Vrusschenhusken, herberekening verkeerslast en aslast van brug over spoorweg bij Vrusschenhusken,augustus 2014.
Logo Heerlen
V ERKEERSBESLUIT
Burgemeester en Wethouders van Heerlen;
Gelet op :
De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het
Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het mandaatbesluit van 21 januari 2014.
0verwegende dat :
Bij verkeersbesluit van 26 juli 1971 is de verkeersdruk voor de brug aan Vrusschenhusken vastgesteld op een gewicht van maximaal 25 ton. Een nieuwe berekening van het ingenieursbureau Westenberg van 28 juli 2014 geeft aan dat de brug tot maximaal 45 ton kan worden belast met een maximale aslast van 10 ton.
Uit oogpunt van
het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
i s het gewenst om
voor de brug aan Vrusschenhusken een maximale belasting van 45 ton en een maximale aslast van 10 ton in te stellen.
Motivering:
Door het aanpassen van de maximale belasting en aslast ontstaat een duidelijke verkeerssituatie en wordt de verkeersveiligheid optimaal bevorderd.
Belangenafweging :
Door nieuwe berekeningsmethodes is de belastbaarheid van de brug opnieuw bepaald.
De gemeentelijke belangen wegen zwaarder dan de belangen van overige belanghebbenden.
Belanghebbenden worden niet onevenredig benadeeld door het treffen van de maatregel
en er ontstaat geen onduidelijke verkeerssituatie.
Gehoord/Overleg :
Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de korpschef van het
regionale politiekorps;
Vrusschenhusken is in beheer bij de gemeente Heerlen.
Besluiten:
Door middel van de plaatsing van de borden C21 en C20 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de verkeersmassa op 45 ton en de aslast op 10 ton te maximaliseren voor de brug bij Vrusschenhusken.
Het verkeersbesluit van 17 december 1971 betreffende het totale gewicht van 25 ton in te trekken.
Heerlen,
Burgemeester en wethouders van Heerlen,
namens dezen,
het hoofd van het bureau Beleid en bedrijfsvoering van de afdeling Beheer en onderhoud.
H.Soudant,
Ter inzage legging:
Het verkeersbesluit + tekening liggen eveneens ter inzage bij het Klantcontactcentrum van de afdeling Publiekszaken in de hal van het stadhuis, Geleenstraat 27 in Heerlen.
Bezwaar:
Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht kan iedere belanghebbende, binnen een termijn van 6 weken nadat dit besluit is bekendgemaakt in de Staatscourant, bezwaren indienen tegen dit besluit bij het College van Burgemeester en Wethouders van Heerlen, postbus 1, 6400 AA Heerlen.
Het bezwaar heeft geen schorsende werking.
Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.
Bijlagen
Samenvatting sterkte berekening en het bepalen van de toegestane aslast van de brug Vrusschenhusken, d.d. 28-07-2014.
Naar boven