(Tijdelijk) verkeersbesluit Lijsterbesstraat
Logo Neder-Betuwe
 
1. Aanleiding tot het besluit
Onlangs zijn de sloop- en bouwwerkzaamheden gestart ten behoeve van de nieuwbouw van de Gereformeerde Gemeente, Reigerstraat 11 te Opheusden. De aankomst en het vertrek van en naar het bouwterrein vindt plaats via een uitrit van het bouwterrein aan de Lijsterbesstraat. Deze uitrit komt op de plaats van de voormalige (gesloopte) woning Lijsterbesstraat 6. Uit logistiek oogpunt en om overlast zoveel mogelijk te voorkomen is gebruik van deze inrit het meest wenselijk. Om te zorgen dat het bevoorradend (vracht)verkeer ongehinderd bij de bouwplaats kan komen en ook geen schade veroorzaakt aan het trottoir en de wegen, is het wenselijk een parkeerverbod in te stellen in de Lijsterbesstraat.
 
 
2. Overwegingen
• Verkeersbelang
De Lijsterbesstraat heeft een breedte van ca. 5.05  meter. Er is nu nog geen sprake van een parkeerverbod. Op het moment dat er auto’s langs de weg geparkeerd staan, is er nog een breedte voor het vrachtverkeer beschikbaar van maximaal ca. 3,0 meter. Deze breedte is zeer beperkt voor vrachtverkeer, maar ook voor ander bevoorradend verkeer (bijv. tractoren, zie hiervoor ook ASVV 2012).
Als gevolg van geparkeerde auto’s, moeten vrachtwagens dus (indien mogelijk) over het trottoir rijden. Hierdoor ontstaat schade aan het trottoir, hetgeen ook gevaarlijk is voor voetgangers.
Ook de aanwezigheid van de bocht in de Lijsterbesstraat bemoeilijkt het manoeuvreren bij geparkeerde auto’s.
Op het moment dat vrachtverkeer niet over het trottoir kan rijden (a.g.v. lichtmasten e.d.), zou de geparkeerde auto eerst weggezet moeten worden, voor dat de vrachtwagen verder kan rijden. Het is dan zeer de vraag of de bestuurder in de buurt aanwezig is. Al met al ontstaat hierdoor economische schade voor de vervoerder, i.v.m. extra lange wachttijd. Als gevolg van geparkeerde auto’s is het wellicht ook niet altijd mogelijk om de bouwplaats in te draaien.
Met het oog op het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het dan ook gewenst om een (tijdelijk) parkeerverbod aan de beide zijden van de Kempkeslaan, Ooievaarstraat en Reigerstraat in te stellen. Op die manier blijft de doorgang voor hulpdiensten en het overige verkeer gewaarborgd.
 
• Afweging belangen van anderen
In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.
Door het instellen van het parkeerverbod kunnen de bewoners van een aantal woningen overdag niet meer voor hun woning parkeren. Hetzelfde geldt voor bedrijven in de omgeving. Op een aanvaardbare loopafstand van de woningen zal echter voldoende parkeergelegenheid beschikbaar zijn. Veel omwonenden hebben bovendien een eigen oprit. Er is rekening gehouden met de omwonenden, door het parkeerverbod alleen te laten gelden op maandag t/m vrijdag, van 07.00 tot 18.00 uur. Dit zijn de tijden waarbinnen gelost kan worden. Er is bovendien sprake van een tijdelijke situatie, alleen tijdens de bouwwerkzaamheden.
Het bovengenoemde verkeersbelang (en het belang van bereikbaarheid van de bouwlocatie door vrachtverkeer) weegt ons inziens niet op tegen een eventuele verdere loopafstand naar de woningen.
 
 
3. Juridische grondslag
• Verkeerstekens noodzakelijk
Het is in deze situatie niet mogelijk om d.m.v. fysieke maatregelen een parkeerverbod in te stellen. Fysieke maatregelen, bijvoorbeeld in de vorm van palen, zorgen voor een obstakel in de rijbaan. In verband met de bereikbaarheid is het juist wenselijk dat de volledige wegbreedte berijdbaar blijft.Vandaar dat het wenselijk is om het parkeerverbod te regelen door middel van het plaatsen van bord E01 uit bijlage 1 van het RVV 1990.
 
• Verkeersbesluit vereist
Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het aanbrengen van bovengenoemde borden een verkeersbesluit noodzakelijk is.
 
• Uitvoeringsvoorschriften
Het aanbrengen van de borden is niet strijdig met de toepassing van dit bord, zoals staat in de Uitvoeringsvoorschriften BABW. De borden worden overeenkomstig deze Uitvoeringsvoorschriften geplaatst
 
• Bevoegdheid
De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW en het delegatiebesluit Neder-Betuwe 2004 (4 maart 2004) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.
 
 
4. Overig
 
• Zonale toepassing
Er is geen sprake van zonale toepassing.
 
• Onderborden
Er is sprake van onderborden. Overeenkomstig artikel 8 lid 2 sub d ten 3e van het BABW wordt hierop een beperking van de dagen en uren aangegeven waarop het parkeren verboden is. Dit is op maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 18.00 uur.
 
 
5. Over leg
 
• Overleg met politie
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op woensdag 10 september 2014 het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 17 oktober jl. een positief advies uit.
 
• Overleg met bevoegd gezag andere wegen
Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.
 
• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar
De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.
 
 
6. Bekendmaking
 
• Publicatie
Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 3 weken na vaststelling van het besluit.
 
 
7. Inwerkingtreding en plaatsing borden
 
• Inwerkingtreding verkeersteken
Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.
 
• Plaatsing borden
De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst.
 
 
8. Besluit
Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:
1. het instellen van een tijdelijk parkeerverbod op de Lijsterbesstraat te Opheusden (aan beide zijden), tussen Burg. Lodderstraat en de perceelsgrens tussen Reigerstraat 6 (voormalige woning) en Reigerstraat 8;
2. in verband hiermee wordt E01 van bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst, met daarbij een onderbord waarop de dagen en uren staan waarop het parkeren is verboden (maandag tot en met vrijdag, tussen 07.00 uur en 18.00 uur)
3. het parkeerverbod geldt uitsluitend tijdens de sloop- en bouwperiode van de kerk van de Gereformeerde Gemeente te Opheusden, Reigerstraat 11.
 
 
9. Afschriften
Een afschrift van het besluit wordt gestuurd naar:
 
Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid
Team Tiel/Neder-Betuwe
t.a.v. G. Berends (wijkagent)
Postbus 9109
6500 HL Nijmegen
 
Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid
Afdeling verkeer
t.a.v. verkeersadviseur
Postbus 9109
6500 HL Nijmegen
 
 
10. Mogelijkheid bezwaar en beroep
U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.
 
 
11. Voorlopige voorziening
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
 
 
Opheusden, 21 oktober 2014
namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,
 
 
 
A.M. van der Staaij,
beleidsmedewerker verkeer en vervoer
 
 
 
Naar boven