Verkeersbesluit voor wijzigen richting van ingestelde eenrichtingsverkeer in van Steenbergenstraat
Logo Deventer
Kenmerk: ROB/1355696
Onderwerp
Verkeersbesluit voor het wijzigen van de richting van het ingestelde eenrichtingsverkeer in de van Steenbergenstraat te Deventer.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEVENTER
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet en het door B&W genomen delegatie- en mandaatbesluit van 11 mei 2010, nummer 34.6339, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een
verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de
inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling
van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal
categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Gelet op de bekendmaking d.d. 16 oktober 2014 van de ter inzage legging van het besluit en de mogelijkheid voor belanghebbenden om bezwaar in te dienen;
Aanleiding verkeersbesluit
Bewoners, woonachtig in de van Steenbergenstraat te Deventer, hebben een verzoek ingediend om de richting van het ingestelde eenrichtingsverkeer in de van Steenbergenstraat, in de wijk Tuindorp, te Deventer te wijzigen.
Motivering
De van Steenbergenstraat is onderdeel van een 30 km/h zone. De straat wordt voornamelijk gebruikt door bewoners van de van Steenbergenstraat en autoverkeer ten behoeve van de Lebuïnusschool. De verkeersintensiteit is daarom zeer gering, maximaal 200 mvt/etmaal (schatting). De aanbevolen verkeersintensiteit voor dit soort straten bedraagt maximaal 5000-6000 mvt/etmaal.
In de huidige situatie is de richting van het eenrichtingsverkeer vanaf de Mariënburgstraat richting Ceintuurbaan. Bij de herinrichting van de van Steenbergenstraat in 2011 is de straat ingericht op eenrichtingsverkeer in de andere rijrichting, namelijk vanaf de Ceintuurbaan richting de Mariënburgstraat. De verbreding van de uitritconstructie op de Ceintuurbaan en de positie van de langsparkeervakken (oostzijde) is afgestemd op deze rijrichting. Wij hebben niet kunnen achterhalen waarom het eenrichtingsverkeer is gewijzigd naar de huidige rijrichting. Vast staat wel dat dit zonder verkeersbesluit is gebeurd.
In dit advies wordt voorgesteld het eenrichtingsverkeer te wijzigen naar de oorspronkelijke situatie.
In bijlage 1 zijn de verkeersmaatregelen in een kaartje weergegeven.
Argumenten voor het wijzigen van de rijrichting (V)
  • 1.
    geparkeerde auto’s langs de Ceintuurbaan belemmeren het uitzicht voor verkeer komende uit de van Steenbergenstraat (veiligheidsbelang);
  • 2.
    beter zicht op overig verkeer bij het wegrijden uit langsparkeerplekken Steenbergenstraat (veiligheidsbelang);
  • 3.
    veiliger situatie voor fietsers bij toegang tot fietsenstalling op schoolplein, naar links afslaand fietsverkeer krijgt beter zicht op kruisend (tegemoetkomend) autoverkeer (visie gemeente)
  • 4.
    in de huidige situatie wordt al tegen de richting in gereden;
  • 5.
    de van Steenbergenstraat is ontworpen op de voorgestelde rijrichting;
  • 6.
    te krappe bocht voor afslaand autoverkeer vanuit de Steenbergenstraat naar Ceintuurbaan (discomfort, kans op schade autobanden)
  • 7.
    autorouteplanners (tomtom) gaan al uit van de voorgestelde rijrichting
  • 8.
    wijziging sluit aan bij de wens/behoefte van de bewoners van Steenbergenstraat;
  • 9.
    voor huidige rijrichting is geen verkeersbesluit genomen.
Argumenten tegen het wijzigen van de rijrichting (T)
1.De St. Lebuïnusschool is tegen het wijzigen van de rijrichting. De school is van mening dat het handhaven van de huidige situatie veiliger is voor de schoolkinderen die linksaf-slaan naar de fietsenstalling op het schoolplein.
Standpunt Verkeersadviesorgaan (VAO)
Mede vanwege het afwijkende standpunt van de directeur van de st. Lebuïnusschool, is deze situatie op 6 september voorgelegd aan de leden van het VAO. Het VAO adviseert de gemeente over nieuwe en gewijzigde verkeerssituaties. In dit orgaan zijn vertegenwoordigd: 3V), afd. Toezicht, Fietsersbond, busvervoerders, politie, brandweer, ambulance. Het VAO was unaniem van mening dat de wijziging van de rijrichting leidt tot een veiliger verkeerssituatie.
De verkeersadviseur van de politie heeft een analyse uitgevoerd van door de politie geregistreerde letselongevallen met afslaand fietsverkeer in West-Overijssel (2010-2013). Uit deze analyse blijkt dat het overgrote deel van deze ongevallen plaatsvindt met verkeer dat in dezelfde richting rijdt dan de fietser (86%). In 24% van de gevallen reden fietsers in tegengestelde richting van het conflicterend verkeer. In de resterende ongevallen (8%) was de rijrichting van de fietser niet meer te achterhalen.
Afweging belangen:
Het wijzigen van de rijrichting van het eenrichtingsverkeer leidt tot een betere en veiliger verkeerssituatie en komt tegemoet aan de wens van bewoners van de van Steenbergenstraat.
De vrees van de Lebuïnusschool, dat als gevolg van deze maatregel de veiligheid van de schoolkinderen zal verslechteren, wordt niet gedeeld door de gemeentelijke verkeerskundige, de verkeersadviseur van de politie en de leden van het gemeentelijk Verkeersadviesorgaan (VAO).
Uit het oogpunt van
  • a.
    het verzekeren van de veiligheid op de weg;
  • b.
    het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
is het gewenst om het eenrichtingsverkeer in de Noordenbergstraat te Deventer ter hoogte van huisnummer 1 op te heffen.
De maatregel wordt ingesteld met inachtneming van de uitvoeringsvoorschriften uit het BABW betreffende het wegbeeld en de inrichtingseisen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
is overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Politie-eenheid Oost Nederland, handelend namens de Korpschef.
BESLUITEN
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:
De richting van het ingestelde eenrichtingsverkeer in de van Steenbergenstraat te Deventer te wijzigen.
De maatregel zal worden uitgevoerd door plaatsing van het bord C02 met onderbord
OB54 op de Van Steenbergenstraat ter hoogte van de Mariënburgstraat. Tevens wordt er een bord C03 met onderbord OB54 geplaatst op de Van Steenbergenstraat ter hoogte van de Ceintuurbaan.
MEDEDELINGEN
Inzage
Het besluit ligt 6 weken, na publicatie, ter inzage bij het Gemeentelijk Informatiecentrum in de Openbare Bibliotheek, Brink 70 en bij Publiekszaken, Leeuwenbrug 81.
Bezwaar
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen het besluit een bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag van publicatie. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer.
Tevens kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven. Adres: voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost Nederland locatie Zwolle, sector Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle.
Deventer, 14 oktober 2014
namens burgemeester en wethouders van Deventer,
J.T. Lobeek
programmamanager team Ontwikkeling, Realisatie en Beheer
Naar boven