In artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Naarden bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk een voor het openbaar rij- en ander verkeer opengestelde weg onder beheer van de gemeente Naarden.
Aanleiding verkeersbesluit
In de huidige situatie is de Meerstraat tussen de Rijksweg en het kruispunt Voormeer – Overscheenseweg voor het verkeer met uitzondering van (brom-)fietsers op proef opengesteld. De proef loopt ten einde. Met dit verkeersbesluit wordt geregeld dat de huidige proefsituatie definitief wordt.
In de huidige situatie is de voorrang op het kruispunt Voormeer – Overscheenseweg geregeld. Het verkeer komende vanaf de Rijksweg moet voorrang verlenen. Met dit verkeersbesluit wordt geregeld dat het kruispunt Voormeer – Overscheenseweg een gelijkwaardig kruispunt wordt waarop de voorrang niet wordt geregeld.
Waarom een verkeersbesluit?
In artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer staan verkeerstekens en onderborden opgenomen. Door het plaatsen of verwijderen van deze verkeerstekens en onderborden ontstaat of wijzigt een gebod of verbod. In artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat er dan een verkeersbesluit dient te worden genomen.
Doelstelling verkeersbesluit
De doelstelling van het verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Door de openstelling van de Meerstraat verbetert de bereikbaarheid van het Naardermeerkwartier. Verkeer van en naar Amsterdam dat via de Rijksweg rijdt hoeft niet meer via de verkeersregelinstallatie op het kruispunt Rijksweg – Koningin Wilhelminalaan te rijden. Op het kruispunt Graaf Willem de Oudelaan – Koningin Wilhelminalaan neemt de verkeersdruk af.
Conflictobservaties tonen aan dat er op het kruispunt Rijksweg – Meerstraat geen gevaarlijke situaties ontstaan. Slechts tussen 08.30 en 08.40 uur ontstaat op de Meerweg een wachtrij met een maximale lengte van zeven voertuigen.
De verkeerscommissie Calsschool geeft aan dat de tweede ontsluiting van het Naardermeerkwartier in een behoefte voorziet. Het kruispunt Rijksweg – Meerstraat wordt als veilig beschouwd. Ook het buurtplatform staat positief tegenover de openstelling. De bereikbaarheid van Stadzigt van Natuurmonumenten is door de openstelling verbeterd.
Het regelen van de voorrang op het kruispunt Voormeer – Overscheenseweg is strijdig met de richtlijnen. Het kruispunt ligt binnen een 60-km/u-zone. De voorrangsregeling past niet bij de vormgeving van het kruispunt Voormeer – Overscheenseweg en de verdeling van de verkeersstromen over het kruispunt. Dit kan bij de weggebruiker tot verwarring leiden.
Voor het mogelijk maken van de proef is op 4 juni 2012 een verkeersbesluit genomen. Tegen dit verkeersbesluit zijn destijds bezwaren gemaakt. De verkeerskundige gronden van het bezwaar zijn kort samengevat dat de Voormeer en de Meerweg en het kruispunt Meerstraat – Rijksweg respectievelijk te smal en ongeschikt zijn om het verkeersaanbod te kunnen verwerken, dat de openstelling een verkeersaanzuigende werking heeft en leidt tot sluipverkeer via de Overscheenseweg. De bezwaren zijn destijds op advies van de Commissie voor de bezwaarschriften ongegrond verklaard. De motivatie was dat de verkeerskundige bezwaren op verwachtingen waren gebaseerd en dat de proef openstelling Meerstraat hierover duidelijkheid schept.
De proef heeft aangetoond dat er geen sprake is van te smalle rijbanen op de Voormeer en de Meerweg. Langere wachttijden voor het verkeer dat de Rijksweg wil oprijden ontstaan slechts tussen 08.30 en 08.40 uur. Uit de verkeerstellingen blijkt niet dat er sprake is van een verkeersaanzuigende werking. Het aantal ongevallen is niet toegenomen. Op de Overscheenseweg is tussen 07.00 en 09.00 uur een spitsmaatregel van kracht: gemotoriseerd verkeer mag niet via de Overscheenseweg richting Muiden rijden.
In artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer staat dat overleg moet worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps. Dit overleg heeft plaatsgevonden op 11 september 2014.
Dit verkeersbesluit wordt in de Staatscourant gepubliceerd. Tevens wordt het verkeersbesluit aangekondigd op de website van de gemeente Naarden en op de gemeentepagina van het NaarderNieuws.
Op grond van de overwegingen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om
- de Meerstraat tussen de Rijksweg en het kruispunt Voormeer – Overscheenseweg definitief voor het verkeer open te stellen;
- voor (brom-)fietsers de geslotenverklaring voor de Meerstraat definitief in te stellen;
- voor het kruispunt Meerstraat – Rijksweg de huidige voorrangsregeling definitief in te stellen waarbij het verkeer op de Rijksweg voorrang heeft op het verkeer komende uit de Meerstraat;
- de voorrangsregeling op het kruispunt Voormeer – Overscheenseweg op te heffen.
Op de tekening met tekeningnummer VB1319 d.d. 11 september 2014 staan de verkeersmaatregelen weergegeven.