Verkeersbesluit
Logo Assen
Programma FlorijnAs
Nr. 2014-3809
Onderwerp: Verkeersbesluit aanleg rotonde A.H.G. Fokkerstraat / W.A. Scholtenstraat
Burgemeester en wethouders van Assen:
hierbij het volgende overwegende:
Aanleg rotonde kruising A.H.G. Fokkerstraat / W.A. Scholtenstraat
Het programma FlorijnAs is aangemerkt als een lokaal project met nationale betekenis (artikel 2.18 en verder van de Crisis- en herstelwet). De aanleg van een rotonde ter plaatse van het kruispunt W.A. Scholtenstraat – A.H.G. Fokkerstraat is een onderdeel van het deelproject Revitalisering Stadsbedrijvenpark. Het project Revitalisering Stadsbedrijvenpark is een van de deelprojecten van de FlorijnAs. Hiervoor is onder de Crisis- en herstelwet door de gemeenteraad een structuurvisie vastgesteld op 27 oktober 2011. Ten aanzien van alle te nemen besluiten die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de projecten binnen de FlorijnAs geldt de gemeentelijke coördinatieregeling (paragraaf 3.6.1 Wet ruimtelijke ordening).
In het kader van het FlorijnAs project Revitalisering Stadsbedrijvenpark wordt de huidige kruising ter plaatse van de W.A. Scholtenstraat en de A.H.G. Fokkerstraat vervangen door een rotonde. Ook de Plesmanstraat wordt aangesloten op deze rotonde. Rondom de rotonde komt een vrijliggend fietspad, waarbij de fietspaden uit de voorrangssituatie gehaald worden.
Voor de exacte situatie na de wegreconstructie wordt verwezen naar de bij dit verkeersbesluit behorende situatieschets.
Maatregelen
Voor een goede en veilige afwikkeling van het verkeer ter plaatse en het waarborgen van een goede doorstroming van het verkeer wordt hiervoor
  • de bestaande kruising geheel verwijderd en vervangen door een rotonde;
  • rondom de rotonde een vrijliggend fietspad gerealiseerd (tweerichtingsverkeer);
  • een aantal fietspaden aangepast of verplaatst naar aanleiding van de wegreconstructie;
  • één bushalte verplaatst;
Belangenafweging
Het verkeersbesluit is met name genomen om de veiligheid en de doorstroming op de weg te vergroten. Daarbij worden maatregelen genomen zoals het aanleggen van een rotonde en het aanleggen van vrijliggende fietspaden. Deze en de overige maatregelen bevorderen een verkeersveilige inrichting, een vlotte doorstroming en de bescherming van alle typen weggebruikers en passagiers.
Wet- en regelgeving
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst en/of verwijderd.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
b e s l u i t e n :
Om in overeenstemming met de bij dit besluit behorende situatieschets aangegeven markeringen of borden te (ver)plaatsen:
  • a.
    haaientanden (verkeerstekens op het wegdek);
  • a.
    onderbroken en doorgetrokken strepen (verkeerstekens op het wegdek);
  • b.
    borden B6 van bijlage 1 RVV 1990 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);
  • c.
    borden D1 van bijlage 1 RVV 1990 (rotonde verplichte rijrichting);
  • d.
    borden D2 van bijlage 1 RVV 1990 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft);
  • e.
    borden G11 van bijlage 1 RVV 1990 (verplicht fietspad) met onderbord OB502 (verplichte rijrichting);
  • f.
    borden L3b van bijlage 1 RVV 1990 (bushalte).
     
23 oktober 2014
 
Burgemeester en wethouders van Assen,
namens hen,
manager Eenheid Leefomgeving,
R.Stoffelsma
 
Belanghebbenden kunnen gedurende 6 weken na de datum van openbare bekendmaking in beroep. Het beroep moet schriftelijk worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet is op het besluit van toepassing. Dat betekent onder meer dat de beroepsgronden in het beroepschrift dienen te worden opgenomen en kunnen na de beroepstermijn niet meer worden aangevuld.
Het besluit treedt in werking op de dag na de beroepstermijn. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om een voorlopige voorziening bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op het verzoek is beslist.
 
Naar boven