ARTIKEL I
De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:
A
Na artikel 5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 5a
-
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een certificaat voor examinator
als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011, is een vast tarief verschuldigd van
€ 290.
-
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlenging van de geldigheidsduur van
een certificaat als bedoeld in het eerste lid, is een vast tarief verschuldigd van
€ 230.
-
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor bijschrijving op een certificaat als bedoeld
in het eerste lid, is een vast tarief verschuldigd van € 70.
B
Artikel 6 komt te luiden:
Artikel 6
-
1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:
-
2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:
-
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:
-
a. RPL;
-
b. CPL FB, met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in
het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, of
-
c. LAPL(A);
-
d. LAPL(H), met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in
de verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 497.
-
4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte
van een bevoegdverklaring als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011, niet zijnde de bevoegdverklaring RT of LPE,
is een vast tarief verschuldigd van € 104.
-
5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte dan wel voor de verlenging of
hernieuwde afgifte van een instructeurbevoegdverklaring voor luchtvarenden als bedoeld
in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart of een certificaat als instructeur als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011
is een vast tarief verschuldigd van € 134.
-
6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte
van een bevoegdverklaring RT en een bevoegdverklaring LPE met de bijbehorende taalvaardigheid
als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 53.
-
7. Voor de behandeling van een aanvraag voor validatie, conversie van bewijzen van bevoegdheid
en aanvaarding van klasse en typebevoegdverklaringen als bedoeld in bijlage 3 van
verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 61.
-
8. Voor de vernieuwing van een document als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 61.
-
9. Voor de behandeling van een aanvraag voor de conversie van een door de Koninklijke
Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart afgegeven LAPL in het eenmalige bulkproces
tussen de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart en de minister geldt
een vast tarief van € 12 voor de LAPL (S) en de LAPL (B).
C
In artikel 7, onderdeel c, wordt de zinsnede ‘medisch dossier naar een andere bevoegde
autoriteit’ telkens vervangen door: medisch dossier, in verband met conversie van
een bewijs van bevoegdheid, door of naar een andere bevoegde autoriteit.
D
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. De tabel in het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:
a. Na het onderdeel Opleidingsmodule praktijk IR wordt een onderdeel toegevoegd luidende:
Opleidingsmodule praktijk EIR € 1.077.
b. Het onderdeel Variant op opleidingsmodule IR € 405 wordt vervangen door: Variant
op opleidingsmodule IR, EIR € 415.
c. Het onderdeel Opleidingsmodule theorie CPL, IR, ATP, per module, wordt vervangen
door: Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, per module.
2. De tabel in het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:
a. het onderdeel Goedkeuring gewijzigd handboek (OM, TM per opleidingsmodule, SMM),
per deel of subdeel, komt te luiden:
Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel € 415.
b. In het onderdeel Overige aanvragen (zoals het inzetten van een simulator voor een
ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp
van een logboek), per besluit, wordt ‘€ 404’ vervangen door: € 415.
E
Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:
1. In tabel 7 wordt bij het onderdeel Bijschrijving aanvullende classificatie een voetnoot
geplaatst, luidende:
1. Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld
in de tabellen 1 en 4 van dit artikel getarifeerd.
2. In tabel 7b wordt het onderdeel – Verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement,
vervangen door: – Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement.
F
Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 1
Producten eerste afgifte AOC
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen
geschikt voor vracht) en ME helikopters1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen
geschikt voor vracht1
|
Basistarief2
|
€ 3.0953
|
€ 3.7674
|
€ 23.548
|
€ 24.489
|
Plus:
|
Pax (A1)
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
Cargo (A2)
|
|
€ 404
|
€ 538
|
€ 807
|
Emergency Medical Service per type (A3)
|
|
€ 807
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
Helicopter Emergency Medical Service per type (A3)
|
|
|
€ 1.796
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 269
|
€ 269
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 538
|
€ 538
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class/type5
|
€ 807
|
€ 807
|
€ 4.037
|
€ 8.073
|
– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type
|
€ 67
|
€ 67
|
€ 135
|
€ 135
|
– Area of operation (per area)6
|
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6
|
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
Special approval:6
– Per Low visibility procedure per type per approval:
° CAT II (E1)
° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)
° Take off below specified minima (E5)
° Lower than CAT I
° Other than Standard CAT II
° Approaches utilising EVS
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– MNPS (E6) per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNP (E10) per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNAV7(E8) per type
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– ETOPS (E7) per type
|
|
|
€ 1.796
|
€ 1.796
|
– RVSM (E9) per type
|
|
|
€ 599
|
€ 599
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 1.087
|
€ 1.087
|
– Helicopter offshore operations per type (E12)
|
|
|
€ 1.796
|
|
– Helicopter Hoist operations per type (E13)
|
|
|
€ 1.196
|
|
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)
|
|
|
€ 1.796
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.856
|
€ 1.856
|
Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):
|
– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval
|
|
€ 538
|
€ 1.077
|
€ 1.077
|
– Electronic Flight Bag per type
|
|
|
€ 2.153
|
€ 2.153
|
– Steep approach per type/runway
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 428
|
€ 428
|
Alternative training and qualification programme per type
|
|
|
€ 4.306
|
€ 4.306
|
– Other self-supporting operational control than home base8:
° binnen Nederland
° binnen Europa
° buiten Europa
|
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.229
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.229
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.229
|
Ontheffing/afwijking per besluit < 2 maanden9
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
Ontheffing/afwijking per besluit > 2 maanden9
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
Goedkeuring wet lease-out10
|
|
|
€ 404
|
€ 404
|
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als
bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Voor de ‘eerste afgifte AOC’ is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie
en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations
Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type)
inclusief bijbehorende trainingsprogramma’s en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling
en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation
(voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals
& acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.
3 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt
gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 7.896.
4 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt
gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.554.
5 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring
van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma.
Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.
6 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM
en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager
voornemens is te gaan vliegen.
7 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
8 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf
de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
9 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd
in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.
10 Het tarief is van toepassing op afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven
in de AIC-B inzake het leasebeleid.
2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:
Tabel 2
Wijzigingen
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht1
|
Pax (A1)
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 2.253
|
Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB9
|
|
|
|
|
Cargo (A2)
|
|
€ 404
|
€ 538
|
€ 807
|
Emergency Medical Service per type (A3)
|
|
€ 807
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
Helicopter Emergency Medical Service per type (A3)
|
|
|
€ 1.796
|
|
VFR night per class/type (D2)
|
|
€ 269
|
€ 269
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 538
|
€ 538
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class/type2
|
€ 807
|
€ 807
|
€ 4.037
|
€ 8.073
|
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag
|
€ 67
|
€ 67
|
€ 141
|
€ 141
|
– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type2
|
€ 141
|
€ 141
|
€ 404
|
€ 404
|
– Extra registratie per dag
|
€ 67
|
€ 67
|
€ 141
|
€ 141
|
Afschrijving class/type3
|
€ 269
|
€ 269
|
€ 571
|
€ 571
|
Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag
|
€ 141
|
€ 141
|
€ 269
|
€ 269
|
Dry lease out per dag
|
|
|
€ 428
|
€ 428
|
Toeslag dry lease in (goedkeuring)
|
|
|
€ 142
|
€ 142
|
– Area of operation (per area)4
|
|
€ 538
|
€ 538
|
€ 538
|
– Area of operation world wide in 1 aanvraag4
|
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
€ 2.691
|
Special approval:4
– Per Low visibility procedure per type per approval:
º CAT II (E1)
º CAT III A or B or C (E2 t/m E4)
º Take Off below specified minima (E5)
º Lower than CAT I
º Other than Standard CAT II
º Approaches utilising EVS
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– MNPS (E6), per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNP (E10), per type
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– RNAV5(E8), per type
|
|
|
€ 1.198
|
€ 1.198
|
– ETOPS (E7), per type
|
|
|
€ 1.796
|
€ 1.796
|
– RVSM (E9), per type
|
|
|
€ 599
|
€ 599
|
– Gevaarlijke stoffen (E11)
|
|
|
€ 599
|
€ 599
|
– Helicopter Offshore operations per type (E12)
|
|
|
€ 1.713
|
|
– Helicopter Hoist operations per type (E13)
|
|
|
€ 1.198
|
|
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)
|
|
|
€ 1.796
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)
|
|
|
€ 1.856
|
€ 1.856
|
Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4
|
– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval
|
|
€ 538
|
€ 1.077
|
€ 1.077
|
– MEL revisie per type
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 672
|
€ 672
|
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 2.153
|
€ 2.153
|
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 1.614
|
€ 1.614
|
– User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 428
|
€ 428
|
– Alternative training and qualification programme per type
|
|
|
€ 4.306
|
€ 4.306
|
– Other self-supporting operational control than home base6
º binnen Nederland
º binnen Europa
º buiten Europa
|
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.230
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.230
|
€ 1.077
€ 2.153
€ 3.230
|
Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes
not requiring prior approval:
Goedkeuring/acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
|
|
€ 283
|
€ 424
|
Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes
not requiring prior approval:
Goedkeuring/acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
€ 141
|
€ 141
|
€ 424
|
€ 749
|
Goedkeuring/acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/type,
per programma
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 404
|
€ 404
|
Goedkeuring/acceptatie personen (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per
persoon
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 404
|
€ 404
|
Goedkeuring/acceptatie overige stafleden, per persoon
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
Wijziging operator naam en/of principal place of business
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
€ 135
|
Goedkeuring wet lease (in- en out)10
|
|
|
€ 404
|
€ 404
|
Ontheffing/afwijking per besluit < 2 maanden8
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
€ 299
|
Ontheffing/afwijking per besluit > 2 maanden8
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
€ 1.428
|
Overige wijzigingen, per besluit
|
€ 269
|
€ 269
|
€ 269
|
€ 269
|
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als
bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring
van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.
3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling
en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.
4 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM
en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager
voornemens is te gaan vliegen.
5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
6 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf
de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van
het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality
Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic
Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification
Programme and other self-supporting operational control than home.
8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd
in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.
9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd.
Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot
2.
10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en
voor afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B 05/10 inzake
het leasebeleid.
G
Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
2. In het derde lid (nieuw) wordt de zinsnede ‘in het eerste lid’, vervangen door: in
het eerste en tweede lid.
H
Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onderdeel a, komt te luiden:
-
a. artikel 3.8, eerste lid, onderdeel a, van de Wet luchtvaart om de luchtvaart uit te
oefenen met een luchtvaartuig, dat niet luchtwaardig is, zijn de volgende vaste tarieven
verschuldigd:
2. Er worden drie leden toegevoegd, luidende:
-
3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een ontheffing als bedoeld
in artikel 14, vierde lid, van de basisverordening, zijn de volgende vaste tarieven
verschuldigd:
Tabel 2
Omschrijving
|
|
|
Behandelingsduur aanvraag
|
≤ 5 uren
|
> 5 uren additioneel per uur
|
t.a.v. luchtvaartuigen
– voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg
– voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg
|
€ 206
€ 845
|
€ 135
€ 135
|
t.a.v. overig
|
€ 845
|
€ 135
|
-
4. Voor de behandeling van een aanvraag tot afwijking als bedoeld in artikel 14, zesde
lid, van de basisverordening is een vast tarief verschuldigd van € 845, tenzij de
behandeling van de aanvraag meer dan 5 uur in beslag neemt. Voor elk volgend uur zal
dan een uurprijs van € 135 gerekend worden additioneel aan het vaste tarief.
-
5. Voor de behandeling van een aanvraag om gebruik te maken van een Alternative Acceptable
Means of Compliance op grond van ORA.GEN.120 of ARA.GEN.120 van verordening (EU) nr.
1178/2011 en ORO.GEN.120 of ARO.GEN.120 van verordening (EU) nr. 965/2012 is een vast
tarief verschuldigd van € 845, tenzij de behandeling van de aanvraag meer dan 5 uur
in beslag neemt. Voor elk volgend uur zal dan een uurprijs van € 135 gerekend worden
additioneel aan het vaste tarief.
ARTIKEL II
De Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 komt te luiden:
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
- aanvrager:
-
degene op wiens naam de minister een luchtvaartuig zal inschrijven indien deze aan
de hier gestelde regels voldoet;
- CAMO:
-
ingevolge bijlage I bij verordening (EG) nr. 2042/2003 erkende management organisatie
voor blijvende luchtwaardigheid (Continuing Airworthiness Management Organisation);
- minister:
-
minister van Infrastructuur en Milieu;
- register:
-
Nederlandse register voor burgerluchtvaartuigen.
B
In de artikelen 3, onderdeel e, en 7, onderdeel d, vervalt de zinsnede ‘als bedoeld
in artikel 1 van het Besluit luchtvaartuigen 2008,’.
ARTIKEL III
De Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 1.1 wordt onder vervanging van de punt aan het slot van het onderdeel verordening (EU) nr. 748/2012 door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
- verordening (EU) nr. 965/2012:
-
verordening (EU) nr. 965/2012 van de Commissie van 5 oktober 2012 tot vaststelling
van technische eisen en administratieve procedures voor vluchtuitvoering, overeenkomstig
Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad.
B
Na artikel 2.2. wordt een artikel toegevoegd, luidende:
Artikel 2.3. (aanvraag AOC)
Een aanvraag voor een certificaat als bedoeld in ORO.GEN.115 van verordening (EU)
nr. 965/2012 wordt ingediend bij de bevoegde autoriteit door middel van een volledig
ingevuld en ondertekend aanvraagformulier waarvan exemplaren bij de bevoegde autoriteit
te verkrijgen zijn.
ARTIKEL IV
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
Algemeen
Deze regeling wijzigt allereerst de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband met
de toepassing van enkele luchtvaartverordeningen betreffende vliegend personeel, vluchtuitvoering,
en luchthavens, te weten verordening (EU) nr. 1178/20111 inzake vliegend personeel, verordening (EU) nr. 965/20122 inzake vluchtuitvoering en verordening (EU) nr. 139/20143 inzake luchthavens. Daarnaast past deze regeling op enkele onderdelen de Regeling
inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen en de Regeling uitvoering en handhaving
luchtvaartveiligheid aan.
Verordening (EU) nr. 1178/2011 betreffende vliegend personeel en verordening (EU)
nr. 965/2012 betreffende vluchtuitvoering zijn in werking getreden maar laten op diverse
punten de lidstaten de mogelijkheid om de toepassing ervan uit te stellen door middel
van een zogenoemde opt-out. Nederland maakt gebruik van deze opt-out mogelijkheden
waardoor de verordeningen op verschillende onderdelen stapsgewijs van toepassing worden.
Dit heeft gevolgen voor de tarieven inzake brevettering en vluchtuitvoering. Ten aanzien
van de verordening betreffende vliegend personeel met betrekking tot de verschillende
brevetten, waarbij deels de opt-out is verstreken, is de Regeling tarieven luchtvaart
2008 reeds eerder aangepast. In het kader van de nog lopende opt-outs betreffende
brevettering worden de betreffende tarieven op enkele onderdelen aangepast. Voor wat
betreft de verordening inzake vluchtuitvoering verstrijkt de eerstvolgende opt-out
eind oktober 2014. De tarieven voor producten die hieruit voortvloeien of wijzigen
zijn met deze regeling waar nodig aangepast.
De verordening betreffende luchthavens die onlangs in werking is getreden bepaalt
dat luchthavens die onder het toepassingsbereik van de verordening vallen vóór 31 december
2017 dienen te beschikken over een Europees certificaat. Met deze regeling wordt voorzien
in een tarief voor de afgifte en wijziging van dit certificaat.
Met deze regeling wordt tevens in de Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid
de procedure vastgesteld voor de aanvraag voor een zogenoemde Air Operator Certificate
(AOC).
In de artikelgewijze toelichting zal op de wijzigingen van de verschillende regelingen
nader worden ingegaan.
Van de gelegenheid is tenslotte gebruik gemaakt om enkele omissies te herstellen.
Administratieve lasten en nalevingskosten
Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook
niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Evenmin brengt
deze regeling nalevingskosten met zich.
Inwerkingtreding
In dit geval wordt afgeweken van de vaste verandermomenten aangezien deze regeling
tariefaanpassingen betreft in het kader van de uitvoering van verordeningen. Om deze
reden is deze regeling niet op www.internetconsultatie.nl ter consultatie aangeboden.
Artikelsgewijs
Artikel I (wijziging Regeling tarieven luchtvaart 2008)
Onderdeel A
Ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 inzake vliegend personeel dient een examinator
te beschikken over een door de bevoegde autoriteit verstrekt certificaat voor examinator.
Voor de behandeling van de aanvraag voor afgifte van het certificaat wordt een tarief
vastgesteld. Ook voor de behandeling van de aanvraag tot verlenging van de geldigheidsduur
van het certificaat alsmede tot wijziging van het certificaat wordt een tarief in
rekening gebracht. De wijziging kan een bijschrijving van een of meer bevoegdverklaringen
aan het certificaat inhouden.
Onderdeel B
In verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/2011 inzake vliegend personeel
ondergaat artikel 6 enkele aanpassingen. Zo worden in dit artikel tarieven voor de
zogenoemde LAPL (Light Aircraft Pilot Licence), het bewijs van bevoegdheid als recreatief
vlieger, geïntroduceerd. Het betreft tarieven voor brevetten voor lichte vliegtuigen
(LAPL(A)) en lichte helikopters (LAPL(H)).
De brevetten voor LAPL zweefvliegtuigen (LAPL(S)) en LAPL luchtballonnen (LAPL(B))
die werden uitgegeven door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL)
worden ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 per 8 april 2015 uitgegeven door de
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit betekent dat bestaande brevetten, die
door de KNVvL werden uitgegeven, worden geconverteerd. Het gaat om de GPL (Glider
Pilot Licence) en BPL (Balloon Pilot Licence) brevetten die nu op grond van bijlage
I bij verordening (EU) nr. 1178/2011 (Deel FCL) worden geconverteerd naar een LAPL
(S) en LAPL (B). De betreffende brevetgegevens waar de KNVvL over beschikt worden
‘in bulk’ overgedragen aan de ILT. Het behandelen van aanvragen via een verkort proces
is daarmee mogelijk en leidt tot een bijzonder tarief. Het tarief voor de conversie
van de brevetten van GPL (naar LAPL S) en BPL (naar LAPL B), waarvoor de aanvraag
en ondersteunende gegevens via de KNVvL worden aangeleverd bedraagt € 12 per brevet.
De aanvrager kan ook individueel om de conversie van zijn brevet verzoeken. Het verschuldigde
tarief zal in dat geval hoger zijn dan het tarief bij een ‘bulkaanvraag’. Bij het
tot stand komen van deze regeling was nog geen tarief voor individuele aanvragen vastgesteld.
Onderdeel C
Wanneer medische dossiers vanuit een andere bevoegde autoriteit naar Nederland worden
doorgestuurd moet deze informatie worden gecontroleerd op volledigheid en worden ingevoerd
in luchtvaartprocessystemen. Ook voor deze extra handelingen wordt aan de aanvragende
piloot een tarief in rekening gebracht.
Onderdeel D
Met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/2011 inzake vliegend personeel kunnen
opleidingsinstellingen nieuwe opleidingsmodules aanvragen: de En Route Instrument
Rating (EIR) en de Competency Based Instrument Rating (CB-IR). Voor deze modules kan
zowel de praktijkopleiding als de theorieopleiding worden aangeboden. Hiertoe is de
tabel in het tweede lid van artikel 11 aangepast. Voor wat betreft de theorie geldt
dat hetzelfde tarief kan worden gehanteerd als voor de theoriemodules voor CPL, IR
e.d. Voor wat betreft de praktijkopleiding geldt dat de CB-IR valt onder de categorie
‘praktijkopleiding IR’. De EIR valt hier niet onder en wordt apart getarifeerd. Wat
werkzaamheden betreft is de beoordeling van de praktijkmodule EIR vergelijkbaar met
de omvang van de beoordeling van de CPL praktijkopleiding. Vandaar dat voor de EIR-praktijkmodule
hetzelfde tarief wordt gehanteerd als voor de CPL-praktijkmodule.
Voor handboekwijzigingen en varianten werden verschillende tarieven gehanteerd. Omdat
in beide gevallen sprake is van wijzigingen van het handboek worden deze tarieven
gelijkgesteld.
Onderdeel E
Met de toevoeging van een voetnoot bij het onderdeel Bijschrijving aanvullende classificatie
in tabel 7 van artikel 16, wordt het verschil in tarifering tussen bedrijven die rechtstreeks
een hoge rating aanvragen en bedrijven die dat op indirecte wijze (via wijziging van
hun erkenning) doen weggenomen. Voor operationele vergunningen is deze ongelijkheid
eerder ondervangen door toevoeging van een (gelijkluidende) voetnoot (voetnoot 9 bij
tabel 2 in artikel 17 van de Regeling tarieven luchtvaart 2008).
In tabel 7b van artikel 16 was abusievelijk wijziging van de Canadese CAR 573 Maintenance
Organisation Approval niet opgenomen. Deze omissie wordt hiermee hersteld.
Onderdeel F
In verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 965/2012 betreffende vluchtuitvoering
ondergaan de tabellen in artikel 17 enkele aanpassingen. Daar waar de omschrijving
van enkele onderdelen in de tabellen niet volledig was dan wel onjuist zijn deze hiermee
hersteld.
Onderdeel G
Op 6 maart 2014 is verordening (EU) nr. 139/2014 inzake luchthavens in werking getreden.
Hiermee wordt op Europees niveau de veiligheid van luchthavens gereguleerd. Deze regelgeving
is van toepassing op de openbare luchthavens voor commercieel luchtverkeer, met een
verharde baan van 800 meter of langer en waar instrument naderings- of vertrekprocedures
worden gevolgd. Op basis van de verordening inzake luchthavens moeten deze luchthavens
vóór 31 december 2017 beschikken over een Europees certificaat. De verordening inzake
luchthavens voorziet in een overgangstermijn waarbij de nationale certificaten (certificaten
gebaseerd op nationale regelgeving) voor luchthavens geldig blijven tot 31 december
2017. De Regeling tarieven luchtvaart 2008 bevat op dit moment alleen nog tarieven
voor de afgifte en wijziging van nationale certificaten. Teneinde ook voor de afgifte
en wijziging van een Europees certificaat een tarief te kunnen heffen wordt de regeling
aangepast. De hoogte van de tarieven voor de afgifte en wijziging van een certificaat
veranderen niet. In de tabel is het onderscheid in luchthavens zoals wordt gehanteerd
in de Wet luchtvaart (Titels 8.2, 8.3 en 8.4) aangehouden: luchthaven Schiphol, luchthavens
van nationale betekenis, en luchthavens van regionale betekenis. De luchthavens van
nationale betekenis worden in de tabel bij naam genoemd. ‘kleine luchthavens van regionaal
belang’ is in de tabel vervangen door: luchthavens van regionale betekenis.
Onderdeel H
Artikel 24 ondergaat enkele aanpassingen, onder meer in verband met de ontheffing-
en afwijkingsmogelijkheden die verordening (EG) nr. 216/2008 (hierna: de basisverordening)
biedt.
Allereerst wordt een omissie hersteld in het eerste lid, onderdeel a: voor wat betreft
verzoeken om ontheffing op grond van artikel 3.8 van de Wet luchtvaart (nationale
ontheffing) is destijds in de tarievenregeling geen onderscheid gemaakt tussen de
verschillende gewichtscategorieën luchtvaartuigen waar het betreft helikopters. Dat
wordt hiermee hersteld. De tarieven voor helikopters van 2.700 kg of lichter is gelijk
getrokken met de tarieven voor overige luchtvaartuigen van 5.700 en lichter.
Artikel 14, vierde lid, van de basisverordening biedt de bevoegde luchtvaartautoriteit
van de lidstaten de mogelijkheid ontheffing te verlenen van de vereisten op grond
van de verordening (de zogenoemde ‘exemptions’). Voor aanvragen om ontheffing wordt
een vast tarief geheven met na overschrijding van 5 uur een uurprijs. Omdat sommige
aanvragen complexer zijn, vergt de behandeling daarvan ook meer tijd. Vandaar dat
gekozen is naast een vast tarief een uurtarief te stellen voor een aanvraag die meer
dan 5 uur in beslag neemt.
Het zesde lid van artikel 14 van de basisverordening biedt de bevoegde luchtvaartautoriteit
van de lidstaten verder de mogelijkheid afwijking toe te staan van de vereisten op
grond van de verordening (de zogenoemde ‘derogations’).
Ook voor derogations geldt dat sommige aanvragen complexer zijn en meer behandelingstijd
vergen. Vandaar dat ook hier naast een vast tarief een aanvullend uurtarief geldt,
indien de aanvraag meer dan 5 uur in beslag neemt.
Op grond van de basisverordening stelt het Europees Agentschap voor de veiligheid
van de luchtvaart aanvaardbare wijzen van naleving (de zogenoemde Acceptable Means
of Compliance) vast voor de uitvoering van de basisverordening en de uitvoeringsvoorschriften
daarvan. Een organisatie of persoon mag ook een alternatieve wijze van naleving (de
zogenoemde Alternative Acceptable Means of Compliance) gebruiken om overeenstemming
te bereiken met de basisverordening en uitvoeringsvoorschriften daarvan in de verordeningen
betreffende vliegend personeel en vluchtuitvoering. Voordat een organisatie of persoon
de aangedragen alternatieve wijze van naleving toepast dient deze ingevolge de verordeningen
goedgekeurd te zijn door de bevoegde autoriteit. Voor de beoordeling wordt een vast
tarief in rekening gebracht. Ieder ander bedrijf dat of andere persoon die van dezelfde
alternatieve wijze van naleving gebruik wil maken, zal daartoe een aparte aanvraag
moeten indienen bij de bevoegde autoriteit. Afhankelijk van de complexiteit van de
aanvraag wordt naast het vaste tarief een uurtarief gesteld indien de behandeling
van de aanvraag meer dan 5 uur in beslag neemt. Dit tarief betreft niet de alternatieve
wijzen van naleving waarvan de bevoegde autoriteit kan bepalen dat deze door alle
organisaties of personen moeten worden gebruikt.
Artikel II (wijziging Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen)
Onderdeel A
In artikel 1 wordt een alfabetische rangschikking gehanteerd.
Onderdeel B
In artikel 3 zijn de verwijzingen naar het Besluit luchtvaartuigen 2008 gecorrigeerd.
Artikel III (wijziging Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid)
Ingevolge onderdeel ORO.GEN.115 van bijlage III bij verordening (EU) nr. 965/2012
inzake vluchtuitvoering dient de bevoegde autoriteit de vorm en wijze waarop de aanvraag
van een certificaat van exploitant of wijziging van een bestaand certificaat wordt
ingediend vast te stellen. Met het nieuwe artikel 2.3. wordt hieraan gevolg gegeven.
De aanvraagformulieren zijn te downloaden vanaf de website van de Inspectie Leefomgeving
en Transport (www.ilent.nl).
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld