Autorisatiebesluit MC Leeuwarden/Hartcentrum Friesland, Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)

Datum 16 september 2014

Kenmerk 2014-0000429531

In het verzoek van 22 juli 2014, 2014-0000429685, heeft Medisch Centrum Leeuwarden B.V. verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van de gezondheidszorgverlening aan patiënten.

Gelet op de artikelen 3.1 en 3.3 van de Wet basisregistratie personen en artikel 39 van het Besluit basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. het ziekenhuis:

Medisch Centrum Leeuwarden B.V.;

b. de Wet BRP:

de Wet basisregistratie personen;

c. het Besluit BRP:

het Besluit basisregistratie personen;

d. de basisregistratie personen:

de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;

e. de systematische verstrekking:

de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;

f. de systeembeschrijving:

de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;

g. de persoonslijst:

de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;

h. de ingeschrevene:

de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;

i. autorisatietabelregel:

de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens;

j. de verstrekking van gegevens op verzoek:

de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;

k. het Agentschap BPR:

het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Paragraaf 2. De verstrekking van gegevens op verzoek aan het ziekenhuis

Artikel 2

  • 1. Aan het ziekenhuis wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

  • 2. Het ziekenhuis verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in de bijlage bij dit besluit indien de verstrekking van gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van de verwerking persoonsgegevens ten behoeve van de gezondheidszorg aan patiënten en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over:

    • a. patiënten;

    • b. wettelijk vertegenwoordigers van een patiënt of personen die gemachtigd zijn namens een patiënt op te treden, of

    • c. voormalige patiënten in verband met de verlening van nazorg.

  • 3. Aan het ziekenhuis worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan het ziekenhuis bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

Paragraaf 3. Overige verstrekkingen aan het ziekenhuis

Artikel 3

  • 1. Indien een verstrekking aan het ziekenhuis op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek.

  • 2. De verstrekking van gegevens aan het ziekenhuis die op grond van dit besluit plaatsvindt, bevat geen gegeven waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.

  • 3. Indien aan het ziekenhuis gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 4

  • 1. Het ziekenhuis verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.

  • 2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:

    • a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het ziekenhuis;

    • b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van het ziekenhuis;

    • c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van het ziekenhuis.

Artikel 5

Dit besluit treedt in werking met ingang van 16 september 2014 en werkt terug tot en met 1 september 2014.

Het besluit en de bijlage bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.

's-Gravenhage, 16 september 2014,

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

BIJLAGE

Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.

rubriek

omschrijving

01

PERSOON

01.01.10

A-nummer persoon

01.01.20

Burgerservicenummer persoon

01.02.10

Voornamen persoon

01.02.20

Adellijke titel/predikaat persoon

01.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam persoon

01.02.40

Geslachtsnaam persoon

01.03.10

Geboortedatum persoon

01.04.10

Geslachtsaanduiding

01.61.10

Aanduiding naamgebruik

05

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

05.02.30

Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.02.40

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

05.06.10

Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap

05.07.10

Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap

06

OVERLIJDEN

06.08.10

Datum overlijden

07

INSCHRIJVING

07.70.10

Indicatie geheim

08

VERBLIJFPLAATS

08.09.10

Gemeente van inschrijving

08.10.20

Gemeentedeel

08.11.10

Straatnaam

08.11.15

Naam openbare ruimte

08.11.20

Huisnummer

08.11.30

Huisletter

08.11.40

Huisnummertoevoeging

08.11.50

Aanduiding bij huisnummer

08.11.60

Postcode

08.11.70

Woonplaatsnaam

08.11.80

Identificatiecode verblijfplaats

08.11.90

Identificatiecode nummeraanduiding

08.12.10

Locatiebeschrijving

11

GEZAGSVERHOUDING

11.32.10

Indicatie gezag minderjarige

11.33.10

Indicatie curateleregister

TOELICHTING

1. Algemeen

Inleiding

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.

De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.

Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.

De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.

Organisaties die in aanmerking komen voor systematische gegevensverstrekking

Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.

Het autorisatiebesluit

Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, in acht genomen.

Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.

Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.

2. Toelichting op de wijzen van verstrekken

De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:

De verstrekking op verzoek

Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.

Overige verstrekkingen

Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd.

Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan bij het verstrekte gegeven melding gedaan.

Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt.

Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.

3. Medisch Centrum Leeuwarden B.V.

Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van Medisch Centrum Leeuwarden B.V. (in deze toelichting genoemd: het ziekenhuis).

Het ziekenhuis is ingevolge artikel 39 van het Besluit BRP aangewezen als derde die in aanmerking komt voor de systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Binnen het ziekenhuis vindt de gezondheidszorgverlening aan patiënten plaats.

3.1. Taken van het ziekenhuis

Gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen is voor het ziekenhuis vooral van belang ter ondersteuning van de administratieve processen ten behoeve van een goede patiëntenadministratie. Hierbij kan men denken aan het voorkomen van dubbele inschrijvingen, het informeren van patiënten en het bijhouden van wachtlijsten. In sommige gevallen, bijvoorbeeld om toestemming te verkrijgen voor een medische ingreep, kan het noodzakelijk zijn gegevens op te vragen over ouders of voogden van minderjarige patiënten of van vertegenwoordigers van meerderjarige patiënten die niet in staat kunnen worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen.

Het ziekenhuis kan gegevens uit de basisregistratie personen tevens gebruiken om patiënten te traceren die weliswaar zijn uitbehandeld, maar waarmee contact moet worden opgenomen omdat bijvoorbeeld achteraf defecten of bijwerkingen van implantaten, hartkleppen of medicijnen worden vastgesteld.

3.2. Wijzen van verstrekken aan het ziekenhuis

Het ziekenhuis heeft ten behoeve van de uitvoering van de hiervoor beschreven taken systematische gegevensverstrekking nodig uit de basisregistratie personen. Het ziekenhuis krijgt hiervoor een gegevensverstrekking op verzoek uit de basisregistratie personen. Tot de doelgroep van Medisch Centrum Leeuwarden B.V. behoren ingezetenen.

De verstrekking van gegevens op verzoek aan het ziekenhuis

Het ziekenhuis mag op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit. Het ziekenhuis beperkt zijn vragen om persoonsgegevens tot de persoonslijsten van de ingeschrevenen indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens die noodzakelijk zijn voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van de gezondheidszorgverlening aan patiënten. Naast gegevens over patiënten mag het ziekenhuis gegevens opvragen van voormalige patiënten dan wel gemachtigden of wettelijk vertegenwoordigers van patiënten.

3.3. Toelichting te verstrekken gegevens

In de bijlage is het gegeven “01.01.20 Burgerservicenummer persoon” opgenomen naar aanleiding van de invoering van de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg. Tevens zijn gegevens opgenomen over huwelijk/geregistreerd partnerschap, ten behoeve van een juiste aanschrijving van patiënten. Datum overlijden is een noodzakelijk gegeven om te voorkomen dat overleden patiënten worden aangeschreven en om een reëel beeld te krijgen van de lengte van de wachtlijsten. Gegevens over verblijfplaats worden verstrekt om een patiënt aan te schrijven en voor eenduidige identificatie. Gegevens betreffende gezagsverhouding zijn van belang om een ouder/voogd of curator van minderjarige of onder curatele gestelde patiënten te kunnen benaderen. Het ziekenhuis krijgt tevens het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” verstrekt. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan derden en/of aan kerken. Indien dit het geval is, kan het ziekenhuis aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.

3.4. Bijzonderheden aangaande het ziekenhuis

Het ziekenhuis heeft verzocht om een gegevensset die kleiner is dan de set die op grond van de modelautorisatie voor algemene en psychiatrische ziekenhuizen ad hoc wordt verstrekt. Het ziekenhuis heeft hierom verzocht omdat het ziekenhuis (nog) geen gebruik maakt van gegevens uit de basisregistratie personen voor de volledige patiëntenadministratie. Het ziekenhuis beoogt vooralsnog slechts het gebruik van gegevens uit de basisregistratie personen door het hartcentrum van het ziekenhuis. Het hartcentrum gebruikt de gegevens voor het voeren van de patiëntenadministratie, zoals aangegeven in het rapport bij de modelautorisatie voor algemene en psychiatrische ziekenhuizen, alsmede voor het voeren van een register voor de evaluatie van de kwaliteit van de door het hartcentrum geleverde zorg. Het gegeven 06.08.10 “Datum overlijden” wordt derhalve ook gevraagd voor het beoordelen van de effectiviteit van de geleverde zorg. Het voeren van een register ten behoeve van de “systematische bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit van de zorg” valt op grond van artikel 4 van de Kwaliteitswet zorginstellingen onder de zorgtaak van zorginstellingen.

Indien het ziekenhuis in de toekomst het gebruik beoogt van gegevens uit de basisregistratie personen voor de gehele patiëntenadministratie van het ziekenhuis, kan de autorisatie op verzoek van het ziekenhuis worden uitgebreid naar de set gegevens die op grond van de modelautorisatie voor algemene en psychiatrische ziekenhuizen ad hoc wordt verstrekt.

4. Inlichtingenplicht

Teneinde de autorisatie actueel te houden dient het ziekenhuis tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van het ziekenhuis om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis.

5. Publicatie

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van Agentschap BPR, www.bprbzk.nl.

Naar boven