegd gezag;
  • 15*
    dat het plaatsen van ondersteunende informatieborden volgens de RVV 1990 gewenst is;
  • 16*
    dat de bijgevoegde clusterkaart een gebied toont waaruit de samenhang van de formele verkeersbesluiten met de informatieve borden blijkt;
  • 17*
    dat deze kaart slechts een informatief karakter draagt;
  • 18*
    dat de situatie in het omliggende gebied (Beukelsdijk, ’s-Gravendijkwal, Heemraadsingel, Rochussenstraat) voor wat betreft eventuele negatieve effecten op de luchtkwaliteit, verkeers- en veiligheidssituatie ten behoeve van de te nemen verkeersbesluiten onderzocht is en wordt gemonitord;
  • 19*
    dat dit onderzoek niet heeft geresulteerd in beperkingen in vorenbedoelde zin;
  • 20*
    dat er voor vrachtverkeer als bovenbedoeld op gesloten verklaarde wegen een ontheffingenstelsel zal gelden;
  • 21*
    dat de benodigde verkeerstekens worden geplaatst op de navolgende locaties;
  • 1.
    Op de Heemraadssingel zuidzijde geldend op het weggedeelte vanaf de Rochussenstraat tot de eerstvolgende kruising door plaatsing van bord C07 waarbij deze gesloten zal zijn voor alle vrachtauto’s komende vanaf de Rochussenstraat gaande in de richting van die kruising;
  • 2.
    Op de Heemraadssingel geldend op het weggedeelte na de kruising met de Vierambachtsstraat richting Mathenesserlaan door plaatsing van bord C07 waarbij deze gesloten zal zijn voor alle
  • 3.
    vrachtauto’s gaande in die richting tot de eerstvolgende kruising; en op de Heemraadsingel richting Nieuwe Binnenweg op de hoek met de Rochussenstraat een bord C07
  • 4.
    Op de Claes de Vrieselaan geldend op het weggedeelte na de kruising met het Middellandplein richting Mathenesserlaan waarbij deze gesloten zal zijn door plaatsing van bord C07 voor alle vrachtauto’s gaande in die richting tot de eerstvolgende kruising;
  • 5.
    Op de Claes de Vrieselaan geldend op het weggedeelte na de kruising met de Rochussenstraat richting Nieuwe Binnenweg waarbij deze gesloten zal zijn door plaatsing van bord C07 voor alle vrachtauto’s gaande in die richting tot de eerstvolgende kruising;
  • 6.
    Cluster I, ’s-Gravendijkwal hoofdrijbaan tussen Rochussenstraat en 1e Middellandstraat:
    • 1.
      hoek ’s-Gravendijkwal oostzijde en de Rochussenstraat een C07zb;
    • 2.
      hoek ’s-Gravendijkwal westzijde en de Rochussenstraat een C07ze;
    • 3.
      hoek ’s-Gravendijkwal westzijde en de 1e Middellandstraat een C07zb;
    • 4.
      hoek ’s-Gravendijkwal oostzijde en de 1e Middellandstraat een C07ze.
  • 7.
    Cluster II, Henegouwerlaan/Statentunnel/Statenweg hoofdrijbaan tussen de 1e Middellandstraat en het Bentinckplein:
  • 1.
    hoek Statenweg in zuidelijke richting en het Bentinckplein aan weerszijde bord C07zb;
  • 2.
    hoek Henegouwerlaan 1e Middellandstraat westzijde bord C07ze.
  • 1.
    Cluster III, ’s-Gravendijkwal secundair tussen de Rochussenstraat en Nieuwe Binnenweg:
  • 1.
    hoek ’s-Gravendijkwal secundair oostzijde en de Rochussenstraat een C07zb;
  • 2.
    hoek ’s-Gravendijkwal secundair oostzijde Nieuwe Binnenweg een C07ze;
  • 1.
    hoek Ochterveltstraat noordzijde en de Saftlevenstraat een bord C07zb.
  • 1.
    Cluster IV, ’s-Gravendijkwal secundair tussen de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan:
  • 1.
    hoek ’s-Gravendijkwal secundair oostzijde en de Nieuwe Binnenweg bord C07zb;
  • 2.
    hoek ‘s-Gravendijkwal secundair oostzijde en de Mathenesserlaan bord C07ze;
  • 3.
    hoek ’s-Gravendijkwal secundair westzijde en de Nieuwe Binnenweg bord C07 ze;
  • 4.
    hoek ’s-Gravendijkwal secundair westzijde en de Mathenesserlaan bord C07zb;
  • 5.
    hoek Volmarijnstraat zuidzijde en de Claes de Vrieselaan bord C07zb.
  • 1.
    Cluster V. ’s-Gravendijkwal secundair tussen de Mathenesserlaan en de 1e Middellandstraat:
  • 1.
    hoek ’s-Gravendijkwal secundair oostzijde en de Mathenesserlaan bord C07zb;
  • 1.
    hoek ’s-Gravendijkwal secundair westzijde en de Mathenesserlaan bord C07zb;
  • 2.
    hoek Schietbaanlaan zuidzijde en de Bellevoystraat C07zb;
  • 3.
    hoek Schietbaanlaan noordzijde en de Bellevoystraat bord C07ze;
  • 4.
    hoek Schermlaan zuidzijde en de Bellevoystraat bord C07zb;
  • 5.
    hoek Schermlaan noordzijde en de Bellevoystraat bord C07ze.
    9, Cluster VI, Henegouwerlaan secundair tussen de 1e Middellandstraat en de Beukelsdijk/Weena
  • 1.
    hoek Henegouwerlaan secundair oostzijde en de 1e Middellandstraat bord C07zb;
  • 2.
    hoek Henegouwerlaan secundair oostzijde en het Weena bord C07ze;
  • 3.
    hoek Henegouwerlaan secundair en de Beukelsdijk bord C07zb;
  • 4.
    Beukelsdijk op de afslag naar de Henegouwerlaan secundair aan de rechterkant bord C07zb;
  • 5.
    hoek Oostervantstraat zuidzijde en de Duivenvoordestraat bord C07zb;
  • 6.
    hoek Oostervantstraat noordzijde en de Duivenvoordestraat bord C07ze;
  • 1.
    Cluster VII, Statentunnel/Statenweg secundair tussen Beukelsdijk/Weena en het Bentinckplein:
  • 1.
    hoek Statentunnel/Statenweg secundair westzijde en de Beukelsdijk bord C07ze;
  • 1.
    Op de Rochussenstraat richting centrum voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D06r, inhoudend een verplichte rijrichting met onderbord OB11, geldend voor de Rochussenstraat;
  • 2.
    Op de Rochussenstraat richting Claes de Vrieselaan voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D06l, inhoudend een verplichte rijrichting met onderbord OB11, geldend voor de Rochussenstraat;
  • 3.
    Op de Nieuwe Binnenweg richting Claes de Vrieselaan voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D04, inhoudende een verplichte rijrichting met een onderbord OB11, geldend voor de Nieuwe Binnenweg;
  • 4.
    Op de Nieuwe Binnenweg richting Claes de Vrieselaan tussen de twee secundaire rijbanen van de ’s-Gravendijkwal een bord D06l, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11, geldend voor de Nieuwe Binnenweg;
  • 5.
    Op de Nieuwe Binnenweg richting Mathenesserlaan voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D06r, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11, geldend voor de Nieuwe Binnenweg;
  • 6.
    Op de Mathenesserlaan richting Nieuwe Binnenweg voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D04, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11, geldend voor de Mathenesserlaan;
  • 7.
    Op de Mathenesserlaan richting Nieuwe Binnenweg tussen de twee secundaire rijbanen van de ‘s-Gravendijkwal een bord D04, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11, geldend voor de Mathenesserlaan;
  • 8.
    Op de Mathenesserlaan richting Heemraadssingel voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D04, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11, geldend voor de Mathenesserlaan;
  • 9.
    Op de Mathenesserlaan richting Heemraadssingel tussen de twee secundaire rijbanen van de ‘s-Gravendijkwal een bord D04, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11, geldend voor de Mathenesserlaan;
  • 10.
    Op de 1e Middellandstraat richting Kruisplein voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D06l, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11;
  • 11.
    Op de 1e Middellandstraat richting Heemraadssingel voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een bord D06r, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11;
  • 12.
    Op het Weena richting Beukelsdijk voor de kruising met de Statentunnel een bord D06r, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11;
  • 13.
    Op de Beukelsdijk richting Weena voor de kruising met de Henegouwerlaan een bord D06l, inhoudend een verplichte rijrichting met een onderbord OB11;
Dat naast deze maatregelen ondersteunende informatieborden volgens het Reglement verkeersregels en verkeersteken 1990 worden geplaatst op onderstaande locaties.
  • 1.
    Op de Rochussenstraat richting centrum voor de kruising met de Heemraadssingel een bord L04D(C7)-A-A-I;
  • 2.
    Op de Rochussenstraat richting Aelbrechtskade voor de kruising met de Heemraadssingel een bord L04D-A-A-I(C7);
  • 3.
    Op de Afrit noordzijde Pieter de Hoochbrug richting Heemraadssingel een bord L04(C7)-M-L;
  • 4.
    Op de Rochussenstraat richting Heemraadssingel voor de kruising met de Heemraadssingel het informatiebord L04-I(C7)-A-A-C;
  • 5.
    Op de Rochussenstraat richting ’s-Gravendijkwal voor de tramrails G. J. de Jonghweg/Claes de Vrieselaan een informatiebord L04-L(C7);
  • 6.
    Op de Rochussenstraat richting ’s-Gravendijkwal voor de afslag Claes de Vrieselaan een bord L04-L(C7);
  • 7.
    Op de Rochussenstraat richting centrum voor de ’s-Gravendijkwal een informatiebord
    L04-H(C7)-C-C;
  • 1.
    Op de Rochussenstraat richting Heemraadssingel voor de ’s-Gravendijkwal een informatiebord L04-D-D-A-I(C7);
  • 2.
    Op de ’s-Gravendijkwal richting 1e Middellandstraat voor de kruising met de Rochussenstraat een informatiebord L04(C7)-M-L;
  • 3.
    Op de ‘s-Gravendijkwal richting 1e Middellandstraat voor de kruising met de Rochussenstraat twee informatieborden: vrachtwagenverbod op de S100 en handhaving hiervan met camera’s;
  • 4.
    Op de Mathenesserlaan richting Nieuwe Binnenweg voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een informatiebord L04-H(C7)-E(C7);
  • 5.
    Op de Mathenesserlaan richting Heemraadssingel voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een informatiebord L04-H(C7)-E(C7);
  • 6.
    Op de 1e Middellandstraat richting Kruisplein voor de kruising met de ’s-Gravendijkwal een informatiebord L04-E-I(rechtdoor C22A, rechtsaf C7);
  • 7.
    Op de 1e Middellandstraat richting Claes de Vrieselaan een informatiebord L04-D(C7)-I;
  • 8.
    Op de Beukelsdijk richting Weena voor de kruising met de Henegouwerlaan een informatiebord L04-D-A-I(C7);
  • 9.
    Op het Weena richting Beukelsdijk een informatiebord L04-D(C7)-A-A-E;
  • 10.
    Op de Bentincklaan richting Bentinckplein voor de kruising met het Bentinckplein een informatiebord L04-D-A-E(C7);
  • 11.
    Op de Walenburgerweg richting Bentinckplein voor de kruising met het Bentinckplein een informatiebord L04-D(C7)-A-E;
  • 12.
    Op de Statenweg richting Henegouwerlaan voor de kruising met het Bentinckplein een informatiebord L04(C7)-M-L;
  • 13.
    Op de Statenweg richting Henegouwerlaan voor de kruising met het Bentinckplein een informatiebord: vrachtwagenverbod op de S100 en handhaving hiervan met camera’s.
  • 1*
    dat de maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), naast het voorkomen of beperken van door het vrachtverkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, mede strekken tot;
  • 2*
    het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • 3*
    het beschermen van weggebruikers en passagiers;
  • 4*
    dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;
  • 5*
    dat het voornemen te besluiten als vorenstaand aan de gebiedscommissies Delfshaven, Noord en Centrum zijn voorgelegd en dat gebiedscommissies Delfshaven en Noord gebruik hebben gemaakt van hun adviesrecht als bedoeld in artikel 27 Verordening op de gebiedscommissies 2014 jo. Bijlage 1 Verordening op de gebiedscommissies 2014, nummer 4 Buitenruimte onder punt 07 of zoals nadien gewijzigd (gemeenteblad 2013-96 of zoals nadien gewijzigd);
  • 6*
    dat de gebiedscommissie Delfshaven in vergadering op 14 oktober 2014 positief heeft geadviseerd, maar tevens aandacht heeft gevraagd voor;
  • -
    de stedelijke visie op mobiliteit en de plek van de ’s-Gravendijkwal hierin;
  • -
    lef en ambitie rond de stedelijke visie op mobiliteit;
  • -
    de organisatie van inspraak en participatie rond de stedelijke visie op mobiliteit in een vroeg stadium aan de voorkant;
  • -
    de lopende participatie en (innovatieve) ideeënvorming vanuit (vooral) bewoners rond ‘s-Gravendijkwal en de stedelijke communicatie hierover;
  • -
    de maatregel moet minimaal voldoen aan de Europese norm;
  • -
    de gebiedscommissie ziet dit als een beginpunt van handelen in de maatregelen van de ’s-Gravendijkwal;
  • -
    dit advies is onder voorbehoud van goede beantwoording van de vragen van de St. Boulevard;
  • 1*
    dat de gebiedscommissie Noord op 23 oktober 2014 eveneens positief heeft geadviseerd, maar daarboven extra maatregelen ten behoeve van de Schiekade/Schieweg voorziet;
  • 2*
    dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 460,of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaats gevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij te kennen is gegeven dat zij problemen voorziet in het kader van zowel de handhaving dan wel in het kader van de verkeersveiligheid. Met betrekking tot de handhaving wordt uitsluitend gesteld dat er niet voldoende politiecapaciteit is om de vigerende gesloten verklaring te handhaven en er een voorkeur bestaat voor het uitbreiden van de naastgelegen milieuzone;
  • 3*
    als reactie hierop wordt naar voren gebracht dat uitbreiding van de milieuzone minder effectief is voor de luchtkwaliteit per plaatse en is op basis van de huidige grootstedelijke inzichten op dit moment niet voorzien, maar op termijn niet uitgesloten. Met de verkeersmaatregelen wordt gestreefd naar een volledige naleving. Een naleving die vooral gedragen wordt door een uitgebreid systeem van ANPR-cameratoezicht en – controle, handhaving en een uitgebreid communicatief traject. Handhaving geschiedt bij voorkeur en hoofdzakelijk door cameratoezicht en –controle. Ze is zo ingericht dat alle wegvakken in kwestie afgedekt zijn. De geslotenverklaring wordt daarnaast opgenomen in (truck)navigatiesystemen. Aanvullende bewegwijzeringsborden op de S103 en S113 zijn voorzien. In aanvraag is een verzoek aan de Rijkswaterstaat om bewegwijzeringsborden op de A13 en A20 te plaatsen. In communicatieve zin worden de volgende communicatiemiddelen ingezet; website, flyer, advertenties en huis aan huis bladen. Zowel de bewoners/winkeliersverenigingen als brancheverenigingen hebben aangeboden hun achterbannen te informeren.
gelet op artikel 15 lid 1, artikel 18 aanhef en onder d. van de Wvw, het bepaalde in artikel 62 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV ’90, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 459 zoals nadien gewijzigd) en bijlage RVV’90 en artikel 12 sub a. I van het BABW en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2012 (gemeenteblad 2012-53, zoals nadien gewijzigd);
BESLUIT:
namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,
  • 1.
    tot het intrekken van het besluit van de gemeente Rotterdam d.d. 5 november 2014 geregistreerd onder nummer 14.0027784/AS14/18266;
  • 2.
    tot het instellen van een gesloten verklaring voor vrachtauto’s op en rond de ’s-Gravendijkwal, vanaf 5 januari 2015, door plaatsing van bord C07 volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de locaties zoals genoemd onder de overwegingen 1, 2 en 3, geldend voor de aldaar genoemde weggedeelten;
  • 3.
    tot het instellen van een gesloten verklaring voor vrachtauto’s op en rond de ’s Gravendijkwal, vanaf 5 januari 2015, door plaatsing van bord C07zb (zonaal) volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de locaties zoals genoemd onder de overwegingen 4.1;4.3;5.1;6.1;6.3;7.1;7.4;7.5;8.1;8.5;9.1.9.3;9.4; en 9.5, geldend voor de aldaar genoemde weggedeelten; alsmede door plaatsing van bord C07zb (zonaal) volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de locaties zoals genoemd onder de overwegingen 4.2;4.4;5.2;6.2;7.2;7.3;8.2;8.4;8.6;9.2;9.6; en 10.1
  • 4.
    tot het instellen van het gebod tot het volgen van de rijrichtingen aangegeven met de borden D06r, D06l en D04, volgens bijlage I van het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, vanaf 5 januari 2015; op de locaties zoals respectievelijk genoemd onder de overwegingen 11, 15, 21 en 22 (D06r), 12, 14, 20 en 23 (D06l) alsmede 13,16,17, 18 en 19 (D04) geldend voor de aldaar genoemde weggedeelten;
  • 5.
    dit besluit ter openbare kennis te brengen door publicatie in de Staatscourant.
Ondersteunende informatieborden worden geplaatst, vanaf 5 januari 2015; op de locaties zoals genoemd onder de overwegingen 20 tot en met 39, geldend voor de aldaar bedoelde wegen of weggedeelten.
De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van deze besluiten.
De besluiten worden zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.
Rotterdam, 10 november 2014.
Namens het college van Burgemeester en Wethouders
de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,
voor deze, het hoofd Verkeer en Vervoer,
Mw. S.M. Leijten-Adams
Hoofd Verkeer en Vervoer
Gemeente Rotterdam/cluster Stadsontwikkeling
Bijlage:
-bebordingsplan
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van verzending ervan een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:
  • -
    naam en adres van de indiener
  • -
    datum bezwaarschrift
  • -
    de gronden van het bezwaar
  • -
    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.
Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:
Het college van burgemeester en wethouders,
t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.
Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op:
www.rotterdam.nl -> gemeenteloket -> onlineproducten -> formulier "digitaal bezwaar".
U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:
Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.
Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.
Naar boven