Instelling BVG Reduced Light A ten behoeve van vliegen met nachtzichtapparatuur (weken 2 tot en met 9)

3 Januari 2014

Nr. MLA/325/2013

De Minister van Defensie,

Gelezen het verzoek van de commandant van de vliegbasis Leeuwarden en van de commandant van de vliegbasis Volkel van 21 december 2013;

Gelet op de artikelen 8 en 9 van het Luchtverkeersreglement;

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris Infrastructuur en Milieu;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van het oefenen met nachtzichtapparatuur door jachtvliegtuigen wordt als oefengebied het volgende bijzondere luchtverkeersgebied (BVG) aangewezen, te noemen BVG Reduced Light A. Dit gebied wordt begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    van 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E naar 53°33'38.00"N 006°36'24.00"E, naar 53°31'22.00"N 006°40'20.00"E, naar 53°30'15.00"N 006°44'30.00"E, naar

    53°24'37.00"N 006°36'30.00"E, naar 52°48'02.89"N 005°17'10.78"E, naar

    52°43'30.00"N 004°33'40.00"E, naar 52°45'25.00"N 004°28'03.00"E, naar

    52°48'19.15"N 004°21'00.00"E, naar 53°05'00.00"N 004°21'00.00"E, naar

    53°06'10.00"N 004°30'56.00"E, naar 53°09'17.00"N 004°40'28.00"E, naar

    53°11'06.00"N 004°38'07.51"E, via een cirkelboog met als middelpunt 53°15'00.00"N

    004°57'00.00"E en een straal van 12 nautische mijlen met de wijzers van de klok naar 53°15'00.00"N 004°37'01.38"E, naar 53°15'00.00"N 004°43'40.92"E, via een cirkelboog met als middelpunt 53°15'00.00"N 004°57'00.00"E en een straal van 8 nautische mijlen met de wijzers van de klok naar 53°22'29.07"N 004°52'20.47"E, naar 53°26'24.00"N 005°10'00.00"E, naar 53°30'00.00"N 005°34'00.00"E en terug naar 53°40'00.00"N 006°30'00.00"E, van FL 065 tot FL 095, met uitzondering van de gebieden met de aanduiding EHR 2, EHR 4, EHR 8, EHD 49, indien als actief gemeld (zie figuur).

  • 2. Het BVG Reduced Light A, genoemd in het eerste lid, wordt ingesteld op de hieronder genoemde data en tijdstippen:

    Week 2

    maandag 6 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 7 januari 2014van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 8 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 9 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 3

    maandag 13 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 14 januari 2014van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 15 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 16 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 4

    maandag 20 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 21 januari 2014van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 22 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 23 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 5

    maandag 27 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 28 januari 2014van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 29 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 30 januari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 7

    maandag 10 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 11 februari 2014van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 12 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 13 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 8

    maandag 17 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 18 februari 2014van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 19 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 20 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    Week 9

    maandag 24 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    dinsdag 25 februari 2014van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    woensdag 26 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd;

    donderdag 27 februari 2014 van 16:00 uur tot 22:30 uur lokale tijd.

    BVG Reduced Light A

    BVG Reduced Light A

Artikel 2

Voor het gebruik van het BVG Reduced Light A gelden de volgende regels:

  • a. het BVG is alleen toegankelijk voor aan de oefening deelnemende eenheden;

  • b. het AOCS NM geeft toestemming aan deelnemende gezagvoerders het BVG binnen te vliegen;

  • c. binnen het BVG dienen de deelnemende gezagvoerders gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S;

  • d. binnen het BVG onderhouden gezagvoerders continu tweezijdig radiocontact met het AOCS NM;

  • e. binnen het BVG handhaven gezagvoerders een vliegzicht van 8 kilometer; het luchtvaartuig is vrij van wolken;

  • f. binnen het BVG passen gezagvoerders in voorkomend geval de juiste afbreekregels toe;

  • g. met betrekking tot de separatie van luchtverkeer in het BVG en civiel luchtverkeer gebruikmakend van het civiele ATS-routenetwerk binnen het Amsterdam FIR geldt dat het “Shaded Area principe”, waarbij OAT- en GAT-luchtverkeer tot aan de rand van het BVG mogen opereren en OAT 5 nautische mijlen of 1000 voet vrij blijft van GAT, onverkort van toepassing is; voor de separatie ten opzichte van luchtverkeer buiten het Amsterdam FIR geldt de reguliere separatie waarbij aan beide zijden van de BVG-grens een buffer van 2,5 nautische mijl wordt gehanteerd.

Artikel 3

Onverminderd hetgeen wordt bepaald in artikel 2 mogen niet aan de oefening deelnemende luchtvaartuigen om operationele redenen het BVG Reduced Light A kruisen of voor andere doeleinden gebruiken na onderling overleg tussen het AOCS NM LVL en AOCS NM LGL onder door het AOCS NM LGL te stellen voorwaarden.

Artikel 4

Het AOCS NM is verantwoordelijk voor het binnen het BVG Reduced Light A houden van het onder haar begeleiding staande, deelnemende luchtverkeer.

Artikel 5

Handelen in strijd met artikel 2, onderdeel a, van deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 6

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 6 januari 2014 en vervalt op 28 februari 2014.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze: De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, S.H.P.M. Pellemans Kolonel-vlieger

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, DienstenCentrum Juridische Dienst-verlening, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Postbus 90004, 3509 AA Utrecht. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

De vliegers van de Koninklijke Luchtmacht dienen te worden getraind in het vliegen bij duisternis waarbij gebruik wordt gemaakt van nachtzichtapparatuur. Gebruik van deze nachtzichtapparatuur (Night Vision Goggles) maakt het voeren van navigatieverlichting aan het luchtvaartuig onwenselijk in verband met verblinding van vliegers die nachtzichtapparatuur gebruiken. In de luchtvaartwetgeving is het vliegen zonder navigatieverlichting slechts toegestaan in speciaal gereserveerde oefengebieden of in voor dat doel gereserveerd luchtruim, zogenaamde bijzondere luchtverkeersgebieden (BVG’s). In het kader van deze oefening waarbij vliegoperaties plaatsvinden met “Reduced Light Settings” is het derhalve noodzakelijk luchtruim te reserveren voor het aan deze oefening deelnemende luchtverkeer waarbij onder Visual Flight Rules/Visual Meteorological Conditions (VFR/VMC) Night Vision Goggles (NVG)-operaties boven land worden beoefend met “Reduced Light Settings”.

Het is echter mogelijk dat gedurende de omschreven tijden luchtverkeer om operationele redenen het BVG moet kruisen of gebruiken voor andere doeleinden. Om deze reden is bepaald dat het kan worden toegestaan met niet deelnemende luchtvaartuigen het BVG te kruisen dan wel te gebruiken na onderling overleg tussen het AOCS NM LVL en AOCS NM LGL onder door het AOCS NM LGL te stellen voorwaarden.

De oefening vindt plaats boven een hoogte van flight level 65 (1.950 meter). Door het aanhouden van voornoemde hoogtes zullen geen significante verstoringen plaatsvinden op, onder het BVG Reduced Light A liggende, Natura 2000-gebieden.

Naar boven