Verkeersbesluit
Logo Assen
Programma FlorijnAs
43293-2014:114516
Onderwerp: Verkeersbesluit werkzaamheden realisatie Industriewegbrug
Burgemeester en wethouders van Assen:
hierbij het volgende overwegende:
Aanleg Industriewegbrug en herinrichting Industrieweg, Kanaal en Jan Fabriciusstraat
In het kader van het FlorijnAs project Blauwe As wordt de kruising Industrieweg – Kanaal – Havenkade, het wegvak Kanaal (tussen Industrieweg en Jan Fabriciusstraat) en het wegvak Jan Fabriciusstraat (tussen Kanaal en Kloekhorststraat) vanaf januari 2015 tot december 2015 heringericht. Tijdens de werkzaamheden worden wegvakken voor langere periode gestremd voor het verkeer en wordt het verkeer omgeleid. In de volgende fases wordt het werk gerealiseerd:
  • Fase 1: stremming van het Kanaal, tussen de Industrieweg en Jan Fabriciusstraat en stremming van de aansluiting Havenkade – Oostelijke parallelweg Industrieweg, ten westen van de Industrieweg. Het verkeer wordt omgeleid via de Groningerstraat – A.H.G. Fokkerstraat - Industrieweg, de Jan Fabriciusstraat – Rolderstraat - Industrieweg en de Dr. A.F. Philipsweg – Industrieweg. Het doorgaande verkeer kan op de Industrieweg blijven rijden. Deze fase duurt van januari 2015 t/m februari 2015;
  • Fase 2: stremming conform fase 1, uitgebreid met de stremming van de kruising Kanaal – Jan Fabriciusstraat en het wegvak Jan Fabriciusstraat (van het Kanaal tot aan de Kloekhorststraat). Deze fase duurt van maart 2015 t/m mei 2015;
  • Fase 3: stremming van de Industrieweg ter plaatse van de kruising met het Kanaal en het wegvak Kanaal (van de Industrieweg tot de Jan Fabriciusstraat). Het verkeer wordt omgeleid van de Industrieweg, via de oostelijke parallelweg terug naar de Industrieweg. De aansluiting Industrieweg – Havenkade is bereikbaar voor verkeer. Deze fase duurt van juni 2015 t/m oktober 2015.
Maatregelen
Voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer ter plaatse en het waarborgen van een goede doorstroming van het verkeer wordt hiervoor:
  • Het wegvak waar gewerkt wordt, gestremd voor het verkeer;
  • Een omleiding ingesteld voor het doorgaande verkeer;
  • Een verlaging van de maximumsnelheid ingevoerd om de stremming en omleiding aan te duiden.
Belangenafweging
Het verkeersbesluit wordt met name genomen om de veiligheid en de doorstroming op de weg te vergroten tijdens de wegwerkzaamheden. Daarbij worden maatregelen genomen zoals het stremmen van een wegvak en het omleiden van het verkeer. Deze en de overige maatregelen bevorderen een verkeersveilige inrichting, een vlotte doorstroming en de bescherming van alle weggebruikers.
Wet- en regelgeving
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst en/of verwijderd.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
b e s l u i t e n :
Om in overeenstemming met de bij dit besluit behorende situatieschets aangegeven markeringen of borden te (ver)plaatsen:
  • a.
    Borden A1-30 van bijlage 1 RVV 1990 (maximum snelheid);
  • a.
    borden C1 van bijlage 1 RVV 1990 (gesloten in beide richtingen);
  • b.
    borden F1 van bijlage 1 RVV 1990 (verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen)
  • c.
    borden J16 van bijlage 1 RVV 1990 (werken in uitvoering).
15 oktober 2014
Burgemeester en wethouders van Assen,
namens hen,
manager Eenheid Leefomgeving,
R.Stoffelsma
Dit besluit treedt in werking op de dag na de openbare bekendmaking ervan. Iedere belanghebbende die het met dit besluit niet eens is kan daartegen binnen zes weken na de datum van openbare bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Deze dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Assen, Eenheid Leefomgeving, Postbus 30018, 9400 RA Assen.
Naar boven