[Optioneel: Eigen Kenmerk]
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het fietspad door het park Beekweide is nu een zwakke schakel in het regionale en gemeentelijke fietsnetwerk, omdat het niet voldoet aan de hiervoor geldende kwaliteitseisen. Wij willen de bruikbaarheid van het fietspad graag verbeteren, zodat er ter plaatse een kwalitatief goed en aantrekkelijk fietsnetwerk ontstaat. Zowel voor het Geldropse centrum, de wijk Zesgehuchten en het NS-station geldt dat een goede bereikbaarheid per fiets van groot belang is ter voorkoming van een onnodig groot parkeerareaal en vermijdbare autokilometers.
Verder speelt mee dat voor de ontwikkeling van het bouwplan De Jonkvrouw (ter hoogte van de stationsomgeving) een herinrichtingsplan is gemaakt voor het openbaar gebied, inclusief park Beekweide. Hierin is opgenomen dat ook het fietspad door de Beekweide wordt opgewaardeerd.
Het fietspad Beekweide loopt nu langs de zuidrand van het park, waarbij het pad vrij dicht tegen de bestaande bebouwing aan de diverse zijstraten is gesitueerd. Hierdoor is het een nogal bochtig pad, die eveneens relatief smal is, namelijk circa 2,0m. Het pad is uitgevoerd in zwart asfalt. In de praktijk is het fietspad hierdoor eigenlijk beperkt geschikt als fietspad en bovendien niet herkenbaar als onderdeel van het (regionale) fietsnetwerk.
Dit wordt nog versterkt door de aanwezige bebording, die aangeven dat er sprake is van een ‘onverplicht fietspad’. Dit houdt in dat bijvoorbeeld snorfietsers niet van het fietspad gebruik mogen maken.
In de praktijk houdt het in dat er minder fietsers gebruik maken van deze fietsroute dan wenselijk is. Ook zijn er regelmatig conflictsituaties tussen het fietsverkeer en de overige bezoekers van het park, omdat niet duidelijk is wie er voorrang heeft op het pad.
Het is de bedoeling dat de ligging van het fietspad wordt aangepast en beter (minder bochtig) gaat lopen. Het fietspad wordt uitgevoerd in rood asfalt en krijgt een minimale breedte van 3,30m (conform de kwaliteitseisen voor een regionaal fietspad). Hierdoor kan ook de status van het fietspad worden opgewaardeerd naar ‘verplicht fietspad’, waardoor ook snorfietsers van het fietspad gebruik mogen maken. Voor bromfietsers blijft het fietspad verboden. Wandelaars mogen wel gebruik maken van het fietspad. Dit zal het fietsverkeer slechts beperkt hinderen, omdat het fietspad 3,30m breed wordt en er voldoende uitwijkmogelijkheden zijn.
Het fietspad wordt niet uitgevoerd als rechte streep, maar meandert door het park Beekweide. Het volgt in grote lijnen de loop van het oude fietspad aan de zuidzijde van het park. Dit past bij de ligging in een park, waarbij het tracé door bestaande bomengroepen wordt gesitueerd. Het meanderende karakter zorgt er tevens voor dat het minder verleidelijk is illegaal gebruik te maken van het pad, omdat een eventuele controle hierop door de politie niet altijd tijdig opgemerkt kan worden.
Ook wordt het verlichtingsniveau van het fietspad opgewaardeerd.
Aansluiting op bestaande padenstructuur
Aan de zuidzijde wordt het fietspad op diverse plekken aangesloten op de aanwezige verkeerstructuur. Op een aantal plekken worden de bestaande paden doorgetrokken tot aan de ligging van het nieuwe fietspad. Via het aanbrengen van haaientanden op de aansluitende paden wordt duidelijk gemaakt dat de gebruikers van het regionale fietspad voorrang hebben ten opzichte van de gebruikers van de ‘aansluitende’ paden’. Ook wordt bij elke aansluiting een gebodsbord geplaatst, zodat duidelijk is dat er sprake is van een ‘verplicht fietspad’. Gebruikers, die het regionale fietspad verlaten, wordt er via bebording op gewezen dat zij nu op een ‘onverplicht fietspad’ rijden en dus meer rekening moeten houden met het overige verkeer, met name voetgangers.
Bij het verlaten van het regionale fietspad door de Beekweide, aan de oost en westzijde, worden haaientanden geplaatst om de weggebruikers duidelijk te maken dat zij het ‘verplichte fietspad’ verlaten. Zij moeten voorrang verlenen aan het autoverkeer in de Hertogenlaan (westzijde Beekweide) en het Tournooiveld (oostzijde Beekweide). Ook hier komt bijbehorende bebording. Aan de oostzijde, bij de aansluiting op het Tournooiveld, wordt deze voorrangssituatie ook fysiek ondersteund doordat de twee bestaande hekjes blijven staan. Hierdoor wordt de snelheid van het fietsverkeer fors afgeremd.
Indien het huidige plan De Jonkvrouw rondom de stationsomgeving wordt gerealiseerd, dan komt het Tournooiveld als weg geheel te vervallen. Hierdoor zal de huidige oversteek dan uit het straatbeeld verdwijnen. Ook de hekjes komen dan te vervallen.
Op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.
Het park Beekweide, waarin het fietspad is gelegen, is in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie.
Het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van het fietspad aan de Beekweide heeft van 1 mei 2014 tot en met 11 juni 2014 ter inzage gelegen. Er zijn in totaal 4 inspraakreacties ingediend. Deze zijn beoordeeld, waarbij er uiteindelijk enkele aanpassingen in het ontwerp zijn doorgevoerd. Op verzoek van omwonenden aan de Schoutstraat en Schepenenstraat wordt het tracé van het fietspad op enkele plekken wat verder van de woonbebouwing gesitueerd.
Het besluit is op 4 november 2014 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op 12 november 2014 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.
Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Aanleg fietspad Beekweide (tekeningnummer VKB2014-06’) d.d. 8 oktober 2014.
Motivering / Belangenafweging
Motivering wegenverkeerswet
In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Vastgesteld wordt dat de maatregelen nodig zijn in verband met de verkeersveiligheid en het verbeteren van de bruikbaarheid (doorstroming) van de weg.
De herinrichting van het fietspad door de Beekweide zorgt ervoor dat de bruikbaarheid van het fietspad sterk verbeterd en er een duidelijke verkeersituatie ontstaat. Dit is voor alle belanghebbenden een verbetering.