Zaak kenmerkXXXXXXX
Logo Hardenberg
Onderwerp: Verkeersbesluit instellen diverse verkeersmaatregelen in verband met herinrichtingen Dedemsvaartseweg en Anerweg te Lutten
Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,
Gelet op:
  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
  • gelet op het delegatie- en mandaatbesluit “Nadere regeling delegatie en mandaat 2001” van de gemeente Hardenberg van 2001; het besluit ondermandaat en –volmacht Algemeen Directeur Bestuursdienst Ommen Hardenberg betreffende aan hem gemandateerd en in volmacht gegeven bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hardenberg;
  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens B4, B5, B6, C15 en G7 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) alsmede het aanbrengen van haaientanden moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;
Overwegende:
  • dat de kernen Ane en Lutten respectievelijk ten noordoosten en noordwesten van de kern Hardenberg zijn gelegen;
  • dat deze twee kernen met elkaar verbonden worden door de Dedemsvaartseweg en de Anerweg, welke de kernen tevens ontsluiten op de N343 (ten hoogte van Lutten) en de N34 (ten oosten van Ane);
  • dat op de route Dedemsvaartseweg – Anerweg tot voor kort sprake was van een grote verscheidenheid aan snelheidsregimes, te weten een wisseling van 80, 70, 60 en 50 km/uur op korte afstanden van elkaar;
  • dat dergelijke wisselingen in snelheidsregimes nadelig zijn voor de doorstroming van het verkeer doordat het voor bestuurders onduidelijk is welke snelheid nu van kracht is, maar ook nadelig voor de verkeersveiligheid is als gevolg van de optrekkende en afremmende bewegingen van voertuigen als reactie op de wisselingen in snelheidsregime;
  • dat de gemeente dan ook beoogd om verbetering in deze situatie aan te brengen teneinde verbetering in de situatie aan te brengen en zodoende een rustiger verkeersbeeld en vergroting van de verkeersveiligheid te bewerkstelligen;
  • dat de snelheid op de Dedemsvaartseweg ter hoogte van Dedemsvaart in verband hiermee in het recente verleden reeds is teruggebracht naar 50 km/uur;
  • dat de gemeente in de loop van 2013 in aanvulling hierop ook het snelheidsregime op enkele weggedeelten ter hoogte van Ane en Lutten heeft aangepast en daarbij ook enkele aanpassingen in de inrichting van de Anerweg en Dedemsvaartseweg heeft doorgevoerd;
  • dat bovengenoemde aanpassingen zijn verricht op de volgende twee weggedeelten:
    • 1.
      Dedemsvaartseweg, gedeelte gelegen tussen Dedemsvaartseweg-Noord huisnummer 94 en Dedemsvaartseweg-Noord huisnummer 150 (komgrens Lutten);
    • 2.
      Dedemsvaartseweg/Anerweg, gedeelte gelegen tussen Dedemsvaartseweg-Zuid huisnummer 87 (komgrens Lutten) en ‘t Haantje;
  • dat de doorgevoerde aanpassingen op elk van de bovengenoemde twee weggedeelten hieronder per weggedeelte worden toegelicht;
1. Aanpassingen Dedemsvaartseweg , gedeelte tussen Dedemsvaartseweg -Noord 94 en 150
  • dat dit weggedeelte binnen de bebouwde kom van Lutten is gelegen en hier, voordat de inrichting van de weg in 2013 werd gewijzigd, een snelheidsregime van 70 km/uur van kracht was;
  • dat dit snelheidsregime echter is opgeheven, zodat nu conform de wet- en regelgeving een maximumsnelheid van 50 km/uur op de Dedemsvaartseweg binnen de bebouwde kom van Lutten van kracht is;
  • dat dit aan eenieder kenbaar wordt gemaakt ter hoogte van de komgrens, gelegen ter hoogte van Dedemsvaartseweg-Noord huisnummer 150, door middel van een 50/80 markering die hier op het wegdek is aangebracht;
  • dat het weggedeelte van de Dedemsvaartseweg in kwestie in het kader van groot onderhoud voorts voorzien werd van een nieuwe laag asfalt;
  • dat dit, in het kader van werk met werk maken, de mogelijkheid bood om gelijktijdig met het wijzigen van het snelheidsregime, een aantal verkeersmaatregelen op de weg te nemen waarmee de verkeersveiligheid van het (fiets)verkeer beter kan worden gewaarborgd;
  • dat de belangrijkste van deze maatregelen bestond uit het reconstrueren en als zodanig aanwijzen van de weggedeelten van de Dedemsvaartseweg-Noord en Dedemsvaartseweg_Zuid die onder het viaduct van de N343 door lopen als voetpad;
  • dat het doel van deze reconstructie is gelegen in het creëren van overzichtelijker en logischer ingedeelde kruispunten ter hoogte van de aansluitingen van de op- en afritten van de N343 op de Dedemsvaartseweg;
  • dat voor de reconstructie namelijk sprake was van een verkeerssituatie waarbij verkeer van en naar de N343 bij gebruikmaking van de op- en afritten werd geconfronteerd met kruisend (fiets)verkeer op de parallelwegen, hetgeen met name voor bestuurders die van de N343 komen niet direct in het verwachtingspatroon ligt, mede omdat het zicht op kruisend verkeer dat vanonder het viaduct vandaag komt niet optimaal is;
  • dat dit dan ook met enige regelmaat voor onveilige situaties zorgde, wat met name ten aanzien van de kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsverkeer) onwenselijk werd geacht;
  • dat mede in verband hiermee op de afritten van de N343 stopgeboden van kracht waren ter hoogte van het punt waar deze de parallelwegen kruisten om zodoende bestuurders te attenderen op het kruisende verkeer en de verkeersveiligheid te waarborgen;
  • dat de op- en afritten van de N343 in verband met bovengenoemde reconstructie nu echter direct aansluiten op de rijbaan van de Dedemsvaartseweg, met als positief gevolg dat het zicht op zowel kruisend (vracht)autoverkeer als kruisend fietsverkeer sterk is verbeterd;
  • dat fietsers als gevolg van de tot voetpad gereconstrueerde weggedeelten van de parallelwegen in de nieuwe situatie namelijk ook op de hoofdrijbaan van de Dedemsvaartseweg (moeten) rijden, alwaar zij de beschikking hebben over 1,25 meter brede rode suggestiestroken aan weerszijden van de weg;
  • dat hiertoe ter hoogte van Dedemsvaartseweg-Noord 132 een doorsteek voor fietsers is gemaakt om vanaf de parallelweg naar de hoofdrijbaan te rijden en zodoende de reis in westelijke richting voort te zetten;
  • dat hiertoe ter hoogte van Dedemsvaartseweg-Zuid 61 een doorsteek voor fietsers is gemaakt om vanaf de hoofdrijbaan naar de parallelweg te rijden en zodoende de reis in oostelijk richting voort te zetten;
  • dat vanuit verkeersveiligheidsoogpunt ter hoogte van beide fietsdoorsteken voorrangsregelingen zijn ingesteld waarbij fietsers die van deze doorsteken gebruik maken bij het verlaten ervan voorrang dienen te verlenen aan kruisend verkeer op de hoofdrijbaan of de parallelweg die zij op wensen te rijden;
  • dat voorts ter hoogte van de fietsdoorsteek ter hoogte van Dedemsvaartseweg-Zuid 61 een geslotenverklaring voor (brom)fietsers, snorfietsers en gehandicaptenvoertuigen is ingesteld op de hoofdrijbaan van de Dedemsvaartseweg in oostelijk richting, teneinde te voorkomen dat deze verkeersdeelnemers op de rijbaan van het 80 km/uur gedeelte van deze weg komen te rijden;
  • dat in het kader van de herinrichting van de weg tot slot nog de volgende verkeersmaatregelen zijn genomen:
  • opheffen van de geboden om te stoppen alvorens voorrang te verlenen op de afritten van de N343, waar deze de parllelwegen van de Dedemsvaartseweg kruisten;
  • opheffen van de voorrangsregelingen die op de nu als voetpad gereconstrueerde gedeelten van de Dedemsvaartseweg-Noord en Dedemsvaartseweg-Zuid van kracht waren ter hoogte van de aansluiting op de op- en afritten van de N343;
  • instellen van een inhaalverbod tussen de komgrens ter hoogte van Dedemsvaartseweg-Noord 150 en de bovengenoemde fietsdoorsteken;
  • dat alle hierboven omschreven verkeersmaatregelen reeds zijn uitgevoerd;
  • dat, voor zover het de verkeersbesluitplichte maatregelen betreft, echter nog geen verkeersbesluit is genomen waarin formeel is besloten tot het instellen van deze verkeersmaatregelen;
  • dat het om administratieve redenen dan ook wenselijk wordt geacht om de verkeersbesluitplichte maatregelen die in het kader van bovengenoemde aanpassingen op dit weggedeelte zijn ingesteld alsnog middels dit verkeersbesluit formeel in te stellen;
2. Aanpassingen Dedemsvaartseweg , tussen Dedemsvaartseweg -Zuid 87 en ‘t Haantje
  • dat een onderdeel van de aanpassingen op dit weggedeelte bestond uit het realiseren van een aantal doorsteken vanaf de parallelwegen in Lutten (de Anerweg-Noord, Anerweg-Zuid en de Dedemsvaartseweg-Noord en Dedemsvaartseweg-Zuid) naar de hoofdrijbaan van de Anerweg/Dedemsvaartseweg;
  • dat deze doorsteken op de volgende locaties zijn gerealiseerd:
  • Anerweg – Zuid, tussen de huisnummers 13 en 15;
  • Dedemsvaartseweg – Zuid, tussen de huisnummers 87 en 89;
  • Ter hoogte van de aansluiting van de Semmelinksdijk op de Anerweg;
  • Ter hoogte van de aansluiting van de Gouden Regen straat op de Anerweg;
  • dat de realisatie van bovengenoemde doorsteken wenselijk was om de parallelwegen te ontlasten van gemotoriseerd verkeer, waaronder landbouwverkeer en bevoorradend verkeer, en dit verkeer de mogelijkheid te geven sneller de hoofdrijbaan te kunnen bereiken, waardoor de verkeersveiligheid op de parallelwegen voor met name de (brom)fietser is verbeterd;
  • dat de gemeente het mede in verband met het realiseren van deze doorsteken ook wenselijk achtte om het snelheidsregime binnen de bebouwde kom van Lutten (tussen Zwarte Dijk en ’t Haantje) aan te passen, zodat enerzijds voor bestuurders op de route Dedemsvaartseweg – Anerweg een logischer opbouw in snelheidsregimes ontstaat en anderzijds de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom beter gewaarborgd kan worden, zeker met de ingebruikname van de nieuwe doorsteken;
  • dat het snelheidsregime van 70 km/uur op de Dedemsvaartseweg – Anerweg binnen dit gedeelte van de bebouwde kom van Lutten in verband hiermee dan ook is opgeheven, zodat conform de wet- en regelgeving nu een maximumsnelheid van 50 km/uur van kracht is deze wegen;
  • dat in aanvulling op het verlagen van de snelheid nog enkele extra verkeersmaatregelen zijn genomen ter hoogte van de nieuwe doorsteken teneinde de verkeersveiligheid ter hoogte van deze locaties zo veel als mogelijk te waarborgen;
  • dat de eerste van deze maatregelen bestaat uit kruispuntplateaus die ter hoogte van de doorsteken gelegen binnen de bebouwde kom zijn aangelegd, waarmee wordt bewerkstelligd dat bestuurders op de route Dedemsvaartseweg – Anerweg op de aanwezigheid van de nieuwe doorsteken worden geattendeerd en deze tevens met een lagere snelheid naderen;
  • dat ten tweede ter hoogte van de aansluitingen van de nieuwe doorsteken op de Dedemsvaartseweg en Anerweg voorrangsregelingen zijn ingesteld, waarbij het verkeer komende vanaf de doorsteken voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de route Dedemsvaartseweg – Anerweg;
  • dat het tot slot, gezien de verkeersfunctie van de Dedemsvaartseweg – Anerweg, vanuit verkeersveiligheidsoogpunt niet wenselijk wordt geacht dat (brom)fietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen van de rijbaan van deze wegen gebruik maken, maar van de ter plaatse aanwezige parallelwegen;
  • dat dit ter hoogte van elk van de bovengenoemde vier doorsteken kenbaar wordt gemaakt door middel van borden die aangeven dat op de rijbaan van de Dedemsvaartseweg en Anerweg een geslotenverklaring voor deze groepen verkeersdeelnemers van kracht is;
  • dat alle hierboven omschreven verkeersmaatregelen reeds zijn uitgevoerd;
  • dat, voor zover het de verkeersbesluitplichte maatregelen betreft, echter nog geen verkeersbesluit is genomen waarin formeel is besloten tot het instellen van deze verkeersmaatregelen;
  • dat het om administratieve redenen dan ook wenselijk wordt geacht om de verkeersbesluitplichte maatregelen die in het kader van bovengenoemde aanpassingen op dit weggedeelte zijn ingesteld alsnog middels dit verkeersbesluit formeel in te stellen;
  • dat de in dit verkeersbesluit vermelde verkeermaatregelen op basis van artikel 2 van de WvW 1994, gelet op het voorgaande, derhalve strekken tot:
  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, onderdeel a);
  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, onderdeel b);
  • dat de in dit verkeersbesluit genoemde (delen van) wegen in beheer en eigendom zijn van de gemeente Hardenberg;
  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland. Hij bracht hierover een positief advies uit.
Besluit:
  • 1.
    door het verwijderen van de borden model A1 en A2 van Bijlage 1 van het RVV 1990 het snelheidsregime van 70 km/uur op de Dedemsvaartseweg en Anerweg, gelegen binnen de bebouwde kom van Lutten, op te heffen;
  • 2.
    door het verwijderen van de borden model B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het verwijderen van de haaientanden op het wegdek, de voorrangsregelingen op de volgende locaties op te heffen:
    • a.
      de voorrangsregelingen op het gedeelte van de Dedemsvaartseweg-Zuid gelegen onder de Jachthuisweg (N343), ter hoogte van de punten waar deze op de op- en afrit van de N343 aansluit;
    • b.
      de voorrangsregelingen op het gedeelte van de Dedemsvaartseweg-Noord gelegen onder de Jachthuisweg (N343), ter hoogte van de punten waar deze op de op- en afrit van de N343 aansluit;
  • 1.
    door het verwijderen van de borden model B7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het verwijderen van de (stop)strepen op het wegdek, de huidige geboden om te stoppen alvorens voorrang te verlenen ter hoogte van de hieronder genoemde locaties op te heffen:
    • a.
      het stopgebod op de ten oosten van de N343 gelegen afrit naar de Dedemsvaartseweg;
    • b.
      het stopgebod op de ten westen van de N343 gelegen afrit naar de Dedemsvaartseweg;
  • 1.
    de bijbehorende (onderdelen van de) verkeersbesluiten, waarin destijds is besloten tot het instellen van de onder punt 2 en 3 van dit besluit genoemde stopgeboden en voorrangsregelingen, hierbij in te trekken;
  • 2.
    door het plaatsen van borden model B4, B5 en B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het aanbrengen van haaientanden, zoals bedoeld in artikel 81 van het RVV 1990, op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen:
    • a.
      ter hoogte van de doorsteek van de Anerweg-Zuid naar de hoofdrijbaan, gelegen tussen huisnummers 13 en 15, waarbij het verkeer voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan;
    • b.
      ter hoogte van de doorsteek van de Dedemsvaartseweg-Zuid naar de hoofdrijbaan, gelegen tussen huisnummers 87 en 89, waarbij het verkeer voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan;
    • c.
      ter hoogte van de doorsteek van de Anerweg-Noord naar de hoofdrijbaan van de Anerweg, gelegen in het verlengde van de Semmelinksdijk, waarbij het verkeer voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan;
    • d.
      ter hoogte van de doorsteek van de Anerweg-Noord naar de hoofdrijbaan van de Anerweg, gelegen in het verlengde van de Gouden Regen straat, waarbij het verkeer voorrang dient te verlenen aan het kruisende verkeer op de hoofdrijbaan;
    • e.
      ter hoogte van de nieuwe fietsdoorsteek vanaf de Dedemsvaartseweg-Noord naar de hoofdrijbaan, gelegen ter hoogte van huisnummer 132, waarbij fietsverkeer voorrang dient te verlenen aan kruisend verkeer op zowel de hoofdrijbaan als de parallelweg;
    • f.
      ter hoogte van de nieuwe fietsdoorsteek vanaf de hoofdrijbaan van de Dedemsvaartseweg naar de Dedemsvaartseweg-Zuid, gelegen ter hoogte van huisnummer 61, waarbij fietsverkeer voorrang dient te verlenen aan kruisend verkeer op zowel de hoofdrijbaan als de parallelweg;
    • g.
      ter hoogte van de aansluitingen van de Dedemsvaartseweg-Noord en de Dedemsvaartseweg-Zuid op de op- en afritten van de N343, waarbij het verkeer komende vanaf de parallelwegen voorrang dient te verlenen aan het verkeer dat van de op- en afritten van de N343 gebruik maakt;
  • 1.
    een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen in te stellen op de hoofdrijbaan van de Dedemsvaartseweg en Anerweg te Lutten door het plaatsen van borden model C15 van Bijlage 1 van het RVV 1990:
    • a.
      aan weerszijden van de hoofdrijbaan ter hoogte van de doorsteek van de Anerweg-Zuid naar de hoofdrijbaan, gelegen tussen huisnummers 13 en 15;
    • b.
      aan weerszijden van de hoofdrijbaan ter hoogte van de doorsteek van de Dedemsvaartseweg-Zuid naar de hoofdrijbaan, gelegen tussen huisnummers 87 en 89;
    • c.
      aan weerszijden van de hoofdrijbaan ter hoogte van de doorsteek van de Anerweg-Noord naar de hoofdrijbaan van de Anerweg, gelegen in het verlengde van de Semmelinksdijk;
    • d.
      aan weerszijden van de hoofdrijbaan ter hoogte van de doorsteek van de Anerweg-Noord naar de hoofdrijbaan van de Anerweg, gelegen in het verlengde van de Gouden Regen straat;
    • e.
      aan de zuidzijde van de Dedemsvaartseweg, ter hoogte van Dedemsvaartseweg-Zuid huisnummer 61 waar de fietsdoorsteek vanaf de hoofdrijbaan naar de parallelweg is aangelegd;
  • 1.
    door het plaatsen van borden model G7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de hieronder genoemde locaties aan te wijzen als voetpad:
    • a.
      het tot pad gereconstrueerde gedeelte van de Dedemsvaartseweg-Zuid, gelegen onder de Jachthuisweg (N343), tussen de afrit van de N343 en het punt direct ten westen van de oprit van de N343;
    • b.
      het tot pad gereconstrueerde gedeelte van de Dedemsvaartseweg-Noord, gelegen onder de Jachthuisweg (N343), tussen de op- en afrit van de N343;
  • 1.
    een inhaalverbod in te stellen op de hoofdrijbaan van de Dedemsvaartseweg te Lutten, voor zover gelegen tussen Dedemsvaartseweg-Noord huisnummer 130 en huisnummer 150, door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken streep;
  • 2.
    Een afschrift van dit besluit te zenden aan:
    • -
      de teamleider van de afdeling Infrastructuur, Gebouwen en Gronden;
    • -
      de teamleider van de afdeling Buitendienst;
    • -
      de teamchef van de politie, Eenheid Oost-Nederland, district IJsselland.
  • 1.
    Dit besluit op de gebruikelijke wijze in de digitale Staatscourant en het weekblad Dedemsvaartse Courant bekend te maken.
Hardenberg, Klik hier en type
Hoogachtend,
namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,
L.Luijben
Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden
Afdeling Openbaar Gebied
Bezwaarprocedure
Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via het digitale loket op www.Hardenberg nl. U hebt hiervoor wel een DigiD nodig.
Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moet u het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden. Onderteken uw bezwaarschrift en vermeld:
  • uw naam en adres;
  • de datum waarop u uw bezwaarschrift hebt geschreven;
  • een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht of een kopie van dit besluit (deze brief);
  • de redenen voor uw bezwaar.
Daarnaast kunt u volgens artikel 8.81 van de Awb de Voorzieningenrechter van Rechtbank Overijssel verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, als er sprake is van zogenoemde ‘onverwijlde spoed’. U kunt alleen een voorlopige voorziening aanvragen, als u ook binnen zes weken een bezwaarschrift indient. U kunt uw verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:
Rechtbank Overijssel, de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht
Postbus 10067
8000 GB Zwolle
Naar boven