Logo Noord-Brabant
Kennisgeving vaststelling Provinciaal Inpassingsplan Grenscorridor N69, Noord-Brabant

(NL.IMRO.9930.ipN69-va01)

Gedeputeerde staten van Noord-Brabant maken hierbij bekend dat provinciale staten van Noord-Brabant het Provinciaal Inpassingsplan ‘Grenscorridor N69’ op 31 oktober 2014 hebben vastgesteld.

Het Provinciaal Inpassingsplan maakt een nieuw aan te leggen verbindingsweg mogelijk tussen de bestaande N69 (Luikerweg) en de A67.

Zienswijzen en wijzigingen

Van 19 mei tot en met maandag 30 juni 2014 heeft het ontwerp inpassingsplan en de bijbehorende milieueffectrapportage ter inzage gelegen. In de nota van zienswijzen zijn de zienswijzen samengevat en voorzien van een reactie. Zienswijzen hebben geleid tot een aantal aanscherpingen van het Voorkeursalternatief die verwerkt zijn in het inpassingsplan:

  • Fietstunnel N397: er is in voorliggend ontwerp een tunnel voor (schoolgaande) fietsers tussen Westerhoven en Valkenswaard opgenomen onder de hoofdrijbaan van de N397.

  • Kruising Nieuwe Verbinding – Mgr Smetsstraat: In het PIP is een tunnel in plaats van een viaduct opgenomen voor alle verkeer. Fietsers worden aan beide zijden van de hoofdrijbaan via een vrij en minder diepliggend fietspad door de tunnel geleid.

  • De landschappelijk inpassing van de weg krijgt in de ontwerpfase extra aandacht.

Waar kunt u de documenten inzien?

Na de vaststelling van het Provinciaal Inpassingsplan ligt het vaststellingsbesluit ‘Grenscorridor N69’ met bijbehorende stukken voor iedereen ter inzage vanaf woensdag 12 november 2014 voor een periode van zes weken, tot en met woensdag 24 december 2014, bij de provincie Noord-Brabant, Brabantlaan 1 te ‘s-Hertogenbosch (elke werkdag geopend van 9 tot 17 uur) en verder in de gemeentehuizen van de gemeenten Eindhoven, Waalre, Valkenswaard, Eersel, Bergeijk, Veldhoven en Lommel (B).

Het vastgestelde inpassingsplan ‘Grenscorridor N69’ en de daarbij behorende documenten kunt u vinden op de websites www.ruimtelijkeplannen.nl en www.brabant.nl/n69.

Beroep

Gedurende de beroepstermijn van zes weken kan tegen het vaststellingsbesluit van provinciale staten van Noord-Brabant schriftelijk beroep worden ingesteld door:

  • een belanghebbende die tijdig een zienswijze tegen het ontwerpplan naar voren heeft gebracht;

  • een belanghebbende die kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest;

  • een belanghebbende die bezwaar heeft tegen de wijzigingen die bij de vaststelling van de plannen zijn aangebracht.

Het beroep moet worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroepschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van beroep. Tegen het milieueffectrapport staat geen zelfstandige beroepsmogelijkheid open. Beroepsgronden ten aanzien van het milieueffectrapport kunnen worden ingebracht in het kader van beroep tegen het inpassingsplan.

Voorlopige voorziening

Een ingesteld beroep schorst de werking van het besluit niet op. Als een spoedeisend belang aanwezig is, kan door de indiener van een beroepschrift een afzonderlijk verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook hiervoor zijn griffierechten verschuldigd.

Inwerkingtreding bestemmingsplan

Het inpassingsplan treedt daags na afloop van de beroepstermijn in werking. Als binnen de beroepstermijn tevens een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, dan treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist. Een verzoek om voorlopige voorziening moet apart worden ingediend, naast het instellen van beroep. Zowel voor het instellen van beroep als het verzoeken om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

Crisis- en herstelwet

Op 31 maart 2010 is de Crisis- en herstelwet (CHW) in werking getreden. Deze wet is gericht op de versnelling van projecten in het ruimtelijke domein, om de economische crisis en haar gevolgen te bestrijden en een goed en duurzaam herstel van de economische structuur van Nederland te bevorderen. De wet voorziet o.a. in een aangepast procesrecht. De crisis- en herstelwet is van toepassing op het besluit tot vaststelling van het Provinciaal Inpassingsplan Grenscorridor N69 (artikel 1.1). Het aangepaste procesrecht houdt – kort weergegeven – het volgende in:

  • in bepaalde gevallen kan een besluit door de bestuursrechter in stand worden gelaten ondanks schending van een rechtsregel of -beginsel (artikel 1.5);

  • beroepen en hoger beroepen worden versneld behandeld en de bestuursrechter doet binnen zesentwintig weken na afloop van de beroepstermijn uitspraak (artikel 1.6);

  • het buiten de beroepstermijn aanvoeren van beroepsgronden is niet toegestaan (artikel 1.6a);

  • een besluit wordt niet vernietigd vanwege schending van een rechtsregel of -beginsel indien die regel of dat beginsel kennelijk niet strekt tot bescherming van de belangen van degene die daarop een beroep heeft gedaan (artikel 1.9).

Inlichtingen

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Brabant Loket, telefoon (073) 681 28 12.

’s-Hertogenbosch, november 2014

Naar boven