Logo RoerdalenVerkeersbesluit: Afsluiten gedeelte fietsstraat vanaf Gulikerweg tot aan Linnerweg, Sint Odiliënberg.

Gem.reg.nr. RD/2014-124

Verkeerskundige M.A.H. Houba

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;  

Het mandaatbesluit Roerdalen 2009, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 28 februari 2009 en inwerking getreden op 2 maart 2009, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

Is het gewenst om

De  fietsstraat op de Eikenboomweg in Sint Odiliënberg gesloten te verklaren voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd landbouw- en langzaam verkeer.

Motivering

De afgelopen jaren heeft de gemeente Roerdalen haar ambitie uitgesproken en zijn voorbereidingen getroffen ter voorbereiding voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Grote Bergerweg (Sint Odiliënberg – Linne v.v.). De aanpak van de verkeersonveilige fietsroute maakt hier prominent deel van uit.

In de gemeenteraad van juni 2012 is besloten een primaire fietsroute te creëren op en in het verlengde van de Kleine Bergerweg / Gulikerweg, doorgetrokken via de steil rand (bos) tot aan de kruising Schaapsweg/Hagelkruisweg. Dit als alternatief voor de fietsonveilige route (fietsers op rijbaan, zonder beschermende verkeersmaatregelen) over de Grote Bergerweg.

Om de verkeersveiligheid inzake dit project te verbeteren wordt zoals hierboven reeds omschreven de fietsstructuur verlegd. Om dit goed te organiseren dienen juridisch gezien verkeersbesluiten genomen te worden die ervoor zorgen dat de fietsers de nieuwe route (tracé Kleine Bergerweg) goed en veilig kunnen gebruiken en dat de oude route (tracé Grote Bergerweg) wordt ontmoedigd (verboden).

Afsluiting fietsstraat Eikenboomweg voor gemotoriseerd verkeer

Een van de te nemen verkeersbesluiten is het instellen van een verbod voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd landbouw-, langzaam en bestemmingsverkeer, op een gedeelte van de fietsstraat Eikenboomweg. Door het instellen van dit verbod wordt het accent van deze fietsroute, naast het feit dat de fietsroute in rood beton is uitgevoerd, verder versterkt. Het vrijmaken van gemotoriseerd verkeer op een groot deel van de nieuwe fietsroute draagt bij aan de fietsveiligheid, onder meer doordat de kans op conflicten (ongevallen) tussen fietsers en motorvoertuigen verlaagd wordt. Uiteraard blijft het voor aanwonenden, hun bezoekers in dit gebied en eigenaren van gronden/percelen mogelijk hun eigendommen te bereiken.

Beleidskader

De gemeente Roerdalen heeft een vigerend Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Dit plan (vastgesteld door de gemeenteraad op 18 december 2008) geeft middels een visie richting aan het verkeer en vervoersvraagstuk van de gemeente Roerdalen en geeft concreet uitvoering aan geprioriteerde onderdelen. Daarnaast is het zoals in dit geval een kader waaraan uitvoeringsgerichte (verkeer-)werken getoetst worden. Een en ander met als uitgangspunt het consequent, herkenbaar en toekomstgericht aanpakken van de verkeeronveilige situaties in deze gemeente.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.  

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.  

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit: a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1, behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4, E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;  

3. aanduiding van busstroken en busbanen;  

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetrokken strepen;  

6. gele onderbroken strepen  

7. haaientanden

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.  Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Door het plaatsen van de borden C12 en het onderbord OB55 (RVV 1990) bij de T-splitsing fietsstraat Eikenboomweg met de Gulickerweg  wordt de doorgang afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd landbouwvoertuigen.

Belangenafweging

De maatregel heeft geen nadelige gevolgen voor het wegverkeer en leidt niet tot problemen voor (direct) belanghebbenden.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Limburg Noord, regio Echt-Susteren. Dit overleg heeft plaats gevonden op woensdag 25 september 2013.

Besluit:

  • I.De fietsstraat vanaf de T-splitsing Gulikerweg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd landbouw- en langzaam verkeer; 

  • II.Een en ander uit te voeren door het plaatsen van het verkeersbord C12 (RVV 1990) en het onderbord OB55 (RVV 1990) conform uitvoeringstekening;

 

 

St. Odiliënberg, 9 januari 2014

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

namens dezen,

 

 

Ing. M. (Maurice) A.H. Houba

Verkeerskundige

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a.naam en adres

  • b.de dagtekening

  • c.omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘RD/2014-124 “Afsluiten gedeelte fietsstraat vanaf de Gulikerweg tot aan Linnerweg voor gemotoriseerd verkeer uitgezonderd landbouw- en langzaam verkeer”

  • d.de gronden van het bezwaar

 

Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de president van de Arrondissementsrechtbank Roermond, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven