Gorssel, Joppelaan
Logo Lochem
Verkeersbesluit
 
Betreft:
Het opheffen van de voorrangsregeling op hieronder genoemde gemeentelijke wegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Lochem.
 
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem;
 
Gelet op:
De bepalingen in de wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht.
 
Overwegende:
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor het plaatsen of het verwijderen van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat.
 
Uit het oogpunt van:
De in artikel 2 van de wegenverkeerswet 1994 genoemde doelstelling:
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer; De in de Nota mobiliteit van de gemeente Lochem beschreven doelstelling op het gebeid van verkeer en vervoer. 
Is het gewenst om:  Door het verwijderen van de borden B6 RVV 1990 en de ter plaatse aangebrachte “haaientanden” de voorrangsregeling op te heffen op de kruising van onderstaande wegen: Joppelaan / NijverheidstraatJoppelaan / Van der CapellenlaanJoppelaan / NikkelsbergwegJoppelaan / HazeloopJoppelaan / VennebosJoppelaan / HuzarenlaanJoppelaan / SpoorpadJoppelaan / DortherdijkJoppelaan / Schapendijk Door het verwijderen van bord B7 RVV 1990 en de ter plaatse aangebrachte “stopstreep” de voorrangsregeling op te heffen op de kruising van onderstaande wegen Joppelaan / MolenwegJoppelaan / Eikenboomlaan   
Op grond van de volgende motivering:In 2002 heeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten een convenant gesloten voor een duurzaam veilige inrichting van het Nederlandse wegennet. Een van de belangrijkste pijlers van “Duurzaam veilig” is dat de functie, gebruik en inrichting van de weg in overeenstemming met elkaar dienen te zijn. Dit betekent dat de weggebruiker aan de inrichting van de weg moet kunnen zien wat voor gedrag er van hem of haar wordt verwacht.  Met het vaststellen van de Nota Mobiliteit Lochem in 2008, heeft de gemeenteraad de kaders aangegeven voor het verkeer en vervoer in de gemeente Lochem. In deze nota is onder meer opgenomen dat alle gemeentelijke wegen binnen de bebouwde kom worden ingericht als erftoegangswegen met een bijbehorende snelheid van 30 kilometer per uur en de wegen in het buitengebied worden ingericht als erftoegangswegen met een bijbehorende snelheid van 60 kilometer per uur. Het gemeentelijk beleid is er op gericht om zo min mogelijk drempels toe te passen en zoveel mogelijk gebruik te maken van landschappelijke elementen en andere maatregelen die de snelheid remmen, zodat weggebruikers zich bewust worden van het verblijfskarakter van het gebied en de daarbij behorende maximum snelheid. Het opheffen van de voorrangsregeling is een van de snelheid remmende maatregelen, immers de weggebruiker dient met een hoger attentieniveau te rijden.  De Joppelaan (binnen en buiten de bebouwde kom) is onlangs gereconstrueerd. De snelheid binnen de bebouwde kom is 30 km/h (zone) en de snelheid buiten de bebouwde kom is 60 km/h (zone). Voor het creëren van eenheid met andere zones binnen de gemeente dient de voorrangsregeling op de kruispunten van de Joppelaan te worden opgeheven.  
Relevante bijzonderheden:Inmiddels is ervaring opgedaan met het opheffen van de voorrangsregeling op de Holterweg te Laren (binnen en buiten de bebouwde kom) en de Markeloseweg te Laren. Het opheffen van de voorrangsregeling op deze wegen is naast het feit dat omwonende vreesden voor meer ongevallen, zonder problemen verlopen. Op dit moment, ruim een half jaar na het opheffen van de voorrang zijn, voor zover bekend, geen ongevallen geregistreerd die te wijten zijn aan de genomen maatregel. De borden B1 (voorrangsweg) en B2 (einde voorrangsweg) van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zullen per direct van de Joppelaan worden verwijderd. Dit omdat enkele kruispunten zodanig zijn gereconstrueerd en het verkeer van rechts nu reeds voorrang heeft.De voorgenomen maatregelen worden gepubliceerd in de media. Op de kruispunten waar de voorrang wordt opgeheven zullen tijdelijk waarschuwingsborden worden geplaatst.
Beheer en onderhoud.Het opheffen van de voorrangsregeling heeft plaats op genoemde wegen in beheer en onderhoud van de gemeente Lochem.
Gehoord:Overeenkomstig artikel 24 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het verplicht om overleg te plegen met de politie over de voorgenomen maatregel. De politie heeft geen bezwaren tegen de voorgenomen maatregel.   
BESLUITI. Door het verwijderen van de borden B6 RVV 1990 en de ter plaatse aangebrachte “haaientanden” de voorrangsregeling op te heffen op de kruising van onderstaande wegen: Joppelaan / NijverheidstraatJoppelaan / Van der CapellenlaanJoppelaan / NikkelsbergwegJoppelaan / HazeloopJoppelaan / VennebosJoppelaan / HuzarenlaanJoppelaan / SpoorpadJoppelaan / DortherdijkJoppelaan / Schapendijk II.  Door het verwijderen van bord B7 RVV 1990 en de ter plaatse aangebrachte “stopstreep” de voorrangsregeling op te heffen op de kruising van onderstaande wegen Joppelaan / MolenwegJoppelaan / Eikenboomlaan  
Overige relevante informatieDit besluit wordt in afschrift verzonden aan:Politie Oost Nederland, Distr.IJsselstreek, Postbus 618, 7300 AP Apeldoorn
BezwaarIedere belanghebbende kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de Recht­bank Oost-Nederland, locatie Zutphen, Postbus 9008, 7200 GJ Zutphen.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem,
[
Naar boven