Logo MontferlandVerkeersbesluit Montferland: Afsluiting De Braak te Didam

Portefeuillehouder: Wethouder Loeff-Hageman

Inleiding

Dit verkeersbesluit beoogt de afsluiting van de Braak te Didam. De afsluiting, ter hoogte van het viaduct met de A12, geldt voor al het doorgaande en gemotoriseerde verkeer.

Overwegingen

Krachtens artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Maatregel

Een van de routes die gebruikt wordt voor gemotoriseerd verkeer van en naar Zevenaar is via ’t Slag, de Braak en het Hazenpad (gemeente Zevenaar). In overleg met de gemeente Zevenaar is besloten deze route af te sluiten voor al het doorgaande en gemotoriseerde verkeer. De gemeente Zevenaar zal gelijktijdig met de gemeente Montferland een verkeersbesluit nemen voor de afsluiting van de Braak.

Doelstelling

Met het verkeersbesluit wordt beoogd:

  • -Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;

Motivering

Eind 2013 is de bouw van de Ongelijkvloerse Spoorwegkruising Kerkwijkweg Didam (OSKD) van start gegaan. Om de bouw van de tunnel mogelijk te kunnen maken is de Kerkwijkweg, ter hoogte van het spoor, afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer. Gedurende een periode van 1,5 jaar zal verkeer via de omleidingsroute omgeleid worden. Met name de lokaal bekende bestuurders vinden de omleidingsroute te ver om en gebruiken daarom sluiproutes om bijvoorbeeld in Zevenaar te komen.

Een van de routes die gebruikt wordt voor verkeer van en naar Zevenaar is via ’t Slag, de Braak en het Hazenpad (gemeente Zevenaar). In overleg met de gemeente Zevenaar is besloten deze route af te sluiten voor al het gemotoriseerde, doorgaande verkeer. Fietsers, bromfietsers en voetgangers kunnen wel gebruik blijven maken van de route. Ook bestemmingsverkeer mag gebruik blijven maken van de Braak. Enkel het doorgaande en gemotoriseerde verkeer wordt geweerd middels de afsluiting. Er zijn verschillende aanleidingen voor de afsluiting:

Schade aan de bermen

De drie genoemde wegen kennen allen een smal profiel. De weg is simpelweg niet berekend op een toename aan verkeer. Wanneer voertuigen elkaar moeten passeren, of fietsers inhalen, moet worden uitgeweken in de berm. Een maand na de afsluiting van spoorwegovergang Kerkwijkweg blijken de bermen langs de wegen allen volledig hersteld te moeten worden. Met de afsluiting wordt voorkomen dat er telkens geld en energie in het herstel van de bermen moet worden gestoken.Tevens leiden de schades aan de bermen tot onveilige verkeerssituaties. Wanneer fietsers moeten uitwijken in de berm kunnen zij, door de sporen, ten val komen.

Overlast bij omwonenden

Omwonenden van de drie straten geven aan overlast te ondervinden van het verkeer. De lange rechte wegen maken het aantrekkelijk om harder te rijden, dit leidt tot onveilige situatie rond de erfaansluitingen en de op de kruispunten.

Komst nieuwe Liemerscollege

Op de Landeweer (gemeente Zevenaar) wordt een nieuwe locatie van het Liemerscollege gebouwd. Vanaf september 2014 zullen hier 600 scholieren dagelijks naar de middelbare school gaan. Voor de scholieren uit Didam is de route via ‘t Slag, de Braak en het Hazenpad een logische route. De toename in fietsers, in combinatie met het wegprofiel, maakt het onwenselijk dat ook gemotoriseerd verkeer van de rijbaan gebruik blijft maken. Om deze reden wil gemeente Zevenaar van haar deel van de route een fietspad maken, waarbij gemotoriseerd verkeer niet is toegestaan. Dit fietspad wordt in het voorjaar 2014 aangelegd, zodat bij openstelling van de school in september het fietspad gebruikt kan worden. De gemeente Zevenaar is in overleg met Prorail over de realisatie van een spoortunnel voor fietsers naar het nieuwe Liemerscollege. De planning is dat deze tunnel in het project spoorverdubbeling traject Zevenaar-Didam wordt meegenomen, welke in 2018/2019 wordt uitgevoerd. Tot die tijd is de route vanuit Didam naar het Liemerscollege via de Braak, ’t Slag en het Hazenpad de meest logische.  

Vooruitlopend op de komst van het Liemerscollege, het voorkomen van verdere schades aan de bermen en het bewaren van de verkeersveiligheid zijn voor de gemeente Montferland en gemeente Zevenaar voldoende redenen om de doorgang voor gemotoriseerd verkeer te verbieden.  

In overleg met politie en brandweer is besloten geen gebruik te maken van verwijderbare palen, maar een permanente, fysieke afsluiting. Beide partijen maken van deze route geen gebruik bij calamiteiten. De fysieke afsluiting wordt geplaatst ter hoogte van het viaduct van de A12. Op deze plek hebben omwonenden en agrariërs geen hinder van de afsluiting.

Omleidingsroutes:

De omleidingsroutes zijn berekend vanaf het kruispunt Haaghweg/Ravenstraat naar kruispunt Hengelderweg/Ringbaan Oost. Dit zijn de meest logische vertrek en aankomstpunten om de route te vervolgen.

Normale route via Randweg/Hengelderweg*: , 3.6 km

Route via ’t Slag, de Braak en Hazenpad: 3,9 km

Omleidingsroute via Babberich: 7,0 km

Omleidingsroute voor landbouwverkeer: 5,0 km

*Deze route is wegens de bouw van de OSKD afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tot voorjaar 2015.

Belangenafweging

De gemeente Montferland heeft de veiligheid op de weg, de bescherming van de weggebruikers, het langzaam verkeer en het voorkomen van schades door het verkeer laten prevaleren boven de vrijheid van het verkeer en de instandhouding van de weg. Deze belangenafweging is gemaakt om scholieren van het nieuwe Liemerscollege een veilige en comfortabele schoolroute te kunnen bieden.

Gehoord

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Omdat de afsluiting is gepland op de grens van het politiedistrict Montferland, is tevens overleg gepleegd met district Zevenaar. De afsluiting is tevens voorgelegd aan de beide brandweerteams, de omwonenden en de gemeente Zevenaar.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Montferland besluit tot:

  • 1.Afsluiting van de Braak te Didam, ter hoogte van het viaduct met de A12, voor al het doorgaande, gemotoriseerde verkeer.

  • 2.Het plaatsen van verkeersteken L08 inclusief onderbord OB54, ter hoogte van kruispunt Kerkwijkweg/’t Slag. Dit verkeersbord wijst de weggebruiker op een doodlopende straat, met uitzonding voor (brom)fietsers.

Alle genoemde borden zijn conform bijlage 1, van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Eén en ander is overeenkomstig met de afbeelding in de bijlage.

Didam, 21 januari 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na bekendmaking een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift indienen. U kunt dat richten aan: Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Montferland, Postbus 47, 6940 BA DIDAM. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Op de website van de gemeente www.montferland.info vindt u onder "digitaal loket" onder "Digitale formulieren" het formulier "bezwaarschrift indienen". Daar treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Voorlopige voorziening

Daarnaast kan, mits een bezwaarschrift is ingediend, een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank te Zutphen. Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. U kunt ook digitaal het verzoek om een voorlopige voorziening bij genoemde rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een DigiD inlogcode. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Bijlage

Situatieschets

Naar boven