Verkeersbesluit 30 km zone Hoofdstraat Ter Apel
Logo Vlagtwedde
No. A010
Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlagtwedde;
Overwegende:
• dat de Hoofdstraat in Ter Apel een openbare weg is;
• dat op grond van artikel 2. lid 1, sub a uit de Wegenverkeerswet 1994 nadere regels kunnen worden gesteld voor het verzekeren van de veiligheid op de weg;
• dat op grond van artikel 2, lid 1 sub b uit de Wegenverkeerswet 1994 nadere regels kunnen worden gesteld voor het beschermen van weggebruikers en passagiers;
• dat in het kader van het project herinrichting Hoofdstraat het gedeelte tussen de Marktstraat en de Stationsstraat opnieuw wordt ingericht waarbij de verblijfsfunctie centraal staat;
• dat in het visiedocument voor de herinrichting van de Hoofdstraat is opgenomen dat het gewenst is om een 30 km/zone in te stellen om daarmee de verblijfsfunctie van het gebied te benadrukken;
• dat in de procedure voor het opstellen van dit visiedocument een uitgebreide inspraakprocedure is gehouden waarbij de visie onder andere een week lang voor de ondernemers en inwoners ter inspraak in de bibliotheek is gepresenteerd en dat van deze inspraakmogelijkheid gebruik is gemaakt;
• dat de raad in een openbare raadsvergadering heeft ingestemd met het definitieve visiedocument;
• dat daarom een 30km/uur zone wordt ingesteld in het volgende gebied:
1: Hoofdstraat tussen de Markstraat en Stationsstraat;
2: Bodenweg;
3: Nederveen Cappelstraat tussen de Hoofdstraat en de Kruier (voetgangersgebied);
4: Markt (gedeelte achter de Marktflat).
• dat de herinrichting geschiedt conform de aanbevelingen van het CROW en de voorschriften voor een 30 km/uur zone zoals gesteld in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, Hoofdstuk II, paragraaf 4;
• dat uit een telling in 2011 is gebleken dat circa 5.000 motorvoertuigen gebruik maken van het gedeelte van de Hoofdstraat ter hoogte van de Stationsstraat en dat deze getelde hoeveelheid verkeer geen bezwaar vormt voor de inrichting van een 30 km/zone;
• dat kruispunten in de 30 km/zone in principe gelijkwaardig zijn;
• dat de rijloper van de Hoofdstraat op het deel dat zal worden heringericht een breedte krijgt van 6 meter;
• dat deze rijloper wordt ingericht door middel van klinkerbestrating;
• dat deze rijloper visueel wordt versmald door het aanbrengen van rabatstroken in een afwijkende kleur;
• dat de nieuwe inrichting van de Hoofdstraat ter hoogte van het Molenplein aansluit bij de bestaande inrichting van het Molenplein (het plein wordt over de weg doorgetrokken) en dat daarmee de herkenbaarheid voor de weggebruiker en de aandacht en veiligheid voor overstekend langzaam verkeer verbetert;
• dat de overgang naar het 30 km/uur gedeelte, naast de overgang naar klinkerbestrating, wordt ondersteund met 30 km/uur zone bebording conform bijgevoegde tekening;
• dat in het kader van de herinrichting onderzoek is gedaan naar de maximale geluidsbelasting op de gevels langs de Hoofdstraat tussen de Marktstraat en de Stationsstraat, waarbij als uitgangspunt een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt en dat uit dit onderzoek is gebleken dat de geluidsbelasting op de gevels bij deze snelheid en de nieuwe inrichting binnen de normen valt;
• dat de voorgenoemde verkeersmaatregelen en onderzoek in het kader van het project herinrichting Hoofdstraat het voorgestelde snelheidsregime van 30 km/uur voldoende ondersteunen;
• dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met Politie Noord Nederland, district Groningen;
• dat de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn van de gemeente Vlagtwedde;
• dat door middel van publicatie in de Ter Apeler Courant van 13 augustus 2014, alsmede door aanplakking van een desbetreffende publicatie op het gemeentelijk publicatiebord algemene bekendheid is gegeven aan de te nemen verkeermaatregel;
• dat van de mogelijkheid om zienswijzen naar voren te brengen door niemand gebruik is gemaakt;
• dat deze wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom.
 
Gelet op:
• artikel 2 en artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet, artikel 15 van de Wegenverkeerswet, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, alsmede op het bepaalde in de Algemene Wet bestuursrecht en artikel 1 van het Delegatiebesluit Vlagtwedde 2002;
BESLUIT
  • 1.
    Een 30 km/uur zone in te stellen middels het plaatsen van borden van het model A1(zone) en het model A2(zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde tekening) en ondersteunende zonemarkering in het volgende gebied:
    a: Hoofdstraat tussen de Marktstraat en Stationsstraat;
    b: Bodenweg;
    c: Nederveen Cappelstraat tussen de Hoofdstraat en de Kruier (voetgangersgebied);
    d: Markt (gedeelte achter de Marktflat).
  • 2.
    Dit verkeersbesluit te publiceren op de gebruikelijke wijze in het huis – aan huisblad de Ter Apeler Courant en de Staatscourant.
 
Sellingen 21 oktober 2014
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlagtwedde
de secretaris
de heer J.M. de Vos
de burgemeester
mevrouw L.A.M. Kompier
Belanghebbenden die tevens zienswijzen hebben ingebracht en belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij daar redelijkerwijs niet in toe in staat zijn geweest, kunnen op grond van de Algemene wet Bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van publicatie beroep instellen tegen dit besluit bij de Rechtbank Groningen, sector Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 AD Groningen.
Aangezien het indienen van een bewaarschrift geen schorsende werking heeft, kan tevens, indien onverwijlde spoed dit vereist, een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de President van de Arrondissementsrechtbank, Postbus 150, 9700 AD Groningen.
 
Bijlage: tekening
 
Naar boven