Gemeente Papendrecht - Concept verkeersbesluit 'Aanpassingen Burgemeester Keijzerweg - Molenlaan'
Logo Papendrecht
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Papendrecht;
- op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;
- gelet op Hoofdstuk 10, titel 1, afdeling 1, van de Algemene wet bestuursrecht hebben wij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Uitvoering bij collegebesluit van 25 maart 2014 (‘Algemeen Mandaatbesluit 2014‘);
- op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
- op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, moet voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
Overwegingen ten aanzien van het besluit
overwegende;
  • 1.
    dat de Burgemeester Keijzerweg en Molenlaan gebiedsontsluitende wegen zijn;
  • 2.
    dat deze wegen een belangrijke functie vervullen als aan- en afvoerroute van verkeer van en naar de diverse wijken in Papendrecht;
  • 3.
    dat op de Molenlaan een maximumsnelheid geldt van 50 km/h;
  • 4.
    dat op de Burgemeester Keijzerweg een maximumsnelheid geldt van 50 km/h binnen de bebouwde kom en 80 km/h buiten de bebouwde kom;
  • 5.
    dat deze wegen onderdeel uitmaken van het openbaar vervoer netwerk door Papendrecht;
  • 6.
    dat voornoemde wegen in aanmerking komen voor reconstructiewerkzaamheden, respectievelijk groot onderhoud in 2015;
  • 7.
    dat voor de Burgemeester Keijzerweg en de Molenlaan ontwerpen zijn gemaakt voor de inrichting;
  • 8.
    dat voor de ontwerpen gedurende de periode februari 2014 tot en met mei 2014 een uitgebreid informatie- en inspraaktraject is doorlopen;
  • 9.
    dat wij in juli 2014 de ontwerpen definitief hebben vastgesteld;
  • 10.
    dat de definitieve ontwerpen van 3 september 2014 tot en met 17 september 2014 voor een ieder ter kennisname zijn gelegd;
  • 11.
    dat de huidige situering van de bushaltes aan de Burgemeester Keijzerweg ter hoogte van De Vang een negatieve invloed hebben op de doorstroming van het verkeer op de Burgemeester Keijzerweg en het derhalve gewenst is de bushaltes elders te situeren;
  • 12.
    dat ten behoeve van een betere doorstroming van lijnbussen de huidige bushalte aan de zuidzijde van de Burgemeester Keijzerweg ter hoogte van middelbare school De Lage Waard verplaatst wordt richting de rotonde Burgemeester Keijzerweg – Veerweg;
  • 13.
    dat ten gevolge van de verplaatsing van voornoemde bushalte het zicht voor verkeer, komende vanaf het parkeerterrein van de middelbare school, op overig verkeer op de Burgemeester Keijzerweg wordt verbeterd;
  • 14.
    dat de huidige busstrook in oostelijke richting (richting N3) op de Burgemeester Keijzerweg, vanaf het Total-tankstation tot het kruispunt met de Molenlaan, in de nieuwe situatie verlegd wordt naar de west- en zuidzijde van de Burgemeester Keijzerweg ten behoeve van het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van de nieuwe zuidelijke bushaltes nabij de Jan Steenlaan;
  • 15.
    dat de busstrook in oostelijke richting (richting N3) op de Burgemeester Keijzerweg in de nieuwe situatie verlengd wordt vanaf het Total-tankstation tot ongeveer 100 meter na het kruispunt met de Jan Steenlaan;
  • 16.
    dat het gewenst is om voor de doorstroming van het openbaar vervoer het begin van de huidige busstrook in westelijke richting (richting Alblasserdam) aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg in de nieuwe situatie met ongeveer 20 meter te verlengen in oostelijke richting (ter hoogte van Paltrokmolen 43);
  • 17.
    dat er geen noodzaak meer is voor het handhaven van de huidige busstrook op de Jan Steenlaan, tussen de Gerard Dousingel en de Burgemeester Keijzerweg;
  • 18.
    dat vanaf het kruispunt met de Hoogendijk tot en met het kruispunt met de Onderslag aan de west- en zuidzijde van de Burgemeester Keijzerweg een in twee richtingen bereden fietspad (en deels in twee richtingen bereden fiets/bromfietspad, tussen het kruispunt met de Hoogendijk en het kruispunt met de Noordhoek) wordt aangelegd dat aansluit op het bestaande fietspad, als onderdeel van het fietsnetwerk ‘Beneden Merwede fietsroute’;
  • 19.
    dat door de aanleg van voornoemd in twee richtingen bereden fiets(/bromfiets)pad er geen noodzaak meer aanwezig is om het fiets/bromfietspad aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg, tussen de Onderslag en park ‘Noordhoekse Wiel’ in stand te houden;
  • 20.
    dat door de verwijdering van het fiets/bromfietspad aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg het wenselijk is om voor fietsers een in twee richtingen bereden fietspad aan de westzijde van de Molenlaan aan te leggen, tussen het kruispunt De Vang en de Burgemeester Keijzerweg;
  • 21.
    dat door verwijdering van het fiets/bromfietspad aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg het aantal fietsoversteken op de Burgemeester Keijzerweg wordt verminderd en hiermee bijdraagt aan een verbetering van de verkeersveiligheid;
  • 22.
    dat het gewenst is om voor fietsers een veilige oversteek te creëren op het kruispunt Jan Steenlaan – Gerard Dousingel – Ary Scheffersingel door middel van de realisatie van een middengeleider en dat hierdoor aan de zuidzijde van zowel de Ary Scheffersingel als de Gerard Dousingel een in twee richtingen bereden fietspad moet worden aangelegd;
  • 23.
    dat als gevolg van het tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde van de Burgemeester Keijzerweg en het tweerichtingsfietspad bij de Ary Scheffersingel en Gerard Dousingel het wenselijk is om aan de oost- en westzijde van de Jan Steenlaan, tussen de Burgemeester Keijzerweg en de Gerard Dousingel / Ary Scheffersingel een tweerichtingsfietspad aan te leggen;
  • 24.
    dat als gevolg van de aanleg van een middengeleider ten zuiden van het kruispunt Jan Steenlaan – Gerard Dousingel – Ary Scheffersingel vrachtauto’s vanaf de Gerard Dousingel niet meer linksaf kunnen slaan in verband met onvoldoende manoeuvreerruimte en dit moet worden voorkomen;
  • 25.
    dat aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg, tussen de Poldermolen en de Onderslag een in één richting bereden fiets/bromfietspad aanwezig is;
  • 26.
    dat op voornoemd fiets/bromfietspad als gevolg van de aanwezigheid van een middelbare school (Burgemeester Keijzerweg 5) vaak fiets/bromfietsverkeer in twee richtingen plaatsvindt;
  • 27.
    dat het gewenst is om ten behoeve van de verkeersveiligheid het bestaande in één richting bereden fiets/bromfietspad te verbreden en te wijzigen naar een in twee richtingen bereden fietspad;
  • 28.
    dat in de Onderslag, tussen De Vang en de Burgemeester Keijzerweg, aan de oost- en westzijde een éénrichtingsfiets/bromfietspad aanwezig is;
  • 29.
    dat op voornoemd oostelijk fiets/bromfietspad als gevolg van de aanwezigheid van een middelbare school (Burgemeester Keijzerweg 5) vaak fiets/bromfietsverkeer in twee richtingen plaatsvindt;
  • 30.
    dat het gewenst is om ten behoeve van de verkeersveiligheid het oostelijke in één richting bereden fiets/bromfietspad in de Onderslag te verbreden en te wijzingen naar een in twee richtingen bereden fietspad en het westelijke fiets/bromfietspad te verwijderen;
  • 31.
    dat het wenselijk is om bromfietsers zoveel mogelijk op de rijbaan te laten rijden en in verband hiermee de huidige locaties waar bromfietsers van en naar de rijbaan worden geleid (ter hoogte van de Poldermolen) te verplaatsen in de richting van het kruispunt Burgemeester Keijzerweg – Noordhoek;
  • 32.
    dat de huidige aansluiting van de Hoogendijk met de Burgemeester Keijzerweg afgesloten is voor gemotoriseerd verkeer en dat er geen noodzaak is deze aansluiting te handhaven;
  • 33.
    dat het gewenst is om aan de oostzijde van de Burgemeester Keijzerweg vanaf de (brom)fietsoversteek ter hoogte van de Hoogendijk en de aansluiting ter hoogte van Burgemeester Keijzerweg 26 een in twee richtingen bereden fiets/bromfietspad aan te leggen;
  • 34.
    dat als gevolg van verplaatsing van de bushaltes bij De Vang de aansluiting van De Vang op de Molenlaan gewijzigd kan worden naar een uitritconstructie;
  • 35.
    dat op het kruispunt Molenlaan – Wieklaan fietsers op het westelijk tweerichtingsfietspad van de Wieklaan voorrang hebben op overige bestuurders;
  • 36.
    dat langs het westelijk tweerichtingsfietspad van de Wieklaan een trottoir is gelegen;
  • 37.
    dat in de nabijheid van het kruispunt Molenlaan – Wieklaan een basisschool en peuterspeelzaal zijn gelegen;
  • 38.
    dat ten behoeve van de veiligheid van schoolgaande kinderen het wenselijk is om op de Molenlaan, nabij het kruispunt met de Wieklaan, een voetgangersoversteekplaats te realiseren;
  • 39.
    dat het op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 gewenst is om ten behoeve van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer maatregelen te treffen;
  • 40.
    dat betreffende weggedeelten gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente Papendrecht en bij deze gemeente in beheer zijn;
  • 41.
    dat overleg met de politie heeft plaatsgevonden, als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
  • 42.
    dat op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) afdeling 3.4 het concept verkeersbesluit zes weken na publicatiedatum voor een ieder ter inzage heeft gelegen;
BESLUIT
  • 1.
    Tot het opheffen van de huidige bushaltes aan de Burgemeester Keijzerweg ter hoogte van De Vang, en deze te verplaatsen naar de Burgemeester Keijzerweg (zuidzijde), ten oosten en westen van de Jan Steenlaan en naar de Burgemeester Keijzerweg (noordzijde), tegenover de Jan Steenlaan, en te voorzien van bord L3 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 2.
    Tot het verwijderen van borden B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de haaietanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), op De Vang bij het kruispunt met de Molenlaan.
  • 3.
    Tot het verwijderen van de borden C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) inclusief de onderborden “uitgezonderd lijnbussen” bij de ingangen van het busstation aan de Burgemeester Keijzerweg ter hoogte van De Vang.
  • 4.
    Tot het opheffen van de huidige bushalte aan de Burgemeester Keijzerweg (zuidzijde) ter hoogte van middelbare school De Lage Waard en deze in oostelijke richting te verplaatsen naar de rotonde Burgemeester Keijzerweg – Veerweg en te voorzien van bord L3 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.771.
  • 5.
    Tot het verwijderen van de huidige busstrook op de Burgemeester Keijzerweg (richting N3), vanaf het Total-tankstation tot het kruispunt met de Molenlaan en een nieuwe busstrook aan te leggen aan de west- en zuidzijde van de Burgemeester Keijzerweg (richting N3), vanaf het Total-tankstation tot ongeveer 100 meter na het kruispunt Burgemeester Keijzerweg – Jan Steenlaan, en het gebruik van de busstrook te beperken tot bestuurders van een lijnbus door de busstrook te voorzien van het woord ‘LIJNBUS’, één en ander conform de bij dit besluit behorende tekeningen 11.748 en 11.749.
  • 6.
    Tot het verlengen van de busstrook (richting Alblasserdam) aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg met ongeveer 20 meter in oostelijke richting (ter hoogte van Paltrokmolen 43) en te voorzien van het woord ‘LIJNBUS’, één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 7.
    Tot het verwijderen van de busstrook op de Jan Steenlaan, tussen de Gerard Dousingel en de Burgemeester Keijzerweg.
  • 8.
    Tot het verwijderen van het fiets/bromfietspad aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg, vanaf het kruispunt met de Onderslag tot de ingang van park ‘Noordhoekse Wiel’.
  • 9.
    Tot het opheffen van het huidige fiets/bromfietspad aan de west- en zuidzijde van de Burgemeester Keijzerweg, tussen de Noordhoek en de Poldermolen.
  • 10.
    Tot het verwijderen van de aansluiting Burgemeester Keijzerweg – Hoogendijk.
  • 11.
    Tot de aanleg van een in twee richtingen bereden fiets/bromfietspad aan de oostzijde van de Burgemeester Keijzerweg, tussen de Hoogendijk en de aansluiting naar Burgemeester Keijzererweg 26, middels plaatsing van bord G12a van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.748.
  • 12.
    Tot de aanleg van een in twee richtingen bereden fiets/bromfietspad aan de westzijde van de Burgemeester Keijzerweg, vanaf de Hoogendijk tot en met het kruispunt met de Noordhoek, middels plaatsing van bord G12a van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekeningen 11.748 en 11.749.
  • 13.
    Tot de aanleg van een in twee richtingen bereden fietspad aan de west- en zuidzijde van de Burgemeester Keijzerweg, tussen de Noordhoek en de Poldermolen, middels plaatsing van bord G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekeningen 11.749 en 11.771.
  • 14.
    Tot het regelen van de voorrang nabij het kruispunt Burgemeester Keijzerweg – Noordhoek waar bromfietsers van het fiets/bromfietspad naar de rijbaan worden geleid, middels plaatsing van bord B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en plaatsing van haaietanden zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 15.
    Tot het regelen van de voorrang op het kruispunt Burgemeester Keijzerweg – Noordhoek, ter plaatse van de fiets/bromfietsoversteek op de Noordhoek, middels plaatsing van bord B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en plaatsing van haaietanden zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 16.
    Tot de aanleg van een in twee richtingen bereden fietspad aan de westzijde van de Molenlaan, tussen De Vang en de Burgemeester Keijzerweg, middels plaatsing van bord G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 17.
    Tot het verwijderen van het westelijke fiets/bromfietspad in de Onderslag, tussen De Vang en de Burgemeester Keijzerweg.
  • 18.
    Tot het opheffen van het oostelijke fiets/bromfietspad in de Onderslag, tussen De Vang en de Burgemeester Keijzerweg.
  • 19.
    Tot de aanleg van een in twee richtingen bereden fietspad aan de oostzijde van de Onderslag, tussen De Vang en de Burgemeester Keijzerweg, middels plaatsing van bord G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.771.
  • 20.
    Tot het opheffen van het fiets/bromfietspad aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg, tussen de Poldermolen en De Vang.
  • 21.
    Tot het verlengen van het bestaande tweerichtingsfietspad aan de noordzijde van de Burgemeester Keijzerweg, tussen de Veerweg en de Poldermolen, tot het kruispunt met de Onderslag, één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.771.
  • 22.
    Tot het opheffen van het in twee richtingen bereden fiets/bromfietspad aan de oostzijde van de Jan Steenlaan tussen de Burgemeester Keijzerweg en de Gerard Dousingel en tot het opheffen van het éénrichtingsfiets/bromfietspad aan de westzijde van de Jan Steenlaan tussen de Burgemeester Keijzerweg en de Ary Scheffersingel.
  • 23.
    Tot de aanleg van een in twee richtingen bereden fietspad aan de oost- en westzijde van de Jan Steenlaan, tussen de Gerard Dousingel / Ary Scheffersingel en de Burgemeester Keijzerweg, middels plaatsing van bord G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 24.
    Tot de aanleg van een in twee richtingen bereden fietspad aan de zuidzijde van de Ary Scheffersingel, vanaf huisnummer 38 tot de Jan Steenlaan, en aan de zuidzijde van de Gerard Dousingel, vanaf de Jan Steenlaan tot de eerste inrit naar het parkeerterrein, middels plaatsing van bord G11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 25.
    Tot het regelen van de voorrang op het kruispunt Jan Steenlaan – Gerard Dousingel – Ary Scheffersingel, ter plaatse van de fietsoversteek op de Jan Steenlaan, middels plaatsing van bord B6 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en plaatsing van haaietanden zoals bedoeld in artikel 80 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 26.
    Tot de instelling van een verplichte rijrichting (rechtsaf) voor vrachtauto’s, komende vanaf de Gerard Dousingel, richting de Burgemeester Keijzerweg, middels plaatsing van bord D5 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en onderbord OB11, één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.749.
  • 27.
    Tot de aanleg van een voetgangersoversteekplaats, zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), op de Molenlaan ter hoogte van het kruispunt Molenlaan – Wieklaan, door het aanbrengen van witte strepen op het wegdek en door plaatsing van bord L2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), één en ander conform de bij dit besluit behorende tekening 11.772.
Papendrecht, 20 oktober 2014

Burgemeester en wethouders van Papendrecht,

Namens dezen,

Hoofd afdeling Beheer en Uitvoering,

J.A.P.M. Koppen

MEDEDELINGEN
Beroepsclausule
Indien u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan beroep aantekenen bij de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam door middel van het inzenden van een beroepschrift.
Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het beroepschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u beroep aantekent en de gronden van uw beroep.
U kunt het beroepschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor de behandeling van het beroep brengt de Rechtbank een bedrag van € 165,- aan griffierecht in rekening.
Naar boven