Provincie Zeeland - Verkeersbesluit – verkeersmaatregelen voor provinciale weg Eede - Draaibrug (N251) (Rondweg Aardenburg)(km 1,750 tot km 6,200).
Logo Zeeland
Middelburg,
Datum : 30 september 2014
Nummer : 14014294
Afdeling : Beheer en Onderhoud
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND
betreft:
Verkeersbesluit voor de provinciale weg Eede - Draaibrug (N251) (Rondweg Aardenburg);
Aanwijzing voorrangsweg, sluiting hoofdrijbaan voor langzaam verkeer, aanduiding van rotondes met regeling voorrang en verplichte rijrichting, instelling inhaalverbod, aanduidingen fiets-/bromfietspad en instellen 60 km/h zone parallelweg. (km 1,750 tot km 6,200).
Overwegingen met betrekking tot het besluit
Bevoegdheidsgrondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg N251 is in beheer bij de provincie Zeeland.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren, de kern te ontlasten van het doorgaande (vracht)verkeer en ter verbetering van de doorstroming van het verkeer, is in het kader van het project Duurzaam Veilig Verkeer West Zeeuwsch-Vlaanderen de rondweg Aardenburg gerealiseerd.
De rondweg Aardenburg is het laatste provinciale onderdeel van het project Duurzaam Veilig Verkeer West Zeeuwsch-Vlaanderen dat is uitgevoerd. Onder de noemer van duurzaam veilig verkeer werkten de wegbeheerders – het rijk, de provincie en het waterschap – samen om de verkeersveiligheid in West Zeeuwsch-Vlaanderen te verbeteren.
Deze rondweg is als gebiedsontsluitingsweg aangelegd met een gehandhaafde maximum snelheid van 80 km/h. Daarnaast is er een scheiding van verkeerssoorten gerealiseerd zodat niet kan worden ingehaald. Op de kruispunten vindt de uitwisseling van verkeer plaats met behulp van (drie) rotondes. Tevens is een parallelweg gerealiseerd.
Het is aangewezen hiervoor de benodigde verkeersmaatregelen te treffen.
Gezien de gebiedsontsluitende functie van de weg en uit oogpunt van eenduidigheid met de aansluitende weggedeelten, dient de weg aangeduid te worden als voorrangsweg door plaatsing van de verkeersborden B1. In het belang van veiligheid op de weg en om de doorstroming van het verkeer te waarborgen, moet het betreffende weggedeelte gesloten verklaard worden voor langzaam verkeer met de verkeersborden C9.
De scheiding van rijstroken en handhaving van het inhaalverbod, wordt aangegeven met een dubbele doorgetrokken asstreep. Een inhaalverbod op dit type weg wordt gehandhaafd op basis van provinciaal beleid en is bedoeld ter waarborging van de verkeersveiligheid. Inhalen met snelheden van 80 km/h is op wegen met twee rijkstroken onwenselijk en gevaarlijk. Plaatsing van verdere bebording om het inhaalverbod duidelijk te maken is door het aanbrengen van de dubbele doorgetrokken asstreep niet nodig.
De in de weg gelegen gelijkvloerse kruispunten/aansluitingen zijn uitgevoerd als rotondes, waarvan één ovale rotonde (km 2,700) en twee 'gewone' rotondes (km 3.700 en km 6.100). Deze kruispunten dienen te worden aangeduid als rotonde met verplichte rijrichting met resp. de verkeersborden D1 en D2. Deze laatste dienen op de middengeleiders voor de rotonde aan de toeleidende weg te worden geplaatst. Tevens is het noodzakelijk de voorrang te regelen ter plaatse van de aansluitingen van de toeleidende wegen op de rotondes, zodanig dat aan het verkeer op de rotonde voorrang moet worden verleend door plaatsing van verkeersborden B6. Dit bord wordt aan beide zijden van de toeleidende weg, vlak voor de rotonde geplaatst.
De rond de rotondes nabij km 2,700, km 3,700 en km 6,100 gesitueerde fietspaden dienen te worden aangeduid als fiets-/bromfietspad met verkeersborden G12a, waarop tevens voorrang verleend dient te worden aan kruisende wegen. Hiertoe worden de benodigde verkeersborden B6 geplaatst.
Voor de naastgelegen parallelweg geldt dat deze aangegeven moet worden als zijnde een 60 km/h-zone door verkeersborden A1-60-ZB. Anderzijds dient het einde van de 60km/h-zone aangeduid te worden voor het verlaten van de parallelweg door plaatsing van de verkeersborden A2-60-ZE.
De afleidende wegen ten oosten en westen, anders dan rondweg Aardenburg (N251), van de rotonde St. Pietersdijk (km 3,700) worden met een 60km/h zone-bord aangegeven door verkeersborden A1-60-ZB op zodanige wijze dat niet alleen de parallelweg, maar ook de andere wegen behalve de N251 een 60 km/h-zone zijn. Anderzijds wordt op desbetreffende toeleidende wegen het einde van deze zone aangegeven door plaatsing van verkeersborden A2-60-ZE.
De afleidende wegen ten noordoosten en zuidwesten van rotonde Aardenburg Noord worden aangegeven als zijnde een 60 km/h zone (A01-60-ZB). Ook hier geldt dat de 60 km/h-zone verder reikt dan alleen de parallelweg. Anderzijds wordt op desbetreffende toeleidende wegen het einde van deze zone aangegeven door plaatsing van verkeersborden A2-60-ZE.
Overig
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de
Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
Lid 1a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1c: het in stand houden van de weg het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzend wegbeheerder, de gemeente Sluis.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.
Besluit
Op grond van vorenstaande overwegingen
b e s l u i t e n wij:
  • 1.
    door plaatsing van de verkeersborden B1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de provinciale weg Eede-Draaibrug (N251) (Rondweg Aardenburg) van km 1,750 tot km 6,200 aan te duiden als voorrangsweg voor het verkeer in beide richtingen;
  • 2.
    door plaatsing van de verkeersborden C9 van voornoemde bijlage, de hoofdrijbaan van voornoemde provinciale weg voor het verkeer in beide richtingen gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;
  • 3.
    door het aanbrengen van een (dubbele) doorgetrokken streep, als bedoeld in artikel 76 van voornoemd reglement in de as van voornoemde (rond)weg de bestuurders te verbieden elkaar onderling in te halen;
  • 4.
    door plaatsing van de verkeersborden D1 van voornoemd reglement de rotondes ter plaatse van respectievelijk km 2,700, km 3,700 en km 6,100 als zodanig aan te wijzen en de voorrang te regelen, zodanig dat aan bestuurders op de rotonde voorrang dient te worden verleend; hiertoe worden de nodige verkeersborden B6 geplaatst;
  • 5.
    door plaatsing van de verkeersborden D2 van voornoemde bijlage bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;
  • 6.
    door plaatsing van de verkeersborden G12a van voornoemde bijlage, de rond de voornoemde rotondes nabij km 2,700, km 3,700 en km 6,100 gesitueerde fietspaden aan te duiden als fiets/bromfietspad en de voorrang door plaatsing van verkeersborden B6 zodanig te regelen dat voorrang verleend dient te worden aan kruisende wegen;
  • 7.
    Door plaatsing van de verkeersborden A1-60-ZB en A2-60-ZE voor de naastgelegen parallelweg van voornoemde provinciale weg een zone in te stellen waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt;
  • 8.
    Door plaatsing van de verkeersborden A1-60-ZB voor de afleidende wegen ten oosten en westen anders dan voornoemde rondweg Aardenburg (N251), van de rotonde St. Pietersdijk (km 3,700), een zone in te stellen waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt, zowel op voornoemde parallelweg als op de andere wegen, met uitzondering van voornoemde N251. Op de desbetreffende toeleidende wegen wordt het einde van deze zone aangegeven door plaatsing van de verkeersborden A2-60-ZE;
  • 9.
    Door plaatsing van de verkeersborden A1-60-ZB voor de afleidende wegen ten noordoosten en zuidwesten van rotonde Aardenburg Noord een zone in te stellen waarvoor een maximumsnelheid van 60 km/h geldt. Ook hier reikt de 60 km/h-zone verder dan alleen voornoemde parallelweg. Op desbetreffende toeleidende wegen wordt het einde van deze zone aangegeven door plaatsing van de verkeersborden A2-60-ZE;
  • 10.
    in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen besluiten;
  • 11
    dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.
 
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,
namens dezen,
 
M.J. Krombeen, QC
hoofd afdeling Beheer en Onderhoud.
Mededeling
Inlichtingen
Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:
Verkeersmaatregelen:
de heer M.J. Hoosemans, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631457;
mevrouw S. Voet, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631054;
de heer E. Roelans, Unit Droge Infrastructuur, telefoonnummer: 0118 - 631047 of 062890 4110.
Juridische procedure:
Mevrouw A. Caljouw, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 - 631571.
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij:
Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.
Wie is belanghebbende?
Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.
In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.
U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant.
Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.
Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631000. U kunt de informatie ook downloaden via http://loket.zeeland.nl/bezwaar/bezwaar.
Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (artikel 8:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht). U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West Brabant, locatie Breda, team bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.
Naar boven