Datum : 30 september 2014
Afdeling : Beheer en Onderhoud
GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND
Verkeersbesluit voor de provinciale weg Eede - Draaibrug (N251) (Rondweg Aardenburg);
Aanwijzing voorrangsweg, sluiting hoofdrijbaan voor langzaam verkeer, aanduiding van rotondes met regeling voorrang en verplichte rijrichting, instelling inhaalverbod, aanduidingen fiets-/bromfietspad en instellen 60 km/h zone parallelweg. (km 1,750 tot km 6,200).
Overwegingen met betrekking tot het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.
De betreffende weg N251 is in beheer bij de provincie Zeeland
.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Motivering en belangenafweging
Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren, de kern te ontlasten van het doorgaande (vracht)verkeer en ter verbetering van de doorstroming van het verkeer, is in het kader van het project Duurzaam Veilig Verkeer West Zeeuwsch-Vlaanderen de rondweg Aardenburg gerealiseerd.
De rondweg Aardenburg is het laatste provinciale onderdeel van het project Duurzaam Veilig Verkeer West Zeeuwsch-Vlaanderen dat is uitgevoerd. Onder de noemer van duurzaam veilig verkeer werkten de wegbeheerders – het rijk, de provincie en het waterschap – samen om de verkeersveiligheid in West Zeeuwsch-Vlaanderen te verbeteren.
Deze rondweg is als gebiedsontsluitingsweg aangelegd met een gehandhaafde maximum snelheid van 80 km/h. Daarnaast is er een scheiding van verkeerssoorten gerealiseerd zodat niet kan worden ingehaald. Op de kruispunten vindt de uitwisseling van verkeer plaats met behulp van (drie) rotondes. Tevens is een parallelweg gerealiseerd.
Het is aangewezen hiervoor de benodigde verkeersmaatregelen te treffen.
Gezien de gebiedsontsluitende functie van de weg en uit oogpunt van eenduidigheid met de aansluitende weggedeelten, dient de weg aangeduid te worden als voorrangsweg door plaatsing van de verkeersborden B1. In het belang van veiligheid op de weg en om de doorstroming van het verkeer te waarborgen, moet het betreffende weggedeelte gesloten verklaard worden voor langzaam verkeer met de verkeersborden C9.
De scheiding van rijstroken en handhaving van het inhaalverbod, wordt aangegeven met een dubbele doorgetrokken asstreep. Een inhaalverbod op dit type weg wordt gehandhaafd op basis van provinciaal beleid en is bedoeld ter waarborging van de verkeersveiligheid. Inhalen met snelheden van 80 km/h is op wegen met twee rijkstroken onwenselijk en gevaarlijk. Plaatsing van verdere bebording om het inhaalverbod duidelijk te maken is door het aanbrengen van de dubbele doorgetrokken asstreep niet nodig.
De in de weg gelegen gelijkvloerse kruispunten/aansluitingen zijn uitgevoerd als rotondes, waarvan één ovale rotonde (km 2,700) en twee 'gewone' rotondes (km 3.700 en km 6.100). Deze kruispunten dienen te worden aangeduid als rotonde met verplichte rijrichting met resp. de verkeersborden D1 en D2. Deze laatste dienen op de middengeleiders voor de rotonde aan de toeleidende weg te worden geplaatst. Tevens is het noodzakelijk de voorrang te regelen ter plaatse van de aansluitingen van de toeleidende wegen op de rotondes, zodanig dat aan het verkeer op de rotonde voorrang moet worden verleend door plaatsing van verkeersborden B6. Dit bord wordt aan beide zijden van de toeleidende weg, vlak voor de rotonde geplaatst.
De rond de rotondes nabij km 2,700, km 3,700 en km 6,100 gesitueerde fietspaden dienen te worden aangeduid als fiets-/bromfietspad met verkeersborden G12a, waarop tevens voorrang verleend dient te worden aan kruisende wegen. Hiertoe worden de benodigde verkeersborden B6 geplaatst.
Voor de naastgelegen parallelweg geldt dat deze aangegeven moet worden als zijnde een 60 km/h-zone door verkeersborden A1-60-ZB. Anderzijds dient het einde van de 60km/h-zone aangeduid te worden voor het verlaten van de parallelweg door plaatsing van de verkeersborden A2-60-ZE.
De afleidende wegen ten oosten en westen, anders dan rondweg Aardenburg (N251), van de rotonde St. Pietersdijk (km 3,700) worden met een 60km/h zone-bord aangegeven door verkeersborden A1-60-ZB op zodanige wijze dat niet alleen de parallelweg, maar ook de andere wegen behalve de N251 een 60 km/h-zone zijn. Anderzijds wordt op desbetreffende toeleidende wegen het einde van deze zone aangegeven door plaatsing van verkeersborden A2-60-ZE.
De afleidende wegen ten noordoosten en zuidwesten van rotonde Aardenburg Noord worden aangegeven als zijnde een 60 km/h zone (A01-60-ZB). Ook hier geldt dat de 60 km/h-zone verder reikt dan alleen de parallelweg. Anderzijds wordt op desbetreffende toeleidende wegen het einde van deze zone aangegeven door plaatsing van verkeersborden A2-60-ZE.
De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de
Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
Lid 1a: het verzekeren van de veiligheid op de weg;
Lid 1c: het in stand houden van de weg het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.
Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzend wegbeheerder, de gemeente Sluis.
Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via
https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant.