Verkeersbesluit
Logo Assen
Programma FlorijnAs
Onderwerp: Verkeersbesluit reconstructie kruising A.H.G. Fokkerstraat / Industrieweg
Burgemeester en wethouders van Assen:
hierbij het volgende overwegende:
Reconstructie kruising A.H.G. Fokkerstraat / Industrieweg
Het programma FlorijnAs is aangemerkt als een lokaal project met nationale betekenis (artikel 2.18 en verder van de Crisis- en herstelwet). De reconstructie van het kruispunt Industrieweg – A.H.G. Fokkerstraat is een onderdeel van het deelproject Stadsboulevard. De Stadsboulevard is een van de deelprojecten van de FlorijnAs. Hiervoor is onder de Crisis- en herstelwet door de gemeenteraad een structuurvisie vastgesteld op 27 oktober 2011. Ten aanzien van alle te nemen besluiten die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de projecten binnen de FlorijnAs geldt de gemeentelijke coördinatieregeling (paragraaf 3.6.1 Wet ruimtelijke ordening).
In het kader van het FlorijnAs project Stadsboulevard wordt de huidige rotonde ter plaatse van de Industrieweg en de A.H.G. Fokkerstraat vervangen door een kruising met een verkeersregelinstallatie. Naast het vervangen van de rotonde wordt een rijbaanverdubbeling van de Industrieweg gerealiseerd.
De langs de Industrieweg gelegen parallelwegen worden ter plaatse van de kruising Industrieweg / A.H.G. Fokkerstraat afgesloten en op een andere wijze op de Stadsboulevard aangesloten. Ter plaatse van de W.A. Scholtenstraat wordt een ontsluiting van de parallelweg op de oostelijke rijbaan van de Stadsboulevard gerealiseerd. De parallelwegen langs de Industrieweg (ten noorden van de A.H.G. Fokkerstraat) worden middels een aansluiting voor de kruising A.H.G. Fokkerstraat – Industrieweg aangesloten op de Industrieweg. Voor de exacte situatie voor en na de wegreconstructie wordt verwezen naar de bij dit verkeersbesluit behorende kaarten.
Maatregelen
Voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer ter plaatse en het waarborgen van een goede doorstroming van het verkeer wordt hiervoor:
  • de bestaande rotonde geheel verwijderd en vervangen door een kruising met een verkeersregelinstallatie;
  • de Industrieweg plaatselijk verdubbeld, waarbij ter plaatse van de kruising voorsorteerstroken voor links- en rechtsaf aangelegd worden;
  • aan de oostzijde van de Industrieweg, ten noorden van de A.H.G. Fokkerstraat, een vrijliggend fietspad gerealiseerd;
  • een aantal fietspaden aangepast of verplaatst naar aanleiding van de wegreconstructie;
  • de aansluitingen van de drie parallelwegen op de A.H.G. Fokkerstraat voor gemotoriseerd verkeer afgesloten, waarbij parallelwegen over gaan op een vrijliggend fietspad;
  • ter plaatse van de W.A. Scholtenstraat een aansluiting van de parallelweg op de oostelijke rijbaan van de Industrieweg gerealiseerd;
  • ter plaatse van de parkeerplaats Cicero een aansluiting op de westelijke rijbaan van de Industrieweg gerealiseerd;
  • ter hoogte van het Dr. Nassau College Penta komt op de A.H.G. Fokkerstraat een extra ontsluiting;
  • de oostelijke parallelweg (ten noorden van de A.H.G. Fokkerstraat) op de Industrieweg aangesloten ter hoogte van de percelen Industrieweg 30 – 32;
  • de westelijke parallelweg (ten noorden van de A.H.G. Fokkerstraat) op de Industrieweg aangesloten ter hoogte van de percelen Industrieweg 3;
  • één bushalte wordt verwijderd, één bushalte wordt verplaatst en twee nieuwe bushaltes worden gerealiseerd;
Belangenafweging
Het verkeersbesluit wordt met name genomen om de veiligheid en de doorstroming op de weg te vergroten. Daarbij worden maatregelen genomen zoals het aanbrengen van een verkeersregelinstallatie, het aanleggen van vrijliggende fietspaden en het verdubbelen van de rijbanen. Deze en de overige maatregelen bevorderen een verkeersveilige inrichting, een vlotte doorstroming en de bescherming van alle typen weggebruikers en passagiers.
Procedure
Conform de bepalingen van de coördinatieregeling Wet ruimtelijke ordening heeft het ontwerp van het verkeersbesluit met ingang van 14 februari tot en met 26 maart 2014 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn geen zienswijzen tegen het voorgenomen besluit kenbaar gemaakt.
Wet- en regelgeving
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst en/of verwijderd.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de korpschef van de Regiopolitie Drenthe.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
b e s l u i t e n :
Overeenkomstig op de bij dit besluit behorende situatieschets:
  • I.
    op de locaties zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets huidige situatie VB – A te verwijderen:
    • a.
      haaientanden (verkeerstekens op het wegdek);
    • b.
      fietssymbolen (verkeerstekens op het wegdek);
    • c.
      onderbroken en doorgetrokken strepen (verkeerstekens op het wegdek);
    • d.
      borden B1 van bijlage 1 RVV 1990 (voorrangsweg)
    • e.
      borden B6 van bijlage 1 RVV 1990 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);
    • f.
      borden C14 van bijlage 1 RVV 1990 (gesloten voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor);
    • g.
      bord C15 van bijlage 1 RVV 1990 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);
    • h.
      borden D1 van bijlage 1 RVV 1990 (rotonde verplichte rijrichting);
    • i.
      borden D2 van bijlage 1 RVV 1990 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);
    • j.
      bord D103 van bijlage 1 RVV 1990 (verwijzing voor bromfietsers naar een fiets-/bromfietspad);
    • k.
      borden G11 van bijlage 1 RVV 1990 (verplicht fietspad);
    • l.
      borden L3b van bijlage 1 RVV 1990 (bushalte).
  • II.
    Op de locaties zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets nieuwe situatie VB - B te plaatsen en aan te brengen op het wegdek:
    • m.
      haaientanden (verkeerstekens op het wegdek);
    • n.
      borden B1 van bijlage 1 RVV 1990 (voorrangsweg);
    • o.
      borden B6 van bijlage 1 RVV 1990 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);
    • p.
      borden C2 van bijlage 1 RVV 1990 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);
    • q.
      borden C3 van bijlage 1 RVV 1990 (eenrichtingsweg);
    • r.
      bord C15 van bijlage 1 RVV 1990 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen);
    • s.
      borden D2 van bijlage 1 RVV 1990 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);
    • t.
      bord D103 van bijlage 1 RVV 1990 (verwijzing voor bromfietsers naar een fiets-/bromfietspad);
    • u.
      bord D104 van bijlage 1 RVV 1990 (verwijzing voor bromfietsers naar de rijbaan);
    • v.
      borden G11 van bijlage 1 RVV 1990 (verplicht fietspad);
    • w.
      borden L8 (Doodlopende weg) met onderbord OB52 (geldt niet voor fietsers) van bijlage 1 RVV 1990
    • x.
      borden L3b van bijlage 1 RVV 1990 (bushalte);
    • y.
      borden L422 van bijlage 1 RVV 1990 (voorsorteren);
8 mei 2014
Burgemeester en wethouders van Assen,
namens hen,
manager Eenheid Leefomgeving,
R.Stoffelsma
Belanghebbenden kunnen gedurende 6 weken na de datum van openbare bekendmaking in beroep. Het beroep moet schriftelijk worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet is op het besluit van toepassing. Dat betekent onder meer dat de beroepsgronden in het beroepschrift dienen te worden opgenomen en kunnen na de beroepstermijn niet meer worden aangevuld.
Het besluit treedt in werking op de dag na de beroepstermijn. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om een voorlopige voorziening bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op het verzoek is beslist.
Naar boven