Logo RoerdalenVerkeersbesluit: Realisatie fietsstroken Zandstraat, Montfort.

Gem.reg.nr. RD/2014-94

Verkeerskundige M.A.H. Houba

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;  

Het mandaatbesluit Roerdalen 2009, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 28 februari 2009 en inwerking getreden op 2 maart 2009, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

Is het gewenst om

Fietsstroken te realiseren op het wegvak “Zandstraat” in Montfort tussen de komgrens Montfort en de aansluiting Zandstraat/Vlootveestraat.

Motivering

Na de reconstructie van de Zandstraat  in Montfort wordt uit oogpunt van veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemers geopperd om voor deze een speciale plaats op de weg te faciliteren. Het wegvak Zandstraat maakt onderdeel uit van een 30 km/h zone. Vermenging van de diverse verkeersdeelnemers is een van de belangrijkste herkenbaarheden van dit type wegen/straten. Nu de fietser zich -net zoals de motorvoertuigen- op de rijbaan bevindt zal extra attentie gevraagd worden van de bestuurders door te anticiperen op de actuele/vernieuwde verkeerssituatie. Omdat de route Montfort –Pepinusbrug (gemeente Echt-Susteren) v.v. onderdeel uitmaakt van het fietsroutenetwerk wordt de positie van de fietser extra versterk door het realiseren van een fietsstrook.

Beleidskader

De gemeente Roerdalen heeft een vigerend Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Dit plan (vastgesteld door de gemeenteraad op 18 december 2008) geeft middels een visie richting aan het verkeer en vervoersvraagstuk van de gemeente Roerdalen en geeft concreet uitvoering aan geprioriteerde onderdelen. Daarnaast is het zoals in dit geval een kader waaraan uitvoeringsgerichte (verkeer-)werken getoetst worden. Een en ander met als uitgangspunt het consequent, herkenbaar en toekomstgericht aanpakken van de verkeeronveilige situaties in deze gemeente.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.  

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.  

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetron strepen;

6. gele onderbroken strepen

7. haaientanden  

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.  

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

De fietsstrook wordt door middel van een doorgetrokken of onderbroken streep (aan de linkerzijde van de strook) gemarkeerd en heeft bij voorkeur een rood oppervlak (Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen).

Bij een onderbroken streep (1-1; 0,10 m) mogen overige bestuurders op de fietsstrook komen, mits zij de fietser en bestuurder van een gehandicaptenvoertuig niet hinderen dan wel in gevaar brengen. Bij een doorgetrokken streep mogen andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig de fietsstrook met doorgetrokken strepen niet gebruiken. Bromfietsers mogen bij een onderbroken streep net als alle andere bestuurders van de fietsstrook zonodig gebruik maken, mits zij de fietsers niet hinderen of in gevaar brengen.

De fietsstrook die wordt gerealiseerd op het wegvak Zandstraat middels het type onderbroken streep / rood oppervlak en het met regelmaat terug laten keren van een fietsprent in de strook

Belangenafweging

Fietsstroken worden daar gerealiseerd waar het noodzakelijk is om vanuit veiligheidsoogpunt de kwetsbare verkeersdeelnemer (in dit geval de fietser) te beschermen. Rekening wordt gehouden met de impact van de maatregel. Zo is het door invoering van een fietsstrook niet meer mogelijk op de rijbaan te parkeren daar aar de fietsstrook is aangebracht.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan. Uit onderzoek is gebleken dat er geen direct probleem ontstaat voor de direct aanwonenden. Zij zijn allemaal in de gelegenheid te parkeren op eigen terrein.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Limburg Noord, regio Echt-Susteren. Dit overleg heeft plaats gevonden op woensdag 25 september 2013.

Besluit:

  • I.Fietsstroken te realiseren op het wegvak Zandstraat door middel van het repeterend aanbrengen van de daarbij horende markeringen op het rode oppervlak;

  • II.Een en ander uit te voeren door het aanbrengen van markeringen in de vorm van een fietser; 

  • IIIDe datum van openbaarmaking van dit Verkeersbesluit te bepalen op vrijdag 31 januari 2014;

  •  

 

St. Odiliënberg, 8 januari 2014

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

namens dezen,  

 

Ing. M. (Maurice) A.H. Houba

Verkeerskundige

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • a)naam en adres

  • b)de dagtekening

  • c)omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘RD/2014-94 Realisatie fietsstroken Zandstraat, Montfort'

  • d)de gronden van het bezwaar

 

Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de president van de Arrondissementsrechtbank Roermond, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven