Verkeersbesluit Hamsestraat/Burg. Lodderstraat Opheusden
Logo Neder-Betuwe
 
1. Aanleiding tot het besluit
Op de Hamsestraat in Opheusden (en de Burg. Lodderstraat tussen Eikenlaan en Ooievaarstraat geldt een maximumsnelheid van 50 km/h (m.u.v. buiten de bebouwde kom). De weg ligt grotendeels binnen de bebouwde kom van Opheusden. Recent zijn er reconstructiewerkzaamheden aan de Hamsestraat uitgevoerd en zijn er ook snelheidsremmende maatregelen getroffen. Het is mogelijk om de weg aan te wijzen als 30 km-zone.
 
 
2. Overwegingen
• Situatieschets
De Hamsestraat (en het bovengenoemde gedeelte van de Burg. Lodderstraat) is een weg (voor gemotoriseerd verkeer) binnen de bebouwde kom van Opheusden. De weg heeft een wegbreedte van ca. 5.10 (excl. rabatstrook). Aan de weg ligt een aantal woningen, bedrijven, kerk, verenigingsgebouw en school  In het Neder-Betuws Verkeer- en Vervoerplan is de weg gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom.De weg heeft een rechtstand van ca. 563 meter, daarna tot aan de kruising met de weg In ’t Land. 
Diverse bewoners en ook de school hebben in het verleden gevraagd om de snelheid op deze weg te verlagen. Regelmatig hebben we klachten ontvangen over te hoge snelheden die werden gereden. Recent zijn daarom - in overleg met buurtbewoners en school–snelheidsremmende maatregelen genomen in de vorm van versmallingen, het accentueren van de schoolzone (markering) en het aanbrengen van rode kruisingsvlakken bij de zijstraten. De maatregelen zijn opgenomen in de bijlage.
 
• Verkeersbelang
Een verlaging van de maximumsnelheid van 50 km/h naar 30 km/h heeft als doel “het verzekeren van de veiligheid op de weg”. De maatregel hoort bij een duurzaam veilige inrichting van de gemeentelijke wegen. Een nadere onderbouwing van de noodzaak voor het instellen van 30 km/h op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom, is te vinden in de documentatie over duurzaam veilig.
 
• Afweging belangen van anderen
In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.
Door de maatregel ontstaat een iets langere rijtijd. De extra uitbreiding van het 30 km-gebied is echter marginaal, zodat het uiteindelijke tijdsverlies te verwaarlozen is. Het tijdsverlies weegt ook niet op tegen het belang van de veiligheid.
 
 
3. Juridische grondslag
• Verkeerstekens noodzakelijk
Het is in deze situatie niet mogelijk om alleen d.m.v. fysieke maatregelen een lagere maximumsnelheid in te stellen. Er komen wel maatregelen om een lagere snelheid af te dwingen, maar met het oog op wettelijke aansprakelijkheid is het nodig om een lagere maximumsnelheid af te dwingen, juist omdat het maatregelen zijn die passen binnen een 30 km-regiem.
 
• Verkeersbesluit vereist
Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het aanbrengen van het bord A 01 (maximumsnelheid, 30 km/h) een verkeersbesluit noodzakelijk is.
 
• Uitvoeringsvoorschriften
De Uitvoeringsvoorschriften BABW kennen een aantal specifieke voorschriften voor bord A 01. “De in te stellen maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving”.
Daarnaast staan er in de Uitvoeringsvoorschriften nog specifieke voorschriften voor 30 km-wegen. Aan deze specifieke uitvoeringsvoorschriften wordt ook voldaan (voor zover deze op dit weggedeelte van toepassing zijn).
In dit verband kan zowel voor de specifieke als de algemene voorschriften verwezen worden naar de recente aanpassingen die hebben plaatsgevonden. Hierbij zijn maatregelen gerealiseerd om fysiek een lagere snelheid van het gemotoriseerd verkeer af te dwingen.
 
• Bevoegdheid
De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW en het delegatiebesluit Neder-Betuwe 2004 (4 maart 2004) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.
 
 
4. Overig
 
• Zonale toepassing
Er is sprake van een zonale toepassing.
 
• Onderborden
Er is geen sprake van onderborden
 
 
5. Over leg
 
• Overleg met politie
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op 6 november 2014 het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Indien de maatregelen worden uitgevoerd op de in het BABW voorgeschreven wijze, daarbij de omschrijving en motivatie van het verkeersbesluit in ogenschouw nemende, zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid. Onder deze voorwaarden gaat de politie akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.
 
 
• Overleg met bevoegd gezag andere wegen
Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.
 
• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar
De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.
 
 
6. Bekendmaking
 
• Publicatie
Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 3 weken na vaststelling van het besluit.
 
 
7. Inwerkingtreding en plaatsing borden
 
• Inwerkingtreding verkeersteken
Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.
 
• Plaatsing borden
De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst.
 
 
8. Besluit
Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:
1. het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/h op de Burgemeester Lodderstraat/Hamsestraat te Opheusden, tussen Burgemeester Lodderstraat 8 en Hamsestraat 28;
2. in verband hiermee wordt bord A 01 (30 km/h) van bijlage 1 RVV 1990 geplaatst en zonaal toegepast.
 
 
9. Afschriften
Een afschrift van het besluit wordt gestuurd naar:
 
Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid
Team Tiel/Neder-Betuwe
t.a.v. G. Berends (wijkagent)
Postbus 9109
6500 HL Nijmegen
 
Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid
Afdeling verkeer
t.a.v. verkeersadviseur
Postbus 9109
6500 HL Nijmegen
 
 
10. Mogelijkheid bezwaar en beroep
U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.
 
 
11. Voorlopige voorziening
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
 
 
Opheusden, 11 november 2014
namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,
 
 
 
A.M. van der Staaij,
beleidsmedewerker verkeer en vervoer
 
 
 
Naar boven