Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 29 oktober 2014, nr. IENM/BSK-2014/222547, tot wijziging van de Regeling voertuigen en de Regeling taken Dienst Wegverkeer in verband met enkele door bindende EU-rechtshandelingen ingegeven reparaties

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op Verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie van 12 december 2012 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees parlement en de Raad wat de typegoedkeuringsvoorschriften voor massa’s en afmetingen van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan betreft en tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de Raad (PbEU 2012, 353), Verordening (EU) nr. 406/2010 van de Commissie van 26 april 2010 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 79/2009 van het Europees parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen op waterstof (PbEU 2010, 122) en de artikelen 4b, tweede lid, aanhef en onder b, en 71 van de Wegenverkeerswet 1994;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 5.18.17g, tweede lid, van de Regeling voertuigen wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel b, onder 4°, komt te luiden:

  • 4°. de toegestane maximummassa van het samenstel van een bedrijfsauto met een aanhangwagen verminderd met de massa in rijklare toestand van het trekkende voertuig;

2. Onderdeel d, onder 4°, derde gedachtestreepje, komt te luiden:

  • de toegestane maximummassa van het samenstel van een bedrijfsauto, dolly en oplegger met een aanhangwagen verminderd met de massa in rijklare toestand van het trekkende voertuig.

ARTIKEL II

De Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt na de begripsbepaling van ‘verordening 1071/2009/EG’ een begripsbepaling ingevoegd, luidende:

verordening 406/2010: Verordening (EU) nr. 406/2010 van de Commissie van 26 april 2010 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 79/2009 van het Europees parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen op waterstof (PbEU 2010, 122);

B

In artikel 2, onderdeel u, wordt na ‘een periodieke herkwalificatie als bedoeld in bijlage 3, artikel 4.1.4, van VN/ECE-reglement 110’ ingevoegd: en artikel 2 van verordening 406/2010.

ARTIKEL III

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

  • 2. Artikel I werkt terug tot en met 10 januari 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

1. Algemeen

Deze wijzigingsregeling bevat enkele wijzigingen met het karakter van door bindende EU-rechtshandelingen ingegeven reparaties in de Regeling voertuigen (hierna: Rv) en de Regeling taken Dienst Wegverkeer (hierna: RtRDW).

Deze wijzigingen zijn noodzakelijk en hebben bovendien een duidelijke urgentie:

  • 1. bij de operationalisering van Verordening (EU) nr. 1230/2012 van de Commissie van 12 december 2012 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees parlement en de Raad wat de typegoedkeuringsvoorschriften voor massa’s en afmetingen van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan betreft en tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de Raad (PbEU 2012, 353; hierna: Verordening (EU) nr. 1230/2012) – in werking getreden per 10 januari 2013 –, is met betrekking tot het bepalen van de aanhangwagenmassa nagelaten de met Verordening (EU) nr. 1230/2012 strijdige voorwaarden in de Rv te doen vervallen;

  • 2. ten aanzien van Verordening (EU) nr. 406/2010 van de Commissie van 26 april 2010 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 79/2009 van het Europees parlement en de Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen op waterstof (PbEU 2010, 122; hierna: Verordening (EU) nr. 406/2010) – in werking getreden per 7 juni 2010 –, is nagelaten de RDW als taak op te dragen het aanwijzen van een technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie als bedoeld in Verordening (EU) nr. 406/2010.

De aldus ontstane kleine mankementen in de Rv en de RtRDW worden met onderhavige wijzigingsregeling hersteld.

Toelichting op de afzonderlijke wijzigingen vindt plaats in de artikelsgewijze toelichting.

2. Administratieve lasten

Deze wijzigingsregeling leidt niet tot een stijging van de administratieve lasten voor de burger of het bedrijfsleven. Tevens leiden de wijzigingen niet tot extra nalevingslasten.

3. Artikelsgewijs

Artikel I

Het betreft het herstel van een klein mankement dat met ingang van 10 januari 2013 in de Rv is ontstaan.

Per 10 januari 2013 is namelijk Verordening (EU) nr. 1230/2012 in werking getreden. Bij de operationalisering van Verordening (EU) nr. 1230/2012 is met betrekking tot het bepalen van de aanhangwagenmassa abusievelijk nagelaten de met Verordening (EU) nr. 1230/2012 strijdige voorwaarden in de Rv te doen vervallen. Deze voorwaarden – destijds ingegeven door Richtlijn 97/27/EG van het Europees parlement en de Raad van 22 juli 1997 betreffende de massa’s en afmetingen van bepaalde categorieën motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en tot wijziging van Richtlijn 70/156/EEG (PbEG 1997, 233) – zijn in het licht van Verordening (EU) nr. 1230/2012 thans te beperkend van karakter.

Artikel II

Het betreft het herstel van een klein mankement dat met ingang van 7 juni 2010 in de RtRDW is ontstaan.

Abusievelijk is namelijk verzuimd om ten aanzien van Verordening (EU) nr. 406/2010, in werking getreden per 7 juni 2010, de RDW als taak op te dragen het aanwijzen van een technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie als bedoeld in Verordening (EU) nr. 406/2010.

In artikel 2 van Verordening (EU) nr. 406/2010 is bepaald dat de fabrikant tijdens de aanvraagprocedure voor een typegoedkeuring voor een waterstofsysteem of onderdelen daarvan, bestemd voor voertuigen van de voertuigcategorieën M en N (personenauto’s en bussen, respectievelijk vrachtauto’s), informatie verstrekt over de periodieke herkwalificatie door keuring tijdens de levensduur van het voertuig. Deze informatie heeft betrekking op aanbevelingen van de fabrikant voor het keuren en testen van het waterstofsysteem tijdens zijn levensduur en informatie over de noodzaak van periodieke keuring en de vereiste frequentie ervan in de gebruikershandleiding van het voertuig of door middel van een etiket in de buurt van de constructieplaat. De periodieke herkwalificatie moet worden uitgevoerd door een technische dienst.

Abusievelijk is echter nagelaten de RDW als taak op te dragen het aanwijzen van een technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie als bedoeld in Verordening (EU) nr. 406/2010. Vorenbedoelde taak wordt nu alsnog in de RtRDW opgenomen en daarmee geformaliseerd.

In artikel 2, onderdeel u, van de RtRDW is de RDW reeds de taak opgedragen een technische dienst aan te wijzen voor de uitvoering van de periodieke herkwalificatie van CNG-tanks. Bij deze taakomschrijving wordt thans aansluiting gezocht.

Artikel III

Er is afgeweken van de vaste verandermomenten van wijziging van regelgeving met gebruikmaking van de uitzonderingsgrond voor reparatie- en implementatieregelgeving (Ar 174, vierde lid, aanhef en onder c en d), omdat de wijzigingen in die sfeer gezien kunnen worden.

Aan artikel I is terugwerkende kracht toegekend tot en met 10 januari 2013. Per 10 januari 2013 is namelijk Verordening (EU) nr. 1230/2012 in werking getreden, terwijl met betrekking tot het bepalen van de aanhangwagenmassa abusievelijk is nagelaten de met Verordening (EU) nr. 1230/2012 strijdige – want te beperkende – voorwaarden in de Rv te doen vervallen. De RDW heeft voorts vanaf de inwerkingtreding van Verordening (EU) nr. 1230/2012 per 10 januari 2013 met betrekking tot het bepalen van de aanhangwagenmassa reeds de door Verordening (EU) nr. 1230/2012 ingegeven voorwaarden gehanteerd, die eerst nu in de Rv worden opgenomen.

Ten aanzien van de wijzigingen in de RtRDW (artikel II) is terugwerkende kracht niet nodig en derhalve ook niet toegekend, omdat de RDW tot op heden (vooruitlopend op een grondslag in de RtRDW) geen technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie als bedoeld in Verordening (EU) nr. 406/2010 heeft aangewezen, maar de RDW zulks pas ná inwerkintreding van deze wijzigingsregeling zal doen.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven