Gemeente Geldermalsen : Voorgenomen verkeersbesluit voorrang Randweg, Geldermalsen
Logo Geldermalsen
1. Aanleiding
De Randweg is een lange gebiedsontsluitingweg in Geldermalsen. Op deze weg is nog niet op alle wegvakken een duidelijke voorrangssituatie van kracht. Met dit verkeersbesluit wordt op de Randweg tussen de J.F. Kennedylaan en de Tielerweg de voorrang geregeld.
2. Motivering
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om over te gaan tot het instellen van voorrang op de Randweg, Geldermalsen op het wegvak tussen de J.F. Kennedylaan en de Tielerweg.
Daarnaast is het gewenst om in het kader van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan over te gaan tot het benoemen van de parkeerplaats langs de Randweg tot een parkeergelegenheid alleen bestemd voor auto’s.
Huidige situatie Randweg
De Randweg is in het kader van Duurzaam Veilig aangemerkt als een gebiedsontsluitingsweg (in de bebouwde kom). Uitgangspunt binnen Duurzaam Veilig is dat een gebiedsontsluitingsweg wordt ingericht als voorrangsweg.
Omdat de snelheid en intensiteit op een gebiedsontsluitingweg hoog is, is er minder tijd voor automobilisten om te reageren. Daarom is het niet gewenst dat er wordt afgeremd/ gestopt in verband met verkeer waaraan voorrang gegeven moet worden. Het belemmert de doorstroming en veroorzaakt gevaarlijke situaties omdat achteropkomend verkeer plotseling moet remmen.
De maximum snelheid op de Randweg is 50 km/u. Tijdens een telling gedurende een week is de intensiteit op dit gedeelte van de Randweg gemeten. Gemiddeld werden er per etmaal in beide rijrichtingen samen ruim 6000 verkeersbewegingen geteld.
Op de Randweg tussen de J.F. Kennedylaan en Tielerweg is nu gedeeltelijk voorrang geregeld. Ter hoogte van de Hogeweide is een voorrangskruising ingesteld middels borden (B04 en B05). Ter hoogte van de sportvelden is parkeergelegenheid met twee aansluitingen op de Randweg. Voor verkeer op de Randweg is de bestemming van deze twee wegen naar rechts onduidelijk. Het is niet zichtbaar of er sprake is van doorgaande wegen of slechts van inritten naar een parkeerplaats. Een goede inrichting zal aan alle weggebruikers duidelijkheid geven over de voorrangssituatie.
De huidige situatie is onduidelijk omdat het wegbeeld op de Randweg lijkt op een voorrangsweg maar dit is in de inrichting niet met borden/haaietanden geregeld. Dit geldt niet alleen voor het verkeer op de rijbaan maar ook voor de fietsers op het parallel aan de Randweg gelegen, tweezijdig bereden fietspad. Hierdoor komt het regelmatig voor dat fietsers doorrijden omdat zij denken voorrang te hebben. Bovendien hebben fietsers vanuit de tegenovergestelde rijrichting wel voorrang op het verkeer komend van links. Dit schept verwarring en levert daardoor gevaarlijke situaties op.
Huidige situatie parkeerplaats sportvelden
De parkeerplaats bij de sportvelden langs de Randweg wordt op dit moment niet aangeduid met borden. Het gevolg is dat het regelmatig gebruikt wordt voor langparkeren van vrachtwagens en busjes en voor opslag van materialen. Dit gaat ten koste van de benodigde parkeerruimte voor bezoekers aan de sportvelden.
Nieuwe situatie Randweg
Het bovenstaande betekent dat door de huidige weginrichting de veiligheid op de weg en die van de weggebruikers in het geding is. Door het instellen van voorrang op dit wegvak wordt de situatie eenduidig en daardoor duidelijk. Het verkeer (inclusief de fietsers op het fietspad) op de gebiedsontsluitingsweg heeft voorrang en hiermee wordt de doorstroming bevorderd. De voorrang wordt geregeld middels het bord “voorrangsweg “ (B1) voor iedere aansluiting. Verkeer vanuit de zijwegen geeft voorrang en dit wordt geregeld middels het bord “verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg”(B6) en haaietanden. De borden “voorrangskruispunt” (B04 en B05) ter hoogte van de Hogeweide worden verwijderd.
Nieuwe situatie p arkeerplaats
Om parkeren door vrachtwagens en busjes en opslag van materialen in de toekomst tegen te gaan zal bij de parkeerplaats het bord “parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie die op het bord is aangegeven, in deze personenauto’s ” (E8) geplaatst worden. Hierdoor wordt gewaarborgd dat het parkeerterrein gebruikt kan worden door de bezoekers van de sportvoorzieningen.
Op grond van vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (zie bijvoorbeeld de uitspraak van 14 juli 2004, ECLI:NL:RVS:AQ1051) geldt als uitgangspunt dat het treffen van een verkeersmaatregel als een normale maatschappelijke ontwikkeling moet worden beschouwd, waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de daardoor getroffenen mogen worden gelaten. Dat neemt niet weg dat zich feiten en omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een dergelijke maatregel zodanig zwaar wordt getroffen, dat het uit die maatregel voortvloeiende nadeel redelijkerwijs niet ten laste van betrokkenen dient te blijven.
3. Juridische grondslag
Vereiste verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Mandaatbesluit Geldermalsen 2013 van Burgemeester en Wethouders (23 april 2013) is het afdelingshoofd Ruimtelijk Beheer bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
4. Overleg
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.
5. Belangenafweging
De bekendmaking van het besluit, de terinzagelegging van de stukken die betrekking hebben op dit besluit en de mogelijkheid zienswijzen in te dienen, wordt op 6 november 2014gepubliceerd in het Nieuwsblad Geldermalsen en de Staatscourant.
6. BESLUIT
Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende voorgenomen verkeersbesluit te nemen:
  • -
    het instellen van voorrang op de Randweg, Geldermalsen tussen de J.F. Kennedylaan en de Tielerweg door het verwijderen van borden B04 en B05 en het plaatsen van borden B1 en B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en haaietanden;
  • -
    het benoemen van de parkeerplaats langs de Randweg tot “parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie die op het bord is aangegeven, in deze personenauto’s” door het plaatsen van bord E8 uit bijlage I van het RVV 1990;
Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening
Geldermalsen, 30 oktober 2014
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Geldermalsen,
namens dezen,
B.R. Kramer
Hoofd afdeling Ruimtelijk beheer
MEDEDELINGEN
Zienswijzen
Een ieder kan gedurende de inzage termijn schriftelijk een zienswijze, zowel in positieve als negatieve zin, in dienen bij het college van burgemeester en wethouders:
Burgemeester en wethouders van Geldermalsen
Postbus 112
4190 CC Geldermalsen
Het is op dit moment nog niet mogelijk formeel bezwaar te maken, omdat het een voornemen betreft en geen definitief verkeersbesluit. De zienswijzen die worden ingebracht zullen worden meegewogen bij het uiteindelijke verkeersbesluit.
 
Afschriften
  • 1.
    R. van Westerop, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid
  • 2.
    R. Dul, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid / Team De Waarden / Locatie Geldermalsen
  • 3.
    J. van der wal
Naar boven