Onderwerp:
aanwijzen algemene gehandicaptenparkeerplaatsen en laad- en losplaatsen bi
j brengparkjes 2014
-
•
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
-
•
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de Awb schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de Awb dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
-
•
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
-
1.
-
a.
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
-
b.
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
-
c.
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
-
d.
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
-
2.
In tweede instantie ook voor:
-
a.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
-
b.
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
-
•
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.
-
•
De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.
-
•
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtigings- en volmachtsbesluit Haarlemmermeer 2013 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de teammanager Beheer Openbare Ruimte, of diens vervanger. Met ingang van 1 februari 2013, bij de herindeling van de cluster Beheer en Onderhoud, is dit ondermandaat overgegaan naar de teammanager Wegen, Water en Verkeer. De maatregelen vallen onder dit mandaat.
Overwegingen en motivatie
Bezoekers met een fysieke beperking hebben op dit moment geen mogelijkheid om op de volgende locaties dicht bij de entree te parkeren:
-
•
de bibliotheek in de Arendstraat te Badhoevedorp;
-
•
Winkelcentrum Pax aan de Noordwestzijde tegenover huisnummer 149 (Hoofddorp);
-
•
Bij de entree van basisschool Octopus in de Mathilde Wibautstraat tegenover huisnummer 25 (Hoofddorp);
Door het aanwijzen van een algemene gehandicapten parkeerplaats op deze locaties verbetert de bereikbaarheid van deze locaties voor bezoekers met een fysieke beperking.
Daarnaast wordt bij een aantal brengparkjes de opstelruimte voor de kraanwagens van De Meerlanden t.b.v. het legen van de ondergrondse containers vaak gebruikt door langparkeerders. Het betreft de volgende locaties:
-
•
Drakenstraat Rijsenhout tegenover huisnummer 38;
-
•
Schweizerstraat Hoofddorp tegenover kopgevel van huisnummer 8;
-
•
Burgemeester Amersfoortlaan Badhoevedorp tegenover huisnummer 84; de Mediq Apotheek;
-
•
Sarabande te NieuwVennep links van de entree van de wijk, komend vanaf de IJweg;
-
•
Capronilaan te Schiphol Rijk, tegenover kopgevel Capronilaan 22 (oprit naar de Aalsmeerderdijk);
-
•
Oude Venneperweg te Burgerveen nabij Dorpshuis naast huisnummer 24
Door het aanwijzen van een laad- en losplaats op deze locaties verbetert de bereikbaarheid van de brengparkjes.
Maatregelen, bebording en belijning
Op de volgende locaties worden algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aangewezen:
-
1.
Een bestaand parkeervak dichtbij de ingang van de bibliotheek Arendstraat tegenover huisnummer 34 Badhoevedorp met venstertijden Ma. + Za.: 10:00 – 17.00 uur en Wo. + Vr.: 10:00 - 20:00 uur;
-
2.
Een bestaand parkeervak, het meest links liggende vak tegenover Bernadottestraat 149 te Hoofddorp met venstertijden Ma. t/m Do.: 08:00 – 20.00 uur en Zo.: 10:00 - 18:00 uur uitgezonderd erkende feestdagen;
-
3.
Een bestaand parkeervak tegenover Mathilde Wibautstraat 25 in Hoofddorp;
uitgezonderd erkende feestdagen
Op de volgende locaties worden laad- en losplaatsen aangewezen:
-
1.
Een bestaand parkeervak tegenover Drakenstraat 34 te Rijsenhout;
-
2.
Een bestaand parkeervak tegenover kopgevel van Schweizerstraat 8 te Hoofddorp;
-
3.
Een bestaand parkeervak langs het brengpark tegenover Burgemeester Amersfoortlaan 84 (de Mediq apotheek) te Badhoevedorp;
-
4.
Een bestaand parkeervak langs het brengpark op de entree van de wijk, vanaf de IJweg gezien links op Sarabande in Nieuw-Vennep;
-
5.
Capronilaan te Schiphol Rijk, tegenover kopgevel Capronilaan 22 (oprit naar de Aalsmeerderdijk);
-
6.
Een parkeervak langs het brengpark aan de Oude Venneperweg naast huisnummer 24 in Burgerveen.
De laad- en losplaatsen worden aangeduid met borden E7 RVV 1990, met venstertijd ma t/m za 7.30u.-17.00u. uitgezonderd erkende feestdagen.
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende 9 tekeningen met de nummers 2014-100-327 t/m 2014-100-335.
Motivering Wegenverkeerswet 1994:
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
-
•
Artikel 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;
-
•
Artikel 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;
-
•
Artikel 1d van de Wvw 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
-
•
Artikel 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
Het belang van de vrijheid van het verkeer, zoals genoemd in artikel 1d van de Wvw 1994, dat door de maatregel tevens wordt beperkt door het aanduiden van de parkeerplaatsen als algemene gehandicaptenparkeerplaats en voor laden en lossen, achten wij minder zwaarwegend dan overige belangen.
Voor de maatregelen worden de belangen van (doorgaand) verkeer niet geschaad.
Door het aanwijzen van de parkeerplaatsen bestemd voor laden en lossen en de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen worden de belangen van de overige parkeerders licht geschaad.
De belangen van de bewoners worden door de maatregelen licht geschaad. Om vrij parkeren in de avond en ’s nachts voor o.a. bewoners toch mogelijk te maken, worden bij de laad- en loszones bij de brengparken en bij 2 van de 3 algemene gehandicaptenparkeerplaatsen venstertijden ingesteld. De venstertijden beperken de overlast voor de omwonenden.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor hulpdiensten.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen zijn in het belang van gehandicapte bezoekers van de desbetreffende instellingen.
Het laden en lossen bij brengparken wordt efficiënter en altijd mogelijk, het belang van de opdrachtgever en de contractant is hiermee gediend.
De maatregelen (algemene gehandicaptenparkeerplaatsen) bevorderen de deelname van minder validen aan de samenleving en zijn hiermee in het algemeen belang. Het instellen van laad- en losparkeerplaatsen doet de vervuiling afnemen. Hiermee zijn de belangen van de omwonenden en het milieu gediend.
De maatregelen zijn in het belang van gehandicapten, de inzamelaar van het afval en sommige groepen parkeerders. Al deze belangen samen wegen zwaarder dan de belangen van parkeerders en direct omwonenden die licht worden geschaad.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien het geen complexe maatregelen betreft en de verschillende betrokken belangen voldoende duidelijk zijn. Direct omwonenden, de Bibliotheek in de Arendstraat in Badhoevedorp, de winkeliers van winkelcentrum Pax, basisschool Octopus in Hoofddorp, de Meerlanden, de BGH en de betreffende dorps- en wijkraden worden d.m.v. een brief geïnformeerd.
Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 16 september 2014 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.