De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op Verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie van 12 december 2012 tot
uitvoering van Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees parlement en de Raad
wat de typegoedkeuringsvoorschriften voor massa’s en afmetingen van motorvoertuigen
en aanhangwagens daarvan betreft en tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het
Europees parlement en de Raad (PbEU 2012, 353), Verordening (EU) nr. 406/2010 van
de Commissie van 26 april 2010 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 79/2009 van
het Europees parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen
op waterstof (PbEU 2010, 122) en de artikelen 4b, tweede lid, aanhef en onder b, en
71 van de Wegenverkeerswet 1994;
Besluit:
ARTIKEL I
Artikel 5.18.17g, tweede lid, van de Regeling voertuigen wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel b, onder 4°, komt te luiden:
2. Onderdeel d, onder 4°, derde gedachtestreepje, komt te luiden:
ARTIKEL II
De Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1 wordt na de begripsbepaling van ‘verordening 1071/2009/EG’ een begripsbepaling
ingevoegd, luidende:
verordening 406/2010: Verordening (EU) nr. 406/2010 van de Commissie van 26 april 2010 tot uitvoering van
Verordening (EG) nr. 79/2009 van het Europees parlement en de Raad betreffende de
typegoedkeuring van motorvoertuigen op waterstof (PbEU 2010, 122);
B
In artikel 2, onderdeel u, wordt na ‘een periodieke herkwalificatie als bedoeld in
bijlage 3, artikel 4.1.4, van VN/ECE-reglement 110’ ingevoegd: en artikel 2 van verordening
406/2010.
TOELICHTING
1. Algemeen
Deze wijzigingsregeling bevat enkele wijzigingen met het karakter van door bindende
EU-rechtshandelingen ingegeven reparaties in de Regeling voertuigen (hierna: Rv) en
de Regeling taken Dienst Wegverkeer (hierna: RtRDW).
Deze wijzigingen zijn noodzakelijk en hebben bovendien een duidelijke urgentie:
-
1. bij de operationalisering van Verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie van
12 december 2012 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees
parlement en de Raad wat de typegoedkeuringsvoorschriften voor massa’s en afmetingen
van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan betreft en tot wijziging van Richtlijn
2007/46/EG van het Europees parlement en de Raad (PbEU 2012, 353; hierna: Verordening
(EU) nr. 1230/2012) – in werking getreden per 10 januari 2013 –, is met betrekking
tot het bepalen van de aanhangwagenmassa nagelaten de met Verordening (EU) nr. 1230/2012
strijdige voorwaarden in de Rv te doen vervallen;
-
2. ten aanzien van Verordening (EU) nr. 406/2010 van de Commissie van 26 april 2010 tot
uitvoering van Verordening (EG) nr. 79/2009 van het Europees parlement en de Raad
betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen op waterstof (PbEU 2010, 122; hierna:
Verordening (EU) nr. 406/2010) – in werking getreden per 7 juni 2010 –, is nagelaten
de RDW als taak op te dragen het aanwijzen van een technische dienst voor het uitvoeren
van een periodieke herkwalificatie als bedoeld in Verordening (EU) nr. 406/2010.
De aldus ontstane kleine mankementen in de Rv en de RtRDW worden met onderhavige wijzigingsregeling
hersteld.
Toelichting op de afzonderlijke wijzigingen vindt plaats in de artikelsgewijze toelichting.
2. Administratieve lasten
Deze wijzigingsregeling leidt niet tot een stijging van de administratieve lasten
voor de burger of het bedrijfsleven. Tevens leiden de wijzigingen niet tot extra nalevingslasten.
3. Artikelsgewijs
Artikel I
Het betreft het herstel van een klein mankement dat met ingang van 10 januari 2013
in de Rv is ontstaan.
Per 10 januari 2013 is namelijk Verordening (EU) nr. 1230/2012 in werking getreden.
Bij de operationalisering van Verordening (EU) nr. 1230/2012 is met betrekking tot
het bepalen van de aanhangwagenmassa abusievelijk nagelaten de met Verordening (EU)
nr. 1230/2012 strijdige voorwaarden in de Rv te doen vervallen. Deze voorwaarden –
destijds ingegeven door Richtlijn 97/27/EG van het Europees parlement en de Raad van
22 juli 1997 betreffende de massa’s en afmetingen van bepaalde categorieën motorvoertuigen
en aanhangwagens daarvan en tot wijziging van Richtlijn 70/156/EEG (PbEG 1997, 233)
– zijn in het licht van Verordening (EU) nr. 1230/2012 thans te beperkend van karakter.
Artikel II
Het betreft het herstel van een klein mankement dat met ingang van 7 juni 2010 in
de RtRDW is ontstaan.
Abusievelijk is namelijk verzuimd om ten aanzien van Verordening (EU) nr. 406/2010,
in werking getreden per 7 juni 2010, de RDW als taak op te dragen het aanwijzen van
een technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie als bedoeld
in Verordening (EU) nr. 406/2010.
In artikel 2 van Verordening (EU) nr. 406/2010 is bepaald dat de fabrikant tijdens
de aanvraagprocedure voor een typegoedkeuring voor een waterstofsysteem of onderdelen
daarvan, bestemd voor voertuigen van de voertuigcategorieën M en N (personenauto’s
en bussen, respectievelijk vrachtauto’s), informatie verstrekt over de periodieke
herkwalificatie door keuring tijdens de levensduur van het voertuig. Deze informatie
heeft betrekking op aanbevelingen van de fabrikant voor het keuren en testen van het
waterstofsysteem tijdens zijn levensduur en informatie over de noodzaak van periodieke
keuring en de vereiste frequentie ervan in de gebruikershandleiding van het voertuig
of door middel van een etiket in de buurt van de constructieplaat. De periodieke herkwalificatie
moet worden uitgevoerd door een technische dienst.
Abusievelijk is echter nagelaten de RDW als taak op te dragen het aanwijzen van een
technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie als bedoeld
in Verordening (EU) nr. 406/2010. Vorenbedoelde taak wordt nu alsnog in de RtRDW opgenomen
en daarmee geformaliseerd.
In artikel 2, onderdeel u, van de RtRDW is de RDW reeds de taak opgedragen een technische
dienst aan te wijzen voor de uitvoering van de periodieke herkwalificatie van CNG-tanks.
Bij deze taakomschrijving wordt thans aansluiting gezocht.
Artikel III
Er is afgeweken van de vaste verandermomenten van wijziging van regelgeving met gebruikmaking
van de uitzonderingsgrond voor reparatie- en implementatieregelgeving (Ar 174, vierde
lid, aanhef en onder c en d), omdat de wijzigingen in die sfeer gezien kunnen worden.
Aan artikel I is terugwerkende kracht toegekend tot en met 10 januari 2013. Per 10 januari
2013 is namelijk Verordening (EU) nr. 1230/2012 in werking getreden, terwijl met betrekking
tot het bepalen van de aanhangwagenmassa abusievelijk is nagelaten de met Verordening
(EU) nr. 1230/2012 strijdige – want te beperkende – voorwaarden in de Rv te doen vervallen.
De RDW heeft voorts vanaf de inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 1230/2012 per
10 januari 2013 met betrekking tot het bepalen van de aanhangwagenmassa reeds de door
Verordening (EU) nr. 1230/2012 ingegeven voorwaarden gehanteerd, die eerst nu in de
Rv worden opgenomen.
Ten aanzien van de wijzigingen in de RtRDW (artikel II) is terugwerkende kracht niet
nodig en derhalve ook niet toegekend, omdat de RDW tot op heden (vooruitlopend op
een grondslag in de RtRDW) geen technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke
herkwalificatie als bedoeld in Verordening (EU) nr. 406/2010 heeft aangewezen, maar
de RDW zulks pas ná inwerkintreding van deze wijzigingsregeling zal doen.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus