Verkeersbesluit: Uitbreiding parkeerschijfzone Almere Stad
Logo Almere
Bijlagen
Bijlage I : Bebording uitbreiding blauwe zone Hengelostraat/Kampenweg
Bijlage II : Bebording uitbreiding blauwe zone Hollywoodstraat e.o.
Bijlage III t/m V : Blauwe zone overzichten
 
Steller: John Ekkel
Dienst: Stadsbeheer
Nummer: DSO/2014/3666558hk
Datum: 24 september 2014
Burgemeester en wethouders van Almere,
Overwegingen:
Het Parkeerbedrijf van de gemeente Almere heeft de afdeling Advies- en Ingenieursbureau van Stadsbeheer verzocht een verkeersbesluit op te stellen ten behoeve van het uitbreiden van de parkeerschijfzone in Almere Stad. In januari 2013 is de huidige parkeerschijfzone rondom het centrum van Almere Stad uitgebreid met enkele straten. Afgelopen jaar zijn buiten deze zone tientallen klachten ontvangen met betrekking tot parkeeroverlast. Deze overlast zou veroorzaakt worden door bezoekers van het centrum die het betaald parkeerregime willen ontwijken. Naar aanleiding van deze klachten is een onderzoek uitgevoerd naar de verdere uitbreiding van de parkeerschijfzone.
Sinds 2010 worden voor de uitbreiding van de parkeerschijfzone draagvlakonderzoeken uitgevoerd. Deze werkwijze is destijds met de toenmalige wethouder van verkeer afgesproken. Voorafgaand aan het uitvoeren van het draagvlakonderzoek wordt er gekeken naar de klachten en wordt een parkeerdrukonderzoek uitgevoerd. Op 5 momenten in maart 2014 zijn de parkeerdrukonderzoek uitgevoerd. Door het uitvoeren van het parkeerdrukonderzoek is een compleet beeld van de parkeersituatie in kaart gebracht. Bij een parkeerdruk van boven de 90% spreken we van een hoge parkeerdruk.
In de straten waar de parkeerdruk boven de 90% lag, zijn vervolgens draagvlakonderzoeken uitgevoerd. In deze onderzoeken zijn bewoners één vraag gesteld, te weten “bent uw voor of tegen een blauwe zone?”. In een begeleidende brief zijn de consequenties van een parkeerschijfzone toegelicht, zodat bewoners een weloverwogen keuze konden maken. Voor het instellen van blauwe zone, n.a.v. het draagvlakonderzoek, zijn de volgende voorwaarden opgesteld:
  • de respons dient minimaal 50% van de straat te zijn;
  • van deze respons dient minimaal 51% voor een blauwe zone te zijn;
Het draagvlakonderzoek is uitgezet bij 1550 adressen. De totale respons was circa 32%. In onderstaand overzicht zijn de drie straten weergegeven waarbij aan beide voorwaarden werd voldaan.
Naast deze straten is er tevens een onderzoek uitgevoerd ter hoogte van de sporthal Stedenwijk. Uit onderzoek is gebleken dat ook hier de parkeerdruk hoog is en parkeerregulering gewenst is. Er is overleg geweest met de beheerder van deze sporthal. Uit dit overleg is naar voren gekomen dat een parkeerschijfzone gelijk aan het regime in de woonwijk niet gewenst is. Voor de parkeerschijfzone ter hoogte van de sporthal zal een maximale parkeerduur van 2 uur ingesteld worden.
Uit het oogpunt van:
•het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
is het gewenst om de parkeerschijfzone uit te breiden voor een gedeelte van de Hollywoodlaan, de James Stewartstraat, de Hengelostraat en de Kampenweg. Voor deze straten zal een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd worden, uitgezonder de Kampenweg (parkeerduur max. 2 uur). De uitbreiding van de parkeerschijfzone zal bewerkstelligd worden door het plaatsen van de borden E10zb/E11ze. De parkeerschijfzone zal ondersteund worden door het trekken van blauwe strepen, zoals bedoeld in art. 25 lid 2 van het RVV 1990. Hierdoor zal het binnen de parkeerschijfzone alleen toegestaan om te parkeren op plaatsten die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of voorzien zijn van een blauwe streep. Op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan, indien het motorvoertuig voorzien is van een duidelijke zichtbare parkeerschijf. Bewoners en bedrijven binnen de parkeerschijfzone kunnen een ontheffing aanvragen.
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;
Besluitverplichting:
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Gehoord
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg geweest met de Nationale Politie, regio Midden Nederland. Deze heeft positief geadviseerd. Enkel met de opmerking dat de gemeente Almere zelf voor de handhaving op parkeerduur moet zorgen.
Financiën
Het instellen van de parkeerschijfzone in een deel van Almere Stad wordt bekostigd vanuit budgetten van afdeling parkeerbedrijf.
Communicatie
Van het besluit wordt een openbare bekendmaking geplaatst in de Staatscourant en op gemeenteblad.almere.nl. Bewoners van de straten zijn middels een brief al op de hoogte gesteld van de invoering van een parkeerschijfzone in hun straat.
BESLUITEN
Op grond van onderstaande overwegingen besluit burgemeester en wethouder om:
  • 1.
    door plaatsing van de borden E10zb/E11ze, zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV199, een parkeerschijfzone met een tijdsduur van maximaal 1 uur in te stellen voor een gedeelte van de Hollywoordstraat, James Stewartstraat en de Hengelostraat;
  • 2.
    en deze te voorzien van een tijdsbeperking d.m.v. het onderbord OB206p met daarop de volgende tekst “ma-wo 09 – 22 uur, do-za 09- 24 uur, zo 12-17 uur;
  • 3.
    door plaatsing van de borden E10zb/E11ze, zoals bedoeld in Bijlage I van het RVV199, een parkeerschijfzone met een tijdsduur van maximaal 2 uur in te stellen voor een gedeelte van de Kampenweg;
  • 4.
    en deze te voorzien van een tijdsbeperking d.m.v. het onderbord OB206p met daarop de volgende tekst “ma-wo 09 – 22 uur, do-za 09- 24 uur, zo 12-17 uur;
  • 5.
    de bebording te plaatsen conform de bij dit besluit behorende situatietekeningen.
Almere, 24 september 2014
burgemeester en wethouders,
namens hen,
de afdelingsmanager Advies- en Ingenieursbureau
van Stadsbeheer
ing. R.W. Ravensbergen
Bezwaar- of beroepsclausule
Tegen deze beslissing kunnen belanghebbenden, op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, schriftelijk bezwaar maken. Zij moeten dan binnen zes weken na bekendmaking in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 200, 1300 AE Almere.
In het bezwaarschrift moet het volgende vermeld worden:
  • -
    Naam en adres van de indiener;
  • -
    Datum;
  • -
    Omschrijving van het verkeersbesluit waartegen het bezwaar is gericht;
  • -
    Reden(en) waarom de indiener van het bezwaar het niet met het besluit een is;
  • -
    Handtekening van de indiener
Na het indienen van een bezwaarschrift blijft de genomen beslissing gelden, in ieder geval totdat het college van burgemeester en wethouders op het bezwaarschrift heeft beslist. Dit geldt niet indien de beslissing gebonden is aan een termijn die van rechtswegen verloopt.
Indien belanghebbende de beslissing op het bezwaarschrift niet kunnen afwachten, kunnen zij om een tijdelijke voorziening vragen bij de voorzieningenrechten:
Rechtbank Midden-Nederland
Afdeling bestuursrechts, o.v.v. bodemzaken of voorlopige voorzieningen
Postbus 16005
3500 DA Utrecht
De rechter weegt hun belang af tegen het belang van de gemeente en neemt een tijdelijke beslissing of wijst het verzoek af.
BIJLAGEN
Naar boven