Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 7 november 2014, nr. IENM/BSK-2014/221705, tot wijziging van de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband met de toepassing van diverse luchtvaartverordeningen betreffende brevettering, vluchtuitvoering en luchthavens en enkele andere wijzigingen

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 1.7, tweede lid, van de Wet luchtvaart, artikel 8, derde lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, de artikelen 4 en 22, derde lid, van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en artikel 5 van het Besluit vluchtuitvoering;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven luchtvaart 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 5a

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een certificaat voor examinator als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011, is een vast tarief verschuldigd van € 290.

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de verlenging van de geldigheidsduur van een certificaat als bedoeld in het eerste lid, is een vast tarief verschuldigd van € 230.

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor bijschrijving op een certificaat als bedoeld in het eerste lid, is een vast tarief verschuldigd van € 70.

B

Artikel 6 komt te luiden:

Artikel 6

  • 1. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:

    • a. ATPL;

    • b. CPL;

    • c. MPL (A), met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 516.

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:

    • a. PPL;

    • b. BPL, met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in de verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 497.

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een:

    • a. RPL;

    • b. CPL FB, met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart, of

    • c. LAPL(A);

    • d. LAPL(H), met daarop weergegeven een of meerdere bevoegdverklaringen als bedoeld in de verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 497.

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011, niet zijnde de bevoegdverklaring RT of LPE, is een vast tarief verschuldigd van € 104.

  • 5. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte dan wel voor de verlenging of hernieuwde afgifte van een instructeurbevoegdverklaring voor luchtvarenden als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart of een certificaat als instructeur als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 134.

  • 6. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring RT en een bevoegdverklaring LPE met de bijbehorende taalvaardigheid als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 53.

  • 7. Voor de behandeling van een aanvraag voor validatie, conversie van bewijzen van bevoegdheid en aanvaarding van klasse en typebevoegdverklaringen als bedoeld in bijlage 3 van verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 61.

  • 8. Voor de vernieuwing van een document als bedoeld in het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en in verordening (EU) nr. 1178/2011 is een vast tarief verschuldigd van € 61.

  • 9. Voor de behandeling van een aanvraag voor de conversie van een door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart afgegeven LAPL in het eenmalige bulkproces tussen de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart en de minister geldt een vast tarief van € 12 voor de LAPL (S) en de LAPL (B).

C

In artikel 7, onderdeel c, wordt de zinsnede ‘medisch dossier naar een andere bevoegde autoriteit’ telkens vervangen door: medisch dossier, in verband met conversie van een bewijs van bevoegdheid, door of naar een andere bevoegde autoriteit.

D

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. De tabel in het tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

a. Na het onderdeel Opleidingsmodule praktijk IR wordt een onderdeel toegevoegd luidende: Opleidingsmodule praktijk EIR € 1.077.

b. Het onderdeel Variant op opleidingsmodule IR € 405 wordt vervangen door: Variant op opleidingsmodule IR, EIR € 415.

c. Het onderdeel Opleidingsmodule theorie CPL, IR, ATP, per module, wordt vervangen door: Opleidingsmodule theorie CPL, IR, EIR/CB-IR, ATP, per module.

2. De tabel in het vierde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. het onderdeel Goedkeuring gewijzigd handboek (OM, TM per opleidingsmodule, SMM), per deel of subdeel, komt te luiden:

Goedkeuring gewijzigd handboek, per deel of subdeel € 415.

b. In het onderdeel Overige aanvragen (zoals het inzetten van een simulator voor een ander type training dan waarvoor het bedoeld is, of goedkeuring van een eigen ontwerp van een logboek), per besluit, wordt ‘€ 404’ vervangen door: € 415.

E

Artikel 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. In tabel 7 wordt bij het onderdeel Bijschrijving aanvullende classificatie een voetnoot geplaatst, luidende:

1. Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief als bedoeld in de tabellen 1 en 4 van dit artikel getarifeerd.

2. In tabel 7b wordt het onderdeel – Verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement, vervangen door: – Wijziging en verlenging, exclusief beoordeling TCCA-supplement.

F

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 1

Producten eerste afgifte AOC

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, >19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, alleen geschikt voor vracht1

Basistarief2

€ 3.0953

€ 3.7674

€ 23.548

€ 24.489

Plus:

Pax (A1)

€ 538

€ 538

€ 538

€ 538

Cargo (A2)

 

€ 404

€ 538

€ 807

Emergency Medical Service per type (A3)

 

€ 807

€ 1.614

€ 1.614

Helicopter Emergency Medical Service per type (A3)

   

€ 1.796

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 269

€ 269

 

IFR per class/type

 

€ 538

€ 538

 

Bijschrijving:

       

– Extra class/type5

€ 807

€ 807

€ 4.037

€ 8.073

– Extra luchtvaartuig registratie van aanvraagde class/type

€ 67

€ 67

€ 135

€ 135

– Area of operation (per area)6

 

€ 538

€ 538

€ 538

– Area of operation worldwide in 1 aanvraag6

 

€ 2.691

€ 2.691

€ 2.691

Special approval:6

– Per Low visibility procedure per type per approval:

° CAT II (E1)

° CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

° Take off below specified minima (E5)

° Lower than CAT I

° Other than Standard CAT II

° Approaches utilising EVS

   

€ 1.198

€ 1.198

– MNPS (E6) per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNP (E10) per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNAV7(E8) per type

   

€ 1.198

€ 1.198

– ETOPS (E7) per type

   

€ 1.796

€ 1.796

– RVSM (E9) per type

   

€ 599

€ 599

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 1.087

€ 1.087

– Helicopter offshore operations per type (E12)

   

€ 1.796

 

– Helicopter Hoist operations per type (E13)

   

€ 1.196

 

– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)

   

€ 1.796

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.856

€ 1.856

Overige acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’):

– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval

 

€ 538

€ 1.077

€ 1.077

– Electronic Flight Bag per type

   

€ 2.153

€ 2.153

– Steep approach per type/runway

   

€ 1.614

€ 1.614

User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 428

€ 428

Alternative training and qualification programme per type

   

€ 4.306

€ 4.306

– Other self-supporting operational control than home base8:

° binnen Nederland

° binnen Europa

° buiten Europa

 

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.229

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.229

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.229

Ontheffing/afwijking per besluit < 2 maanden9

€ 299

€ 299

€ 299

€ 299

Ontheffing/afwijking per besluit > 2 maanden9

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

Goedkeuring wet lease-out10

   

€ 404

€ 404

1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als

bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.

2 Voor de ‘eerste afgifte AOC’ is inbegrepen: beoordeling en goedkeuring van de managementorganisatie en veiligheids- en kwaliteitsorganisatie; beoordeling en goedkeuring van het Operations Manual (OM) (Part A, B, C en D); bijschrijving van 1 vliegtuig/helikopter (class/type) inclusief bijbehorende trainingsprogramma’s en 1 registratie luchtvaartuig; beoordeling en goedkeuring van kwalificatie van management- en overige stafleden; 1 area of operation (voor ‘AtoA/VFR only’ geldt: AMS FIR only). Special approvals en Overige approvals & acceptances, als benoemd in bovenstaande tabel, zijn niet inbegrepen.

3 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 7.896.

4 Het tarief geldt bij gebruik van het ILT specimen handboek. Indien geen gebruik wordt gemaakt van het ILT specimen handboek dan geldt een tarief van € 8.554.

5 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual en trainingsprogramma.

Onder ‘class’ wordt verstaan een luchtvaartuig per manufacturer/model/series.

6 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.

7 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.

8 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.

9 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd zoals vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.

10 Het tarief is van toepassing op afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B inzake het leasebeleid.

2. In het tweede lid wordt de tabel vervangen door onderstaande tabel:

Tabel 2

Wijzigingen

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only

SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1

ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar dan alleen geschikt voor vracht1

Pax (A1)

€ 538

€ 538

€ 538

€ 2.253

Overgang van AOC AtoA naar een AOC AtoB9

       

Cargo (A2)

 

€ 404

€ 538

€ 807

Emergency Medical Service per type (A3)

 

€ 807

€ 1.614

€ 1.614

Helicopter Emergency Medical Service per type (A3)

   

€ 1.796

 

VFR night per class/type (D2)

 

€ 269

€ 269

 

IFR per class/type

 

€ 538

€ 538

 

Bijschrijving:

       

– Extra class/type2

€ 807

€ 807

€ 4.037

€ 8.073

– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag

€ 67

€ 67

€ 141

€ 141

– Bijschrijving luchtvaartuig: registratie per dag, binnen bestaand type2

€ 141

€ 141

€ 404

€ 404

– Extra registratie per dag

€ 67

€ 67

€ 141

€ 141

Afschrijving class/type3

€ 269

€ 269

€ 571

€ 571

Afschrijving luchtvaartuig: Registratie per dag

€ 141

€ 141

€ 269

€ 269

Dry lease out per dag

   

€ 428

€ 428

Toeslag dry lease in (goedkeuring)

   

€ 142

€ 142

– Area of operation (per area)4

 

€ 538

€ 538

€ 538

– Area of operation world wide in 1 aanvraag4

 

€ 2.691

€ 2.691

€ 2.691

Special approval:4

– Per Low visibility procedure per type per approval:

º CAT II (E1)

º CAT III A or B or C (E2 t/m E4)

º Take Off below specified minima (E5)

º Lower than CAT I

º Other than Standard CAT II

º Approaches utilising EVS

   

€ 1.198

€ 1.198

– MNPS (E6), per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNP (E10), per type

   

€ 1.614

€ 1.614

– RNAV5(E8), per type

   

€ 1.198

€ 1.198

– ETOPS (E7), per type

   

€ 1.796

€ 1.796

– RVSM (E9), per type

   

€ 599

€ 599

– Gevaarlijke stoffen (E11)

   

€ 599

€ 599

– Helicopter Offshore operations per type (E12)

   

€ 1.713

 

– Helicopter Hoist operations per type (E13)

   

€ 1.198

 

– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)

   

€ 1.796

 

– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation) (E14)

   

€ 1.856

€ 1.856

Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4

– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval

 

€ 538

€ 1.077

€ 1.077

– MEL revisie per type

€ 135

€ 135

€ 672

€ 672

– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging

   

€ 2.153

€ 2.153

– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging

   

€ 1.614

€ 1.614

– User approval per synthetisch trainingstoestel

   

€ 428

€ 428

– Alternative training and qualification programme per type

   

€ 4.306

€ 4.306

– Other self-supporting operational control than home base6

º binnen Nederland

º binnen Europa

º buiten Europa

 

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.230

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.230

€ 1.077

€ 2.153

€ 3.230

Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval:

Goedkeuring/acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7

   

€ 283

€ 424

Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval:

Goedkeuring/acceptatie handboekrevisie per sub deel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7

€ 141

€ 141

€ 424

€ 749

Goedkeuring/acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/type, per programma

€ 135

€ 135

€ 404

€ 404

Goedkeuring/acceptatie personen (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per persoon

€ 135

€ 135

€ 404

€ 404

Goedkeuring/acceptatie overige stafleden, per persoon

€ 135

€ 135

€ 135

€ 135

Wijziging operator naam en/of principal place of business

€ 135

€ 135

€ 135

€ 135

Goedkeuring wet lease (in- en out)10

   

€ 404

€ 404

Ontheffing/afwijking per besluit < 2 maanden8

€ 299

€ 299

€ 299

€ 299

Ontheffing/afwijking per besluit > 2 maanden8

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

€ 1.428

Overige wijzigingen, per besluit

€ 269

€ 269

€ 269

€ 269

1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.

2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.

3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.

4 Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck). Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager voornemens is te gaan vliegen.

5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.

6 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.

7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification Programme and other self-supporting operational control than home.

8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening (EG) nr. 3922/91.

9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd. Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot 2.

10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en voor afwijkende wet-lease out operaties zoals beschreven in de AIC-B 05/10 inzake het leasebeleid.

G

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 2. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een certificaat als bedoeld in artikel 8a van de basisverordening zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 2

    Omschrijving

    Afgifte (verschuldigd in het jaar van afgifte)

    – Certificaat voor luchthaven Schiphol

    € 122.976

    – Certificaat voor de luchthavens Rotterdam Airport, Groningen Eelde Airport, Maastricht Aachen Airport en Lelystad Airport

    € 24.937

    – Certificaat voor luchthavens van regionale betekenis

    € 5.387

2. In het derde lid (nieuw) wordt de zinsnede ‘in het eerste lid’, vervangen door: in het eerste en tweede lid.

H

Artikel 24 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid, onderdeel a, komt te luiden:

  • a. artikel 3.8, eerste lid, onderdeel a, van de Wet luchtvaart om de luchtvaart uit te oefenen met een luchtvaartuig, dat niet luchtwaardig is, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    • € 206 voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg; en

    • € 845 voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg.

2. Er worden drie leden toegevoegd, luidende:

  • 3. Voor de behandeling van een aanvraag voor de afgifte van een ontheffing als bedoeld in artikel 14, vierde lid, van de basisverordening, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:

    Tabel 2

    Omschrijving

       

    Behandelingsduur aanvraag

    ≤ 5 uren

    > 5 uren additioneel per uur

    t.a.v. luchtvaartuigen

    – voor helikopters ≤ 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen ≤ 5.700 kg

    – voor helikopters > 2.700 kg en voor overige luchtvaartuigen > 5.700 kg

    € 206

    € 845

    € 135

    € 135

    t.a.v. overig

    € 845

    € 135

  • 4. Voor de behandeling van een aanvraag tot afwijking als bedoeld in artikel 14, zesde lid, van de basisverordening is een vast tarief verschuldigd van € 845, tenzij de behandeling van de aanvraag meer dan 5 uur in beslag neemt. Voor elk volgend uur zal dan een uurprijs van € 135 gerekend worden additioneel aan het vaste tarief.

  • 5. Voor de behandeling van een aanvraag om gebruik te maken van een Alternative Acceptable Means of Compliance op grond van ORA.GEN.120 of ARA.GEN.120 van verordening (EU) nr. 1178/2011 en ORO.GEN.120 of ARO.GEN.120 van verordening (EU) nr. 965/2012 is een vast tarief verschuldigd van € 845, tenzij de behandeling van de aanvraag meer dan 5 uur in beslag neemt. Voor elk volgend uur zal dan een uurprijs van € 135 gerekend worden additioneel aan het vaste tarief.

ARTIKEL II

De Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 komt te luiden:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

aanvrager:

degene op wiens naam de minister een luchtvaartuig zal inschrijven indien deze aan de hier gestelde regels voldoet;

CAMO:

ingevolge bijlage I bij verordening (EG) nr. 2042/2003 erkende management organisatie voor blijvende luchtwaardigheid (Continuing Airworthiness Management Organisation);

minister:

minister van Infrastructuur en Milieu;

register:

Nederlandse register voor burgerluchtvaartuigen.

B

In de artikelen 3, onderdeel e, en 7, onderdeel d, vervalt de zinsnede ‘als bedoeld in artikel 1 van het Besluit luchtvaartuigen 2008,’.

ARTIKEL III

De Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.1 wordt onder vervanging van de punt aan het slot van het onderdeel verordening (EU) nr. 748/2012 door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

verordening (EU) nr. 965/2012:

verordening (EU) nr. 965/2012 van de Commissie van 5 oktober 2012 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures voor vluchtuitvoering, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad.

B

Na artikel 2.2. wordt een artikel toegevoegd, luidende:

Artikel 2.3. (aanvraag AOC)

Een aanvraag voor een certificaat als bedoeld in ORO.GEN.115 van verordening (EU) nr. 965/2012 wordt ingediend bij de bevoegde autoriteit door middel van een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier waarvan exemplaren bij de bevoegde autoriteit te verkrijgen zijn.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling wijzigt allereerst de Regeling tarieven luchtvaart 2008 in verband met de toepassing van enkele luchtvaartverordeningen betreffende vliegend personeel, vluchtuitvoering, en luchthavens, te weten verordening (EU) nr. 1178/20111 inzake vliegend personeel, verordening (EU) nr. 965/20122 inzake vluchtuitvoering en verordening (EU) nr. 139/20143 inzake luchthavens. Daarnaast past deze regeling op enkele onderdelen de Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen en de Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid aan.

Verordening (EU) nr. 1178/2011 betreffende vliegend personeel en verordening (EU) nr. 965/2012 betreffende vluchtuitvoering zijn in werking getreden maar laten op diverse punten de lidstaten de mogelijkheid om de toepassing ervan uit te stellen door middel van een zogenoemde opt-out. Nederland maakt gebruik van deze opt-out mogelijkheden waardoor de verordeningen op verschillende onderdelen stapsgewijs van toepassing worden. Dit heeft gevolgen voor de tarieven inzake brevettering en vluchtuitvoering. Ten aanzien van de verordening betreffende vliegend personeel met betrekking tot de verschillende brevetten, waarbij deels de opt-out is verstreken, is de Regeling tarieven luchtvaart 2008 reeds eerder aangepast. In het kader van de nog lopende opt-outs betreffende brevettering worden de betreffende tarieven op enkele onderdelen aangepast. Voor wat betreft de verordening inzake vluchtuitvoering verstrijkt de eerstvolgende opt-out eind oktober 2014. De tarieven voor producten die hieruit voortvloeien of wijzigen zijn met deze regeling waar nodig aangepast.

De verordening betreffende luchthavens die onlangs in werking is getreden bepaalt dat luchthavens die onder het toepassingsbereik van de verordening vallen vóór 31 december 2017 dienen te beschikken over een Europees certificaat. Met deze regeling wordt voorzien in een tarief voor de afgifte en wijziging van dit certificaat.

Met deze regeling wordt tevens in de Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid de procedure vastgesteld voor de aanvraag voor een zogenoemde Air Operator Certificate (AOC).

In de artikelgewijze toelichting zal op de wijzigingen van de verschillende regelingen nader worden ingegaan.

Van de gelegenheid is tenslotte gebruik gemaakt om enkele omissies te herstellen.

Administratieve lasten en nalevingskosten

Deze regeling bevat geen informatieverplichtingen aan de overheid en leidt dan ook niet tot extra administratieve lasten voor burger en bedrijfsleven. Evenmin brengt deze regeling nalevingskosten met zich.

Inwerkingtreding

In dit geval wordt afgeweken van de vaste verandermomenten aangezien deze regeling tariefaanpassingen betreft in het kader van de uitvoering van verordeningen. Om deze reden is deze regeling niet op www.internetconsultatie.nl ter consultatie aangeboden.

Artikelsgewijs

Artikel I (wijziging Regeling tarieven luchtvaart 2008)

Onderdeel A

Ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 inzake vliegend personeel dient een examinator te beschikken over een door de bevoegde autoriteit verstrekt certificaat voor examinator. Voor de behandeling van de aanvraag voor afgifte van het certificaat wordt een tarief vastgesteld. Ook voor de behandeling van de aanvraag tot verlenging van de geldigheidsduur van het certificaat alsmede tot wijziging van het certificaat wordt een tarief in rekening gebracht. De wijziging kan een bijschrijving van een of meer bevoegdverklaringen aan het certificaat inhouden.

Onderdeel B

In verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/2011 inzake vliegend personeel ondergaat artikel 6 enkele aanpassingen. Zo worden in dit artikel tarieven voor de zogenoemde LAPL (Light Aircraft Pilot Licence), het bewijs van bevoegdheid als recreatief vlieger, geïntroduceerd. Het betreft tarieven voor brevetten voor lichte vliegtuigen (LAPL(A)) en lichte helikopters (LAPL(H)).

De brevetten voor LAPL zweefvliegtuigen (LAPL(S)) en LAPL luchtballonnen (LAPL(B)) die werden uitgegeven door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) worden ingevolge verordening (EU) nr. 1178/2011 per 8 april 2015 uitgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit betekent dat bestaande brevetten, die door de KNVvL werden uitgegeven, worden geconverteerd. Het gaat om de GPL (Glider Pilot Licence) en BPL (Balloon Pilot Licence) brevetten die nu op grond van bijlage I bij verordening (EU) nr. 1178/2011 (Deel FCL) worden geconverteerd naar een LAPL (S) en LAPL (B). De betreffende brevetgegevens waar de KNVvL over beschikt worden ‘in bulk’ overgedragen aan de ILT. Het behandelen van aanvragen via een verkort proces is daarmee mogelijk en leidt tot een bijzonder tarief. Het tarief voor de conversie van de brevetten van GPL (naar LAPL S) en BPL (naar LAPL B), waarvoor de aanvraag en ondersteunende gegevens via de KNVvL worden aangeleverd bedraagt € 12 per brevet. De aanvrager kan ook individueel om de conversie van zijn brevet verzoeken. Het verschuldigde tarief zal in dat geval hoger zijn dan het tarief bij een ‘bulkaanvraag’. Bij het tot stand komen van deze regeling was nog geen tarief voor individuele aanvragen vastgesteld.

Onderdeel C

Wanneer medische dossiers vanuit een andere bevoegde autoriteit naar Nederland worden doorgestuurd moet deze informatie worden gecontroleerd op volledigheid en worden ingevoerd in luchtvaartprocessystemen. Ook voor deze extra handelingen wordt aan de aanvragende piloot een tarief in rekening gebracht.

Onderdeel D

Met de toepassing van verordening (EU) nr. 1178/2011 inzake vliegend personeel kunnen opleidingsinstellingen nieuwe opleidingsmodules aanvragen: de En Route Instrument Rating (EIR) en de Competency Based Instrument Rating (CB-IR). Voor deze modules kan zowel de praktijkopleiding als de theorieopleiding worden aangeboden. Hiertoe is de tabel in het tweede lid van artikel 11 aangepast. Voor wat betreft de theorie geldt dat hetzelfde tarief kan worden gehanteerd als voor de theoriemodules voor CPL, IR e.d. Voor wat betreft de praktijkopleiding geldt dat de CB-IR valt onder de categorie ‘praktijkopleiding IR’. De EIR valt hier niet onder en wordt apart getarifeerd. Wat werkzaamheden betreft is de beoordeling van de praktijkmodule EIR vergelijkbaar met de omvang van de beoordeling van de CPL praktijkopleiding. Vandaar dat voor de EIR-praktijkmodule hetzelfde tarief wordt gehanteerd als voor de CPL-praktijkmodule.

Voor handboekwijzigingen en varianten werden verschillende tarieven gehanteerd. Omdat in beide gevallen sprake is van wijzigingen van het handboek worden deze tarieven gelijkgesteld.

Onderdeel E

Met de toevoeging van een voetnoot bij het onderdeel Bijschrijving aanvullende classificatie in tabel 7 van artikel 16, wordt het verschil in tarifering tussen bedrijven die rechtstreeks een hoge rating aanvragen en bedrijven die dat op indirecte wijze (via wijziging van hun erkenning) doen weggenomen. Voor operationele vergunningen is deze ongelijkheid eerder ondervangen door toevoeging van een (gelijkluidende) voetnoot (voetnoot 9 bij tabel 2 in artikel 17 van de Regeling tarieven luchtvaart 2008).

In tabel 7b van artikel 16 was abusievelijk wijziging van de Canadese CAR 573 Maintenance Organisation Approval niet opgenomen. Deze omissie wordt hiermee hersteld.

Onderdeel F

In verband met de toepassing van verordening (EU) nr. 965/2012 betreffende vluchtuitvoering ondergaan de tabellen in artikel 17 enkele aanpassingen. Daar waar de omschrijving van enkele onderdelen in de tabellen niet volledig was dan wel onjuist zijn deze hiermee hersteld.

Onderdeel G

Op 6 maart 2014 is verordening (EU) nr. 139/2014 inzake luchthavens in werking getreden. Hiermee wordt op Europees niveau de veiligheid van luchthavens gereguleerd. Deze regelgeving is van toepassing op de openbare luchthavens voor commercieel luchtverkeer, met een verharde baan van 800 meter of langer en waar instrument naderings- of vertrekprocedures worden gevolgd. Op basis van de verordening inzake luchthavens moeten deze luchthavens vóór 31 december 2017 beschikken over een Europees certificaat. De verordening inzake luchthavens voorziet in een overgangstermijn waarbij de nationale certificaten (certificaten gebaseerd op nationale regelgeving) voor luchthavens geldig blijven tot 31 december 2017. De Regeling tarieven luchtvaart 2008 bevat op dit moment alleen nog tarieven voor de afgifte en wijziging van nationale certificaten. Teneinde ook voor de afgifte en wijziging van een Europees certificaat een tarief te kunnen heffen wordt de regeling aangepast. De hoogte van de tarieven voor de afgifte en wijziging van een certificaat veranderen niet. In de tabel is het onderscheid in luchthavens zoals wordt gehanteerd in de Wet luchtvaart (Titels 8.2, 8.3 en 8.4) aangehouden: luchthaven Schiphol, luchthavens van nationale betekenis, en luchthavens van regionale betekenis. De luchthavens van nationale betekenis worden in de tabel bij naam genoemd. ‘kleine luchthavens van regionaal belang’ is in de tabel vervangen door: luchthavens van regionale betekenis.

Onderdeel H

Artikel 24 ondergaat enkele aanpassingen, onder meer in verband met de ontheffing- en afwijkingsmogelijkheden die verordening (EG) nr. 216/2008 (hierna: de basisverordening) biedt.

Allereerst wordt een omissie hersteld in het eerste lid, onderdeel a: voor wat betreft verzoeken om ontheffing op grond van artikel 3.8 van de Wet luchtvaart (nationale ontheffing) is destijds in de tarievenregeling geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende gewichtscategorieën luchtvaartuigen waar het betreft helikopters. Dat wordt hiermee hersteld. De tarieven voor helikopters van 2.700 kg of lichter is gelijk getrokken met de tarieven voor overige luchtvaartuigen van 5.700 en lichter.

Artikel 14, vierde lid, van de basisverordening biedt de bevoegde luchtvaartautoriteit van de lidstaten de mogelijkheid ontheffing te verlenen van de vereisten op grond van de verordening (de zogenoemde ‘exemptions’). Voor aanvragen om ontheffing wordt een vast tarief geheven met na overschrijding van 5 uur een uurprijs. Omdat sommige aanvragen complexer zijn, vergt de behandeling daarvan ook meer tijd. Vandaar dat gekozen is naast een vast tarief een uurtarief te stellen voor een aanvraag die meer dan 5 uur in beslag neemt.

Het zesde lid van artikel 14 van de basisverordening biedt de bevoegde luchtvaartautoriteit van de lidstaten verder de mogelijkheid afwijking toe te staan van de vereisten op grond van de verordening (de zogenoemde ‘derogations’).

Ook voor derogations geldt dat sommige aanvragen complexer zijn en meer behandelingstijd vergen. Vandaar dat ook hier naast een vast tarief een aanvullend uurtarief geldt, indien de aanvraag meer dan 5 uur in beslag neemt.

Op grond van de basisverordening stelt het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart aanvaardbare wijzen van naleving (de zogenoemde Acceptable Means of Compliance) vast voor de uitvoering van de basisverordening en de uitvoeringsvoorschriften daarvan. Een organisatie of persoon mag ook een alternatieve wijze van naleving (de zogenoemde Alternative Acceptable Means of Compliance) gebruiken om overeenstemming te bereiken met de basisverordening en uitvoeringsvoorschriften daarvan in de verordeningen betreffende vliegend personeel en vluchtuitvoering. Voordat een organisatie of persoon de aangedragen alternatieve wijze van naleving toepast dient deze ingevolge de verordeningen goedgekeurd te zijn door de bevoegde autoriteit. Voor de beoordeling wordt een vast tarief in rekening gebracht. Ieder ander bedrijf dat of andere persoon die van dezelfde alternatieve wijze van naleving gebruik wil maken, zal daartoe een aparte aanvraag moeten indienen bij de bevoegde autoriteit. Afhankelijk van de complexiteit van de aanvraag wordt naast het vaste tarief een uurtarief gesteld indien de behandeling van de aanvraag meer dan 5 uur in beslag neemt. Dit tarief betreft niet de alternatieve wijzen van naleving waarvan de bevoegde autoriteit kan bepalen dat deze door alle organisaties of personen moeten worden gebruikt.

Artikel II (wijziging Regeling inschrijving Nederlandse burgerluchtvaartuigen)

Onderdeel A

In artikel 1 wordt een alfabetische rangschikking gehanteerd.

Onderdeel B

In artikel 3 zijn de verwijzingen naar het Besluit luchtvaartuigen 2008 gecorrigeerd.

Artikel III (wijziging Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid)

Ingevolge onderdeel ORO.GEN.115 van bijlage III bij verordening (EU) nr. 965/2012 inzake vluchtuitvoering dient de bevoegde autoriteit de vorm en wijze waarop de aanvraag van een certificaat van exploitant of wijziging van een bestaand certificaat wordt ingediend vast te stellen. Met het nieuwe artikel 2.3. wordt hieraan gevolg gegeven. De aanvraagformulieren zijn te downloaden vanaf de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport (www.ilent.nl).

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad

X Noot
2

Verordening (EU) nr. 965/2012 van de Commissie van 5 oktober 2012 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures voor vluchtuitvoering, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad

X Noot
3

Verordening (EU) nr. 139/2014 van de Commissie van 12 februari 2014 tot vaststelling van eisen en administratieve procedures voor luchthavens, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad

Naar boven