VERKEERSBESLUIT (ONTWERP)
Logo Doetinchem
2014.15902
Onderwerp: verkeersmaatregelen oostelijke randweg tracé Rembrandtweg - Zelhemseweg
Burgemeester en wethouders van Doetinchem,
gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens,
Overwegende:
dat wij op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;
dat conform het bepaalde in artikel 24 van het BABW met betrekking tot dit verkeersbesluit overleg is gevoerd met de korpschef van de Politie, district Noord- en Oost-Gelderland en dat de politie met dit besluit kan instemmen;
dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 verkeersmaatregelen genomen worden:
  • om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;
  • ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;
  • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;
  • ter voorkoming of beperking van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;
dat er in de gemeente Doetinchem tussen de Zelhemseweg en de Ondernemingsweg een nieuwe gebiedsontsluitingsweg, de oostelijke randweg, zal worden aangelegd die in beheer en eigendom is van de gemeente Doetinchem;
dat de oostelijke randweg een gebiedsontsluitingsweg is die in twee richtingen mag worden bereden;
dat de aanleg van de oostelijke randweg gefaseerd plaatsvindt en daarom al verkeersbesluiten zijn genomen voor:
  • -
    aansluiting van de oostelijke randweg op de Ondernemingsweg
  • -
    ontsluiting van de woonwijk Oosseld/Vijverbergvoor zowel gemotoriseerd als langzaam verkeer ten oosten van de oostelijke randweg
  • -
    aanleg van een verplicht fietspad tussen de Normandiëstraat en de tunnel voor langzaam verkeer onder de Zelhemseweg;
dat dit verkeersbesluit alleen verkeersmaatregelen regelt voor het deel van de oostelijke randweg tussen de Rembrandtweg en de Zelhemseweg;
dat de kruisingen van de oostelijke randweg met de Vossenstraat, Varsseveldseweg, Normandiëstraat en het gedeeltelijk nieuwe tracé van de Turfweg van verkeersregelinstallaties worden voorzien;
dat de aan bestaande aansluiting van de Turfweg op de Zelhemseweg vervalt;
ten behoeve van de ontsluiting van de woningen aan de Turfweg een nieuwe aansluiting van de Turfweg wordt gemaakt ter hoogte van de Normandiëstraat;
dat de maximum snelheid op de Zelhemseweg vanaf de bebouwde komgrens en overgaand in de oostelijke randweg tot de onderdoorgang bij de spoorlijn Doetinchem – Winterswijk ten behoeve van de doorstroming is vastgesteld op 70 km/uur;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersborden van het type A0170 (maximum snelheid) en A0270 (einde maximum snelheid) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat de maximum snelheid vanaf de onderdoorgang bij de spoorlijn Doetinchem – Winterswijk in zuidelijke richting tot de Ondernemingsweg is vastgesteld op 50 km/uur;
dat de reden hiervoor is de verkeersveiligheid omdat het niet wenselijk is dat het snelheidsregime vanuit zuidelijke richting bij de ingang van de onderdoorgang bijde spoorlijn wordt verhoogd;
dat ook in de Milieu Effect Rapportage van de oostelijke randweg uitgegaan is van een maximum snelheid van 50 km/uur;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersborden van het type A0150 (maximum snelheid) en A0250 (einde maximum snelheid) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat in verband met een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer het noodzakelijk is te bepalen dat de oostelijke randweg wordt aangewezen als voorrangsweg,
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersborden van het type B01(voorrangsweg) en B02 (einde voorrangsweg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat op de kruisende wegen met de oostelijke randweg verkeersborden van het type B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden worden geplaatst zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat op de oostelijke randweg rijbaanscheidingen zijn aangelegd en dat de rijbanen bij kruisingen worden verdeeld in rijstroken met voorsorteervakken;
dat ter verduidelijking de voorsorteervakken worden voorzien van pijlen op het wegdek;
dat voorkomen moet worden dat bestuurders deze rijbaanscheidingen aan de verkeerde zijde voorbij gaan door het plaatsen van verkeerszuilen met verkeersborden van het type D02ro_BB22 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat op de oostelijke randweg parkeren niet is toegestaan en dat geen parkeergelegenheid wordt aangelegd t.b.v. motorvoertuigen;
dat om de vrijheid en veiligheid van fietsers te waarborgen zij gebruik maken van een deels bestaand fietspad in twee richtingen en dat dit bestaande fietspad bij de Normandiëstraat aansluit op een nieuw aan te leggen fietspad in twee richtingen naar de tunnel voor langzaam verkeer onder de Zelhemseweg;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersborden van het type G11(verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) met onderbord OB505 zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat op de oostelijke randweg geen bromfietsers zijn toegestaan;
dat bromfietsers gebruik maken van bestaande wegen door de woonwijken en pas bij de aansluiting van het nieuw aan te leggen fietspad ter hoogte van de Anne Frankstraat – De Gaarde weer gebruik gaan maken van het bestaande (brom-)fietspad in twee richtingen naar de tunnel onder de Zelhemseweg;
dat alleen op het gedeelte van de oostelijke randweg tussen de Normandiëstraat en de Varsseveldseweg landbouwverkeer is toegestaan;
dat op het gedeelte van de oostelijke randweg tussen de Varsseveldseweg en de kruising met de Terborgseweg geen landbouwvoertuigen zijn toegestaan;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van verkeersborden van het type C08 (Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat de bushaltes op de Zelhemseweg worden opgeheven en twee nieuwe bushaltes worden ingericht op de Normandiëstraat;
dat deze bushaltes worden voor zien van verkeersborden van het type L03 (bushalte) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat om de veiligheid van fietsers te waarborgen de Normandiëstraat wordt voorzien van vrijliggende fietspaden en verhoogd aanliggende fietspaden;
dat deze maatregel zal worden ondersteund door middel van het aanbrengen van een verkeersbord van het type G11(verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
dat conform het bepaalde in artikel 24 van het BABW met betrekking tot dit verkeersbesluit overleg is gevoerd met de korpschef van het Politiekorps Noord- en Oost-Gelderland en de politie met dit besluit kan instemmen;
dat de bekendmaking van de terinzagelegging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken op woensdag 24 september 2014 werd gepubliceerd in de gemeenterubriek van Stad Doetinchem.nl;
BESLUITEN,
op grond van vorenstaande overwegingen om:
  • 1.
    de maximumsnelheid voor het gedeelte Zelhemseweg (bebouwdekomgrens) – onderdoorgang bij de spoorlijn Doetinchem-Winterswijk vast te stellen op 70 km/uur en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersborden van het type A0170 (maximum snelheid) en A0270 (einde maximum snelheid) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
  • 2.
    de maximum snelheid van de noordzijde onderdoorgang bij de spoorlijn Doetinchem – Winterswijk in zuidelijke richting tot de Ondernemingsweg vast te stellen op 50 km/uur en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van een verkeersborden van het type A0150 (maximum snelheid) en A0250 (einde maximum snelheid) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
  • 3.
    de voorrang te regelen op de oostelijke randweg en deze maatregel te ondersteunen door middel van het aanbrengen van verkeersborden van het type B01(voorrangsweg) en B02 (einde voorrangsweg) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
  • 4.
    op de kruisende wegen van de oostelijke randweg aan te geven dat men een voorrangsweg nadert door middel van het aan brengen van verkeersborden van het type B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en haaientanden worden geplaatst zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
  • 5.
    op de oostelijke randweg rijbaanscheiding aan te brengen de rijbanen ter hoogte van kruisingen te verdelen in rijstroken en voorsorteervakken en deze te voorzien van pijlen op het wegdek;
  • 6.
    de oostelijke randweg te sluiten voor landbouwverkeer tussen de Zelhemseweg en de Ondernemingsweg door middel van het aanbrengen van verkeersborden van het type C08 (gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h);
  • 7.
    de oostelijke randweg wordt voorzien van rijbaanscheidingen en te voorkomen dat verkeer aan de verkeerde kant de rijbaan voorbij gaan door middel van het plaatsen van verkeerszuilen met verkeersborden van het type D02ro_BB22 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft)
  • 8.
    de Normandiëstraat te voorzien van vrijliggende en verhoogd aanliggende fietspaden door middel van het plaatsen van verkeersborden van het type G11(verplicht fietspad) en G12 (einde verplicht fietspad) met onderbord OB505 zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
  • 9.
    de bushaltes te verplaatsen van de Zelhemseweg naar de Normadiëstraat en deze te voorzien van verkeersborden van het type L03 (bushalte) zoals weergegeven in bijlage 1 bij het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
  • 10.
    een en ander als weergegeven in de bij dit besluit gevoegde situatietekeningen met nummers IB0407-061vb, IB0407-062vb, IB0407-055vb, IB0407-059vb, IB0407-058vb en IB0407-057vb ;
  • 11.
    dit besluit bekend te maken door publicatie in de gemeenterubriek Stad Doetinchem.nl.
MEDEDELINGEN
Tegen dit verkeersbesluit kunnen:
  • 1.
    belanghebbenden die zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht naar voren hebben gebracht en
  • 2.
    belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij geen zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht naar voren hebben gebracht
binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit verkeersbesluit tegen dit verkeersbesluit een gemotiveerd beroepschrift indienen.
Dit kan bij de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE te Zutphen. Tegelijk met het indienen van een beroepschrift kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zutphen (Sector bestuursrecht), Postbus 205, 7200 AE Zutphen, een voorlopige voorziening worden gevraagd.
Nadere informatie is verkrijgbaar bij de gemeentewinkel, telefoonnummer 0314-377377.
AFSCHRIFTEN
Een afschrift van dit verkeersbesluit is verzonden aan:
de korpschef van het Politiekorps Noord- en Oost-Gelderland.
Doetinchem, 2 september 2014
namens burgemeester en wethouders
van Doetinchem
dr. Eric Wijnroks
hoofd van de afdeling fysieke ontwikkeling
Naar boven